Ekologiczna akcja łódzkiego oddziału Wyborcza.pl była krótka, intensywna i osiągnęła swój cel: zmobilizowała pracowników lokalnych firm i instytucji do korzystania w drodze do i z pracy z transportu rowerowego. Sponsorem głównym projektu był Nextbike, operator systemu roweru miejskiego w Łodzi.
embed

Przez dwa pierwsze tygodnie lipca 2024 redakcja Wyborcza.pl w Łodzi realizowała eko-projekt aktywizujący pracowników firm i instytucji, które zgłosiły się do akcji. Finał projektu "Odkręcamy korki. Rowerem do pracy" odbył się w klimatycznej przestrzeni OFF Piotrkowska Center.

Cele Sponsorów

Sponsor główny akcji - firma Nextbike - poprzez udział w inicjatywie Wyborczej chciał promować swoją usługę jako operator łódzkiego systemu roweru publicznego. Marzeniem Nextbike jest zielona, aktywna Łódź bez korków, a transport rowerowy jest świetnym sposobem, aby te cele osiągnąć.

Sponsorzy-uczestnicy akcji (Accenture Poland, BSH, Veolia, Łódzki Klaster ICT, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi oraz Uniwersytet WSB Merito w Łodzi) chcieli zmobilizować swoje pracowniczki i pracowników do ekologicznych, zdrowych nawyków oraz pokazać swoje zaangażowanie w budowanie przyjaznego ludziom i środowisku miasta.

ZA DUŻO CZYTANIA? ZOBACZ CASE W WERSJI GRAFICZNEJ
Pobierz

Patroni honorowi "Odkręcamy korki. Rowerem do miasta" - Prezydent Miasta Łodzi oraz Przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi - podkreślają, że idea akcji Wyborczej współgra z ambicjami i działaniami miasta:

- Mam nadzieję, że łodzianie widzą poczynione w ostatnich latach zmiany. One jeszcze się nie skończyły, wrzucamy wyższy bieg i już w tym roku planujemy przekazać dodatkowe 10 mln zł na infrastrukturę rowerową. - powiedział Wyborczej Bartosz Domaszewicz, przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi.

Idea akcji

Przyjazne mieszkańcom i planecie miasto to wizja, która stoi za akcją "Odkręcamy korki. Rowerem do pracy". Popularyzacja transportu rowerowego ma na celu podniesienie poziomu jakości życia łodzianek i łodzian - służy zarówno zdrowiu (fizycznemu i psychicznemu), jak i estetyce miasta. Zmiany klimatu są dziś jednym z kluczowych wyzwań, dlatego realne zmiany powinny zachodzić tu i teraz. Wyborcza chciała stać się motorem tych zmian. 

Grupa celowa

W akcji wzięli udział pracownicy łódzkich firm i instytucji, które zgłosiły się do projektu w charakterze jego uczestników i jednocześnie sponsorów. Grupą, do której redakcja łódzkiej Wyborczej również pragnęła dotrzeć, byli wszyscy łodzianie oraz czytelnicy Wyborcza.pl/Łódź i łódzkiego wydania Gazety Wyborczej. Odbiorcy Wyborczej interesują się zarówno sprawami lokalnymi, jak i ekologią*, dlatego projekt "Odkręcamy korki. Rowerem do miasta" znalazł idealnych adresatów. 

Realizacja

Projekt trwał przez dwa pierwsze tygodnie lipca 2024 roku. Na ten czas sponsor główny akcji, firma Nextbike, podarowała firmom i instytucjom, które włączyły się do projektu, 50 voucherów z kodami do wypożyczania rowerów. Chętni pracownicy mogli w drodze do i z pracy korzystać z jednośladów za darmo.

Uczestnicy z największą liczbą wykręconych kilometrów na liczniku odebrali puchar podczas finału akcji, który odbył się w klimatycznej, prestiżowej przestrzeni OFF Piotrkowska Center. Wydarzenie przyciągnęło uwagę mediów, na miejscu byli dziennikarze kilku telewizji. Nagłośnienie eventu zapewniło Radio Łódź.

Uczestnicy zmagań, sponsor główny, władze Łodzi oraz organizator akcji mogli spotkać się w "realu", wymienić wrażenia i refleksje, a nawet zaplanować udział w kolejnej edycji projektu.

Wszyscy pracownicy sponsorów akcji biorący udział w rowerowej rywalizacji otrzymali pamiątkowe dyplomy.

