Katowicka akcja społeczna "DługoWIECZNI" została zainicjowana na początku 2015 roku wspólnym komentarzem:
Partner akcji - Województwo Śląskie, realizujące projekt "Śląskie dla Seniora" - pragnął przyczynić się do dobrostanu, zdrowia i integracji starszych mieszkańców. Z uwagi na to, że seniorek i seniorów najwięcej w Polsce jest właśnie w tym województwie, takie działania są bardzo potrzebne.
Polskie społeczeństwo starzeje się w szybkim tempie - już co czwarty Polak przekroczył sześćdziesiątkę. W województwie śląskim seniorów jest najwięcej w Polsce - stanowią aż 24 proc. populacji. Żyjemy dłużej, ale ważne jest także, abyśmy żyli lepiej.
"DługoWIECZNI" wyszli temu wyzwaniu naprzeciw. To projekt lokalny, wzmacniający tkankę społeczną, integrujący seniorów - mieszkających w jednym mieście, ale często cierpiących na samotność i poczucie nieprzydatności. Akcja wyciągnęła ich z domów i pokazała, że aktywność i zaangażowanie, działania prospołeczne i budowanie relacji są w tym wieku możliwe i przynoszą wspaniałe efekty.
Redakcja katowickiej Wyborczej szukała pomysłów na szczęśliwą, aktywną jesień życia, zgłębiając m.in. takie tematy jak wpływ pozytywnych relacji międzyludzkich i uczestnictwa w wolontariacie na poczucie szczęścia osób starszych. Celem było przeciwdziałanie wykluczeniu seniorek i seniorek.
Oprócz akcji "DługoWIECZNI" katowicka Wyborcza prowadziła również takie projekty lokalne jak "Oddychać po ludzku", "Śląskie bez smogu", "OdWAŻ się".
Projekt "DługoWIECZNI" był skierowany do seniorek i seniorów. Warto dodać, że osoby starsze cenią sobie tradycyjne media, dlatego chętnie sięgają po dzienniki, a także pokładają zaufanie w sprawdzonych tytułach z tradycjami, takich jak Wyborcza. Z tego względu akcja społeczna Wyborczej miała świetnie dobrana grupę odbiorców.
Media Wyborczej – te w papierze i te cyfrowe – czytają blisko 3 miliony osób w wieku 55+.
Subskrybenci Wyborczej są osobami dobrze wykształconymi, zamożnymi, lubiącymi poszerzać horyzonty, wrażliwymi na sprawy społeczne, a do tego dbającymi o siebie. "DługoWIECZNI" doskonale wpisują się w ich preferencje i potrzeby.
Dodajmy jednak, że projekt celował również w osoby młodsze - bliskich, sąsiadów czy przyjaciół seniorów, uzbrajając ich w wiedzę i wrażliwość, pomocną przy aktywizowaniu Polek i Polaków w jesieni życia.
Odsłona projektu z 2023 r. trwała od 28 lipca do 16 października i objęła:
Tematy artykułów to m.in.:
W sumie powstało 10 artykułów w prasie i 18 online. Wszystkie publikacje z pierwszej i drugiej edycji projektu można czytać w serwisie akcji.
W podcaście wyemitowanym w ramach cyklu Wyborczej "8:10" dziennikarka Wyborczej Katarzyna Staszak rozmawiała z Marzeną Rudnicką, fundatorką i założycielką Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej o sposobach włączania osób starszych do życia społecznego.
W trzech śląskich miastach - Bielsku-Białej, Częstochowie i Rybniku - przeprowadzono bezpłatne warsztaty dla seniorek i seniorów. Warsztaty dotyczyły:
Wszystkie warsztaty poprowadziła Aga Kozak, trenerka, dziennikarka i podcasterka. Uczestnicy brali w nich aktywny udział, dzieląc się pomysłami, odczuciami i doświadczeniami.
Frekwencja na warsztatach dopisała, a ciepła atmosfera towarzyszyła im od początku do końca - począwszy od powitalnej kawy i ciasteczek.
Te spotkanie nie polegały jedynie na przekazywaniu i przyswajaniu wiedzy i praktyk, ale również na realnych działaniach, dobrze rokujących na przyszłość. Np. w Rybniku Sabina Malgrab, dyrektorka Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 5 w Rybniku, zaprosiła wszystkich seniorów do współpracy. Zaproponowała, by osoby starsze razem z dziećmi przygotowywały kotyliony na Święto Niepodległości, ozdoby świąteczne na bożonarodzeniową choinkę, grały w gry planszowe, dzieląc się wspomnieniami i opowieściami.
