"#Nieustraszona w pracy" to akcja społeczna przygotowana przez redakcje "Wysokich Obcasów", "Wysokich Obcasów Praca" oraz serwisu Wysokieobcasy.pl. Zainicjowaliśmy dyskusję o sytuacji Polek na rynku pracy. Wspieraliśmy kobiety, które wciąż muszą walczyć o to, by w obszarze zawodowym traktowano je na równi z mężczyznami. Motywowaliśmy Polki i rozwijaliśmy u nich konkretne zachowania i postawy, które przybliżą je do sukcesów zawodowych.
Firmie State Street zależało na dotarciu do szerokiego grona Polek zainteresowanych swoją ścieżką kariery - zarówno do tych pnących się po jej szczeblach, jak i do kobiet zmagających się z problemami wynikającymi czy to z nierówności w miejscu pracy, czy z niewiary w swoje szanse i możliwości.
Partner "#Nieustraszonej" pragnął - poprzez udział w projekcie, między innymi w roli eksperta - zainspirować Polki do śmiałej realizacji swoich zawodowych pasji oraz do stworzenia wspólnoty Nieustraszonych w pracy.
Przyjrzeliśmy się zatrważającym statystykom (badanie Kantar), które mówią, że 50 proc. kobiet nie wierzy w siebie, 85 proc. rzadziej niż mężczyźni prosi o podwyżkę lub awans, że mamy tylko 6 proc. prezesek zarządu, a w 63 proc. firm w ogóle nie ma żadnej kobiety w zarządzie. Wiedząc też, że kobiety otrzymują o 20 proc. niższe wynagrodzenie na tych samych stanowiskach co mężczyźni, chcieliśmy dodać kobietom odwagi do podążania za swoimi aspiracjami.
Zależało nam na tym, by podkreślić cechy i nastawienie, które umożliwiają sukces bez względu na wykonywany zawód. Są to: siła, mądrość, śmiałość, nieustępliwość, asertywność, empatia, współpraca, pracowitość, zdecydowanie. Naszej akcji towarzyszyło motto "Znajdź w sobie siłę i bez strachu walcz o to, co słuszne". Projekt miał na celu stworzenie wspierającej się społeczności i pokazanie autentycznych, angażujących historii kobiet "nieustraszonych", które zainspirują Polki do działania.
Zamierzaliśmy dotrzeć przede wszystkim do kobiet aktywnych zawodowo, bo takie są odbiorczynie mediów z portfolio "Wysokich Obcasów". Chcieliśmy rozmawiać z nimi o realnych wyzwaniach stojących na ścieżce kariery oraz wspierać je w rozwoju zawodowym. Myśleliśmy jednak także o kobietach niepracujących, których jest w Polsce aż 54 proc. - pragnęliśmy poprzez naszą akcję wzmocnić je i zainspirować do zmiany swojej sytuacji.
Pierwsza edycja projektu była prowadzona w 2020 r. i trwała dziesięć miesięcy. W tym czasie opublikowaliśmy 38 artykułów redakcyjnych o ogólnopolskim zasięgu. Poruszaliśmy takie wątki jak:
Pokazaliśmy szerokie spektrum tematów - od relacji osobistych w życiu zawodowym, przez problem "niewidzialnej pracy" (czyli nieodpłatnych prac domowo-opiekuńczych), po sprawczość polskich sołtysek.
Aby maksymalizować zasięg, publikacje umieściliśmy w: tygodniku "Wysokie Obcasy", dwumiesięczniku "Wysokie Obcasy Praca", magazynie "Wysokie Obcasy Extra" i w tygodniku "Duży Format". W sekcji online nad publikacjami pracowały redakcje Wyborcza.pl, InstytutDobregoŻycia.pl, a całość zebraliśmy w serwisie akcji "Nieustraszona w pracy" dostępnym na Wysokieobcasy.pl/nieustraszonawpracy.
W komunikacji wykorzystywaliśmy też nasze kanały w social mediach oraz redakcyjne newslettery.
Zorganizowaliśmy dla kobiet 7 spotkań online, podczas których swoją wiedzą i doświadczeniem dzieliły się psycholożki, prawniczki, trenerki biznesu, menedżerki, właścicielki firm oraz znane kobiety, które motywowały do walki o swój sukces (m.in. Dorota Warakomska, Hanna Zdanowska, Natalia de Barbaro). Spotkania odbywały się pod szyldem cyklu Kobiety Wiedzą, co Robią.
Prelegentki na żywo rozmawiały z uczestniczkami spotkań, podpowiadały, jak budować pewność siebie i wykorzystać kobiecy kapitał.
