Docenianie to jedna z najwa¿niejszych potrzeb cz³owieka, element s³ynnej piramidy stworzonej przez amerykañskiego psychologa Abrahama Maslowa, gdzie potrzeba ta figuruje pod nazw± potrzeby szacunku i uznania. Mimo to w miejscu pracy docenianie czêsto jeszcze traktowane jest jako niepotrzebny balast. Jak mo¿emy to zmieniæ?

Nikogo raczej nie trzeba przekonywać, że bycie docenianym jest wspaniałym uczuciem i wzmacnia naszą samoocenę oraz relację z osobą doceniającą. W pracy jednak docenianie może się wydawać czymś błahym i nadmiarowym - luksusem, na który w codziennym kołowrotku nie ma sensu marnować czasu i energii. Badania pokazują, że jest zupełnie inaczej - zaniedbując docenianie, wyrządzamy realne szkody, najpierw pracownikom, a potem, w rezultacie - zespołowi oraz całej organizacji.

Nowe potrzeby w nowej rzeczywistości

Ostatnie kilka lat było jednym wielkim testem odporności psychicznej, elastyczności i zdolności adaptacyjnych każdego z nas. Wiele osób wyszło z tego sprawdzianu poturbowanych, jednak paradoksalnie można uznać to doświadczenie za dobry trening wzmacniający.

Razem z kolejnymi kryzysami – pandemicznym, gospodarczym, wojennym - zmieniły się priorytety ludzi, a więc również pracowników. Istotniejsze niż przedtem stały się równowaga między życiem osobistym i zawodowym oraz zdrowie, w tym to psychiczne.

Na przykład w kwestii benefitów pracowniczych zatrudnieni wyrażają aktualnie inne preferencje niż jeszcze parę lat temu.

Najszybciej rośnie zapotrzebowanie na wsparcie psychologiczne.

Poza tym pracownicy oczekują takich benefitów jak: elastyczny czas pracy, workation czy dofinansowanie posiłków. Pracodawcy nie mogą zignorować tej zmiany.

Jednak atrakcyjny pakiet benefitów pozapłacowych to nie pełen przepis na sukces. Duża migracja pracowników ma miejsce nawet w firmach kuszących naprawdę wymyślnymi benefitami. Czy może ma to coś wspólnego z tematem doceniania? 

Co masz w wiaderku? 

Otwierające oczy jest również badanie Gallupa i CliftonStrenghts "How full is your bucket?" (Jak pełne jest twoje wiaderko) przeprowadzone na imponującej liczbie 4 milionów pracowników z całego świata. Wynika z niego, że: 

  • 65 proc. przepytanych Amerykanów nie otrzymało w ubiegłym roku żadnego uznania w miejscu pracy;
  • o 33 proc. wzrasta ryzyko udaru mózgu przy toksycznych szefach;
  • główny powód, dla którego ludzie odchodzą z pracy, to poczucie bycia niedocenianymi;
  • 9 na 10 ankietowanych czuje się bardziej produktywnymi w pobliżu pozytywnych ludzi;
  • jakkolwiek okrutnie to brzmi - negatywnie nastawieni pracownicy po prostu odstraszają klientów.

Warto podkreślić, że Gallup – jako najstarszy na świecie instytut badania opinii społecznej - działa już od ponad 50 lat, stąd jego ogromna wiedza, doświadczenie i sprawne narzędzia, którymi posługuje się w swoich badaniach. 

Z kolei Donald O. Clifton całą swoją karierę poświęcił psychologii pozytywnej, w tym tematowi pracy nad mocnymi stronami, które ma każdy z nas, a jest ich wachlarz. Clifton współpracował z wieloma korporacjami oraz stworzył przy uniwersytecie Nebraska-Lincoln instytut swojego nazwiska pomagający wyłaniać rokujących młodych przedsiębiorców i wspierać ich w samorozwoju. 

