W drugiej edycji projektu "Wyborczej" wyłoniono najciekawsze rozwiązania służące polepszeniu jakości przestrzeni wspólnej w miastach. Kapituła konkursu nagrodziła produkty, przestrzenie i działania, które przyczyniły się do większej integracji mieszkańców i podniosły ich poziom zadowolenia z życia.
embed

Projekt w liczbach

  • ponad 4,5 mln

    odtworzeń wideo

  • 309,6 tys. UU

    publikacji online

  • prawie 27 tys.

    odsłuchań podcastów

  • 793 tys.

    zasięg na FB

Cele Partnera

Otodom łączy domy i ludzi, a za swoją misję uważa sprawianie, by ludzie w miejscach, które wybrali do życia, czuli się po prostu szczęśliwi. W DNA firmy jest również dbałość o inkluzywność przestrzeni. Dołączenie do akcji "Zaprojektowane po ludzku" w roli partnera strategicznego było więc dla Otodomu czymś naturalnym.

Partner projektu chciał w pełni podpisać się pod ideą funkcjonalnej i różnorodnej przestrzeni wspólnej w polskich miastach.

Otodom pragnął również pokazać się od strony eksperta aktywnie badającego rynek nieruchomości, również w jego nieoczywistych aspektach, jak np. poziom szczęścia mieszkańców.

Partnerowi projektu zależało również na wsparciu wartościowych projektów i ich twórców oraz pokazaniu, że miasto można realnie zmieniać na lepsze już dziś.

Za dużo czytania? Zobacz case w wersji graficznej
ZOBACZ

Idea projektu

Jak powinna wyglądać przestrzeń wspólna miasta, żeby mieszkańcy mieli ochotę spędzać w niej czas? Jak włączyć w nią różnorodne grupy, gdy niektóre z nich – jak seniorzy lub osoby z niepełnosprawnością – są narażone na izolację? W jaki sposób poprzez realne – choć czasem drobne – działania przywrócić miastu naturę, a razem z nią podnieść poziom dobrostanu mieszkańców?

Między innymi na te pytania odpowiadała druga edycja akcji Wyborcza.pl - "Zaprojektowane po ludzku". Projekt, jak wskazuje jego nazwa, z założenia stawia człowieka i jego potrzeby w centrum.

W pierwszej odsłonie akcji tą potrzebą był dom i jego wnętrze jako coś więcej niż tylko przestrzeń i zbiór przedmiotów. "Zaprojektowane po ludzku" w pierwszej edycji udowadniało, że nie produkty czy usługi związane z naszym miejscem na ziemi mają znaczenie, tylko wartości, jakie one reprezentują.

Edycja "Zaprojektowane po ludzku 2022" rozszerzyła krąg zainteresowania na przestrzeń dookoła naszych domów i mieszkań. Nikt nie jest samotną wyspą, otaczają nas – a na pewno powinny otaczać – parki, place zabaw, otwarte boiska i inne przestrzenie do relaksu, rozrywki i integracji. Jakość przestrzeni wspólnej ma bowiem duży wpływ na nasze samopoczucie, zdrowie oraz stan tkanki społecznej.

Dobre relacje międzyludzkie to potężny kapitał, niezbędny do sprawnego funkcjonowania jednostek i społeczeństwa. Dlatego redakcja Wyborcza.pl poprzez swój projekt pragnęła o te relacje w kontekście miejskiej przestrzeni wspólnej zadbać. 

Grupa celowa

Akcja "Zaprojektowane po ludzku" była skierowana do dwóch grup:

  • urbanistów, architektów, projektantów, aktywistów miejskich, fundacji i nie tylko (dłuższą listę można znaleźć niżej w kolejnej sekcji - "Realizacja projektu"), których redakcja zapraszała do udziału w konkursie
  • do czytelników i subskrybentów mediów „Wyborczej". Ci ostatni to osoby szczerze zainteresowane tematem miast i mieszkalnictwa. Odbiorcy Wyborcza.pl to grupa zaangażowanych czytelników, wrażliwych na tematy społeczne i lokalne, a przy okazji - świadomych konsumentów

Realizacja projektu

8 miesięcy trwania projektu "Zaprojektowane po ludzku" przyniosło:

  • konkurs
  • debatę
  • uroczystą galę
  • bogaty cykl publikacji w formie artykułów, podcastów i materiałów wideo

Wszystko zaczęło się od debaty online 24 maja 2022 „Miasto bardziej wspólne. Jak możemy poprawić przestrzeń wokół nas?". Eksperci rozmawiali m.in. o zrównoważonym, ekologicznym rozwoju miast oraz o roli nowych technologii w tym procesie.

