RODO - ten skrót nadal przeraża wielu przedsiębiorców. Czy słusznie? My postaramy się udowodnić, że unijnego rozporządzenia wcale nie należy się obawiać. Pokażemy też, jak sami - w serwisach "Wyborczej" - dbamy o RODO: tak w odniesieniu do naszych reklamodawców, jak i użytkowników.

RODO (GDPR – General Data Protection Regulation) to wprowadzona w życie w 2018 roku unijna regulacja mająca na celu ochronę danych osobowych.  

Trudne początki 

Rozporządzenie wzbudziło w Europie sensację, przedsiębiorcy gorączkowo szukali sposobów, by się do niego dostosować, zaczęli więc zalewać zaskoczonych odbiorców wysyłkami zaktualizowanych obowiązków informacyjnych (informacji o przetwarzaniu naszych danych osobowych). 

Na początku nie było dokładnie wiadomo, jak RODO będzie funkcjonowało w Polsce. Na przykład – jak w praktyce będzie egzekwowane. Prawo krajowe musiało się do unijnego rozporządzenia przystosować, a Polacy – zrozumieć je i się z nim oswoić. 

Z uwagi na to, że rozporządzenia unijne (w przeciwieństwie do dyrektyw) obowiązują wprost, a jakiekolwiek zmiany wprowadzane przez kraje członkowskie są bardzo ograniczone – konieczne okazało się dostosowanie do RODO aż kilkuset ustaw.

Nie takie RODO straszne, jak je malują

Strach ma wielkie oczy, a RODO udało się obłaskawić. Okazało się, że zmiana w świecie danych osobowych służyła w gruncie rzeczy dostosowaniu nieco nieaktualnych przepisów i praktyk do bieżących realiów. W dobie internetu i cyfryzacji trudno sobie wyobrazić sytuację każdorazowego udzielania pracownikom upoważnienia do przetwarzania danych osobowych na piśmie. 

RODO nie jest tak naprawdę niczym więcej niż dostosowaniem przepisów do internetowej rzeczywistości. Celem nowej regulacji było przyjęcie bardziej elastycznych rozwiązań i nałożenie obowiązków, które faktycznie przyczynią się do podniesienia standardu ochrony danych osobowych - bez nadmiernego utrudniania życia przedsiębiorcom. Przykład? Dzięki RODO nie ma już potrzeby zgłaszania zbioru przetwarzanych danych do organu nadzorczego. 

Nie ma więc powodu obawiać się rozporządzenia – wiemy o tym, ponieważ regularnie szkolimy się z zakresu RODO i stosujemy te przepisy na co dzień. 

Jak dbamy o zgodność z przepisami RODO w "Wyborczej"? 

Zaprezentujemy teraz kilka przykładów, jak dbamy o ochronę danych osobowych w serwisach "Wyborczej". Chodzi tak o dane reklamodawców, jak i odbiorców Wyborczej. 

RODO dla reklamodawców 

Pytamy o zgodę, zanim przedstawimy ofertę 

Pracownicy mający bezpośredni kontakt z klientem korzystają w swojej pracy ze zbioru procedur. Służą one temu, by przetwarzanie danych pozostawało w zgodzie z przepisami RODO i innych aktów prawnych. Jedną z podstawowych zasad stosowanych w Grupie Wyborcza jest kontaktowanie się z klientem tylko w przypadku, gdy wyraził on zgodę na taki kontakt.

Kontaktujemy się tylko z tymi osobami, które wyraziły na to zgodę 

Szanujemy decyzję klienta. Nasi pracownicy kontaktują się wyłącznie z osobami, które wyraziły na to zgodę. Dostosowujemy również formę kontaktu do preferencji klienta – jeśli wyraził on zgodę na kontakt mailowy, będziemy się z nim kontaktować wyłącznie za pomocą wiadomości e-mail. 

Pobieramy tylko niezbędne dane 

Zgodnie z zasadą minimalizacji danych zbieramy i przetwarzamy tylko dane, które są faktycznie niezbędne. 