Coroczne badanie stanu wiaderka milionów ludzi opiera się na przekonaniu, że kluczem do sukcesu jednostek, relacji i firm jest codzienne napełnianie emocjonalnych wiaderek ludzi, z którymi wchodzimy w interakcje – czy to w życiu prywatnym, publicznym czy zawodowym. Każdy z nas chodzi z metaforycznym wiaderkiem, do którego inni co chwilę albo dokładają coś od siebie - życiodajne, pozytywne emocje – albo, niestety, wręcz przeciwnie: wysysają je. 

Bardzo ciekawe wnioski wynikają również z innego badania - Instytutu Saratoga [Julia Bojanowska w „EB Book 2023"]. Okazuje się, że 89 proc. menedżerów sądzi, że ich pracownicy odchodzą dla lepszych pieniędzy. Tymczasem zaledwie 12 proc. ankietowanych pracowników wskazało tę przyczynę jako najważniejszą. Aż 88 proc. badanych podało zupełnie inne powody rezygnacji – czynniki natury psychologicznej, a wśród nich: 

  • niespełnione oczekiwania
  • słaby coaching
  • wątłą informację zwrotną
  • małe szanse na rozwój i awans
  • poczucie niedocenienia. 

Docenianie niesie wymierne korzyści 

Wydawać by się mogło, że doceniany pracownik co najwyżej przez moment poczuje się naprawdę dobrze i to wszystko. Jednak badania* wyraźnie wskazują, że wpływ regularnego doceniania w pracy jest mocny i dalekosiężny w obu znaczeniach: perspektywy czasowej i zasięgu, czyli obejmowania wielu obszarów. 

Pracownik doceniany na co dzień: 

  • zwiększa swoją produktywność
  • wpływa pozytywnie na zaangażowanie współpracowników
  • ma lepsze wyniki w zakresie bezpieczeństwa pracy (mniej wypadków)
  • chce zostać w organizacji na dłużej
  • dostaje od swoich klientów wyższe noty dotyczące lojalności i satysfakcji.

To niesamowite dane. Tak miękkimi środkami można osiągnąć tyle twardych, konkretnych i wymiernych efektów. 

Jak jednak doceniać w praktyce? Warto: 

  • wyrażać swoją wdzięczność za współpracę (podziękowania za wspólne projekty, kampanie);
  • chwalić za osiągane sukcesy – nawet te mniejsze;
  • wręczać drobne upominki, robić niespodzianki (np. z okazji urodzin, świąt czy rocznic i innych wydarzeń branżowych);
  • przekazywać pozytywne wiadomości napływające do organizacji z zewnątrz;
  • organizować ciekawe, angażujące wyjścia i wyjazdy integracyjne...
  • …oraz ubarwiać i wzbogacać spotkania i burze mózgów - np. apetycznymi przekąskami;
  • przeprowadzać cykliczne (np. kwartalne) rozmowy z pracownikiem, trwające około godziny; to wyjątkowa okazja do poświęcenia danej osobie całej uwagi, wgłębienia się w jej osiągnięcia, plany i wyzwania zawodowe, wzmocnienia relacji;
  • dać pracownikowi przestrzeń na samodzielność - każdy z nas ma głęboką potrzebę autonomii, ważną z punktu widzenia poczucia własnej wartości, spełnienia i uznania; samodzielność w pracy buduje wzajemne zaufanie między podwładnym i szefem.

Bob Nelson, założyciel i prezes Nelson Motivation, autor bestsellera "1001 sposobów na nagradzanie pracowników", powiedział: "Poświęć czas, aby docenić pracowników, a oni odwzajemnią się na tysiące sposobów". Dla menedżerów myślących pragmatycznie to ważna wiadomość - pozytywne, empatyczne gesty wobec pracowników nie są zbędnym dodatkiem do biznesu. 

Doceniać pracownika przez specjalny benefit 

Wiemy już, że wielu pracowników odchodzi z organizacji oferujących ciekawe, potrzebne benefity, ale niedbających o kulturę doceniania. Czy można zaradzić obu tym sytuacjom, tworząc benefit służący regularnemu docenianiu zatrudnionych? 

Tak - i to już się zadziało. Nasza cyfrowa prenumerata serwisów Grupy Wyborcza jako benefit jest właśnie taką unikalną i nowatorską formą doceniania pracownika. 