Debatę obejrzano na Facebooku ponad 17 600 razy. Można zobaczyć ją tutaj.

Kolejny punkt programu to samo serce "Zaprojektowane po ludzku" - konkurs dla autorów rozwiązań, które sprawiły, że mieszkańcom po prostu żyje się lepiej. Między 1 lipca a 15 listopada Wyborcza.pl przyjmowała zgłoszenia od przedsiębiorców, projektantów, organizacji pozarządowych, fundacji, stowarzyszeń, spółdzielni, jednostek administracyjnych, architektów (lub zespołów projektowych), podmiotów nieposiadających osobowości prawnej (np. wspólnot mieszkaniowych, grup formalnych i nieformalnych) oraz od osób fizycznych. 

Napłynęły aż 93 zgłoszenia konkursowe. Spośród nich specjalna kapituła wyłoniła 17 najbardziej imponujących.

Redakcja „Wyborczej" zaprosiła do zasiadania w kapitule konkursu ekspertów – naukowców, socjologów, działaczy miejskich i projektantów. Szczegóły dotyczące jej składu można znaleźć tutaj.

W jakich kategoriach rywalizowali uczestnicy konkursu?

  • produkt – obiekt 
  • miejsce – przestrzeń
  • inicjatywa – działanie 
  • inne – tutaj trafiały projekty, które nie mieszczą się w pozostałych kategoriach

Ogłoszenie wyników konkursu nastąpiło podczas uroczystej gali, która odbyła się 20 stycznia 2023 r. w siedzibie Agory w Warszawie. Wzięli w niej udział uczestnicy konkursu, eksperci branżowi, członkowie kapituły, działacze społeczni i dziennikarze.

Galę uświetnił występ Natalii Nykiel z zespołem oraz wykład Filipa Springera o nie-ludzkich przestrzeniach.

Wśród zwycięskich projektów znalazły się małe, średnie i duże, o bardzo różnorodnym charakterze – od pawilonu letniego i miejskiej ścieżki zdrowia, przez dom wielopokoleniowy, aż do przebudowy oddziału ginekologicznego. Wszystkich laureatów konkursu "Zaprojektowane po ludzku" można poznać tutaj.

Żaden projekt wydawniczy „Wyborczej" nie mógłby obyć się bez cyklu wciągających, istotnych i wiarygodnych publikacji w przeróżnych formatach. W "Zaprojektowane po ludzku" zaangażowały się redakcje:

  • Wyborcza.pl i „Gazety Wyborczej" (lokalna i ogólnopolska)
  • WysokieObcasy.pl i „Wysokie Obcasy"
  • Wyborcza.biz
  • BIQdata.pl

Powstało:

  • 40 artykułów redakcyjnych online
  • 19 artykułów prasowych (7 w wydaniach lokalnych, 12 – w ogólnopolskich)
  • 3 podcasty
  • 17 materiałów wideo
  • 4 raporty big data

Artykuły przybrały postać m.in. raportów, wywiadów, reportaży, materiałów informacyjnych i edukacyjnych. Zachęcały do wzięcia udziału w konkursie "Zaprojektowane po ludzku", a potem prezentowały jego uczestników i członków jury. Na końcu w publikacjach redakcje pokazały galę i rozmowy ze szczęśliwymi zwycięzcami.

Przykłady tematów publikacji:

– nasze najszczęśliwsze miasta

– najszczęśliwsze dzielnice w 12 polskich miastach

– jak stworzyć wspólną przestrzeń dla kilku pokoleń?

– sklepy, dojazd, zieleń, bezpieczeństwo: magiczna czwórka szczęśliwych miast

– co w miejsce podwórkowego trzepaka?

