Akcja trójmiejskiej Wyborczej "Odkrywamy Stocznię" była fascynującą podróżą w przeszłość i przyszłość postoczniowej dzielnicy Gdańska Młode Miasto. Edukowała i tworzyła scenariusze rozwoju. Zaangażowała gdańszczan, miłośników miasta, urbanistów, architektów, historyków i deweloperów we wspólną dyskusję, tworząc grunt pod realne zmiany i wzmacniając lokalną tkankę społeczną.
embed

Projekt w liczbach

  • niemal 2,4 mln

    kontaktów z reklamą w prasie

  • ponad 400

    rozwiązanych testów online

  • prawie 200

    osób na eventach live

  • ponad 22 tys.

    odsłon artykułów online

Cele Sponsorów

Sponsorzy projektu chcieli wesprzeć akcję, która dogłębnie i wszechstronnie pokaże kierunki rozwoju Młodego Miasta, jego bogatą przeszłość oraz to, jak tereny postoczniowe wyglądają dzisiaj. Sponsorom zależało na obecności przy projekcie angażującym mieszkańców i miłośników Gdańska oraz inicjującym dyskusję, która może realnie zmienić Młode Miasto. Ta specyficzna i wyjątkowa dzielnica ma do spełnienia kilka ról - akcja "Odkrywamy Stocznię" miała za zadanie wskazać, jakie to role, i w jaki sposób można twórczo im sprostać.

Sponsorem strategicznym projektu był Euro Styl, a sponsorami: Montownia Lofts&Experience, Montownia Food Hall, Stocznia Cesarska, Stocznia Centrum Gdańsk, Nomus Nowe Muzeum Sztuki, Ziaja.

Idea projektu

W ramach akcji "Odkrywamy Stocznię" redakcja trójmiejskiej Wyborczej odkrywała przeszłość, stan obecny i perspektywy na przyszłość unikalnej przestrzeni w Gdańsku - Młodego Miasta. Jak pielęgnować dziedzictwo Stoczni, nie rezygnując przy tym z przekształcania postoczniowych terenów w nowoczesną i funkcjonalną dzielnicę? Jaką rolę powinno dziś i jutro pełnić Młode Miasto?

Projekt aktywizował mieszkańców i miłośników Gdańska do sprawdzenia swojej wiedzy w "Teście wiedzy o Stoczni" na żywo i online oraz angażował ich i ich w dyskusję o rozwoju Młodego Miasta podczas debaty na żywo.

Grupa celowa

Akcja była skierowana do mieszkańców i miłośników Gdańska, ale także do samorządowców, polityków, aktywistów miejskich czy ekspertów (architektów, urbanistów, historyków itp.).

Odbiorcy Gazety Wyborczej i Wyborcza.pl interesują się historią, tematyką społeczną oraz lokalnością. Wiadomości lokalnych w Gazecie Wyborczej i na Wyborcza.pl szuka 6 milionów 346 tys. czytelników (z affinity - czyli stopniem dopasowania medium do zainteresowań jego odbiorców, gdzie liczba 100 oznacza przeciętne dopasowanie - 139). W tych samych mediach temat historii wybiera aż 4 mln 804. tys. osób, czyli 64,3 % czytelników Wyborczej (co daje affinity rzędu 162). Ważne problemy społeczne śledzi 6 mln 083 tys. odbiorców Gazety Wyborczej i Wyborcza.pl (to affinity 152 i aż 81,3 % czytelników).

Realizacja projektu

Akcja edukacyjna trójmiejskiej Wyborczej "Odkrywamy Stocznię" działa się od 6 września do 31 października 2024 r. Złożyły się na nią:

  • 11 tekstów online
  • 9 artykułów w prasie
  • debata na żywo
  • test wiedzy na żywo i online
  • 2 spacery
  • 2 materiały wideo

W publikacjach redakcyjnych dziennikarki i dziennikarze lokalnej Wyborczej podjęli takie tematy jak:

  • mity i legendy miejskie związane z gdańską Montownią
  • Młode Miasto mówi "nie" patodeweloperce
  • dlaczego Stocznia Gdańska nie trafiła na listę UNESCO?
  • jak uchronić tereny postoczniowe przed losem dzielnicy najmu krótkoterminowego i dyskontów?

Artykuły online zdobyły sobie ponad 22 tysięcy odsłon. Oprócz tekstów na Wyborcza.pl / Trójmiasto publikacje w ramach projektu "Odkrywamy Stocznię" pojawiły się też na papierowych łamach Wyborczej - w Tygodniku Trójmiasto.

