To jeden z najważniejszych projektów Wysokich Obcasów, idealnie ucieleśniający wartości i misję tygodnika. Kojarzy i integruje ze sobą niezwykłe, mądre i sprawcze kobiety - panelistki i uczestniczki spotkań - wzmacniając wspólnotę kobiet, dostarczając im inspiracji i impulsu do pozytywnych zmian.

Projekt w liczbach

  • 7

    lat trwania projektu

  • kilka

    edycji w ciągu roku

  • 400

    zarejestrowanych uczestniczek

  • 250

    osób na widowni

Cele Sponsorów

Sponsorami eventu "Kobiety wiedzą, co robią" były marki: 

  • Departament Kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, wydawca serwsu kulturaupodstaw.pl
  • KRAMM Nieruchomości
  • Raben Logistics Polska i Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Volkswagen Poznań
  • Volvo Firma Karlik
  • Walutomat.pl
  • Yasumi
  • YES

Sponsorzy pragnęli udowodnić swoje zaangażowanie w ważne cele społeczne, przyczynić się do wzmacniania więzi między kobietami różnych profesji z odbiorczyniami projektu, a w ten sposób - do budowania siły każdej z nich z osobna.

Idea projektu

Redakcja Wysokich Obcasów w 2018 r. wpadła na pomysł zorganizowania cyklicznych spotkań na żywo, w ramach których inspirujące, mądre Polki dzieliłyby się swoimi doświadczeniami z publicznością. Tak powstała akcja "Kobiety wiedzą, co robią" - "latający" event, który co roku gości w różnych, nie tylko największych, miastach Polski - m.in. w Poznaniu, Zgierzu, Łodzi czy w Lublinie.

Spotkania umożliwiają zbliżenie do siebie kobiet z różnych światów - m.in. naukowczyń, aktywistek, artystek, polityczek oraz czytelniczek - wymieniających się swoimi historiami, budując w ten sposób kobiecą wspólnotę i solidarność. 

Wydarzenie na żywo to wyjątkowa formuła, pozwalająca uczestniczkom naprawdę się zaangażować, czerpać wiedzę i inspirację od gościń spotkania pełnymi garściami. "Kobiety wiedzą, co robią" działa na emocje, dlatego wrażenia i refleksje pozostają z publicznością i panelistkami na dłużej.

ZA DUŻO CZYTANIA? ZOBACZ CASE STUDY W FORMIE GRAFICZNEJ
Pobierz

Publiczność eventów włącza się w dyskusję, wymianę myśli i doświadczeń, jest to więc kolejny element zwiększający zaangażowanie czytelniczek Wysokich Obcasów.

Warsztaty towarzyszące niektórym ze spotkań dają uczestniczkom konkretne narzędzia do rozwoju, budowania dobrostanu, kompetencji i wiary w siebie.

Warto dodać, że akcja "Kobiety wiedzą, co robią" nie została w pandemii zawieszona - wręcz przeciwnie, spotkania, w formule online, a później hybrydowej, działy się z większą częstotliwością niż kiedy indziej - do nawet trzech wydarzeń w miesiącu!

Przykładowe tematy paneli z różnych edycji projektu:

  • polskie matki w kleszczach stereotypów (Martyna Wojciechowska)
  • narzędzia do walki z molestowaniem w miejscach publicznych (część projektu 
  • jak lublinianki pomagały uchodźczyniom z Ukrainy (gościniami - reprezentantki fundacji)
  • jak wesprzeć młodzież zmagającą się z kryzysem zdrowia psychicznego?
  • zdrowie kobiet - jak przestać stawiać siebie na ostatnim miejscu i podjąć skuteczną profilaktykę?

Grupa celowa

Były nią oczywiście przede wszystkim kobiety - wykształcone, świadome, ceniące samorozwój i otwarte na nowe idee. Takie są właśnie czytelniczki Wysokich Obcasów.

Realizacja projektu

4 listopada 2023 r. w niebanalnej, zabytkowej przestrzeni CONCORDIA DESIGN w Poznaniu odbyło się spotkanie złożone z trzech paneli:

  • "Kobiety mogą wszystko - o micie męskich zawodów, męskich branż i męskich decyzji"
  • "Kobiety mogą wszystko - nie dajmy się stereotypom"
  • "Kobiety rządzą w kulturze"

Rozmowy poprowadziły Agnieszka Urazińska, redaktorka i dziennikarka Wyborczej i Wysokich Obcasów oraz Anna Zaleska, edukatorka antydyskryminacyjna, współpracowniczka Wyborcza.biz.

W organizację eventu oprócz redakcji Wysokich Obcasów włączyły się również Wyborcza.pl i Wyborcza.biz.

W pierwszym panelu wzięły udział:

  • Katarzyna Błażejewska-Stuhr - psychodietetyczka, wykładowczyni, współzałożycielka fundacji Kobiety bez diety.
  • Joanna Karlik-Knocińska - właścicielka firmy z branży motoryzacyjnej - Volvo Firma Karlik, inicjatorka powstania marki biżuterii pARTs, tworzonej ze zużytych części samochodowych, propagatorka zrównoważonego życia według szwedzkiej filozofii umiaru lagom.
  • Lucyna Zaborowska-Princ - dyrektorka największego oddziału w międzynarodowej firmie Raben, specjalistka ds. transportu i logistyki, inicjatorka jednego z pierwszych międzynarodowych hubów logistycznych w Europie.

Panelistki i publiczność dyskutowały m.in. o sytuacji zawodowej kobiet w kontekście rodziny i stereotypów płci - zwłaszcza w tzw. męskich zawodach - oraz o kobiecym podejściu do kariery, które często opiera się na unikalnych wartościach.

W drugiej dyskusji udział wzięły:

  • prof. Iwona Chmura-Rutkowska - socjolożka i pedagożka z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
  • Halina Mlynkowa - piosenkarka i kompozytorka.
  • Justyna Lach - dyrektorka marketingu w firmie YES.

Rozmowa dotyczyła przemocy wobec kobiet - również tej werbalnej, subtelniejszej; sposobów na wychodzenie z roli "grzecznej, miłej i zależnej"; zainspirowanego walką ze stereotypami płci pomysłem na kampanie reklamową ;(i nie tylko!).

Trzeci i ostatni panel tworzyły:

  • Justyna Sieńczyłło - dyrektorka naczelna i artystyczna warszawskiego Teatru Kamienica.
  • Renata Borowska-Juszczyńska - dyrektorka Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu.
  • Marzena Szmyt - dyrektorka Muzeum Archeologicznego w Poznaniu.
  • Anna Ziółkowska - dyrektorka Muzeum Martyrologicznego w Żabikowie.

Panelistki podjęły temat specyfiki zarządzania kulturą przez kobiety i ich kreatywności oraz odpowiedziały na pytania, dlaczego kobiety rządzą w archeologii

Spotkanie zostało nagrane i emitowane na stronie Wysokich Obcasów.

Ponadto ukazały się artykuły wokół spotkania: jeden artykuł w prasie (Tygodnik Poznań, czyli lokalny dodatek do Gazety Wyborczej) i 6 artykułów w serwisie WysokieObcasy.pl, Wyborcza.biz i Wyborcza.pl/Poznań.

Projekt "Kobiety wiedzą, co robią" ma swój specjalny serwis na stronie WysokieObcasy.pl.

Poznańskie "Kobiety wiedzą, co robią" promowano lokalnie, w poznańskiej Gazecie Wyborczej i na Wyborcza.pl, w social mediach i newletterach.

Obecność Sponsorów w projekcie

  • Logotyp i wskazanie sponsorskie w ramce projektu przy publikacjach
  • Logotyp i wskazanie sponsorskie w autopromocji projektu
  • Logotyp i wskazanie sponsorskie w ramce w zapisie wideo spotkania
  • Stoiska sponsorów w przestrzeni eventu: prezentacja i sprzedaż produktów; zabiegi kosmetyczne; konkursy i loteria; zachęta do badań profilaktycznych; i najważniejsze: interakcje na żywo
  • Wymienienie sponsorów ze sceny podczas wydarzenia
  • Świadczenia reklamowe

Efekt projektu

"Kobiety wiedzą, co robią" to event cieszący się dużym zainteresowaniem. Przyciąga idealnie dobraną grupę celową - odbiorczynie mediów Wysokich Obcasów (tygodnika, miesięcznika i serwisu) interesują się tematem równouprawnienia, rozwoju i wspólnoty kobiet. Chętnie poznają sylwetki Polek wybitnych na różnych polach - np. bohaterek innych projektów Wysokich Obcasów, "Nieustraszona w pracy" i "Superbohaterka".

Niezwykła energia towarzysząca spotkaniu udzieliła się uczestniczkom, dając grunt pod pozytywne zmiany w ich życiu. Formuła live, z możliwością włączenia się w dyskusje, zaktywizowała i zaangażowała publiczność.

Korzyści Sponsorów

Sponsorzy dotarli do szerokiego grona bardzo atrakcyjnych konsumentek - wykształconych, zamożnych, otwartych na nowe doświadczenia. Wystąpili w roli mentorów kobiet otwartych na pozytywną przemianę, kojarząc i integrując ze sobą nietuzinkowe postaci i czytelniczki Wysokich Obcasów. Tym samym sponsorzy wzmocnili dobre skojarzenia ze swoimi markami - jako zaangażowanymi społecznie, wspierającymi społeczność kobiet stawiających na rozwój.

Dzięki stoiskom we foyer sponsorzy pokazali swoje produkty i usługi na żywo, co ma dużą siłę oddziaływania na potencjalnych konsumentów.

Źródła danych 

Dane własne wydawcy (Data Ocean, Sare, GAM, kanały: Facebook, Instagram, YouTube), Google Analitycs, Polskie Badania Czytelnictwa. Opracowanie: Agora SA.