– Tarnów wśród najpiękniejszych miast Europy

– zalety życia w małych miasteczkach

– popularność situationship a mieszkania klitki

– las kieszonkowy oazą dla dzieciaków

Redakcja zdecydowała się skorzystać z eksperckich raportów Otodom – nawiązała do nich w treściach redakcyjnych 24 razy.

Artykuły będące częścią akcji "Zaprojektowane po ludzku" można czytać tutaj.

Zasięg publikacji online wyniósł 309,6 tys. UU. Zasięg akcji w prasie to 795 tysięcy.

Podcasty wyprodukowane w ramach akcji dotyczyły: praktycznych porad dla planujących zakup mieszkania; tematu skutecznego odpoczywania; wyzwania integracji wszystkich pokoleń w jednej przestrzeni miasta. Podcasty z "Zaprojektowane po ludzku" zyskały prawie 27 tysięcy odsłuchań. Można odtworzyć je tutaj: 1, 2 i 3.

Ważną częścią treści wokół projektu były materiały wideo. Stanowiły zarówno ilustracje artykułów o tematyce miejsko-ekologiczno-społecznej, jak i wypowiedzi do kamery członków kapituły i uczestników konkursu.

Materiały wideo zdobyły łącznie 4,5 miliona wyświetleń.

Wszystkie publikacje spod szyldu "Zaprojektowane po ludzku. Miasto bardziej wspólne" były wsparte szeroką kampanią autopromocyjną w mediach i social mediach Grupy Wyborcza.

Zasięg projektu na Facebooku Wyborcza.pl wyniósł 793 tysięcy. 

Obecność Partnera w projekcie

Otodom udostępnił redakcjom swoje raporty stworzone wspólnie z ThinkCo, dotyczące poziomu szczęścia mieszkańców miast i jego wyznaczników. W kapitule konkursu "Zaprojektowane po ludzku" zasiadła Katarzyna Kuniewicz, Head of Residential Research w Otodom/Obido w Grupie OLX, a PR managerka Otodom Ewa Tęczak wręczała statuetki podczas uroczystej gali wieńczącej akcję. Gościnią jednego z podcastów towarzyszących "Zaprojektowanemu po ludzku" ("Jak rozsądnie kupić mieszkanie") była wspomniana wyżej Katarzyna Kuniewicz.

Logotyp Partnera akcji był również wyświetlany przed każdym materiałem wideo i po nim (wideo artykułowe, relacja z debaty i gali). Logo Otodom było też obecne w kreacjach promujących konkurs oraz w ramce akcji - w prasie i online.

Kolejne formy obecności Partnera to logo w winiecie Wyborcza.pl i partnerskie wskazanie słowne w treści artykułów redakcyjnych.

Efekt projektu

Projekt wzbudził społeczną dyskusję na temat roli miejskiej przestrzeni wspólnej w kształtowaniu dobrostanu mieszkańców - jednostek i całych społeczności.

Publikacje i nagrody pokazały szerokiemu gronu odbiorców konkretne przykłady realizacji, które zmieniły jakość życia polskich mieszczan na lepsze.

"Zaprojektowane po ludzku" dotarło do właściwego targetu z ważnym przekazem: że nawet niewielkie, pozytywne zmiany w przestrzeni miasta mają olbrzymi wpływ na jakość życia społecznego oraz samopoczucie, a nawet zdrowie poszczególnych osób.

Akcja wzmocniła markę "Zaprojektowane po ludzku" i znak jakości przyznawany laureatom konkursu.

Twórcy nagrodzonych projektów potwierdzili swoją renomę i zwiększyli rozpoznawalność.

Korzyści Partnera

Otodom wyniósł z udziału w "Zaprojektowane po ludzku" szereg korzyści:

  • wzmocnił swój wizerunek eksperta
  • pokazał swoje zaangażowanie społeczne i ekologiczne
  • edukował i motywował do realnej zmiany
  • zaprezentował się przy ciekawych i angażujących treściach redakcyjnych
  • dotarł do założonej grupy docelowej

Źródła danych

Dane własne wydawcy (Data Ocean, Sare, GAM, kanały: Facebook, Instagram, YouTube), Google Analitycs, Polskie Badania Czytelnictwa. Opracowanie: Agora S.A.