Mamy tylko jedno życie i jedną planetę. W obliczu kryzysu klimatu każdy z nas może na co dzień podejmować działania ratujące Ziemię. Pierwsza odsłona wieloletniej akcji Wyborczej "Jedna planeta. Jedno życie" pokazała zagrożenia i rozwiązania towarzyszące zmianom klimatu w kontekście jakości wody i rozsądnego nią zarządzania. Sponsorami projektu były Wavin, Kompania Piwowarska, Xylem i Grohe.
Redakcja Wyborczej chciała zainicjować społeczną dyskusję na temat roli wody w kryzysie klimatycznym i w przeciwdziałaniu temu kryzysowi. Celem było edukowanie i inspirowanie do wprowadzania – przez jednostki, duże organizacje czy samorządy - nawet niewielkich zmian chroniących środowisko. Z pomocą ekspertów redakcja Wyborczej pragnęła dostarczyć rzetelnej wiedzy, a także pokazać przykłady dobrego gospodarowania wodą.
Proekologiczna akcja "Jedna planeta. Jedno życie. Woda" była skierowana do szerokiego grona odbiorców: kobiet, mężczyzn, młodzieży i osób dojrzałych. Badania pokazują, że ekologia jest dla konsumentów coraz ważniejsza, a firmy stawiające na zrównoważony rozwój są wysoko cenione*.
*Badanie EY Future Consumer Index 2021
Główne tematy akcji:
Pierwsza edycja projektu "Jedna planeta. Jedno życie. Woda" trwała trzy miesiące (26 czerwca – 30 września 2020 r.).
Redakcje opublikowały 23 materiały w formie wywiadów, reportaży, psychotestów, materiałów informacyjnych i edukacyjnych. Wszystkie artykuły znalazły się w sekcji specjalnej Wyborcza.pl/JednaPlanetaJednoZycie oraz w aplikacji „Wyborczej". Na zakończenie projektu w magazynie "Wolna Sobota" ukazał się artykuł podsumowujący całą akcję.
Publikacje dotyczyły szerokiego spektrum tematów związanych z wodą w kontekście ekologii: od jakości wody pitnej, przez widmo zagrażającej nam suszy i globalnej wojny o wodę, po coraz częściej nękające nas gwałtowne ulewy. Wszystkie materiały redakcyjne oparto na rzetelnych badaniach i raportach naukowych.
Dziennikarki i dziennikarze Wyborczej zaprezentowali również pozytywne, inspirujące przykłady zatrzymywania i oszczędzania wody - np. wspólną akcję 44 polskich miast i Ministerstwa Środowiska, polegającą na opracowaniu planu adaptacji do zmian klimatycznych, a w efekcie – powstania "miasta gąbki".
W ramach projektu powstał plakat "100 pytań o wodę" oraz quiz "Co wiesz o wodzie?".
Akcję promowaliśmy w "Gazecie Wyborczej" i jej dodatkach, serwisach Wyborcza.pl, mediach społecznościowych i newsletterach.
Druga odsłona projektu "Jedna planeta. Jedno życie. Woda" miała miejsce w czasie wakacji 2021 roku. Tym razem tematem przewodnim był stan wód w Polsce – rzek, jezior i Bałtyku.
Redakcja Wyborczej sprawdziła, gdzie podczas letnich wyjazdów możemy bezpiecznie się ochłodzić.
Kolejne edycje "Jednej planety..." koncentrowały się na innych zagrożonych elementach naszego życia i środowiska – powietrzu, odpadach i żywności. Projekt "Jedna planeta. Jedno życie" trwa nieprzerwanie: w 2022 roku ma swoją szóstą odsłonę: "Technologia dla klimatu", poświęconą temu, jak nauka i nowe technologie mogą pomóc w walce z niekorzystnymi zmianami środowiska i klimatu.
Sponsorzy akcji "Jedna planeta. Jedno życie. Woda" byli obecni poprzez sponsorskie wskazanie graficzne.
Akcja dotarła do szerokiej grupy odbiorców. Nagłośniła temat roli wody w kryzysie klimatycznym - zarówno zagrożeń związanych ze złym gospodarowaniem tym zasobem, jak i szans na odwrócenie niekorzystnych trendów. Seria publikacji redakcyjnych pokazała praktyczne, codzienne sposoby na powstrzymanie ekologicznej katastrofy (jak choćby picie kranówki zamiast wody butelkowanej).
Korzyści Sponsorów
Obecność w projekcie redakcyjnym "Jedna planeta. Jedno życie. Woda" pozwoliła Sponsorom zaprezentować się jako ekspertom w dziedzinie odpowiedzialnego zarządzania wodą.
Wavin - producent innowacyjnych systemów instalacyjnych z tworzyw sztucznych dla budownictwa i infrastruktury. Zaangażowany w tworzenie pozytywnych zmian na świecie i budowanie zdrowego, zrównoważonego środowiska. Działania Wavin przyczyniają się do rozwiązywania największych światowych wyzwań w zakresie zaopatrzenia w wodę, warunków sanitarnych, miast odpornych na zmiany klimatu i wydajności budynków.
Grohe - producent armatury sanitarnej. Działa na rzecz ograniczenia plastiku oferując armaturę filtrującą wodę z kranu, co eliminuje korzystanie z wody butelkowanej.
Kompania Piwowarska – lider rynku piwa w Polsce – w 2020 r. w nowej strategii „Lepsza Przyszłość 2030" połączył w integralną całość strategie: biznesową i zrównoważonego rozwoju, w której zawarte cele biznesowe są równorzędne z celami środowiskowymi.
Dane własne wydawcy (Data Ocean, Sare, GAM, kanały: Facebook, Instagram, YouTube), Google Analitycs, Polskie Badania Czytelnictwa. Opracowanie Agora S.A.