Przygotowaliśmy wyjątkowy konkurs "Moja Nieustraszona", w którym czytelniczki dzieliły się swoimi historiami i opowiadały o sylwetkach własnych mentorek – kobiet, które je dopingowały i wpłynęły na ich życie zawodowe. Nagrodą w konkursie był wyjazd do Nowego Jorku, miasta Nieustraszonej Dziewczynki (posąg z brązu stojący przed siedzibą Giełdy Papierów Wartościowych).
By poznać opinie Polek na poruszane w projekcie tematy, zrealizowaliśmy sondę uliczną.
Cały projekt podsumowaliśmy w materiale wideo.
W 2021 r. projekt "Nieustraszona w pracy" miał swoją drugą odsłonę. Opierał się on na badaniu przeprowadzonym przez naszą redakcję wspólnie z pracownią Kantar i dotyczył sytuacji zawodowej kobiet podczas pandemii. Celem drugiej edycji było wzmacnianie kompetencji zawodowych Polek w obliczu nowej covidowej rzeczywistości.
Z kolei w 2022 roku ideą przewodnią "#Nieustraszonej" jest zdrowie psychiczne kobiet w kontekście work-life balance. W trzeciej edycji realizowany jest cykl webinarów i podcastów oraz "Tydzień Zdrowia Psychicznego". Do akcji dołączył kolejny Partner - Wellbee.
4. edycja Nieustraszonej (2023) przebiegła pod znakiem obecności kobiet w tradycyjnie męskich zawodach. Po raz pierwszy w skład projektu wszedł plebiscyt na Nieustraszoną w pracy.
2024 rok przyniósł odsłonę projektu poświęconą przede wszystkim tematowi inkluzywności w kontekście dyskryminacji ze względu na płeć, wygląd, wiek, chorobę czy pochodzenie. 5. edycja akcji to również 2. odsłona plebiscytu.
State Street był wskazany słownie i graficznie jako Partner przy wszystkich publikacjach redakcyjnych - prasowych oraz internetowych, jak również podczas spotkań. Ekspertki Banku, m.in. liderki rozwoju i szkoleń czy szefowa działu Inclusion & Diversity, wypowiadały się w artykułach i brały udział w spotkaniach w roli panelistek.
Zwróciliśmy uwagę szerokiej opinii publicznej na nierówności dotykające kobiety na rynku pracy. Przyciągnęliśmy do projektu znane nazwiska i autorki sukcesów, by zwiększyć wpływ na Polki i przełamać stereotypy dotyczące kobiet. Wprowadziliśmy interaktywne formaty, by mieć realny kontakt z naszymi odbiorczyniami.
Nasze czytelniczki i użytkowniczki chętnie brały aktywny udział w spotkaniach online, dzieliły się też swoimi przemyśleniami i pomysłami w social mediach oraz w komentarzach pod tekstami.
Zmotywowaliśmy kobiety do wiary we własne siły i stawiania czoła przeciwnościom. Zbudowaliśmy społeczność #Nieustraszonych, które mają w sobie asertywność i sprawczość.
Korzyści Partnera
Pokazaliśmy Partnera projektu jako firmę zaangażowaną w życie Polek – mentora, który dodaje sił oraz dostarcza zawodowych i osobistych inspiracji. State Street zaprezentował się w projekcie również jako ekspert w zakresie równouprawnienia kobiet w pracy oraz marka pomagająca budować kobiecą solidarność.
State Street z siedzibą w Bostonie to światowy lider wśród dostawców usług finansowych, współpracujący z klientami instytucjonalnymi. State Street jest pracodawcą znanym ze swojej działalności na rzecz włączania różnorodności wśród swoich pracowników i lokalnych społeczności. Misją firmy jest edukowanie i wspieranie pracowników oraz aktywizacja zawodowa grup wykluczonych - poprzez współpracę z fundacjami, wolontariat pracowniczy, programy podnoszące kompetencje oraz kampanie społeczne.
Wellbee to platforma online, za pomocą której można zadbać o wellbeing i kondycję psychiczną. Zweryfikowani specjaliści pomagają rozwijać dobrostan użytkowników platformy - od profesjonalnego wsparcia w trudnych momentach aż po rozwój emocjonalny i lepsze rozumienie siebie.
ŠKODA - to marka samochodów osobowych, stawiająca na ciągły rozwój i wspierająca odważne, otwarte i pełne pasji kobiety, które mogą stać się dla wszystkich inspiracją do spełniania marzeń.
Dane własne wydawcy (Data Ocean, Sare, GAM, kanały: Facebook, Instagram, YouTube), Google Analitycs, Polskie Badania Czytelnictwa. Opracowanie Agora S.A.
Prezentacja materiałów na tej stronie ma jedynie charakter poglądowy. Niektóre ze starszych prezentowanych materiałów mogą nie odpowiadać aktualnym standardom, ofercie handlowej lub polityce redakcji. Umieszczenie ich tutaj nie jest równoznaczne z deklarowaniem realizacji analogicznych przedsięwzięć w przyszłości.