Mamy własny dział prawny 

W razie pytań lub wątpliwości konsultujemy się z naszym zespołem doświadczonych prawników. To oni pomagali nam wdrożyć RODO w serwisach Wyborcza.pl. Dbamy też o to, by nasi prawnicy wspierali nas na każdym etapie nawiązywania współpracy z kontrahentem – dzięki temu mamy pewność, że cały proces przebiega we właściwy, zgodny z prawem sposób. 

Mamy wykwalifikowany zespół IT 

Nasi specjaliści z działu IT wiedzą, jak w praktyczny sposób zadbać o dane naszych klientów i pracowników. Dzięki zastosowanym przez nich zabezpieczeniom w systemie informatycznym i zaleceniom, jakie regularnie przekazują całemu zespołowi, dane naszych klientów i odbiorców są bezpieczne. 

Bezpiecznie przechowujemy dane 

Dzięki połączeniu kompetencji naszych prawników i działu IT wiemy, jak właściwie pozyskiwać dane i w bezpieczny sposób je przechowywać. 

Regularnie szkolimy zespół 

Dbamy o to, żeby nasi pracownicy, którzy mają kontakt z danymi osobowymi, wiedzieli, jak zgodnie z prawem przetwarzać je i zabezpieczać. 

RODO dla odbiorców 

Pytamy o zgodę 

W każdej sytuacji, w której stykamy się z danymi naszych odbiorców, dbamy o to, aby mieć ważną podstawę prawną do ich przetwarzania, a także odpowiednio informować, jakie dane i w jaki sposób będziemy przetwarzać.

Zbieramy wyłącznie niezbędne dane 

Pozyskujemy wyłącznie dane, których faktycznie potrzebujemy (zgodnie z zasadą privacy by default). 

Bezpiecznie przechowujemy dane 

Dbamy o to, by dane naszych czytelników były bezpieczne. Nie przekazujemy ich dalej – troszczymy się o prywatność naszych odbiorców. Dostęp do danych mają tylko pracownicy, którzy faktycznie go potrzebują. 

Usuwamy dane 

Jeśli osoba, której dane przetwarzamy na podstawie zgody lub prawnie uzasadnionego interesu, zwróci się do nas, abyśmy zaprzestali ich przetwarzania – usuwamy je. Pamiętamy też, by usuwać dane, gdy już ich nie przetwarzamy, np. po zakończeniu konkursu. Szczegółowe zasady dotyczące okresów przetwarzania określa nasza procedura retencji danych osobowych.

Podsumowując...

Grupa Wyborcza konsekwentnie i w całej rozciągłości respektuje zgody oraz ich brak. Kontaktujemy się wyłącznie z osobami wyrażającymi na to zgodę. Dostosowujemy formę kontaktu do preferencji klienta – jeśli wyraziłeś zgodę tylko na kontakt mailowy, nie otrzymujesz od nas telefonów. 

Mamy wykwalifikowany dział prawny i IT. Dzięki współpracy tych działów skutecznie wdrożyliśmy RODO i wiemy, jak je stosować w naszej codziennej pracy. W każdej chwili możemy skonsultować się z działem prawnym lub IT, aby zweryfikować, czy nowe rozwiązanie jest zgodne z aktualnymi przepisami.

Unikamy praktyk budzących wątpliwości prawne i balansujących na granicy prawa. Zapewne wielokrotnie otrzymujesz oferty od różnych firm – na swój udostępniony w sieci firmowy adres mailowy. Z nami to się nie wydarzy. 

W Grupie Wyborcza stawiamy na praktyczne szkolenia. Regularnie powtarzamy szkolenia pracowników z zakresu RODO, zwłaszcza z obszaru wiedzy przydatnej w praktyce na konkretnych stanowiskach. Dzięki temu nasi pracownicy są dobrze przygotowani do pracy z klientami, wiedzą, co i jak mają zrobić, żeby bezpiecznie i zgodnie z prawem przetwarzać dane osobowe. 

Zależy Ci na współpracy reklamowej z firmą, która dba o zgodność z RODO? Chcesz mieć pewność, że reklamujesz się w bezpieczny, zgodny z prawem sposób? 

Skontaktuj się z nami i zamów reklamę dla swojej firmy już dziś!