Projekt umożliwił szeroką dyskusję społeczną na temat realiów i przyszłości transportu publicznego w Polsce. Głosy mieszkańców, samorządowców i ekspertów pozwoliły zdiagnozować sytuację i zaplanować ulepszenia tej fundamentalnie ważnej sfery życia Polek i Polaków.
embed

Projekt w liczbach

  • 74 tys.

    szacunkowy zasięg w prasie

  • 5,1 tys.

    wyświetleń debaty na FB

  • 2:21 min.

    średni czas na artykule

  • 31 511

    UU

Cele Partnerów

Partnerzy "Zawsze po drodze" chcieli pokazać swoje zaangażowanie w temat transportu i wolności przemieszczania się w Polsce. Ich celem było zaprezentowanie nie tylko swojej eksperckości, ale również wrażliwości społecznej.

Idea projektu

Nie tylko komfort mieszkańców miast, ale też dobro naszej planety wymagają funkcjonalnej, rozwiniętej sieci transportu publicznego. Akcja "Zawsze po drodze" oddała głos zarówno mieszkańcom, jak i ekspertom od transportu, a wnioski z badania, publikacji i debaty pozwalają mądrze zaplanować strategię na przyszłość w tym obszarze.

Swoboda przemieszczania się w obrębie miasta zależy od równego, taniego i wygodnego dostępu do wszystkich form transportu publicznego. Dopiero wtedy możemy zacząć przekonywać pasażerów do rezygnacji z jazdy samochodami na rzecz tak zwanego zbiorkomu.

Projekt Wyborcza.pl i Wyborcza.biz „ Zawsze po drodze" powstał, aby zbadać sytuację polskiego transportu publicznego, poznać opinię mieszkańców miast i ekspertów oraz wyznaczyć kierunki rozwoju. Chcieliśmy wesprzeć innowacyjne technologicznie rozwiązania, usprawniające komunikację miejską i czyniące ją bardziej zieloną. Transport publiczny jako taki obniża zresztą emisję spalin, spowalniając groźne zmiany klimatu, szczególnie mocno odczuwalne w największych miastach.

Naszym celem było też wskazanie sposobów na uzyskanie szerokiego wyboru środków komunikacji dla mieszkańców miast - zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami. Poprawiłoby to znacznie komfort życia Polek i Polaków, otwierając przed nimi zupełnie nowe możliwości.

Za dużo czytania? Zobacz case w wersji graficznej
Pobierz

Grupa celowa

Celowaliśmy we wszystkich, ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców miast – w przypadku tej odsłony akcji - zwłaszcza Warszawy. Wyszliśmy z założenia, że jakość transportu jest istotną kwestią dla codziennego funkcjonowania każdego z nas.

Realizacja projektu

Akcję przeprowadziliśmy między 25 lutego a 27 czerwca 2022 roku. "Zawsze po drodze" miało zasięg ogólnopolski, skupimy się jednak tutaj na jego odsłonie stołecznej.

Na akcję złożył się cykl 11 publikacji w prasie i internecie, podcast, debata z udziałem ekspertów z samorządu i biznesu oraz badanie wśród mieszkańców Warszawy. Stworzyliśmy stronę akcji: Wyborcza.pl/zawszepodrodze.

Jako partnerów "Zawsze po drodze" zaprosiliśmy firmę Medcom oraz wszystkie warszawskie spółki przewozowe: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, Tramwaje Warszawskie, Metro Warszawskie, Szybką Kolej Miejską w Warszawie i Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie.

Oto wybrane tematy, które poruszyliśmy:

  1. Jak wygląda sytuacja transportu publicznego w Polsce.
  2. Jakie są kierunki rozwoju komunikacji.
  3. Dobre praktyki zbiorkomowe w polskich i europejskich miastach.
  4. Innowacje, które mogą unowocześnić miejski transport i uczynić go bardziej eko.
  5. Co zachęca pasażerów do korzystania z komunikacji zbiorowej? Jakie środki transportu najchętniej wybierają i dlaczego?