W "Wyborczej" wierzymy w dewizę "Lepiej jest żyć i pracować, wiedząc". Podobnie myślą pracownicy. Według badania Activy "Przyszłość wellbelingu i benefitów" 90,6 proc. ankietowanych pracujących zdalnie wskazuje, że bardzo pożądany przez nich benefit to dostęp do portalu z artykułami, filmami, poradami i szkoleniami z obszaru wellbeingu. 

Wszystko, co potrzebne, zebrane w jednym miejscu – to wygoda i oszczędność czasu, którego przecież mamy dziś za mało. 

Wiedza to pożądany i użyteczny benefit. Dlaczego?

W dzisiejszym skomplikowanym i szybkim świecie trudno poruszać się bez wiedzy z różnych dziedzin, w tym bez wiedzy o sobie – o swoich mocnych stronach, naturze spotykanych wyzwań, narzędziach do ich pokonania.

Bez technik radzenia sobie ze stresem i inspiracji do samorozwoju dobre funkcjonowanie w dzisiejszym świecie jest praktycznie niemożliwe. 

Każdy z nas odgrywa w życiu wiele różnych ról - od rodzica czy partnera po obywatela i pracownika. Każde z tych wcieleń wymaga po części innych umiejętności, a przeskakiwanie z jednej roli do innej to też spore wyzwanie.  

Do tych różnorodnych obszarów działania odwołują się treści w naszych serwisach.  

Dzięki dostępowi do contentu serwisów Grupy Wyborcza pracownicy mogą budować swoją świadomość psychologiczną, co ułatwi im radzenie sobie z wieloma problemami - zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Kolejne atuty naszego benefitu to nieograniczony dostęp, brak zobowiązań i 90-dniowy bezpłatny okres próbny, a także sprawny onboarding oraz ankieta umożliwiająca podjęcie decyzji po trialu. 

Czy na pewno znasz Wyborcza.pl? 

Warto dodać, że aż 75 proc. naszych użytkowników zdecydowało się na zakup subskrypcji "Wyborczej" właśnie dlatego, że chcieli przeczytać poradnikowe publikacje z zakresu wellbeingu, psychologii i nauki. 

Co ważne, nasz benefit pozwala zachować prywatność i anonimowość.

Czasem mimo dostępności specjalistów w organizacji pracownicy obawiają się korzystania z ich pomocy właśnie z powodu troski o zachowanie tajemnicy. Pamiętajmy, że dbałość o higienę psychiczną nadal przez dużą część społeczeństwa postrzegana jest jako słabość i coś podejrzanego; kryzysy psychiczne bywają stygmatyzowane. 

Treści dostępne na Wyborcza.pl,Wyborcza.biz i na WysokieObcasy.pl (zwłaszcza w sekcjach Instytut Dobrego Życia, Żyć lepiej i Być rodzicem) inspirują, pomagają w pozytywnych zmianach, które mogą mieć potężny wpływ nie tylko na samopoczucie i relacje, ale również na pracę. 

Serwisy Grupy Wyborcza subskrybuje aż blisko 300 tysięcy osób, co daje nam 10. miejsce w Europie i 35. na świecie. Nasze treści tworzą najlepsi, wielokrotnie nagradzani dziennikarze i eksperci. Wiarygodność i wysoka jakość to obecnie rzadkie i poszukiwane dobra, jako że internet to wielki ocean treści, często wyssanych z palca i zmanipulowanych. Jest to wyjątkowo szkodliwe, jeśli mówimy o obszarze porad i psychologii. 

Wbrew stereotypowi "Wyborcza" nie jest przede wszystkim domeną newsów i analiz dotyczących polityki. W rzeczywistości takie treści zajmują w naszych mediach jedynie 25 proc. miejsca! Reszta to bardzo szeroko pojęty lifestyle – zdrowie, psychologia, kultura, społeczeństwo, finanse, nauka. 

Nasze treści to nie tylko artykuły, ale też m.in. podcasty, e-kursy, e-booki, webinary, eventy, wywiady, reportaże, teksty popularnonaukowe i poradniki.