Ważnym elementem projektu był "Test wiedzy o Stoczni" - wydarzenie na żywo, w ramach którego miłośnicy Stoczni i Gdańska sprawdzali swoją wiedzę o. Rywalizacja miała miejsce 12. października 2024 r. w budynku Montowni w sali Warsztaty.

Na zwycięzców czekały atrakcyjne nagrody:

  • I miejsce: 3 000 zł
  • II miejsce: 2 000 zł
  • III miejsce: 1 000 zł
  • IV i V miejsce: wycieczka Galarem Gdańskim

Dodatkowo zdobywcy miejsc I-V wygrali pobyt w apartamencie w Montowni lub Wydma&Las oraz zestaw kosmetyków GdanSkin.

Pozostali uczestnicy i uczestniczki testu otrzymali: puzzle z grafiką Stoczni, zestaw kosmetyków GdanSkin oraz wejściówki na Żuraw M3.

Każdy z testowiczów dostał voucher z dostępem do prenumeraty cyfrowej Wyborcza.pl i poczęstunek od Montownia Food Hall.

Pytania "Testu wiedzy o Stoczni" były wyzwaniem i na pewno zmotywowały do dalszego poszerzania wiedzy. Oto niektóre z nich:

  • Jak nazywało się kino działające na terenie Stoczni Gdańskiej?
  • W którym roku zostało lokowane Młode Miasto?
  • Którego dnia zwolniono z pracy Annę Walentynowicz, co stało się pretekstem do rozpoczęcia strajku w Stoczni Gdańskiej?
  • Jaki materiał jest charakterystyczny dla elewacji Europejskiego Centrum Solidarności?

Test wiedzy o stoczni w formie quizu online na ogólnopolskiej stronie Wyborcza.pl można było rozwiązać na stronie Wyborcza.pl / Trójmiasto. Przystąpiło do niego ponad 400 osób.

Kolejnym istotnym punktem akcji "Odkrywamy Stocznię" była debata na żywo w Food Hallu Montowni 26 września 2024 r. Historycy, muzealnicy, architekci, urbaniści i deweloperzy dyskutowali o najlepszych rozwiązaniach, które pozwolą Młodemu Miastu zachować swój niezwykły, historyczny charakter, a jednocześnie stać się przyjazną mieszkańcom, żywą i nowoczesną dzielnicą. Debatę poprowadzili dziennikarka trójmiejskiej Wyborczej Dorota Karaś oraz redaktor naczelny tego tytułu - Krzysztof Romański.

W dwóch panelach dyskusyjnych udział wzięli:

1. Historia i teraźniejszość:

  • prof. Piotr Lorens - architekt Miasta Gdańska
  • Dariusz Chmielewski – Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków
  • Radosław Beneda - dyrektor Działu Inwestycji w spółce Euro Styl
  • Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka - kierowniczka Gdańskiej Galerii Fotografii, historyk Muzeum Narodowego
  • Andrzej Trzeciak - historyk, specjalista od historii Stoczni Gdańskiej

2. Teraźniejszość i przyszłość:

  • Jadwiga Kosińska - dyrektor Projektu w Stoczni Cesarskiej
  • Magdalena Reńska - dyrektor zarządzająca, członek zarządu w spółce Euro Styl
  • Krzysztof Sobolewski - prezes Stocznia Centrum Gdańsk
  • Paweł Mrozek - Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej

Paneliści podjęli temat dziedzictwa i przyszłości terenów postoczniowych w Gdańsku. Młode Miasto dopiero od kilku lat przyciąga dynamicznie rozwijające się inwestycje. Specyfika i historia tego miejsca wymaga delikatnego, mądrego podejścia do planów jego zagospodarowania.

- Może dlatego, że jesteśmy z Gdańska, ważny był dla nas duch solidarności, wspólnego działania i słuchania siebie, niezależnie od tego jakie mamy poglądy i cele - opowiadał Radosław Beneda. - Wsłuchiwaliśmy się zarówno w głos tych ludzi, którzy tutaj kiedyś pracowali, jak i tych, którzy później w tym miejscu zaczęli tworzyć sztukę. Ze stroną konserwatorską wypracowywaliśmy wytyczne, na bazie których powstał masterplan dla tego obszaru. - powiedział Radosław Beneda, dyrektor ds. inwestycyjnych spółki Euro Styl.