Dwa artykuły zamieściliśmy w ogólnopolskim wydaniu "Wyborczej", cztery na Wyborcza.pl i pięć w stołecznym wydaniu "Wyborczej" oraz w serwisie Warszawa.Wyborcza.pl. Nasi dziennikarze pisali o postpandemicznej rzeczywistości polskiego zbiorkomu - o podwyżkach cen biletów, wzroście kosztów funkcjonowania komunikacji czy wyzwaniach stojących przed polską koleją. W innych publikacjach redakcja przybliżyła temat nowoczesnych tramwajów na baterie w Hiszpanii i miłości warszawiaków do transportu publicznego.

800 respondentom z Warszawy zadaliśmy kilkanaście pytań dotyczących ich doświadczeń i oczekiwań związanych z miejskim transportem. Dzięki ich odpowiedziom uzyskaliśmy cenną wiedzę, którą samorządy, biznes i innowatorzy mogą wykorzystać przy tworzeniu nowych, lepszych rozwiązań poprawiających jakość życia mieszkańców.

Debata online "Zawsze po drodze. Przyszłość komunikacji miejskiej w Warszawie" koncentrowała się wokół zagadnień trwających inwestycji transportowych, podwyżek cen biletów, dostaw nowego taboru i wyzwań związanych z przekonaniem pasażerów do korzystania z komunikacji miejskiej.

Gośćmi spotkania byli nasi partnerzy: Paweł Choduń, wiceprezes firmy Medcom, Katarzyna Strzegowska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, Wojciech Bartelski z Tramwajów Warszawskich, Alan Beroud z Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie, Jan Kużmiński z Miejskich Zakładów Autobusowych, Jerzy Lejk z Metra Warszawskiego. Debatę prowadził Jarosław Osowski, dziennikarz "Gazety Stołecznej".

Wydarzenie transmitowaliśmy na Warszawa.Wyborcza.pl i na Facebooku strony, gdzie debatę można było obejrzeć również w dowolnym momencie.

Częścią akcji był też podcast w ramach codziennego cyklu Wyborczej "8:10" - "Jak dzięki węglikowi krzemu taniej i bardziej ekologicznie dojeżdżamy do pracy". Paweł Choduń, wiceprezes firmy Medcom, opowiedział Jarosławowi Osowskiemu z "Gazety Stołecznej" o atutach tej innowacyjnej technologii.

POSŁUCHAJ PODCASTU

Eksperci z firm Partnerów wystąpili w roli ekspertów, wypowiadając się w artykułach, podcaście i debacie.

Projekt "Zawsze po drodze" promowaliśmy w "Gazecie Wyborczej" i jej dodatkach, w lokalnych wydaniach "Gazety Wyborczej" i serwisach lokalnych Wyborcza.pl, na HP Wyborcza.pl i stronach artykułowych, na FB Wyborcza.pl oraz w ramach kampanii promocyjnej w serwisach grupy Wyborcza i social mediach.

Publikacje pod szyldem "Zawsze po drodze" wygenerowały 51 014 odsłon w serwisie. Potencjalna liczba kontaktów w prasie z warszawską częścią projektu wyniosła 1800.

W 2021 roku przeprowadziliśmy pierwszą edycję akcji, skupiając się na temacie bezpieczeństwa pasażerów transportu publicznego w kontekście pandemii koronawirusa.

Obecność Partnerów w projekcie

Partnerzy byli obecni poprzez logotyp i wskazanie partnerskie przy publikacjach, poprzez reklamy w prasie i serwisach internetowych oraz poprzez materiały promocyjne. W zapisie debaty online logotypy Partnerów były obecne przez cały czas trwania wideo.

embed

Efekt projektu

Zainicjowaliśmy szeroką dyskusję o sytuacji publicznego transportu w Polsce, angażując w nią mieszkańców, samorządowców, innowatorów oraz biznes. Pokazaliśmy, jak ważnym zagadnieniem jest jakość komunikacji zbiorowej i dostęp do niej. 

Korzyści Partnerów

Umożliwiliśmy naszym partnerom podzielenie się swoją ekspercką wiedzą i doświadczeniem. W ramach akcji pokazali oni swoje zaangażowanie społeczne i ekologiczne oraz otwartość na opinie i potrzeby mieszkańców. Dodatkowo partnerzy wyeksponowali swoje marki w kontekście innowacji technologicznych i "zielonych" trendów rynkowych.

Źródła danych

Dane własne wydawcy (Data Ocean, Sare, GAM, kanały: Facebook, Instagram, YouTube), Google Analitycs, Polskie Badania Czytelnictwa. Opracowanie Agora S.A.