Publikacje i spotkania dotyczą życia, wartości, relacji, rozwoju zawodowego, dobrostanu psychicznego. Dziennikarze, eksperci i autorytety pokazują w nich, jak łączyć życie zawodowe z osobistym, jak tworzyć pozytywne, empatyczne relacje ze swoimi dziećmi czy w jaki sposób skutecznie i na co dzień niwelować stres, jak uwierzyć w siebie i rozwijając swoje mocne strony, budować dobrą przyszłość. 

Nasz produkt benefitowy "Odblokuj potencjał pracownika" - prenumeratę cyfrową serwisów grupy Wyborcza.pl dostępną za darmo dla pracowników - rozwinęliśmy o dodatkowy projekt - "Odblokuj swój potencjał", do którego zaprosiliśmy światowych ekspertów z dziedziny samorozwoju i wellbeingu. 

Jaka idea przyświecała powstaniu tego projektu? Otóż - nawet jeśli kochamy swoją pracę i sprawia nam ona przyjemność, nadal pozostaje obowiązkiem i wyzwaniem, dlatego może męczyć, stresować, irytować, budzić emocje, z którymi niełatwo radzić sobie samemu dzień po dniu. Pragnęliśmy więc utorować naszym odbiorcom ścieżki do dobrego, konstruktywnego zaopiekowania tych trudnych myśli, emocji czy nawyków. 

W ramach projektu "Odblokuj swój potencjał" wraz z gronem znakomitych ekspertów z zakresu work-life balance, medytacji, mindfulnessu czy mocnych stron współtworzymy przestrzeń w internecie, w której znaleźć można najbardziej skuteczne narzędzia i porady dotyczące tego, jak poprawić jakość codziennego życia.

W ręce odbiorców oddajemy podcasty, wideopodcasty i artykuły, które mogą się stać motorem zmiany i polepszenia jakości życia, zredukowania poziomu stresu i lepszego rozumienia własnych emocji. 

Case study – Rockwool 

Wdrożenie naszego benefitu w tej firmie okazało się sukcesem: wszyscy pracownicy chętnie korzystali z prenumeraty cyfrowej, a spośród nich:

  • 86 proc. pragnie jej przedłużenia;
  • 73 proc. uważa, że informacje, jakie czerpali z naszych serwisów w ramach benefitu, okazały się użyteczne w życiu prywatnym;
  • 80 proc. korzysta ze swojej subskrypcji minimum kilka razy w tygodniu.

Przeczytajcie, co pracownicy korzystający z naszego benefitu najbardziej w nim cenią:  

Dostęp do ciekawych komentarzy ekspertów, publicystów i dostęp do komentarzy czytelników.
Dostęp do niezależnych informacji, śledztw dziennikarskich, komentarzy i opinii, a także o ważnych wydarzeniach kulturalnych, inicjatywach obywatelskich. 
Dostęp do bieżących info plus reportaże/pogłębione artykuły z magazynu Duży Format. 
Informacje z Polski (mieszkam za granicą), ze szczególnym uwzględnieniem działów kultura, magazyn Wysokie Obcasy, reportaże etc. 
Dostęp do ciekawych i wiarygodnych artykułów z kategorii historia, nauka, kultura, reportaże. 
Pogłębione teksty, np. reportaże, recenzje książek, filmów, seriali. 
Bieżące, wiarygodne informacje z kraju i świata w jednej gazecie. Możliwość korzystania z archiwum. 

Z naszego benefitu skorzystali również między innymi:

embed

Z jakim przesłaniem zostawiamy czytelnika? Parafrazując słowa Davida C. Novaka - amerykańskiego biznesmena, pisarza i filantropa - korporacja to przede wszystkim ludzie, a ludzie niedoceniani odchodzą. Klienci i zyski powinny stać na podium celów firmy dopiero za troską o jej pracowników. 

A więc - doceniajmy docenianie! 

* badanie Gallupa i CliftonStrenghts "How full is your bucket?" 

Agnieszka Po³oñska
Kierowniczka ds. Sprzeda¿y i Rozwoju Cyfrowej Prenumeraty Instytucjonalnej