"Długowieczni" to akcja społeczna katowickiego oddziału Wyborczej. Poprzez warsztaty, publikacje i konferencję redakcja pokazała, że jesień życia może być pogodna i zdrowa - m.in. dzięki pielęgnowaniu relacji i uczestnictwie w wolontariacie.
embed

Projekt w liczbach

  • 2 mln 186 tys.

    dotarcie kampanii

  • 22 tys. 713

    zasięg kampanii w SM

  • 250 tys. PV

    kampanii w mediach Wyborczej

  • 18

    artykułów online

Katowicka akcja społeczna "DługoWIECZNI" została zainicjowana na początku 2015 roku wspólnym komentarzem:

  • Jolanty Kwaśniewskiej (prezeski Fundacji Porozumienie bez Barier)
  • Juliusza Brauna (prezesa TVP)
  • Jurka Owsiaka (prezesa fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy)
  • Jarosława Kurskiego (pierwszego zastępcy redaktora naczelnego Wyborczej).

Cele Partnera

Partner akcji - Województwo Śląskie, realizujące projekt "Śląskie dla Seniora" - pragnął przyczynić się do dobrostanu, zdrowia i integracji starszych mieszkańców. Z uwagi na to, że seniorek i seniorów najwięcej w Polsce jest właśnie w tym województwie, takie działania są bardzo potrzebne.

Idea projektu

Polskie społeczeństwo starzeje się w szybkim tempie - już co czwarty Polak przekroczył sześćdziesiątkę. W województwie śląskim seniorów jest najwięcej w Polsce - stanowią aż 24 proc. populacji. Żyjemy dłużej, ale ważne jest także, abyśmy żyli lepiej.

"DługoWIECZNI" wyszli temu wyzwaniu naprzeciw. To projekt lokalny, wzmacniający tkankę społeczną, integrujący seniorów - mieszkających w jednym mieście, ale często cierpiących na samotność i poczucie nieprzydatności. Akcja wyciągnęła ich z domów i pokazała, że aktywność i zaangażowanie, działania prospołeczne i budowanie relacji są w tym wieku możliwe i przynoszą wspaniałe efekty.

Redakcja katowickiej Wyborczej szukała pomysłów na szczęśliwą, aktywną jesień życia, zgłębiając m.in. takie tematy jak wpływ pozytywnych relacji międzyludzkich i uczestnictwa w wolontariacie na poczucie szczęścia osób starszych. Celem było przeciwdziałanie wykluczeniu seniorek i seniorek.

Oprócz akcji "DługoWIECZNI" katowicka Wyborcza prowadziła również takie projekty lokalne jak "Oddychać po ludzku", "Śląskie bez smogu", "OdWAŻ się".

Grupa celowa

Projekt "DługoWIECZNI" był skierowany do seniorek i seniorów. Warto dodać, że osoby starsze cenią sobie tradycyjne media, dlatego chętnie sięgają po dzienniki, a także pokładają zaufanie w sprawdzonych tytułach z tradycjami, takich jak Wyborcza. Z tego względu akcja społeczna Wyborczej miała świetnie dobrana grupę odbiorców. 

Media Wyborczej – te w papierze i te cyfrowe – czytają blisko 3 miliony osób w wieku 55+.

Subskrybenci Wyborczej są osobami dobrze wykształconymi, zamożnymi, lubiącymi poszerzać horyzonty, wrażliwymi na sprawy społeczne, a do tego dbającymi o siebie. "DługoWIECZNI" doskonale wpisują się w ich preferencje i potrzeby.

Dodajmy jednak, że projekt celował również w osoby młodsze - bliskich, sąsiadów czy przyjaciół seniorów, uzbrajając ich w wiedzę i wrażliwość, pomocną przy aktywizowaniu Polek i Polaków w jesieni życia.

Realizacja projektu

Odsłona projektu z 2023 r. trwała od 28 lipca do 16 października i objęła:

  • publikacje redakcji w Wyborczej Katowice (w Tygodniku Katowice?) i w serwisach lokalnych Wyborcza.pl
  • warsztaty
  • podcast
  • konferencję

Tematy artykułów to m.in.:

  • sylwetka Jana Jasiewicza - 64-letniego Wojownika Czasu, uczącego seniorów sztuk walki
  • historia wdów-seniorek z Rybnika, które zamieszkały razem
  • wywiad z Jakubem Chełstowskim, marszałkiem województwa śląskiego
  • przedstawienie dobrych praktyk, podnoszących komfort życia osób starszych
  • prezentacja nowinek technologicznych dla seniorów
  • relacje z warsztatów
  • relacja z konferencji

W sumie powstało 10 artykułów w prasie i 18 online. Wszystkie publikacje z pierwszej i drugiej edycji projektu można czytać w serwisie akcji.

