Co podcastowy trend może dać Twojej firmie? Okazuje się, że bardzo dużo - nawet jeśli nie zamierzasz podcastów produkować.
Trend na podcasty zbadały Tandem Media (Grupa Radiowa Agora) i Publicis Groupe („Słuchacz podcastów w Polsce", 2021). Z badania wynika, że:
"Podcasty na świecie rosną w siłę – choć to najmłodsze medium, to w ostatnich latach widać gwałtowny wzrost jego popularności, odzwierciedlony w szybującej w górę liczbie serii podcastowych, odcinków i samych twórców." - powiedział "Wirtualnym Mediom" Maciej Moszczyński, dyrektor zarządzający Tandem Media.
Jaki z tego wniosek? Podcasty to przyszłość biznesu. Ich słuchacze są ludźmi wykształconymi, zamożnymi i decyzyjnymi. Audycje na żądanie stanowią dla nich źródło wiedzy przydatnej w pracy i w życiu prywatnym - chociażby jako temat rozmów. To również bardzo atrakcyjna grupa odbiorców dla reklamodawców – dotarcie przez podcasty zapewnia duży zasięg. Większość badanych miała już kontakt z reklamą w podcastach – i aż 69 proc. z nich akceptuje taką promocję marek, w formie cyklu lub odcinka sponsorowanego. 68 proc. odbiorców nie ma także nic przeciwko polecaniu marki przez twórcę audycji.
Oto ich najważniejsze motywacje:
Okazuje się, że większość słuchaczy podcastów w Polsce mieszka w mniejszych miastach (33 proc.) oraz na wsi (34 proc.). Zaskakujące?
Michał Dobrzański, dyrektor działu analiz i wsparcia biznesu z Tandem Media, wie, skąd taki wynik – słuchacze "zamieszkujący wieś" to na przykład właściciele firm lub menedżerowie, którzy przeprowadzili się za miasto, szukając wytchnienia w ciszy i zieleni.
Na podstawie dostępnych danych wyciągnęliśmy kilka ważnych dla Twojej firmy wniosków.
Twórca podcastu niemalże „mówi słuchaczowi wprost do ucha". To owocuje kameralną i osobistą relacją. Również reklamodawca za pośrednictwem audycji na żądanie daje sobie szansę na zbudowanie bliskiej relacji z odbiorcą. Dzieje się tak między innymi dzięki tzw. transferowi autorytetu: polecenia od zaufanego twórcy znaczą dla słuchacza o wiele więcej niż inne polecenia.
Odbiorcy często słuchają podcastów na słuchawkach - na przykład podczas jazdy samochodem, w trakcie wykonywania automatycznych czynności (np. sprzątania) czy też w czasie spaceru.
- Podcast bowiem wymaga od słuchacza odpowiedniego sprzętu, czasu na słuchanie, a także pewnych cech, które wiążą się ze skupieniem uwagi i zaangażowaniem – wyjaśnia Jarosław Śliżewski, dyrektor obszarów cyfrowych Grupy Radiowej Agory, w rozmowie z Wirtualnymi Mediami.
W zamian zapewnia jednak takie wartości jak np. lojalność użytkowników niespotykana w przypadku innych mediów. A to są już znaczące argumenty dla branży reklamowej. Trzeba też podkreślić, że odbiorcy podcastów są znacznie bardziej przychylni ich twórcom, niż ma to miejsce w odniesieniu do innych treści. Widać to m.in. w komentarzach, wśród których zwykle pojawia się bardzo mało wpisów o charakterze negatywnym czy wręcz hejterskim.
Niektóre bezpłatne serwisy hostingowe dla podcasterów już o tym wiedzą i przed odtworzeniem audycji odtwarzają reklamy. Znacznie lepszym sposobem, akceptowanym przez blisko 70 proc. odbiorców, jest jednak stworzenie cyklu materiałów sponsorowanych lub polecenie marki przez twórcę. Wynika to między innymi z pozytywnego nastawienia odbiorców podcastu do jego autora.
Występując w podcaście jako partner odcinka lub cyklu, trafiasz ze swoim przekazem do wypoczętego, zrelaksowanego, pozytywnie nastawionego odbiorcy. Być może nawet wdzięcznego za to, że Twoja firma wspiera jego ulubionego twórcę w tworzeniu coraz lepszej jakości audycji.
Wystarczy smartfon pod ręką i słuchawki. Podcasty są dostępne w licznych serwisach streamingowych, online i do pobrania. Dzięki temu odbiorca łatwo może znaleźć audycję, której chce posłuchać, w serwisie, do którego ma dostęp.
Podcasty są przyszłością
Słucha ich aż 31 proc. polskich internautów. Liczba odsłuchanych godzin podcastów wzrosła w 2020 roku aż o 300 proc., zgodnie z danymi podawanymi przez Spotify. To jasno wskazuje, jak potężną gałęzią content marketingu są audycje na żądanie.
Właśnie dlatego w Wyborcza.pl i WysokieObcasy.pl stawiamy na podcasty. I widzimy po wynikach poszczególnych odcinków, że to dobry wybór.
