Pierwsza odsłona Wielkiego Testu Wiedzy o Klimacie przyniosła ogromne zainteresowanie szkół i uczniów, dlatego organizacja kolejnej edycji konkursu była czymś oczywistym. W 2023 r. udało się zaktywizować 1000 uczniów, a wspólnie z nimi również nauczycieli.
Sponsorzy projektu pragnęli wesprzeć akcję edukacyjną i przyczynić się do pozytywnej społecznej zmiany, która będzie dotyczyć nas wszystkich. Świadomi i kompetentni ekologicznie młodzi ludzie to gwarancja lepszej przyszłości.
Negatywne skutki zmian klimatu odczuwamy już dzisiaj. Z każdym rokiem będą one bardziej uciążliwe.
Młode pokolenie wchodzi w dorosłość w świecie pełnym wyzwań, a żeby je podjąć, niezbędna jest wiedza i zaangażowanie. To dzięki nim możemy zachować optymizm w kwestii przyszłości naszej Planety.
Wyborcza po raz drugi zorganizowała akcję edukacyjną Wielki Test Wiedzy o Klimacie, aby przygotować młode Polki i Polaków na nową rzeczywistość. Zmobilizowaliśmy młodzież do pogłębienia wiedzy o klimacie i środowisku, a także do rywalizacji – która zawsze zwiększa motywację.
Adresatami akcji byli przede wszystkim uczniowie i uczennice szkół ponadpodstawowych, ale również ich nauczyciele oraz wszyscy użytkownicy Wyborcza.pl zainteresowani ekologią.
Projekt trwał od września do listopada 2023. Tworzyło go aż siedem redakcji "Wyborczej": dział Klimat i Środowisko Wyborcza.pl oraz sześć redakcji lokalnych (katowicka, lubelska, opolska, trójmiejska, stołeczna i wrocławska).
Powstało:
Do Testu przystąpiło łącznie aż 800 uczniów. Odpowiadali na niełatwe 60 pytań zamkniętych w: Gdańsku, Katowicach, Lublinie, Opolu, Warszawie i Wrocławiu. Rywalizacja odbyła się 8 listopada 2023 r. o godzinie 10.30 - na żywo i pod opieką nauczycieli. Na ukończenie Testu uczniowie mieli równo godzinę.
Aby ułatwić testowiczom przygotowania, redakcje "Wyborczej" udostępniły w serwisie akcji wartościowe materiały edukacyjne.
W oczekiwaniu na wyniki uczestnicy wydarzenia mogli posłuchać pasjonujących wykładów.
Po zakończeniu rywalizacji wszyscy odbiorcy Wyborcza.pl mieli szansę sprawdzić się w Teście, rozwiązując quiz na stronie projektu i w wydaniu prasowym "Wyborczej".
Zapisy na wydarzenie odbywały się poprzez szkoły - nauczyciele wypełniali specjalne formatki.
Zwycięzcy Wielkiego Testu Wiedzy o Klimacie w każdym z miast otrzymali atrakcyjne nagrody: tablet, smartfon i czytnik e-booków. Zwycięskie szkoły zostały nagrodzone dwoma tysiącami złotych.
Sponsorzy byli obecni:
Akcja "Wyborczej" zainteresowała szerokie grono odbiorców (teksty prasowe dotarły do 768 tys. osób). Zaktywizowała i zaangażowała uczniów i uczennice szkół podstawowych, stojących na progu podjęcia ważnych decyzji co do swojej zawodowej i edukacyjnej przyszłości.
Rozwinięcie ich wiedzy i wrażliwości dotyczących zmian klimatu może wywrzeć realny wpływ na kształtowanie przyszłości naszej Planety.
Organizator akcji zainteresował ponadto wszystkich uczestników i nauczycieli Testu swoim serwisem Wyborcza.pl, dając im do niego darmowy 3-miesięczny dostęp oraz dostarczając wcześniej wartościowych materiałów edukacyjnych.
Sponsorzy wspierający "Wielki Test Wiedzy o Klimacie" pokazali się przy projekcie "Wyborczej" jako firmy i instytucje zaangażowane w najistotniejsze problemy społeczne, bo do takich należy kryzys klimatyczny i edukacja młodych.
Zbudowali skojarzenie z rzetelnym, eksperckim dziennikarstwem oraz aktywizowaniem polskich nastolatek i nastolatków w globalnie i lokalnie ważne tematy.
Dane własne wydawcy (Data Ocean, Sare, GAM, kanały: Facebook, Instagram, YouTube), Google Analitycs, Polskie Badania Czytelnictwa. Opracowanie: Agora SA.