W podcaście wyemitowanym w ramach cyklu Wyborczej "8:10" dziennikarka Wyborczej Katarzyna Staszak rozmawiała z Marzeną Rudnicką, fundatorką i założycielką Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej o sposobach włączania osób starszych do życia społecznego.

W trzech śląskich miastach - Bielsku-Białej, Częstochowie i Rybniku - przeprowadzono bezpłatne warsztaty dla seniorek i seniorów. Warsztaty dotyczyły:

Wszystkie warsztaty poprowadziła Aga Kozak, trenerka, dziennikarka i podcasterka. Uczestnicy brali w nich aktywny udział, dzieląc się pomysłami, odczuciami i doświadczeniami.

Frekwencja na warsztatach dopisała, a ciepła atmosfera towarzyszyła im od początku do końca - począwszy od powitalnej kawy i ciasteczek.

Te spotkanie nie polegały jedynie na przekazywaniu i przyswajaniu wiedzy i praktyk, ale również na realnych działaniach, dobrze rokujących na przyszłość. Np. w Rybniku Sabina Malgrab, dyrektorka Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 5 w Rybniku, zaprosiła wszystkich seniorów do współpracy. Zaproponowała, by osoby starsze razem z dziećmi przygotowywały kotyliony na Święto Niepodległości, ozdoby świąteczne na bożonarodzeniową choinkę, grały w gry planszowe, dzieląc się wspomnieniami i opowieściami.

Dodatkowo uczestniczki i uczestnicy rybnickich warsztatów dostali zadanie domowe - mieli dokonać kilku spontanicznych aktów życzliwości. Zadeklarowali m.in., że uśmiechną się do nieznajomej osoby, podjadą z sąsiadem na zakupy i... podzielą się konfiturą z mirabelek.

W Częstochowie Konrad Kokoszka, dyrektor ośrodka zamiejscowego Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego, zachęcił uczestniczki i uczestników warsztatów do wypełniania "koperty życia". Jest to karta, w którą wpisuje się kluczowe dane o zdrowiu seniora, przydatne np. ratownikom medycznym. Kopertę życia powinno się trzymać w lodówce, ze specjalną naklejką.

W Bielsku Białej seniorzy sami zgłaszali pod dyskusję rodzaje zaangażowania, które chcieliby podjąć.

- Nie tylko wyszłam z domu i spotkałam się z ludźmi, ale też udział w tej rozmowie tak mnie pozytywnie nastroił. Chciałabym, żeby częściej się odbywały takie spotkania - mówiła starsza mieszkanka Bielska-Białej.

26 września 2023 r. w w Górnośląskim Parku Etnograficznym w Chorzowie odbyła się konferencja podsumowująca całą akcję. Panelistami byli:

  • Anna Bator, psycholożka, psychoterapeutka, wykładowczyni Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach oraz współpracowniczka Uniwersytetu SWPS
  • Alina Bednarz, radna sejmiku Województwa Śląskiego i członkini rady działalności pożytku publicznego
  • Mikołaj Figlarski, przewodniczący Młodzieżowej Rady Miasta Tychy
  • Małgorzata Herman, prezeska Stowarzyszenia Wspólnie-Razem, działającego na Osiedlu Tysiąclecia w Katowicach, członkini Rady Seniorów Miasta Katowice
  • Jarosław Kacprzak, menedżer PR z gliwickiej firmy Future Processing z branży IT
  • Urszula Koszutska, psycholożka i psychoterapeutka, dyrektorka Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zabrzu i wiceprzewodnicząca Sejmiku Województwa Śląskiego
  • Wioletta Matusiak, menedżerka ds. szkoleń i rozwoju w Stowarzyszeniu Wikimedia Polska, koordynatorka Ogólnopolskiego Programu Rozwoju Kompetencji Liderskich Nauczycieli/lek Bibliotekarzy/rek WIKITEKA
  • prof. Katarzyna Popiołek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS
  • Monika Rosa, posłanka Koalicji Obywatelskiej
  • Anna Zasada-Chorab, dyrektorka Regionalnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Katowicach

Podczas wydarzenia uczestniczki i uczestnicy nie tylko wymieniali się wiedza i doświadczeniem, ale też nawiązywali relacje, które mogą przynieś realne efekty. Np. posłanka KO Monika Rosa obiecała przyjrzeć się sprawie problemów lokalowych Stowarzyszenia Wspólnie-Razem.