W tej chwili możemy się pochwalić czterema podcastami - "8:10", "Mistrzowie Słowa", "Warszawa Nadaje", "Zdrowa Rozmowa" oraz podcast "Wysokie Obcasy".
Co warto o nich wiedzieć?
To codzienny cykl, w którym stawiamy przede wszystkim na aktualności, nie stronimy też od tematów ponadczasowych. Poruszamy się w wielu obszarach - od polityki, przez gospodarkę i biznes, aż po zdrowie i medycynę. Prowadzimy tę audycję nieprzerwanie od grudnia 2019 roku. W każdym dniu tygodnia mamy stałych prowadzących: Joannę Sosnowską, Sebastiana Ogórka, Dorotę Wysocką-Schnepf, Michała Nogasia, Bartosza T. Wielińskiego oraz Łukasza Grzymisławskiego.
Naszymi gośćmi byli m.in.: Agnieszka Holland, Adam Bodnar, Donald Tusk, dr Paweł Grzesiowski. Rozmawiamy z ekspertami w swoich dziedzinach - historykami, naukowcami, dyplomatami, prezesami, pisarzami.
W ramach "8:10" publikujemy cykle podcastów, takie jak "Jutronauci", "Seriale do nadrobienia" czy "Książki. Magazyn do słuchania".
Podcast jest dostępny na: Wyborcza.pl, YouTube PodCast, Tok FM, Google Podcasts oraz na Spotify. Słuchacze podcastu "8:10" to kobiety i mężczyźni w wieku 28-44 lata.
Sukces audycji "8:10" zachęcił nas do stworzenia jej kobiecej odsłony – podcastów "Wysokich Obcasów". Zaczęliśmy je emitować w listopadzie 2020 roku. Dziennikarki "Wysokich Obcasów" mówią w nim o tym, co ważne dla wszystkich kobiet, rozmawiają też z wyjątkowymi gościniami i pokazują portrety niezwykłych kobiet.
Kategorie tematów poruszanych w audycjach to: rozwój i szczęście, psychologia, prawa kobiet, LGTBQ?, praca, herstorie, Polka za granicą, matka w sądzie, ekologia, zdrowie i uroda, ciałopozytywność, macierzyństwo, miłość i seks, ogród, podróże.
Średnio każdego odcinka podcastu "WO" słucha aż 12 tysięcy odbiorców! Audycja jest dostępna na: WysokieObcasy.pl, Wyborcza.pl, YouTube PodCast, Tok FM oraz Spotify. Podcastu Wysokich Obcasów słuchają głównie kobiety w wieku 28-44 lata – kobiety stanowią aż 70 proc. jego odbiorców.
Tutaj - co drugi piątek - spotykamy się ze znanymi warszawiakami oraz "zwykłymi" mieszkańcami stolicy - pytamy, jak im się żyje, co lubią w swoim mieście, a czego nie. Zapowiadamy wydarzenia, premiery, proponujemy ciekawe miejsca do odwiedzenia, zabytki do zobaczenia. Poruszamy takie tematy jak: historia Warszawy, tematy społeczne, wolny czas w stolicy, komunikacja miejska, opowieści o mieszkańcach.
Gospodarze podcastu to m.in.: Wojciech Tymowski, Arek Gruszczyński i Wojtek Karpieszuk.
15 czerwca 2022 roku zadebiutował podcast zdrowotny Wyborczej "Zdrowa Rozmowa". Co środę Katarzyna Staszak i Margit Kossobudzka - doświadczone dziennikarki działu nauka i zdrowie Wyborczej - merytorycznie, ale w przystępny sposób i z dawką humoru podejmują tematy ważne oraz takie, o które nie mamy odwagi zapytać lekarza.
"Zdrowa rozmowa" to podcast z misją. W myśl starej zasady "lepiej zapobiegać niż leczyć", częściej usłyszymy o stylu życia niż o chorobach. Prowadzące oddzielają prawdę od fikcji, rozmawiają z ekspertami, pomagają słuchaczom nawigować w gąszczu skomplikowanych, często sprzecznych porad medycznych.
Podcast poruszy takie obszary tematyczne jak: zdrowie, wellness, dieta, higiena, choroby, stres, alergie,profilaktyka, aktywność fizyczna, trendy zdrowotne, nauka - fakty i mity.
Na marginesie warto odnotować, że 64% odbiorców podcastów uważa, że podcasty edukują i podnoszą ich świadomość na temat profilaktyki zdrowotnej (Badanie „Jakich podcastów słuchają Polacy?", SW Research 2021).
Naszych podcastów posłuchajcie TUTAJ
Mamy na koncie również specjalne inicjatywy, w ramach których powstały cykle dla naszych klientów reklamowych. Jeden z nich to „Bądź dla siebie dobra": dziennikarki "Wysokich Obcasów" rozmawiały z ekspertkami na tematy interesujące kobiety - takimi jak zdrowie, uroda, zdrowie psychiczne. W podcastach promowaliśmy programy telewizyjne emitowane przez BBC Lifestyle, partnera cyklu.