Festiwal Matematyki organizowany przez „Wyborczą" to zawsze święto kreatywnego myślenia, logicznego rozwiązywania problemów, rozwijającej inteligencję zabawy i matematycznego podejścia do codziennych i niecodziennych wyzwań. Dzięki formule wydarzenia na żywo projekt pozwala spotkać się dzieciom, rodzicom, nauczycielom, wystawcom i autorom warsztatów i w luźnej atmosferze zarówno rozwiązywać zagadki czy uczyć się nowych umiejętności, jak i dyskutować nad problemami edukacji.
Fundacja mBanku wspiera akcję Festiwal Matematyki od samego początku, od dziewięciu lat. Przyświeca jej idea rozbudzenia w przedszkolakach i uczniach podstawówek pasji do matematyki – wbrew szkolnym schematom i stereotypom (takim jak „dziewczynki są w tym słabsze" albo „matematyka nie jest dla wszystkich").
Sponsor widzi w tym zadaniu długofalowy cel – młodzi ludzie z wysokimi kompetencjami matematycznymi i wiarą w swoje możliwości techniczne i intelektualne stworzą lepszą przyszłość (czy to gospodarczą, czy kulturową, ekologiczną, społeczną) dla nas wszystkich.
Myślą przewodnią Festiwalu Matematyki jest matematyczna edukacja dzieci poprzez zabawę i wyzwania intelektualne. „Wyborcza" wierzy, że młode pokolenie biegle władające narzędziami matematyki będzie lepiej sobie radzić we wszelkich dziedzinach życia – w szkole, na uczelni, w pracy, w życiu społecznym i osobistym.
Festiwal w przyjaznej atmosferze zabawy rozbudza ciekawość intelektualną dzieci i dodaje im pewności siebie, kiedy rozwiązują zagadki czy konstruują roboty. Rodzicom i nauczycielom wydarzenie przynosi inspirację do efektywnego i efektownego uczenia dzieci (szeroko pojętego) matematycznego myślenia.
9. edycja wydarzenia pod hasłem „Matematyka się liczy" koncentrowała się na praktycznej przydatności umiejętności matematycznych w dowolnej dziedzinie życia.
Realizując swoje pasje życiowe i zawodowe, musimy wyciągać wnioski, liczyć, porównywać, wyobrażać sobie, określać prawdopodobieństwo, planować, bilansować, modelować.
Matematyka stanowi fundament logicznego myślenia i pomaga w zrozumieniu otaczającego świata – tłumaczą redaktorzy „Wyborczej".
Projekt był skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (ze szkół podstawowych), rodziców oraz nauczycieli.
Sercem Festiwalu Matematyki jest spotkanie na żywo w siedzibie „Wyborczej" na ulicy Czerskiej 8/10 w Warszawie. W 2023 roku odbyło się ono 2 grudnia, między godz. 10 a 15. Impreza była bezpłatna, ale obowiązywały zapisy.
Na 9. edycję eventu zapisało się ponad 1,5 tys. osób, na miejsce dotarło ich około 900.
Na uczestników Festiwalu czekało aż 16 stoisk tematycznych oraz 15 warsztatów – te ostatnie cieszyły się szaloną popularnością.
Co się działo na jednych i drugich? Można było między innymi:
Festiwal wzbogacił panel dyskusyjny redakcji działu "Wysokich Obcasów" – "Być rodzicem" – pt. „Jak zakochać się w matematyce?" (prowadzące: Agnieszka Urazińska i Magdalena Keler).
Dodatkową atrakcję stanowiła Fotobudka FotoBoxik, z której festiwalowicze mogli bezpłatnie skorzystać.
Ponadto redakcja „Wyborczej" i „Wysokich Obcasów" przygotowała dwa artykuły (zapowiadający oraz relacjonujący wydarzenie), podcast z cyklu „Być rodzicem" i materiał wideo. Materiały – również z poprzednich edycji projektu – można było czytać w serwisie akcji.
Chcemy pokazać dzieciom, że matematyka jest obecna na każdym kroku i wcale nie jest nie do opanowania. A tak czasami powtarza się dzieciom, zwłaszcza dziewczynkom.
Jeśli umiemy policzyć i przeliczyć, to w dorosłym życiu nie damy się nabrać na cudownie brzmiącą inwestycję – Agata Rowińska, członkini zarządu mFundacji.
Promocja Festiwalu Matematyki odbywała się na stronach głównych Wyborcza.pl, Wyborcza.pl/Warszawa i Wyborcza.biz, w aplikacji dla uczniów, nauczycieli i rodziców Librus oraz w social mediach wydawcy.
mFundacja była obecna podczas wydarzenia poprzez: własne stoisko; logotyp ze wskazaniem sponsorskim: na ekranie nad wejściem, na ulotkach, rozpiskach warsztatów i stoisk, w publikacjach redakcyjnych (łącznie z jinglem sponsorskim przy podcaście redakcyjnym) i w całej promocji Festiwalu Matematyki.
Redakcji „Wyborczej" udało się przyciągnąć i zaciekawić grupę 900 dzieci, rodziców i nauczycieli, którzy wzięli aktywny udział w wydarzeniu, uczestnicząc w warsztatach i dyskusji redakcyjnej, rozwiązując łamigłówki, programując czy też konstruując roboty na stoiskach wystawców.
Angażując się w konkretne zadania, łączące rozrywkę z nauką i kreatywnością, dzieci zdobywały umiejętności i większą pewność siebie, przekonywały się przy tym, że logiczne myślenie przydaje się nie tylko w szkole i w ramach jednego obszaru wiedzy. Z kolei rodzice i nauczyciele, biorąc udział w warsztatach i dyskusjach, poznali najnowsze trendy w nauczaniu matematyki, przydatne zarówno w oficjalnej dydaktyce, jak i w nauce przez zabawę w domu – z rodzicami czy rówieśnikami.
Wideorelację z Festiwalu obejrzało aż 120 tys. osób. Kampania promocyjna wygenerowała 276 tys. odsłon.
Fundacja mBanku jak co roku pokazała, że edukacja dzieci jest jej misją. Dla Sponsora akcji podnoszenie kompetencji matematycznych małych Polaków – a zwłaszcza Polek – jest niezmiernie istotne, ponieważ bez zaprzyjaźnienia się z królową nauk w dzieciństwie nauka matematyki dla uczniów na kolejnych szczeblach nauki będzie trudna, a nawet zniechęcająca. mFundacja kładzie nacisk na rozbudzenie zainteresowania matematyką i wiary we własny potencjał w dziewczynkach, ponieważ to one najczęściej są zniechęcane do tej dziedziny wiedzy ze względu na pokutujące nadal stereotypy płci.
Dane własne wydawcy (Data Ocean, Sare, GAM, kanały: Facebook, Instagram, YouTube), Google Analitycs, Polskie Badania Czytelnictwa. Opracowanie: Agora S.A.