Unikalnym, charakterystycznym dla Wyborczej elementem projektu były dwa historyczne spacery z licencjonowanym przewodnikiem. Odbyły się 26 września i 12 października 2024 r. Spacerowicze zwiedzili historyczny budynek Montowni oraz tereny postoczniowe. 

Projekt "Odkrywamy Stocznię" miał swój logotyp i identyfikację graficzną, a ramka projektowa ze wskazaniem Sponsorów ukazywała się przy wszystkich publikacjach w prasie, internecie, social mediach, ściance reklamowej i promocji.

Akcja była szeroko promowana w zasięgu trójmiejskim i ogólnopolskim, m.in. na Facebooku Wyborcza.pl Trójmiasto; poprzez zapowiedzi tekstów - jako kafle na stronie głównej Wyborcza.pl; w papierowym Tygodniku Trójmiasto; w linkach w trójmiejskim newsletterze Wyborczej; w serwisie specjalnym "Odkrywamy Stocznię" na Wyborcza.pl/Trójmiasto.

Obecność Sponsorów

Sponsorzy byli obecni w akcji poprzez:

  • reklamy w Tygodniku Trójmiasto (czyli stronach lokalnych Gazety Wyborczej)
  • reklamy na Wyborcza.pl / Trójmiasto
  • logotyp i wskazanie sponsorskiej w ramce projektu przy wszystkich publikacjach
  • logotyp i wskazanie sponsorskie na planszy startowej 2 materiałów wideo (debata i test)
  • branding podczas wydarzeń - rollupy, ścianka sponsorska
  • logotyp i wskazanie sponsorskie na ekranach w przestrzeni wydarzeń
  • logotyp i wskazanie sponsorskie w kampanii promującej debatę i test (prasa, internet, plakaty, zaproszenia mailowe, ekrany LED)
  • logotyp i wskazanie sponsorskie na formularzu z testem i na platformie do rejestracji uczestników testu
  • logotyp i wskazanie sponsorskie na voucherach z dostępem do prenumeraty Wyborcza.pl dla uczestników debaty i testu
  • obrandowanie materiałów powstałych jako opcje dodatkowe – przy tekście „24 godziny w Stoczni Gdańskiej"
  • wskazanie słowne w kampaniach radiowych promujących debatę i test oraz w mediach społecznościowych
  • możliwość wręczenia nagród laureatom testu

Efekt projektu

Akcja "Odkrywamy Stocznię" zainicjowała ważną społecznie i lokalnie dyskusję na temat rozwoju Młodego Miasta w Gdańsku. Ta dzielnica ma bogatą przeszłość i wyjątkowy charakter, który warto zachować, jednocześnie nie hamując zmian w kierunku unowocześnienia terenów postoczniowych.

Projekt zainteresował szerokie i świetnie sprofilowane grono odbiorców, zaktywizował też mieszkańców i miłośników Gdańska i Stoczni poprzez ich udział w teście, debacie czy spacerach po Młodym Mieście.

Akcja "Odkrywamy Stocznię" zaangażowała również ekspertów, którzy brali udział w debacie i wypowiadali się w artykułach na łamach Tygodnika Trójmiasto w Gazecie Wyborczej oraz w serwisie Wyborcza.pl / Trójmiasto. Projekt stworzył przestrzeń do wymiany wiedzy, pomysłów i doświadczeń, co może stać się początkiem pozytywnej transformacji Młodego Miasta.

Korzyści Sponsorów

Sponsorzy:

  • pokazali swoje zaangażowanie w kreowanie tożsamości Młodego Miasta w Gdańsku - jego historię i rolę, którą pełni dzisiaj i mogłoby pełnić w przyszłości.
  • wzmocnili swoją eksperckość, biorąc udział w debacie, wspierając akcję prowadzoną przez prestiżowe, uznane medium, tworzone przez nagradzanych dziennikarzy.
  • przyczynili się do edukowania, zaktywizowania i zintegrowania gdańszczanek i gdańszczan oraz miłośników miasta i Stoczni.
  • zwrócili uwagę na własne działania jako respektujące specyfikę terenów postoczniowych i współtworzące ich przyszłość.
  • dzięki crossmediowości akcji dotarli do szerokiego i cennego grona odbiorców, autentycznie zainteresowanych tematem. 
  • zwiększyli rozpoznawalność swojej marki - obecność w prasie i na eventach to unikalna okazja do bycia lepiej zapamiętanym i stworzenia pozytywnych skojarzeń