Zwycięzcą okazał się Klaster ICT/Politechnika Łódzka, w której przez 14 dni wypożyczono rowery aż 142 razy i przejechano łącznie 239 km (o wspólnym czasie 2694 minut). Przedstawiciel firmy i prorektor ds. studenckich Witold Pawłowski zwrócił uwagę, że akcja miała wymiar nie tylko ekologiczny, ale również integrujący zespoły. - Mam nadzieję, że projekt będzie powtarzany. - dodał.

Z kolei Marcin Sałański z Nextbike powiedział: – Szczególnie cieszy mnie, że w akcji wzięły udział nowoczesne firmy, świadome wyzwań, jakie stoją przed polskimi miastami. Te przedsiębiorstwa, które zmieniają oblicze Łodzi i nadają jej nowoczesny charakter, wraz ze swoimi pracownikami pokazały, że zmiana jest możliwa.

Akcję łódzkiej Wyborczej docenił też Bartosz Domaszewicz, przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi. – Jak udowodniły ostatnie tygodnie, wystarczy ułatwić dostęp do odpowiednich narzędzi, a sami wybieramy to, co zdrowe i ekologiczne.

Start i finał projektu przedstawili dziennikarze w łódzkim wydaniu dziennika i serwisu Wyborczej.

Uczestnicy projektu "Odkręcamy korki. Rowerem do pracy" chętnie pisali o nim w social mediach.

Obecność Sponsorów

Sponsorzy byli obecni w akcji poprzez:

  • wskazanie sponsorskie i logotyp przy publikacjach w mediach prasowych i cyfrowych Wyborczej, w jej social mediach i newsletterach w ramach promocji projektu
  • w przestrzeni OFF Piotrkowska Center w Łodzi (citylighty reklamowe, obrandowane rowery Nextbike) podczas finału projektu
  • w przestrzeni miasta na obrandowanych rowerach Nextbike
  • reklamy na nośnikach outdoorowych firmy AMS
  • reklamy w Tygodniku Łódź (dołączanym do Gazety Wyborczej)

Efekt akcji

Akcja "Odkręcamy korki. Rowerem do pracy" zmobilizowała pracowników łódzkich firm i instytucji do poruszania się rowerem, utrwalając w nich ekologiczne i sprzyjające zdrowiu nawyki. Pozwoliła sponsorom i patronom (czyli operatorowi roweru publicznego, uczelniom, firmom oraz władzom miasta) akcji spotkać się i wymienić refleksje i doświadczenia, wzmacniając tkankę społeczną Łodzi. Ten dialog może stać się motorem dalszych pozytywnych zmian.

Odbiorcy akcji - w mediach czy przestrzeni miasta - mogli zainspirować się przykładem uczestników i wdrożyć ekologiczne nawyki. 

Korzyści Sponsorów

Sponsor główny akcji - Nextbike - wypromował lokalnie swoją usługę systemu roweru publicznego, pokazując się jako kluczowy gracz transforumujący Łódź pod względem ekologii i komfortu mieszkańców.

Firmy i instytucje biorące udział w rywalizacji pod szyldem "Odkręcamy korki. Rowerem do pracy" również wzmocniły swój wizerunek podmiotów zaangażowanych ekologicznie i społecznie, a dodatkowo zwróciły uwagę na swoją atrakcyjność jako pracodawcy/uczelni, prowadząc działanie employer brandingowe.

Dodatkowo akcja zintegrowała biorące w niej udział zespoły.

Władze Łodzi jako patron honorowy pokazały, że rozwój ekologicznego transportu jest dla ich jednym z kluczowych celów.

Przypisy

*Blisko 6 milionów odbiorczyń i odbiorców tytułów prasowych i serwisów Grupy Wyborcza interesuje się ważnymi problemami społecznymi (ze wskaźnikiem affinity na bardzo wysokim poziomie 152 pkt.). 

6 milionów 265 tys. odbiorców mediów Wyborczej z uwagą śledzi wiadomości lokalne (affinity 136), a ochrona środowiska interesuje 4 miliony 606 tys. naszych czytelników i użytkowników (affinity 156).

Źródło: Polskie Badania Czytelnictwa, badanie "Zaangażowanie w reklamę", X 2022- IX 2023, N = 22 878(gc: all 15+), wskaźnik CCS (Prasa), WWWU30 - Użytkował w ciągu 30 dni (serwis) . Opracowanie Wyborcza Sp. z o.o.