"Superbohaterka" to plebiscyt wyłaniający co roku najbardziej sprawczą, odważną, społecznie zaangażowaną Polkę. Jedna ze statuetek wędruje do Superbohaterki Czytelniczek, a druga - do tej wybranej przez kapitułę. Akcji Wysokich Obcasów towarzyszy konkurs i seria publikacji.
embed

Projekt w liczbach

  • 575 tys.

    odtworzeń wideo

  • 7 103

    głosów w plebiscycie

  • 3 733

    uzasadnień w konkursie

  • 10 tys.

    odsłuchań podcastu

Cele Sponsorów

Sponsorom projektu zależało na obecności przy ważnej społecznie akcji, angażującej odbiorczynie Wysokich Obcasów, ale również całą społeczność kobiet, spośród których redakcja, kapituła i czytelniczki wybierały superbohaterki.

Sponsorzy chcieli trafić ze swoim przekazem do wartościowej i adekwatnej grupy odbiorczyń.

Sponsorem strategicznym 9. edycji plebiscytu "Superbohaterka" była firma YES.

Sponsorami głównymi - Caudalie i Neboa.

Sponsorami zostali: C&A, Gedeon Richter, NEO make up i NEONAIL.

Idea projektu

"Superbohaterka" to akcja z tradycjami - od dziewięciu lat pokazuje siłę i niezależność kobiet, ich pasję, poświęcenie i kreatywność. Czytelniczki Wysokich Obcasów same wybierają swoje bohaterki - kobiety, które inspirują i dodają odwagi w realizowaniu swoich aspiracji i wartości. Projekt integruje społeczność kobiet i wyrazistą grupę odbiorczyń Wysokich Obcasów.

Co roku redakcja, kapituła i czytelniczki wskazują niezależne Polki świadome swoich wyborów. Są to nauczycielki, pielęgniarki, aktorki, krawcowe, uczennice czy sportsmenki. Akcja pokazuje, jak w wielu miejscach Polski i obszarach życia działają nietuzinkowe superbohaterki, zmieniające rzeczywistość zarówno swoimi działaniami, jak i inspirującym przykładem, wpływając na horyzonty i decyzje innych kobiet.

Grupa celowa

Grupą celową były czytelniczki i subskrybentki Wysokich Obcasów - kobiety angażujące się w istotne społecznie sprawy, zwłaszcza te z obszaru równouprawnienia kobiet. Odbiorczynie kobiecych mediów Wyborczej są świetnie wykształcone, zamożne, zajmują wysokie stanowiska i są ciekawe świata. Dbają o siebie - zarówno o zdrowie i wygląd, jaki i dobrostan, dlatego obecność sponsorów akcji była strzałem w dziesiątkę.

Realizacja projektu

Akcja Wysokich Obcasów "Superbohaterka" działa się między 10 lutego a 30 kwietnia 2024 roku. Jej sercem był plebiscyt i uroczysta gala, ale poza tym powstało również:

  • 19 publikacji online
  • 6 prasowych
  • 6 materiałów wideo
  • konkurs
  • podcast

Redakcja Wysokich Obcasów przez cały rok prezentowała na swoich łamach sylwetki 14 niezwykłych Polek. Czytelniczki i kapituła "Superbohaterki" wyłoniły spośród nich dwie najbardziej nieustraszone i inspirujące.

Ponadto redakcja Wysokich Obcasów przygotowała podcast, w którym dziennikarka Magdalena Keller rozmawiała z Superbohaterką 2022 Justyną Wydrzyńską, aktywistką organizacji Aborcyjny Dream Team, o tym, dlaczego droga do równouprawnienia kobiet jest tak długa i wyboista oraz o tym, jakiej potrzebujemy dziś superbohaterki.

Sercem akcji jest zawsze plebiscyt - czytelniczki i użytkowniczki głosowały na swoją Superbohaterkę, a niezależnie od tej ścieżki kapituła wybierała swoją laureatkę. W plebiscycie wzięło udział aż 7 100 osób.

Dodatkowo redakcja przeprowadziła konkurs, w którym czytelniczki wysyłały swoje uzasadnienia wyboru danej Superbohaterki. Napłynęło aż 3 733 tekstów. Do wygrania były: naszyjniki marki YES; torby Neboa x Paprocki & Brzozowski z zestawem kosmetyków do włosów; zestawy do manikiuru hybrydowego od NEONAIL; zestaw kosmetyków NEO Make Up; zestaw kosmetyków marki Caudalie; kalendarze artystyczne Gedeon Richter.

"Superbohaterkę" zwieńczyła uroczysta gala w warszawskim Teatrze Studio. Laureatka plebiscytu - Paulina Bownik, lekarka z Grupy Granica - w specjalnie zaprojektowanej przez Joannę Hawrot pelerynie odebrała statuetkę Superbohaterki kapituły. Superbohaterką Czytelniczek została Aleksandra Kwaśniewska - w jej imieniu nagrodę odebrał Kuba Badach.

Kapituła nagrodziła Paulinę Bownik za pomoc uchodźcom na polsko-białoruskiej granicy. Przez niecałe dwa lata lekarka i aktywistka pomogła tysiącom ludzi. Pokazała, jak wygląda walka o prawa człowieka w praktyce.

Jak podkreśliła Monika Tutak-Goll, redaktorka naczelna Wysokich Obcasów, nagrodzona Superbohaterka: 

Ratowała uchodźców i uchodźczynie w lasach na granicy polsko-białoruskiej. Leczyła ludzi w drodze – wyczerpanych, odwodnionych, schorowanych, którzy byli niejednokrotnie wypychani z Polski. Sama zmagała się z PTSD.

Czytelniczki wyróżniły z kolei dziennikarkę Aleksandrę Kwaśniewską za jej walkę o  szacunek dla wyborów kobiet, również wyboru bezdzietności. Laureatka uczy Polki stawiania granic, wzajemnego wspierania się i podążania za swoimi pragnieniami i wartościami.

Paulina Bownik oprócz statuetki otrzymała nagrodę pieniężną - 10 tysięcy złotych - ufundowaną przez sponsora strategicznego projektu - firmę YES oraz wyjątkową pelerynę, w której odbierała swoje wyróżnienie.

Aleksandra Kwaśniewska również - poza statuetką - otrzymała nagrodę pieniężną o wartości 10 tysięcy złotych, ufundowaną przez sponsora głównego - markę Neboa. 

Galę plebiscytu poprowadzili Kamila Kalińczak i Grzegorz Markowski, a muzycznych wrażeń dostarczył koncert Misi Furtak.

W składzie kapituły nagrody znaleźli się: Monika Tutak-Goll, redaktorka naczelna Wysokich Obcasów i Wysokich Obcasów Extra (przewodnicząca kapituły); Bartosz Hojka, prezes zarządu Agory S.A.; Krystyna Kofta, pisarka, felietonistka; Borys Lankosz, reżyser, aktor i scenarzysta; Monika Płatek, prawniczka, nauczycielka akademicka, feministka; Aleksandra Sobczak, zastępczyni redaktora naczelnego Wyborczej; Dorota Warakomska, dziennikarka i działaczka społeczna; Ewa Wieczorek, redaktorka Wyborczej; Martyna Wojciechowska, podróżniczka i działaczka społeczna.

Kto jeszcze rywalizował o tytuł "Superbohaterki 2023"?

  • Sylwia Gregorczyk-Abram i Maria Ejchart
  • Agnieszka Holland
  • Joanna Krochmalska
  • Joanna Kuciel-Frydryszak
  • Marta Niedźwiecka
  • Justyna Niegierysz-Popiel
  • Agnieszka Przepiórska
  • Paula Rakowska i Dominika Kasińska
  • Hania Rani
  • Gabriela Wełniak

Wszystkie publikacje towarzyszące akcji Wysokich Obcasów można znaleźć w serwisie projektu.

"Superbohaterka 2023" była promowana w tygodniku Wysokie Obcasy, serwisie WysokieObcasy.pl, w podcaście Wysokich Obcasów (jingiel), w social mediach i newsletterze Wysokich Obcasów.

Obecność Sponsorów

Sponsorzy projektu "Superbohaterka 2023" byli obecni poprzez:

  • logotypy w ramce projektu przy każdej publikacji (artykuły, newsletter, posty)
  • jingiel przy podcaście
  • strefy podczas gali w Teatrze Studio
  • jako fundatorzy nagród w konkursie (logotyp i ekspozycja nagród)
  • logotypy na czekach wręczanym laureatkom podczas gali
  • reklamy w Wysokich Obcasach oraz na WysokieObcasy.pl

Efekt projektu

"Superbohaterka" zapoznała czytelniczki z sylwetkami czternastki odważnych, inspirujących kobiet i dała im możliwość zadecydowania, która z potencjalnych Superbohaterek miała największy wpływ w najbardziej istotnej społecznie sprawie.

Prezentując kandydatki na Superbohaterki, redakcja Wysokich Obcasów edukowała i uwrażliwiała na najważniejsze dla kobiet sprawy, dodając im odwagi do podejmowania własnych, śmiałych działań.

Nagradzając Superbohaterki, kapituła nagrody i czytelniczki dały im moc wsparcia i sił do dalszego działania. Akcja to też sygnał dla całego społeczeństwa, wskazujący palące społeczne problemy i pozytywną rolę kobiet w stawianiu im czoła.

Projekt spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem, pisały o nim media, a czytelniczki Wysokich Obcasów wzięły aktywny udział w plebiscycie i konkursie.

  • 331 tysięcy - zasięg publikacji w prasie
  • 75 tysięcy - zasięg publikacji online
  • 10 tysięcy - odsłuchań podcastu
  • 575 tysięcy - odtworzeń materiałów wideo
  • 7 103 - głosów w plebiscycie
  • 3 733 - zgłoszeń do konkursu

Korzyści Sponsorów

Sponsorzy "Superbohaterki 2023" udowodnili, jak ważna jest dla nich przyszłość kobiet i całego społeczeństwa. Wsparli projekt wyróżniający i wzmacniający odważne, zaangażowane społecznie Polki oraz kobiecą społeczność.

Sponsorzy, fundując nagrody w konkursie dla czytelniczek, wzmocnili ich zaangażowanie społeczne i wiarę we własną sprawczość oraz moc kobiecej wspólnoty.

Dotarli również do określonej, atrakcyjnej również konsumencko, grupy kobiet - aktywnych, zaangażowanych w ważne społecznie tematy (z walką o prawa kobiet na czele), zamożnych i wykształconych, otwartych na nowe idee i doświadczenia, dbających o siebie.

Źródła danych

Dane własne wydawcy (Data Ocean, Sare, GAM, kanały: Facebook, Instagram, YouTube), Google Analitycs, Polskie Badania Czytelnictwa. Opracowanie: Wyborcza sp. z o. o.