Sponsorzy projektu chcieli wesprzeć akcję, która dogłębnie i wszechstronnie pokaże kierunki rozwoju Młodego Miasta, jego bogatą przeszłość oraz to, jak tereny postoczniowe wyglądają dzisiaj. Sponsorom zależało na obecności przy projekcie angażującym mieszkańców i miłośników Gdańska oraz inicjującym dyskusję, która może realnie zmienić Młode Miasto. Ta specyficzna i wyjątkowa dzielnica ma do spełnienia kilka ról - akcja "Odkrywamy Stocznię" miała za zadanie wskazać, jakie to role, i w jaki sposób można twórczo im sprostać.
Sponsorem strategicznym projektu był Euro Styl, a sponsorami: Montownia Lofts&Experience, Montownia Food Hall, Stocznia Cesarska, Stocznia Centrum Gdańsk, Nomus Nowe Muzeum Sztuki, Ziaja.
W ramach akcji "Odkrywamy Stocznię" redakcja trójmiejskiej Wyborczej odkrywała przeszłość, stan obecny i perspektywy na przyszłość unikalnej przestrzeni w Gdańsku - Młodego Miasta. Jak pielęgnować dziedzictwo Stoczni, nie rezygnując przy tym z przekształcania postoczniowych terenów w nowoczesną i funkcjonalną dzielnicę? Jaką rolę powinno dziś i jutro pełnić Młode Miasto?
Projekt aktywizował mieszkańców i miłośników Gdańska do sprawdzenia swojej wiedzy w "Teście wiedzy o Stoczni" na żywo i online oraz angażował ich oraz urbanistów, historyków, reprezentantów miasta i sponsorów projektu w dyskusję o rozwoju Młodego Miasta podczas debaty na żywo.
Akcja była skierowana do mieszkańców i miłośników Gdańska, ale także do samorządowców, polityków, aktywistów miejskich czy ekspertów (architektów, urbanistów, historyków itp.).
Odbiorcy Gazety Wyborczej i Wyborcza.pl interesują się historią, tematyką społeczną oraz lokalnością. Wiadomości lokalnych w Gazecie Wyborczej i na Wyborcza.pl szuka 6 milionów 346 tys. czytelników (z affinity - czyli stopniem dopasowania medium do zainteresowań jego odbiorców, gdzie liczba 100 oznacza przeciętne dopasowanie - 139). W tych samych mediach temat historii wybiera aż 4 mln 804. tys. osób, czyli 64,3 % czytelników Wyborczej (co daje affinity rzędu 162). Ważne problemy społeczne śledzi 6 mln 083 tys. odbiorców Gazety Wyborczej i Wyborcza.pl (to affinity 152 i aż 81,3 % czytelników). Dodatkowo, 5 mln 400 tys. miłośników Wyborczej śledzi informacje związane z kulturą.
Akcja edukacyjna trójmiejskiej Wyborczej "Odkrywamy Stocznię" działa się od 6 września do 31 października 2024 r. Złożyły się na nią:
W publikacjach redakcyjnych dziennikarki i dziennikarze lokalnej Wyborczej podjęli takie tematy jak:
Artykuły online zdobyły sobie ponad 22 tysięcy odsłon. Oprócz tekstów na Wyborcza.pl / Trójmiasto publikacje w ramach projektu "Odkrywamy Stocznię" pojawiły się też na papierowych łamach Wyborczej - w Tygodniku Trójmiasto.
Ważnym elementem projektu był "Test wiedzy o Stoczni" - wydarzenie na żywo, w ramach którego miłośnicy Stoczni i Gdańska sprawdzali swoją wiedzę o. Rywalizacja miała miejsce 12. października 2024 r. w budynku Montowni w sali Warsztaty.
Na zwycięzców czekały atrakcyjne nagrody:
Dodatkowo zdobywcy miejsc I-V wygrali pobyt w apartamencie w Montowni lub Wydma&Las oraz zestaw kosmetyków GdanSkin.
Pozostali uczestnicy i uczestniczki testu otrzymali: puzzle z grafiką Stoczni, zestaw kosmetyków GdanSkin oraz wejściówki na Żuraw M3.
Każdy z testowiczów dostał voucher z dostępem do prenumeraty cyfrowej Wyborcza.pl i poczęstunek od Montownia Food Hall.
