Reklama w prasie to nie tylko modułowe formaty wewnątrz wydań. Prasę można wykorzystać również w kreatywny, zaskakujący sposób.

Wydania papierowe gazet są znakomitym medium, przyciągającym uwagę czytelnika – to unikalna cecha prasy. Badania (PBC, Zaangażowanie w reklamę) pokazują, że reklamy w prasie angażują odbiorców. Częste powroty do reklamy, długie oglądanie sprawia, że reklama prasowa jest reklamą jakościową, która nie irytuje.

Poniżej przedstawiamy kilka przykładów kreatywnego wykorzystania prasy.

Po polsku, ale... po japońsku

Klient: Disney Plus
Dom mediowy: Zenith / Publicis
Data wydania: 1.03.2024 r.

Do kampanii promującej serial "Szogun" w kanale Disney+ wykorzystano  4-stronicowe obłożenie reklamowe Gazety Wyborczej ze świetnym pomysłem.

Reklamowa treść obłożenia promująca serial "Szogun", którego akcja rozpoczyna się w Japonii w 1600 roku, została napisana w języku polskim, za to tekst jest złożony w tradycyjnym zapisie japońskim, czyli pionowo (tategaki) i jest czytany w kolumnach, od góry do dołu, od prawej do lewej strony, którego rozszyfrowanie stanowiło nie lada wyzwanie dla fanów!

 

Tego samego dnia w serwisie Wyborcza.pl, w kampanii klient wykorzystał Takeover, czyli format wszystkomający, dzięki czemu kampania nie mogła przejść niezauważona.

 

Sentymentalna podróż w realia lat 90.

Klient: Netflix
Dom mediowy: Wavemaker/GroupM
Data wydania: 9.07.2021 r.

Do promocji serialu Netflixa Rojst’97 papierowe wydanie "Gazety Wyborczej" było strzałem w 10.

Akcja serialu dzieje się w 1997 r., główni bohaterowie pracują w lokalnej redakcji "Kuriera Wieczornego". Żeby przybliżyć fanom serialu realia lat 90., atmosferę i wydarzenia z tamtych czasów, powstało fikcyjne wydanie gazety.

W 11 największych polskich miastach lokalne wydania „Gazety Wyborczej" zostały obłożone imitacją „Kuriera Wieczornego" „z epoki" (3 strony „Kuriera Wieczornego" oraz 1 strona reklamy serialu). Layout fikcyjnego „Kuriera" został przeniesiony z prawdziwych gazet, ukazujących się w tamtym okresie.

Specjalne wydanie „Kuriera Wieczornego" wprost nawiązywało do wydarzeń w serialu. Znalazł się tam wstępniak fikcyjnego redaktora naczelnego, artykuł o zbrodni, która była osią serialu, oraz m.in. horoskop (którego autor dla serialowych wydarzeń odgrywa znaczącą rolę). Istotnym elementem „Kuriera Wieczornego" były także fikcyjne reklamy wprost nawiązujące do fabuły z serialu.

W 2021 r. fani Rojst’97, oglądając serial, mogli doświadczyć atmosfery, która wówczas panowała, i wrócić do ważnych wydarzeń w ich mieście w 1997 roku...

 

Specjalna reklama charytatywna

Klient: Toyota
Dom mediowy: The&Partnership/Mediacom/GroupM
Data wydania: 1.06.2022 r.

Już od 17 lat „Gazeta Wyborcza" z okazji Dnia Dziecka wspólnie z marką Toyota organizuje akcję charytatywną, której celem jest pomoc najbardziej potrzebującym dzieciom.

Przed 1 czerwca powstają liczne publikacje: artykuły, quizy, wywiady w serwisach w „Gazecie Wyborczej", „Wysokich Obcasach" oraz w serwisach Wyborcza.pl i Wysokieobcasy.pl skupione na sytuacji potrzebujących dzieci.

Istotą akcji jest niestandardowy format reklamowy, który ukazuje się w "Gazecie Wyborczej" z okazji Dnia Dziecka. Dochód z niestandardowej reklamy zakupionej przez Toyotę zostaje przekazany na wybraną fundację opiekującą się dziećmi. Co roku kapituła złożoną z przedstawicieli Toyoty oraz "Gazety Wyborczej" wybiera fundację, która otrzyma wsparcie.

 

Tak się składa...

Klient: Samsung Polska
Dom mediowy: Starcom/Publicis
Data wydania: 21.08.2021 r.

Wydaje się, że smartfon i papierowe wydanie gazety nie idą w parze? Błąd! Papierowe wydanie można wykorzystać w niezwykłe kreatywny sposób, łącząc cechy tych dwóch, wydawałoby się zupełnie odmiennych produktów.

Dowodem na to jest promocja nowego, składanego modelu telefonu Samsung Galaxy Z Fold3 5G w „Gazecie Wyborczej". Do całego nakładu wydania gazety dołączyliśmy obłożenie reklamowe klienta z prezentacją nowego telefonu.

Obłożenie z reklamą Samsunga ukazało się w piątek i dotarło do atrakcyjnej grupy czytelników. Czytelnicy piątkowego wydania to osoby w wieku 45+ (63%), zajmujący wysokie pozycje zawodowe (połowa) i z atrakcyjnym dochodem osobistym (AI 146), co nie było bez znaczenia w przypadku promocji tak wyszukanego modelu telefonu.

Tak się składa, że wszystko dobrze się składa!

 

Źródło:PB, realizacja Kantar Polska, badanie "Zaangażowanie w reklamę", X 2021-IX 2022, N = 24 064. Wskaźnik: CDT piątek. Opracowanie Agora S.A.