Projekt propaguje wiedzę o zmianach klimatu, niezbędną, aby sprostać najważniejszym wyzwaniom niedalekiej przyszłości. Adresatami akcji edukacyjnej Wyborcza.pl są młodzi ludzie, bo to od nich zależy, jak ludzkość poradzi sobie z ekologicznym kryzysem.

Pierwsza odsłona Wielkiego Testu Wiedzy o Klimacie przyniosła ogromne zainteresowanie szkół i uczniów, dlatego organizacja kolejnej edycji konkursu była czymś oczywistym. W 2023 r. udało się zaktywizować 1000 uczniów, a wspólnie z nimi również nauczycieli. 

embed

Projekt w liczbach 

  • 1000 uczniów

    zapisało się na Test

  • 768 tys. osób

    czytało materiały w prasie

  • 7 redakcji

    tworzyło projekt

  • 6 miast

    brało udział w rywalizacji

Cele Sponsorów 

Sponsorzy projektu pragnęli wesprzeć akcję edukacyjną i przyczynić się do pozytywnej społecznej zmiany, która będzie dotyczyć nas wszystkich. Świadomi i kompetentni ekologicznie młodzi ludzie to gwarancja lepszej przyszłości.  

embed

Idea projektu 

Negatywne skutki zmian klimatu odczuwamy już dzisiaj. Z każdym rokiem będą one bardziej uciążliwe.   

Młode pokolenie wchodzi w dorosłość w świecie pełnym wyzwań, a żeby je podjąć, niezbędna jest wiedza i zaangażowanie. To dzięki nim możemy zachować optymizm w kwestii przyszłości naszej Planety.  

Wyborcza po raz drugi zorganizowała akcję edukacyjną Wielki Test Wiedzy o Klimacie, aby przygotować młode Polki i Polaków na nową rzeczywistość. Zmobilizowaliśmy młodzież do pogłębienia wiedzy o klimacie i środowisku, a także do rywalizacji – która zawsze zwiększa motywację. 

Grupa celowa 

Adresatami akcji byli przede wszystkim uczniowie i uczennice szkół ponadpodstawowych, ale również ich nauczyciele oraz wszyscy użytkownicy Wyborcza.pl zainteresowani ekologią.  

Za dużo czytania? Zobacz case w wersji graficznej
ZOBACZ

Realizacja projektu 

Projekt trwał od września do listopada 2023. Tworzyło go aż siedem redakcji "Wyborczej": dział Klimat i Środowisko Wyborcza.pl oraz sześć redakcji lokalnych (katowicka, lubelska, opolska, trójmiejska, stołeczna i wrocławska).  

 Powstało: 

  • 30 artykułów i 8 materiałów wideo w serwisie specjalnym akcji: Wyborcza.pl/testoklimacie,
  • 26 publikacji w prasie (dwie w wydaniu ogólnopolskim i po cztery w każdym wydaniu lokalnym),
  • 14 materiałów edukacyjnych, przygotowanych na podstawie książki Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego „Klimatyczne ABC" (red. M. Budziszewska, A. Kardaś i Z. Bohdanowicz).

Do Testu przystąpiło łącznie aż 800 uczniów. Odpowiadali na niełatwe 60 pytań zamkniętych w: Gdańsku, Katowicach, Lublinie, Opolu, Warszawie i Wrocławiu. Rywalizacja odbyła się 8 listopada 2023 r. o godzinie 10.30 - na żywo i pod opieką nauczycieli. Na ukończenie Testu uczniowie mieli równo godzinę. 

Aby ułatwić testowiczom przygotowania, redakcje "Wyborczej" udostępniły w serwisie akcji wartościowe materiały edukacyjne.

W oczekiwaniu na wyniki uczestnicy wydarzenia mogli posłuchać pasjonujących wykładów.

Po zakończeniu rywalizacji wszyscy odbiorcy Wyborcza.pl mieli szansę sprawdzić się w Teście, rozwiązując quiz na stronie projektu i w wydaniu prasowym "Wyborczej". 

Zapisy na wydarzenie odbywały się poprzez szkoły - nauczyciele wypełniali specjalne formatki. 

Zwycięzcy Wielkiego Testu Wiedzy o Klimacie w każdym z miast otrzymali atrakcyjne nagrody: tablet, smartfon i czytnik e-booków. Zwycięskie szkoły zostały nagrodzone dwoma tysiącami złotych. 

Obecność Sponsorów w projekcie

Sponsorzy byli obecni:

  • Poprzez LOGOTYPY: w ramce przy tekstach w "Wyborczej" i Wyborcza.pl; w ramce w serwisie akcji; w zapisywarce na Test; w autopromocji w prasie i serwisie; w promocji w social mediach (FB); w newsletterach; przy quizie.
  • Podczas wydarzenia - poprzez LOGOTYPY na: ekranie głównym, tabletach/arkuszach z pytaniami, dyplomach i voucherach na prenumeratę serwisów grupy Wyborcza.pl oraz wystawiając swoje rollupy.

Efekt projektu

Akcja "Wyborczej" zainteresowała szerokie grono odbiorców (teksty prasowe dotarły do 768 tys. osób). Zaktywizowała i zaangażowała uczniów i uczennice szkół podstawowych, stojących na progu podjęcia ważnych decyzji co do swojej zawodowej i edukacyjnej przyszłości. 

Rozwinięcie ich wiedzy i wrażliwości dotyczących zmian klimatu może wywrzeć realny wpływ na kształtowanie przyszłości naszej Planety. 

Organizator akcji zainteresował ponadto wszystkich uczestników i nauczycieli Testu swoim serwisem Wyborcza.pl, dając im do niego darmowy 3-miesięczny dostęp oraz dostarczając wcześniej wartościowych materiałów edukacyjnych. 

Korzyści Sponsorów 

Sponsorzy wspierający "Wielki Test Wiedzy o Klimacie" pokazali się przy projekcie "Wyborczej" jako firmy i instytucje zaangażowane w najistotniejsze problemy społeczne, bo do takich należy kryzys klimatyczny i edukacja młodych. 

Zbudowali skojarzenie z rzetelnym, eksperckim dziennikarstwem oraz aktywizowaniem polskich nastolatek i nastolatków w globalnie i lokalnie ważne tematy. 

Źródła danych 

Dane własne wydawcy (Data Ocean, Sare, GAM, kanały: Facebook, Instagram, YouTube), Google Analitycs, Polskie Badania Czytelnictwa. Opracowanie: Agora SA.