Pytania "Testu wiedzy o Stoczni" były wyzwaniem i na pewno zmotywowały do dalszego poszerzania wiedzy. Oto niektóre z nich:
Test wiedzy o stoczni w formie quizu online na ogólnopolskiej stronie Wyborcza.pl można było rozwiązać na stronie Wyborcza.pl / Trójmiasto. Przystąpiło do niego ponad 400 osób.
Kolejnym istotnym punktem akcji "Odkrywamy Stocznię" była debata na żywo w Food Hallu Montowni 26 września 2024 r. Historycy, muzealnicy, architekci, urbaniści i deweloperzy dyskutowali o najlepszych rozwiązaniach, które pozwolą Młodemu Miastu zachować swój niezwykły, historyczny charakter, a jednocześnie stać się przyjazną mieszkańcom, żywą i nowoczesną dzielnicą. Debatę poprowadzili dziennikarka trójmiejskiej Wyborczej Dorota Karaś oraz redaktor naczelny tego tytułu - Krzysztof Romański.
W dwóch panelach dyskusyjnych udział wzięli:
1. Historia i teraźniejszość:
2. Teraźniejszość i przyszłość:
Paneliści podjęli temat dziedzictwa i przyszłości terenów postoczniowych w Gdańsku. Młode Miasto dopiero od kilku lat przyciąga dynamicznie rozwijające się inwestycje. Specyfika i historia tego miejsca wymaga delikatnego, mądrego podejścia do planów jego zagospodarowania.
- Może dlatego, że jesteśmy z Gdańska, ważny był dla nas duch solidarności, wspólnego działania i słuchania siebie, niezależnie od tego jakie mamy poglądy i cele - opowiadał Radosław Beneda. - Wsłuchiwaliśmy się zarówno w głos tych ludzi, którzy tutaj kiedyś pracowali, jak i tych, którzy później w tym miejscu zaczęli tworzyć sztukę. Ze stroną konserwatorską wypracowywaliśmy wytyczne, na bazie których powstał masterplan dla tego obszaru. - powiedział Radosław Beneda, dyrektor ds. inwestycyjnych spółki Euro Styl.
Unikalnym, charakterystycznym dla Wyborczej elementem projektu były dwa historyczne spacery z licencjonowanym przewodnikiem. Odbyły się 26 września i 12 października 2024 r. Spacerowicze zwiedzili historyczny budynek Montowni oraz tereny postoczniowe.
Projekt "Odkrywamy Stocznię" miał swój logotyp i identyfikację graficzną, a ramka projektowa ze wskazaniem Sponsorów ukazywała się przy wszystkich publikacjach w prasie, internecie, social mediach, ściance reklamowej i promocji.
Akcja była szeroko promowana w zasięgu trójmiejskim i ogólnopolskim, m.in. na Facebooku Wyborcza.pl Trójmiasto; poprzez zapowiedzi tekstów - jako kafle na stronie głównej Wyborcza.pl; w papierowym Tygodniku Trójmiasto; w linkach w trójmiejskim newsletterze Wyborczej; w serwisie specjalnym "Odkrywamy Stocznię" na Wyborcza.pl/Trójmiasto.
Dodatkowa promocja objęła:
Sponsorzy byli obecni w akcji poprzez:
Akcja "Odkrywamy Stocznię" zainicjowała ważną społecznie i lokalnie dyskusję na temat rozwoju Młodego Miasta w Gdańsku. Ta dzielnica ma bogatą przeszłość i wyjątkowy charakter, który warto zachować, jednocześnie nie hamując zmian w kierunku unowocześnienia terenów postoczniowych.
Projekt zainteresował szerokie i świetnie sprofilowane grono odbiorców, zaktywizował też mieszkańców i miłośników Gdańska i Stoczni poprzez ich udział w teście, debacie czy spacerach po Młodym Mieście.
Akcja "Odkrywamy Stocznię" zaangażowała również ekspertów, którzy brali udział w debacie i wypowiadali się w artykułach na łamach Tygodnika Trójmiasto w Gazecie Wyborczej oraz w serwisie Wyborcza.pl / Trójmiasto. Projekt stworzył przestrzeń do wymiany wiedzy, pomysłów i doświadczeń, co może stać się początkiem pozytywnej transformacji Młodego Miasta.
Sponsorzy: