Wynagrodzenie i benefity to najważniejszy czynnik decydujący o tym, czy oferta pracy będzie uznana za atrakcyjną przez kandydatów. Twierdzi tak prawie 3/4 badanych według Randstad Employer Brand Research 2023. Potwierdza to kolejne badanie zlecone przez Enter The Code firmie badawczej ARC Rynek i Opinia, które wykazało, że
zatrudnieni w 75 proc. przypadków zwracają uwagę na obecność korzyści pozapłacowych w ogłoszeniach,
a połowa respondentów uważa, że benefity są kluczowym dodatkiem do wynagrodzenia.
Średnie i duże firmy w Polsce oferują szacunkowo aż osiem benefitów. To znacznie więcej niż w innych krajach europejskich, gdzie średnia ta wynosi cztery świadczenia na pracownika. Wysoką liczbę benefitów oferowanych potencjalnym pracownikom widać na portalach rekrutacyjnych. Średnia z sierpnia 2023 wynosiła 6,6 dodatkowych świadczeń na ogłoszenie.
Tymczasem ponad połowa (53 proc.) polskich pracowników twierdzi, że benefity, które otrzymują od swoich pracodawców, nie są dopasowane do ich potrzeb (ICAN Research na zlecenie VanityStyle 2023). W 2023 r. zadowolenie z benefitów wśród pracowników wyniosło zaledwie 61 proc. To najniższy poziom od dekady, jak wynika z raportu MetLife.
Według raportu Grant Thornton w październiku br. pracodawcy najczęściej oferowali nowym pracownikom szkolenia (83 proc.), pakiet medyczny (68 proc.) i kartę sportową (60 proc.). Około 50 proc. pracodawców obiecywało też elastyczny czas pracy, a ponad jedna trzecia kursy językowe. Według danych Sedlak & Sedlak (2022) polskie firmy najczęściej oferują swoim pracownikom szkolenia zawodowe i świadczenia medyczne, a najrzadziej przyznają akcje przedsiębiorstwa i dopłaty do przedszkoli oraz żłobków.
Twórcy raportu Personnel Service „Barometr Polskiego Rynku Pracy" (2023) zapytali zaś pracodawców o to, jaki benefit płacowy i pozapłacowy najchętniej zaoferowaliby pracownikom w najbliższym czasie. Ci na pierwszym miejscu wskazali premię finansową (30 proc.) To pokazuje, jak duże zrozumienie mają pracodawcy względem potrzeb pracowników, którzy teraz najbardziej chcą wyrównania finansowego inflacji - czytamy w raporcie. Na kolejnych miejscach pojawiają się dodatkowe dni wolne (17 proc.) oraz dofinansowanie dojazdów do pracy (16 proc.). Pracę zdalną przez 2-3 dni w tygodniu zaoferowałoby 15 proc. badanych pracodawców. Tyle samo rozważa darmowe wyżywienie w pracy, które ze względu na wzrost cen nabiera znaczenia.
Jak dowodzą badania wśród samych pracowników, ich potrzeby benefitowe są dziś przede wszystkim związane ze świadczeniami ułatwiającymi życie i obniżającymi jego koszty. Według wspomnianego wcześniej badania ICAN Research na zlecenie VanityStyle, najatrakcyjniejszym benefitem, z którego chciałoby skorzystać aż 58 proc. przedstawicieli średnich i dużych firm, jest dofinansowanie wypoczynku. Kolejne pożądane benefity to:
W kolejnej dziesiątce znalazły się znane od lat świadczenia, takie jak samochód służbowy, wyjazdy integracyjne, ubezpieczenia emerytalne. Pojawiły się też jednak nowe, na które zapotrzebowanie ciągle rośnie, a więc konsultacje z psychologiem (18 proc.) i możliwość skorzystania z aplikacji wspierających zdrowie psychiczne (13 proc.).
Firma badawcza ARC Rynek i Opinia przeprowadziła zaś badanie na zlecenie Enter The Code, na bazie którego powstał Raport Benefitów 2023 w branży IT. Raport ten pokazuje Top 10 benefitów w branży IT oferowanych przez pracodawców. Są to - w kolejności od najważniejszego:
W 2024 roku na znaczeniu zyskają na pewno benefity związane ze zdrowiem i dobrostanem pracowników, takie jak ubezpieczenie zdrowotne, dofinansowanie opieki medycznej, prywatnych wizyt lekarskich, czy też dofinansowanie aktywności fizycznej i sportu.
Coraz bardziej pożądane będą benefity zapewniające wsparcie psychologiczne i psychoterapeutyczne.
Mogą to być m.in.: szkolenia, webinary, warsztaty na temat zdrowia psychicznego i depresji; konsultacje z psychoterapeutami i psychologami; grupowe ćwiczenia relaksacyjne, rozładowujące stres.
Wartościowe będą benefity związane z work-life balance, takie jak elastyczne godziny pracy, możliwość pracy zdalnej, czy też dofinansowanie do opieki nad dziećmi. Coraz więcej pracowników, szczególnie tych z pokolenia Z, oczekuje od pracodawców możliwości elastycznego dopasowania pracy do swoich potrzeb osobistych. Młodzi pracownicy chcą spełniać swoje pasje, podróżować, rozwijać się, a praca ma być dla nich drogą do realizacji tego celu, a nie przeszkodą.
W 2024 roku popularne staną się też benefity, które będą inwestycją w rozwój pracowników. Benefity związane z edukacją i rozwojem, które są na czasie, to szkolenia digital learning, dostęp do platform e-learningowych, bezpłatne zajęcia językowe, indywidualny budżet szkoleniowy, płatny urlop na rozwój.
W dobie gospodarki opartej na wiedzy, pracownicy coraz bardziej cenią sobie możliwość rozwoju zawodowego i zdobywania nowych umiejętności.
Benefity związane z ekologią i zrównoważonym rozwojem, takie jak dofinansowanie zakupu roweru czy transportu publicznego, mogą okazać się równie cenne, jak tradycyjne świadczenia. Coraz więcej pracowników zwraca bowiem uwagę na środowisko naturalne i chce pracować dla firm, które działają w sposób zrównoważony.
Według raportu Employer Brand Research 2023 od Randstad wysoka pensja i benefity to niejedyna rzecz, którą doceniają pracownicy. Warto potraktować to jako cenną wskazówkę na 2024 rok.
Pracodawca poszukujący prawdziwych talentów musi jeszcze zadbać o:
Inspirujące treści to benefit naszych czasów. Dostęp do serwisów: Wysokieobcasy.pl, Żyć Lepiej. Psychologia Codziennie, Instytut Dobrego Życia, Wyborcza.pl i Wyborcza.biz to ogromna dawka rzetelnej wiedzy i inspiracji z dziedziny rozwoju osobistego i zawodowego oraz psychologii.
Dlaczego warto przetestować subskrybcję Wyborczej?