Muzyka, wideo i oprogramowanie na abonament biją w ostatnich latach rekordy popularności. To jednak nie znaczy, że mamy do czynienia ze świeżym wynalazkiem. Wręcz przeciwnie – subskrypcje funkcjonowały już w czasach Jana Kochanowskiego. W XVI wieku na tej zasadzie dystrybuowano - między innymi - atlasy i mapy.
Z nowszych zastosowań modelu subskrypcyjnego warto wymienić usługi pod etykietą uzupełniania zapasów. Kilka przykładów:
Niczym innym niż subskrypcjami są również towarzyszące nam nie od dziś prenumeraty gazet, dostęp do sieci kablowych czy nawet karnety na mecze.
Jeszcze całkiem niedawno trudno było sobie wyobrazić model subskrypcyjny w mediach cyfrowych. Czytelnicy byli przyzwyczajeni do prenumeraty gazety papierowej, natomiast internet kojarzył się raczej z darmowym dostępem do informacji. Szlaki przetarł tu "Wall Street Journal", który wystartował ze swoimi subskrypcjami już w 1997 roku. Jedyną konkurencją długo pozostawał w tym zakresie tylko... "Playboy". Ten prawie pusty plac boju dowodził, że kluczem do subskrypcyjnego sukcesu jest unikalna zawartość. Prestiżowy "The New York Times", oparty właśnie na jakościowych treściach, uruchomił subskrypcję w 2005 roku.
W Polsce subskrypcje na rynku medialnym pojawiły się w 2010 roku wraz z "Rzeczpospolitą" i jej dodatkiem "Plus Minus". W tamtym czasie powstał działający od początku w modelu subskrypcyjnym serwis Piano; miał on gromadzić w jednym miejscu dostęp do treści różnych wydawców. Ten pomysł biznesowy jednak się nie sprawdził. Dziś możemy przypuszczać, że problem tkwił w braku możliwości nawiązania przez odbiorców prawdziwej relacji z medium. Użytkownicy wchodzili przecież w kontakt z operatorem paywalla zamiast z konkretnym wydawcą. Możliwe, że ten nowatorski projekt nie przetrwał, ponieważ subskrybenci czuli się zdezorientowani: nie do końca wiedzieli, za jaką dokładnie usługę płacą.
Jako kolejna do grona polskich mediów subskrypcyjnych dołączyła Wyborcza.pl. W 2014 roku serwis ukrył swoje treści za paywallem; odtąd dostęp do artykułów umożliwiało wykupienie prenumeraty cyfrowej.
Po ponad siedmiu latach działania w modelu subskrypcyjnym możemy wskazać jego najważniejsze atuty i minusy.
Największą zaletą subskrypcji cyfrowych jest ich odporność na wzrosty i spadki na rynku. W okresie pandemii zainteresowanie cyfrową prenumeratą bynajmniej nie spadło; w przypadku Wyborcza.pl wręcz wzrosło - aż do 290 tysięcy prenumeratorów cyfrowych.
Kolejny atut tej formy dostępu do treści stanowi, wspomniana już wcześniej, indywidualna relacja z czytelnikiem. Łatwiej ją budować i podtrzymywać konkretnemu wydawcy oferującemu subskrypcję.
Niezwykle przydatna w tych czasach niepewności staje się możliwość dywersyfikacji przychodów. I tu również wkracza cyfrowa subskrypcja. Malejące przychody z prasy drukowanej to ogólnoświatowy trend; rośnie za to zainteresowanie cyfrowym dostępem do prasy i właśnie ono może zrównoważyć wspomniane spadki przychodów.
Subskrypcje mają wiele przewag nad tradycyjnymi formami dostępu. Przede wszystkim - dopasowanie do możliwości i potrzeb odbiorcy. To usługa przystępna dla klientów, bo umożliwia większą personalizację. Przy okazji pozytywne doświadczenie z subskrypcją zachęca do skorzystania z kolejnych tego typu usług.
Wyborcza.pl oferuje reklamę w ramach prenumeraty cyfrowej. Ta ostatnia to nie tylko miły prezent dla Twoich klientów, pracowników czy partnerów biznesowych, ale także okazja do promocji Twojej marki. Jednym z narzędzi, które Ci to umożliwiają, jest sponsoring.
Sponsoring w prenumeracie cyfrowej to reklama firmy na ekskluzywnych formatach wydawcy - na wyłączność. Odporna na Adblocka, widoczna w każdym artykule, na każdym urządzeniu i przez cały okres trwania prenumeraty. Jak to działa?
Otrzymujesz voucher od Wyborcza.pl. Wręczasz go swoim klientom, pracownikom lub partnerom biznesowym, a oni aktywują dostęp na specjalnej stronie aktywacji, którą przygotowaliśmy dla Twojej firmy.
Obdarowane przez Ciebie osoby mogą swobodnie czytać treści w serwisach Wyborcza.pl. W każdym czytanym artykule widzą informację o tym, że dostęp otrzymali w prezencie od Twojej firmy.
Grupa Wyborcza prowadzi projekt „Nie posiadam", którego celem jest kształtowanie nowego, zrównoważonego podejścia do posiadania i konsumpcji. Na łamach „Gazety Wyborczej", serwisu Wyborcza.pl, Wyborcza.biz i „Wysokich Obcasów" dziennikarze opisują trendy, jakie zaistniały w społeczeństwie i gospodarce, poruszając przy tym temat świadomej konsumpcji, ekonomii społecznej oraz „życia na abonament" w specjalnym serwisie Wyborcza.pl/nieposiadam.
W ramach projektu przeprowadzaliśmy 18 listopada 2021 roku pierwszą konferencję "Subscription Day" z udziałem ekspertów z Polski i ze świata.
Eksperci opowiedzieli o tym, jak transformować biznesy na nowy model biznesowy. Udział wzięli m.in. przedstawiciele "Financial Timesa", International News Media Association - INMA, Publicis Groupe, Patronite.pl oraz giganci rynku subskrypcyjnego, którzy podzielili się doświadczeniem transformacji tradycyjnych biznesów na model subskrypcyjny.
Kolejna edycja konferencji odbędzie się 17 listopada 2022 roku.