Po konferencji goście mogli bezpłatnie zwiedzić z przewodnikiem wystawy dostępne w chorzowskim skansenie: "Lodówka. Wystawa dawnych sprzętów do chłodzenia żywności" oraz wystawę dawnych szat liturgicznych zatytułowaną "Ad altare."

Wstęp na wydarzenie był wolny. Konferencję podsumował artykuł i materiał wideo na stronie Wyborcza.pl/Katowice.

Warto dodać, że "DługoWIECZNI" to od 2015 r. słowno-graficzny znak towarowy, zarejestrowany w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Autopromocja projektu przebiegła na łamach Wyborczej Katowice, w serwisach grupy Wyborcza.pl, w social mediach Wyborczej oraz niestandardowo – na plakatach rozwieszanych w trzech miastach, w których odbywały się warsztaty oraz w Chorzowie przed konferencją. Plakaty rozwieszono w miejscach chętnie odwiedzanych przez seniorów.

Kampania promująca projekt (w mediach tradycyjnych Wyborczej i zewnętrznych) dotarła w sumie do 2 185 598 osób. W mediach społecznościowych: do 22 712 435.

Obecność Partnera

Partner - Województwo Śląskie, realizujące program "Śląskie dla Seniora" - był w projekcie obecny poprzez:

  • reklamy prasowe (10 edycji w okresie czerwiec - październik 2023 r.)
  • jingiel partnerski przy podcaście „8:10"
  • branding serwisu akcji (reklama w modelu stałej emisji)
  • materiał promocyjny na Wyborcza.pl
  • otwarcie treści powstałych w ramach akcji
  • logotyp Partnera w kampanii promującej akcję - m.in. na plakatach, w serwisach grupy Wyborcza.pl (250 000 PV)
  • logotyp Partnera w autopromocji akcji na łamach Gazety Wyborczej Katowice
  • logotyp Partnera na planszy przy materiale wideo (podsumowanie akcji)
  • vouchery z prenumeratą dla uczestników wydarzeń z logotypem Partnera
  • ekspozycja logotypu Partnera podczas wydarzeń - ścianka, spot przed eventem, wyświetlenie planszy na ekranie
  • Partner rozdawał wydaną przez siebie książkę uczestnikom spotkań

Efekt projektu

Akcja dotarła do trafnie określonej grupy odbiorców. Zaktywizowała osoby starsze z województwa śląskiego, dała szansę na poznanie się często osamotnionym seniorom.

Podczas warsztatów - na których frekwencja dopisała - uczestnicy zdobyli praktyczną wiedzę przydatną w codziennym funkcjonowaniu, od spraw przyziemnych po kwestie relacji międzyludzkich i społecznego zaangażowania.

Konferencja przyniosła dodatkową porcję wiedzy i umożliwiła seniorkom i seniorom rozmowę m.in. z ekspertami i samorządowcami.

Reasumując - projekt "DługoWIECZNI" zainicjował pozytywne zmiany w życiu seniorek i seniorów, pokazując, że wychodzenie z domu, spotkania z rówieśnikami, angażowanie się w działania społeczne takie jak wolontariat oraz pielęgnowanie osobistych relacji to wspaniałe sposoby na pogodną jesień życia.

Korzyści Partnera

Partner akcji:

  • Pokazał się w różnorodnych, crossmediowych i niestandardowych formatach reklamowych
  • Zyskał skojarzenie z prestiżową marką prasową
  • Udowodnił swoje zaangażowanie społeczne i lokalne
  • Zbudował relację z konkretną grupą odbiorców, do której niekoniecznie łatwo jest dotrzeć (seniorzy)

Źródła danych

Dane własne wydawcy (Data Ocean, Sare, GAM, kanały: Facebook, Instagram, YouTube), Google Analitycs, Polskie Badania Czytelnictwa. Opracowanie: Wyborcza sp. z o. o.