Event marketing to ważne narzędzie docierania do nowych klientów. Ludzie - istoty społeczne - bardzo sobie cenią wspólne przeżycia. Nic więc dziwnego, że eventy działają też w drugą stronę: są korzystne dla zaangażowanych w nie marek. Pozytywne doświadczenia stwarzają lojalnych klientów. Wydawałoby się, że pandemia położy kres event marketingowi. To przypuszczenie jednak zupełnie się nie sprawdziło.

Wydarzenia to okazja do wspólnego przeżywania, zdobywania nowej wiedzy i budowania relacji. Eventy angażują wyjątkowo skutecznie, ponieważ pozwalają realnie doświadczać, a do tego – być w centrum wydarzeń. Dzięki temu ich uczestnicy są bardziej skłonni zostać stałymi klientami marki poznanej podczas wydarzenia (deklaruje to 70% respondentów w badaniu Event Track – Content Marketing Edition). Marki widzą te korzyści: 84% badanych zajmujących kierownicze stanowiska uważa eventy za bardzo ważny element sukcesu ich firmy (dane pochodzą z raportu opracowanego przez Bizzabo w 2019 r.).

Wpływ pandemii na branżę eventową

Wraz z początkiem pandemii anulowano około 90 proc. planowanych w 2020 roku eventów. Przyszłość tej gałęzi marketingu rysowała się czarno. Jednak już na tym wczesnym etapie "nowej normalności" znalazły się firmy otwarte na zmiany. Zaplanowały one i wdrożyły nową strategię, stawiając na wydarzenia online. 

To przystosowanie do rzeczywistości okazało się dużym wyzwaniem. Firmy eventowe działały dotąd głównie w sferze offline, nie grzeszyły więc tutaj doświadczeniem ani kompetencjami. 

Kiedy okazało się, że lockdown nie potrwa – jak się spodziewano – dwa tygodnie czy miesiąc, tylko znacznie dłużej, firmy eventowe skupiły się właśnie na rozwiązaniach alternatywnych. Równolegle do tego popyt na wydarzenia online (i narzędzia do telekonferencji) zaczął stale rosnąć. 

Czas webinarów i wideokonferencji 

Gdy marki poczuły się już gotowe do rewolucyjnych zmian działania, zaczęły organizować webinary, e-szkolenia oraz konferencje online. W 2020 r. drastycznie wzrosła liczba zdalnych wydarzeń – aż o 953% w porównaniu do 2019 roku! Dominowało przekonanie, że to tylko chwilowa tendencja i wkrótce wszystko wróci do niedawnej normy.  

Okazało się inaczej: e-wydarzenia trwale wpisały się w krajobraz i w Polsce, i na świecie. Nawet jeśli pandemia kiedyś na dobre wygaśnie, eventy online nie znikną razem z nią. Mają bowiem zbyt wiele zalet również w normalnych warunkach.   

Przyszłość eventów online

Niezależnie od tego, jaka będzie kolejna "normalność", e-wydarzenia z nami zostaną: zarówno "w czystej postaci", jak i w formie uzupełnienia tradycyjnych eventów na żywo. Formuła hybrydowa niewątpliwie pozwala na szersze dotarcie do odbiorców. Dzięki niej uczestnicy mogą brać udział w wydarzeniu z dowolnego miejsca, co jest szczególnie istotne, gdy fizyczne pojawienie się tam jest niemożliwe. 

Pandemia okazała się podatnym gruntem nie tylko dla wszelkiego typu konferencji online, ale również dla mniej oczywistych wydarzeń. Jak grzyby po deszczu zaczęły wyrastać zdalne festiwale muzyczne i filmowe, spektakle, koncerty, gale. Nawet te najbardziej znane eventy i ceremonie przeniosły się do świata online. 

Szansa na niesztampowe rozwiązania 

Jednym z najciekawszych i najbardziej udanych wydarzeń tego typu był hybrydowy kongres Open Eyes Economy Summit 2020 – wzięło w nim udział ponad 3000 uczestników z 20 krajów świata. 

Pojawiło się też wiele innych kreatywnych propozycji, np.:  

  • wirtualny koncert w grze Fortnite
  • koncert amerykańskiego zespołu rockowego The Flaming Lips w dmuchanych bańkach
  • koncert z widownią rozmieszczoną na mini platformach
  • eksperyment Primavera Sound – koncerty festiwalowe odbyły się w hali, bez zachowania zasad dystansu społecznego, a jedynie z wykonaniem szybkich testów na COVID-19 przed wydarzeniem. 463 osoby weszły na koncert, pozostałe znalazły się w grupie kontrolnej. Wynik? Ani jednego zakażenia.

Pandemia nie zatrzymała eventów "Wyborczej"

Grupa Wyborcza organizuje co roku blisko 200 eventów. Nowe czasy nas nie zniechęciły, wręcz przeciwnie – pobudziły naszą pomysłowość. Teraz wiemy, że było to słuszne podejście. Reorganizacja wydarzeń i zmiana sposobu działania nie były łatwe, za to przyniosły nam i uczestnikom eventów mnóstwo wymiernych korzyści. Dzięki formule zdalnej i hybrydowej umożliwiliśmy udział w wydarzeniach większej liczbie odbiorców. Ponadto daliśmy dostęp do naszych eventów osobom, które nie mogłyby w nich uczestniczyć, gdyby odbywały się – jak dawniej – offline. Można uznać to za cenną lekcję udzieloną przez pandemię i jeden z jej nieoczekiwanych plusów. 

Co organizujemy i jakie mamy wyniki? 

W tej chwili Grupa Wyborcza przygotowuje wydarzenia hybrydowe, łącząc uczestnictwo na żywo i online:

  • Organizujemy spotkania (np. Klub "Wyborczej", Centrum Premier, spotkania autorskie) 
  • Wręczamy nagrody (Nagroda fotograficzna im. Krzysztofa Millera, Nagroda im. Ryszarda Kapuścińskiego, „Cegła" w Katowicach, nagroda „Warto" we Wrocławiu, „Wiosła Kultury" w Łodzi)
  • Przygotowujemy debaty i warsztaty (np. Miasta Idei, Kobiety wiedzą, co robią, Pod dobrą opieką) 
  • Tworzymy wydarzenia muzyczne (np. Białystok New Pop Festival, Olsztyn Green Festival, Women’s Voices Festival) 
  • Reżyserujemy gale finałowe akcji i projektów (np. Supermiasta, Superbohaterka, Jutronauci) 

– Mieliśmy również takie sytuacje, że na przykład prezydent Wrocławia Jacek Sutryk, prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski i prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski zdecydowali się również transmitować relację ze spotkania na swoich wallach, co myślę, że najlepiej świadczy o zaangażowaniu i obdarzeniu nas zaufaniem podczas realizacji tego projektu – wspomniała w czasie naszego webinaru na temat eventów Katarzyna Owczarek, dyrektorka ds. Projektów Contentowych w "Wysokich Obcasach".

Szanse dla eventów w najbliższej przyszłości 

  • Formuła hybrydowa 
  • Experience marketing w eventach online 
  • Ludzie chcą brać udział w eventach po lockdownie – w formule tradycyjnej i hybrydowej; chcą przeżywać emocje, więc warto im w tym towarzyszyć. 

Chcesz dowiedzieć się więcej? Zobacz nagranie webinaru Grupy Wyborcza "Eventy w czasach pandemii".