Dodatkowo uczestniczki i uczestnicy rybnickich warsztatów dostali zadanie domowe - mieli dokonać kilku spontanicznych aktów życzliwości. Zadeklarowali m.in., że uśmiechną się do nieznajomej osoby, podjadą z sąsiadem na zakupy i... podzielą się konfiturą z mirabelek.
W Częstochowie Konrad Kokoszka, dyrektor ośrodka zamiejscowego Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego, zachęcił uczestniczki i uczestników warsztatów do wypełniania "koperty życia". Jest to karta, w którą wpisuje się kluczowe dane o zdrowiu seniora, przydatne np. ratownikom medycznym. Kopertę życia powinno się trzymać w lodówce, ze specjalną naklejką.
W Bielsku Białej seniorzy sami zgłaszali pod dyskusję rodzaje zaangażowania, które chcieliby podjąć.
- Nie tylko wyszłam z domu i spotkałam się z ludźmi, ale też udział w tej rozmowie tak mnie pozytywnie nastroił. Chciałabym, żeby częściej się odbywały takie spotkania - mówiła starsza mieszkanka Bielska-Białej.
26 września 2023 r. w w Górnośląskim Parku Etnograficznym w Chorzowie odbyła się konferencja podsumowująca całą akcję. Panelistami byli:
Podczas wydarzenia uczestniczki i uczestnicy nie tylko wymieniali się wiedza i doświadczeniem, ale też nawiązywali relacje, które mogą przynieś realne efekty. Np. posłanka KO Monika Rosa obiecała przyjrzeć się sprawie problemów lokalowych Stowarzyszenia Wspólnie-Razem.
Po konferencji goście mogli bezpłatnie zwiedzić z przewodnikiem wystawy dostępne w chorzowskim skansenie: "Lodówka. Wystawa dawnych sprzętów do chłodzenia żywności" oraz wystawę dawnych szat liturgicznych zatytułowaną "Ad altare."
Wstęp na wydarzenie był wolny. Konferencję podsumował artykuł i materiał wideo na stronie Wyborcza.pl/Katowice.
Warto dodać, że "DługoWIECZNI" to od 2015 r. słowno-graficzny znak towarowy, zarejestrowany w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej.
Autopromocja projektu przebiegła na łamach Wyborczej Katowice, w serwisach grupy Wyborcza.pl, w social mediach Wyborczej oraz niestandardowo – na plakatach rozwieszanych w trzech miastach, w których odbywały się warsztaty oraz w Chorzowie przed konferencją. Plakaty rozwieszono w miejscach chętnie odwiedzanych przez seniorów.
Kampania promująca projekt (w mediach tradycyjnych Wyborczej i zewnętrznych) dotarła w sumie do 2 185 598 osób. W mediach społecznościowych: do 22 712 435.
Partner - Województwo Śląskie, realizujące program "Śląskie dla Seniora" - był w projekcie obecny poprzez:
Akcja dotarła do trafnie określonej grupy odbiorców. Zaktywizowała osoby starsze z województwa śląskiego, dała szansę na poznanie się często osamotnionym seniorom.
Podczas warsztatów - na których frekwencja dopisała - uczestnicy zdobyli praktyczną wiedzę przydatną w codziennym funkcjonowaniu, od spraw przyziemnych po kwestie relacji międzyludzkich i społecznego zaangażowania.
Konferencja przyniosła dodatkową porcję wiedzy i umożliwiła seniorkom i seniorom rozmowę m.in. z ekspertami i samorządowcami.
Reasumując - projekt "DługoWIECZNI" zainicjował pozytywne zmiany w życiu seniorek i seniorów, pokazując, że wychodzenie z domu, spotkania z rówieśnikami, angażowanie się w działania społeczne takie jak wolontariat oraz pielęgnowanie osobistych relacji to wspaniałe sposoby na pogodną jesień życia.
Partner akcji:
Dane własne wydawcy (Data Ocean, Sare, GAM, kanały: Facebook, Instagram, YouTube), Google Analitycs, Polskie Badania Czytelnictwa. Opracowanie: Wyborcza sp. z o. o.