"Miasto na jedną noc" było częścią projektu Wyborczej "Wakacje 2021". Chcieliśmy przekonać Polki i Polaków do odwiedzenia podczas letnich weekendów wybranych miast Polski. Pokazywaliśmy, że nawet krótki wypad do jednego z rodzimych miast może być atrakcyjną przygodą - kulturalną, sportową, kulinarną. Przedstawiliśmy jako cele podróży miejsca mniej znane i nieoczywiste - jak Rybnik czy Legnicę. Partnerami akcji były m.in. miasta: Legnica, Poznań, Rybnik, Rzeszów i Wrocław.
Miasta będące Partnerami akcji pragnęły zaprezentować bogactwo swoich atrakcji, zachęcić czytelników i użytkowników Wyborczej do odwiedzin i korzystania z dobrodziejstw zarówno lokalnej natury, jak i kultury.
Polacy uwielbiają zagraniczne podróże, ale pandemia mocno ograniczyła możliwości dalekich wyjazdów. Ta sytuacja stała się znakomitą okazją do pokazania polskich perełek turystycznych – mniej i bardziej znanych miast, w których spędzenie nawet tylko weekendu może być niezapomnianym przeżyciem.
Akcja Wyborczej miała ambicję wypromować 10 rodzimych miast - przedstawić je jako atrakcyjny cel turystyczny, a odbiorcom ułatwić pobyt i podróż poprzez przydatne wskazówki dotyczące dojazdu, noclegów, zachowania reżimu sanitarnego, gastronomii i miejscowych atrakcji.
Celem "Miasta na jedną noc" było również pokazanie lokalnych inicjatyw i wydarzeń kulturalnych oraz wsparcie polskiej turystyki i lokalnych biznesów.
Akcja zwrócona była się do wszystkich, ale szczególnie do tych planujących krótkie wakacyjne wypady (czyli w praktyce - wykształconych i dysponujących funduszami na wyjazd). Miałą zachęcić do podróży zarówno młodszych, jak i starszych Polaków - obu płci; singli, pary, paczki znajomych i rodziny z dziećmi. Twórcom projektu zależało w równej mierze na turystach preferujących aktywne, jak i "leniwe" spędzanie urlopu. Dlatego wybrane cele turystyczne zostały przedstawione bardzo wszechstronnie.
Główne tematy akcji:
Relacje z weekendowych wypadów tworzyli dziennikarze lokalnych redakcji odwiedzający miasta spoza swojego regionu. 10 wakacyjnych weekendów przyniosło opisy pobytów w 10 polskich miastach.
Od piątku do poniedziałku publikowaliśmy teksty (reportaże, poradniki, informatory, rankingi, wywiady, fotogalerie) na łamach ogólnopolskiego wydania "Gazety Wyborczej" i w serwisach lokalnych. Publikacje zostały zebrane na dedykowanej stronie projektu pod adresem Wyborcza.pl/Miastonajednanoc.
W piątek pojawiała się całostronicowa zapowiedź redakcyjnego wyjazdu, w sobotę opowiadaliśmy o wybranych atrakcjach, a w poniedziałek zamieszczaliśmy obszerną relację z całego pobytu i podsumowanie.
Do wybranych miast zapraszaliśmy również znanych i lubianych, jak Mariusz Szczygieł, Robert Makłowicz czy Grażyna Torbicka, co dodatkowo uwiarygodniło i uatrakcyjniło nasz przekaz. Do stworzenia jednego z rankingów zaprosiliśmy blogerów.
W publikacjach wypowiadali się przedstawiciele naszych Partnerów.
Odbiorców Wyborczej zachęcaliśmy do pisania listów i maili do redakcji i podsuwania własnych pomysłów, polecania atrakcji w poszczególnych miastach, których dotyczył projekt.
Promocja "Miasta na jedną noc" odbywała się na HP Wyborczej i w serwisach lokalnych oraz w social mediach i newsletterach. Dodatkowo zastosowaliśmy marketing szeptany w grupach lokalnych i wakacyjnych na FB (55 tekstów o zasięgu 4 mln) oraz redakcyjne wejścia na antenie "Radia Złote Przeboje".
W 2022 roku kontynuowaliśmy ten świetnie przyjęty projekt. Redaktorzy odwiedzili tym razem Wrocław, Kazimierz Dolny, Chełmno, Augustów, Rzeszów, Bydgoszcz, Sandomierz, Tarnowskie Góry, Uniejów, Lidzbark Warmiński, Zamość i Krynicę.
Partnerzy akcji "Miasto na jedną noc" byli obecni reklamowo i logotypami przy publikacjach i w materiałach promocyjnych.
Pokazaliśmy wybrane polskie miasta jako atrakcyjne cele weekendowych wypadów. Udowodniliśmy, że w niczym nie ustępują zachodnim czy egzotycznym metropoliom i tak samo jak one potrafią zaskakiwać i dostarczać silnych wrażeń. Przekonaliśmy, że podróże po Polsce są - podczas pandemii, ale nie tylko! - bezpieczną i wygodną opcją.
Miasta partnerskie wzmocniły lub wykreowały dzięki akcji Wyborczej wizerunek atrakcyjnych celów weekendowych wypadów - miejsc, w których weekendowy pobyt można wypełnić bogactwem aktywności.
Dane własne wydawcy (Data Ocean, Sare, GAM, kanały: Facebook, Instagram, YouTube), Google Analitycs, Polskie Badania Czytelnictwa. Opracowanie Agora S.A.