Wyborcza.pl to według użytkowników jeden z najlepszych polskich serwisów online. W badaniu przeprowadzonym przez Instytut Reutera portal z płatnymi treściami dostępnymi dla prenumeratorów cyfrowych zajął piąte miejsce. Wyprzedziły go jedynie darmowe portale – Onet.pl, WP.pl, TVN24.pl i Interia.pl.
Zgodnie z raportem przygotowanym przez Reutera w Polsce 18 proc. użytkowników płaci za dostęp do wiadomości online. To wciąż daleko od wyników w Norwegii (45 proc.) i Szwecji (30 proc.), ale widać, że ta tendencja stopniowo rośnie. W raporcie z 2019 roku wynosiła 16 proc. Możemy przypuszczać, że jedną z przyczyn, które wywołały ten wzrost, jest deklarowane przez użytkowników sprawdzonymi, rzetelnymi informacjami, zwłaszcza w czasie pandemii koronawirusa.
Wśród tradycyjnych mediów papierowa "Gazeta Wyborcza" znalazła się na szóstym miejscu. To pierwszy papierowy dziennik w zestawieniu. Wyprzedziły go jedynie stacje telewizyjne: TVN News (wraz z TVN 24), Polsat News i TVP News oraz stacje radiowe: RMF FM i Radio ZET. To bardzo wysoki wynik w czasach, gdy popularność prasy papierowej stale maleje na rzecz cyfrowych źródeł informacji.
Większy nacisk na rzetelność i nowe technologiczne nawyki
Użytkownicy w ankiecie dla Reutera szczególnie podkreślali, że oczekują wiarygodnych treści, publikowanych przez bezstronne, sprawdzone serwisy. Okazuje się, że zaufanie odbiorców to nadal cenna waluta na rynku mediowym – zaufane marki lepiej radzą sobie w świecie online, jak podsumowują autorzy The Reuters Institute Digital News Report.
Przyspiesza również rozwój technologiczny – w Polsce stale zmniejsza się odsetek ludzi, którzy konsumują treści informacyjne za pomocą komputerów. Znacznie częściej wygrywają smartfony, na których możemy przeglądać aktualności przy okazji, w przerwie między innymi aktywnościami. W Polsce już 81 proc. newsów przeglądamy na smartfonach - to więcej niż w skali światowej (73 proc.).
- Na skutek pandemii wykorzystanie smartfonów do konsumpcji wiadomości (73 proc.) rosło w najszybszym tempie od wielu lat. Laptopy, komputery stacjonarne oraz tablety jako kanały dostępu zachowują się stabilnie. Penetracja inteligentnych głośników w większości krajów pozostaje ograniczona. A konsumowanie na nich informacji jest jeszcze bardziej ograniczonym zjawiskiem – komentuje autor polskiej części raportu Vadim Makarenko.
Instytut Reutera co roku publikuje raport na temat mediów z całego świata. W tym roku uwzględnił w nim aż 46 różnych rynków, w tym po raz pierwszy Indonezję, Indie, Tajlandię, Nigerię, Kolumbię i Peru.
Pełny raport dostępny jest tutaj: The Reuters Institute Digital News Report 2021