Akcja ekologiczna Wyborczej nagłośniła i naświetliła temat roli wody w kryzysie klimatycznym i działaniach nakierowanych na spowolnienie niekorzystnych zmian klimatu. Dostarczyła rzetelnej wiedzy i praktycznych inspiracji do wprowadzenia w życie codzienne dobrych, proklimatycznych nawyków.
embed

Projekt w liczbach

  • 6

    edycji projektu

  • 170

    publikacji

  • 4 min.

    średni czas na artykule

  • 550 tys.

    UU w serwisie akcji

Mamy tylko jedno życie i jedną planetę. W obliczu kryzysu klimatu każdy z nas może na co dzień podejmować działania ratujące Ziemię. Pierwsza odsłona wieloletniej akcji Wyborczej "Jedna planeta. Jedno życie" pokazała zagrożenia i rozwiązania towarzyszące zmianom klimatu w kontekście jakości wody i rozsądnego nią zarządzania. Sponsorami projektu były Wavin, Kompania Piwowarska, Xylem i Grohe.

Idea projektu

Redakcja Wyborczej chciała zainicjować społeczną dyskusję na temat roli wody w kryzysie klimatycznym i w przeciwdziałaniu temu kryzysowi. Celem było edukowanie i inspirowanie do wprowadzania – przez jednostki, duże organizacje czy samorządy - nawet niewielkich zmian chroniących środowisko. Z pomocą ekspertów redakcja Wyborczej pragnęła dostarczyć rzetelnej wiedzy, a także pokazać przykłady dobrego gospodarowania wodą.

Grupa celowa

Proekologiczna akcja "Jedna planeta. Jedno życie. Woda" była skierowana do szerokiego grona odbiorców: kobiet, mężczyzn, młodzieży i osób dojrzałych. Badania pokazują, że ekologia jest dla konsumentów coraz ważniejsza, a firmy stawiające na zrównoważony rozwój są wysoko cenione*.

*Badanie EY Future Consumer Index 2021

ZA DUŻO CZYTANIA? ZOBACZ CASE W WERSJI GRAFICZNEJ
Zobacz

Realizacja projektu

Główne tematy akcji:

  1. Jakość i źródła wody pitnej
  2. Jak jednostki, samorządy i firmy mogą każdego dnia zmieniać środowisko na lepsze
  3. Największe zagrożenia związane z nieodpowiedzialną gospodarką wodną
  4. Przykłady skutecznych działań chroniących zasoby wodne

Pierwsza edycja projektu "Jedna planeta. Jedno życie. Woda" trwała trzy miesiące (26 czerwca – 30 września 2020 r.).

Redakcje opublikowały 23 materiały w formie wywiadów, reportaży, psychotestów, materiałów informacyjnych i edukacyjnych. Wszystkie artykuły znalazły się w sekcji specjalnej Wyborcza.pl/JednaPlanetaJednoZycie oraz w aplikacji „Wyborczej". Na zakończenie projektu w magazynie "Wolna Sobota" ukazał się artykuł podsumowujący całą akcję.

Publikacje dotyczyły szerokiego spektrum tematów związanych z wodą w kontekście ekologii: od jakości wody pitnej, przez widmo zagrażającej nam suszy i globalnej wojny o wodę, po coraz częściej nękające nas gwałtowne ulewy. Wszystkie materiały redakcyjne oparto na rzetelnych badaniach i raportach naukowych.

Dziennikarki i dziennikarze Wyborczej zaprezentowali również pozytywne, inspirujące przykłady zatrzymywania i oszczędzania wody - np. wspólną akcję 44 polskich miast i Ministerstwa Środowiska, polegającą na opracowaniu planu adaptacji do zmian klimatycznych, a w efekcie – powstania "miasta gąbki".

W ramach projektu powstał plakat "100 pytań o wodę" oraz quiz "Co wiesz o wodzie?".

Akcję promowaliśmy w "Gazecie Wyborczej" i jej dodatkach, serwisach Wyborcza.pl, mediach społecznościowych i newsletterach.

Druga odsłona projektu "Jedna planeta. Jedno życie. Woda" miała miejsce w czasie wakacji 2021 roku. Tym razem tematem przewodnim był stan wód w Polsce – rzek, jezior i Bałtyku.

Redakcja Wyborczej sprawdziła, gdzie podczas letnich wyjazdów możemy bezpiecznie się ochłodzić.

Kolejne edycje "Jednej planety..." koncentrowały się na innych zagrożonych elementach naszego życia i środowiska – powietrzu, odpadach i żywności. Projekt "Jedna planeta. Jedno życie" trwa nieprzerwanie: w 2022 roku ma swoją szóstą odsłonę: "Technologia dla klimatu", poświęconą temu, jak nauka i nowe technologie mogą pomóc w walce z niekorzystnymi zmianami środowiska i klimatu.

Jak Sponsorzy byli obecni w projekcie? 

Sponsorzy akcji "Jedna planeta. Jedno życie. Woda" byli obecni poprzez wskazanie sponsorskie i logotyp.

embed

Efekt projektu

Akcja dotarła do szerokiej grupy odbiorców. Nagłośniła temat roli wody w kryzysie klimatycznym - zarówno zagrożeń związanych ze złym gospodarowaniem tym zasobem, jak i szans na odwrócenie niekorzystnych trendów. Seria publikacji redakcyjnych pokazała praktyczne, codzienne sposoby na powstrzymanie ekologicznej katastrofy (jak choćby picie kranówki zamiast wody butelkowanej).

Korzyści Sponsorów

Obecność w projekcie redakcyjnym "Jedna planeta. Jedno życie. Woda" pozwoliła Sponsorom zaprezentować się jako ekspertom w dziedzinie odpowiedzialnego zarządzania wodą oraz udowodnić swoje zaangażowanie społeczne

Sponsorzy projektu

Wavin - producent innowacyjnych systemów instalacyjnych z tworzyw sztucznych dla budownictwa i infrastruktury. Zaangażowany w tworzenie pozytywnych zmian na świecie i budowanie zdrowego, zrównoważonego środowiska. Działania Wavin przyczyniają się do rozwiązywania największych światowych wyzwań w zakresie zaopatrzenia w wodę, warunków sanitarnych, miast odpornych na zmiany klimatu i wydajności budynków.

Grohe - producent armatury sanitarnej. Działa na rzecz ograniczenia plastiku oferując armaturę filtrującą wodę z kranu, co eliminuje korzystanie z wody butelkowanej.

Kompania Piwowarska – lider rynku piwa w Polsce – w 2020 r. w nowej strategii „Lepsza Przyszłość 2030" połączył w integralną całość strategie: biznesową i zrównoważonego rozwoju, w której zawarte cele biznesowe są równorzędne z celami środowiskowymi.

Źródła danych

Dane własne wydawcy (Data Ocean, Sare, GAM, kanały: Facebook, Instagram, YouTube), Google Analitycs, Polskie Badania Czytelnictwa. Opracowanie Agora S.A.

DISCLAIMER

Prezentacja materiałów na tej stronie ma jedynie charakter poglądowy. Niektóre ze starszych prezentowanych materiałów mogą nie odpowiadać aktualnym standardom, ofercie handlowej lub polityce redakcji. Umieszczenie ich tutaj nie jest równoznaczne z deklarowaniem realizacji analogicznych przedsięwzięć w przyszłości.