Wydania papierowe gazet są znakomitym medium, przyciągającym uwagę czytelnika – to unikalna cecha prasy. Badania (PBC, Zaangażowanie w reklamę) pokazują, że reklamy w prasie angażują odbiorców. Częste powroty do reklamy, długie oglądanie sprawia, że reklama prasowa jest reklamą jakościową, która nie irytuje.
Poniżej przedstawiamy kilka przykładów kreatywnego wykorzystania prasy.
Klient: Disney Plus
Dom mediowy: Zenith / Publicis
Data wydania: 1.03.2024 r.
Do kampanii promującej serial "Szogun" w kanale Disney+ wykorzystano 4-stronicowe obłożenie reklamowe Gazety Wyborczej ze świetnym pomysłem.
Reklamowa treść obłożenia promująca serial "Szogun", którego akcja rozpoczyna się w Japonii w 1600 roku, została napisana w języku polskim, za to tekst jest złożony w tradycyjnym zapisie japońskim, czyli pionowo (tategaki) i jest czytany w kolumnach, od góry do dołu, od prawej do lewej strony, którego rozszyfrowanie stanowiło nie lada wyzwanie dla fanów!
Tego samego dnia w serwisie Wyborcza.pl, w kampanii klient wykorzystał Takeover, czyli format wszystkomający, dzięki czemu kampania nie mogła przejść niezauważona.
Klient: Netflix
Dom mediowy: Wavemaker/GroupM
Data wydania: 9.07.2021 r.
Do promocji serialu Netflixa Rojst’97 papierowe wydanie "Gazety Wyborczej" było strzałem w 10.
Akcja serialu dzieje się w 1997 r., główni bohaterowie pracują w lokalnej redakcji "Kuriera Wieczornego". Żeby przybliżyć fanom serialu realia lat 90., atmosferę i wydarzenia z tamtych czasów, powstało fikcyjne wydanie gazety.
W 11 największych polskich miastach lokalne wydania „Gazety Wyborczej" zostały obłożone imitacją „Kuriera Wieczornego" „z epoki" (3 strony „Kuriera Wieczornego" oraz 1 strona reklamy serialu). Layout fikcyjnego „Kuriera" został przeniesiony z prawdziwych gazet, ukazujących się w tamtym okresie.
Specjalne wydanie „Kuriera Wieczornego" wprost nawiązywało do wydarzeń w serialu. Znalazł się tam wstępniak fikcyjnego redaktora naczelnego, artykuł o zbrodni, która była osią serialu, oraz m.in. horoskop (którego autor dla serialowych wydarzeń odgrywa znaczącą rolę). Istotnym elementem „Kuriera Wieczornego" były także fikcyjne reklamy wprost nawiązujące do fabuły z serialu.
W 2021 r. fani Rojst’97, oglądając serial, mogli doświadczyć atmosfery, która wówczas panowała, i wrócić do ważnych wydarzeń w ich mieście w 1997 roku...
Klient: Toyota
Dom mediowy: The&Partnership/Mediacom/GroupM
Data wydania: 1.06.2022 r.
Już od 17 lat „Gazeta Wyborcza" z okazji Dnia Dziecka wspólnie z marką Toyota organizuje akcję charytatywną, której celem jest pomoc najbardziej potrzebującym dzieciom.
Przed 1 czerwca powstają liczne publikacje: artykuły, quizy, wywiady w serwisach w „Gazecie Wyborczej", „Wysokich Obcasach" oraz w serwisach Wyborcza.pl i Wysokieobcasy.pl skupione na sytuacji potrzebujących dzieci.
Istotą akcji jest niestandardowy format reklamowy, który ukazuje się w "Gazecie Wyborczej" z okazji Dnia Dziecka. Dochód z niestandardowej reklamy zakupionej przez Toyotę zostaje przekazany na wybraną fundację opiekującą się dziećmi. Co roku kapituła złożoną z przedstawicieli Toyoty oraz "Gazety Wyborczej" wybiera fundację, która otrzyma wsparcie.
Klient: Samsung Polska
Dom mediowy: Starcom/Publicis
Data wydania: 21.08.2021 r.
Wydaje się, że smartfon i papierowe wydanie gazety nie idą w parze? Błąd! Papierowe wydanie można wykorzystać w niezwykłe kreatywny sposób, łącząc cechy tych dwóch, wydawałoby się zupełnie odmiennych produktów.
Dowodem na to jest promocja nowego, składanego modelu telefonu Samsung Galaxy Z Fold3 5G w „Gazecie Wyborczej". Do całego nakładu wydania gazety dołączyliśmy obłożenie reklamowe klienta z prezentacją nowego telefonu.
Obłożenie z reklamą Samsunga ukazało się w piątek i dotarło do atrakcyjnej grupy czytelników. Czytelnicy piątkowego wydania to osoby w wieku 45+ (63%), zajmujący wysokie pozycje zawodowe (połowa) i z atrakcyjnym dochodem osobistym (AI 146), co nie było bez znaczenia w przypadku promocji tak wyszukanego modelu telefonu.
Tak się składa, że wszystko dobrze się składa!
Źródło:PB, realizacja Kantar Polska, badanie "Zaangażowanie w reklamę", X 2021-IX 2022, N = 24 064. Wskaźnik: CDT piątek. Opracowanie Agora S.A.