materiał promocyjny
Przyciąga spojrzenia, podkreśla atuty sylwetki auta, a nawet pozwala budować nasz wizerunek – kolor samochodu odgrywa istotną rolę. Dla Mazdy jest tak samo ważny, jak sama forma auta, dlatego marka przykłada do jego wyboru i techniki nakładania ogromną uwagę.
Wybór koloru nadwozia nigdy nie jest kwestią przypadku. Zwykle dostosowujemy go do własnego gustu, ale prawdą jest, że ulubiony kolor zawsze inaczej prezentuje się na danym modelu auta. Doskonale wie o tym Mazda, która dopasowuje lakier do sylwetki pojazdu – tak, by podkreślał każdy detal, współgrając ze wszystkimi elementami.
Świetnie widać to na przykładzie modelu Mazda CX-60. Flagowy SUV marki z pierwszym w gamie Mazdy napędem pełnej hybrydy typu plug-in, zapewnia imponujące osiągi, zasięg dopasowany do potrzeb i niskie zużycie paliwa. Przede wszystkim jednak – przyciąga spojrzenia.
Przyciąga spojrzenia, podkreśla atuty sylwetki auta, a nawet pozwala budować nasz wizerunek – kolor samochodu odgrywa istotną rolę. Dla Mazdy jest tak samo ważny, jak sama forma auta, dlatego marka przykłada do jego wyboru i techniki nakładania ogromną uwagę.
Wybór koloru nadwozia nigdy nie jest kwestią przypadku. Zwykle dostosowujemy go do własnego gustu, ale prawdą jest, że ulubiony kolor zawsze inaczej prezentuje się na danym modelu auta. Doskonale wie o tym Mazda, która dopasowuje lakier do sylwetki pojazdu – tak, by podkreślał każdy detal, współgrając ze wszystkimi elementami.
Świetnie widać to na przykładzie modelu Mazda CX-60. Flagowy SUV marki z pierwszym w gamie Mazdy napędem pełnej hybrydy typu plug-in, zapewnia imponujące osiągi, zasięg dopasowany do potrzeb i niskie zużycie paliwa. Przede wszystkim jednak – przyciąga spojrzenia.
Osiem wersji kolorystycznych
Samochód dostępny jest w aż ośmiu wersjach kolorystycznych: Soul Red Crystal, Jet Black, Sonic Silver, Deep Crystal Blue, Machine Gray, Arctic White, Platinum Quartz i nowym Rhodium White.
Trzy z nich: Soul Red Crystal, Machine Grey, a także Rhodium White to trójwarstwowe kolory Mazdy.
„Soul Red Crystal wyrażał sportowy charakter i pasję, które wyznaczają nasze wyjątkowe poczucie jakości. Machine Grey demonstrował nasze starania, by wyrazić estetykę inżynierii. W przypadku nowej bieli chcieliśmy przekazać wiadomość, że my, Mazda z Japonii, chcemy przenieść markę na wyższy poziom" – podkreśla Okamoto, starszy ekspert kreatywny Mazdy w dziale projektowania.
Biel – kolor czystości
Najnowszym, debiutującym wraz z modelem Mazda CX-60 jest kolor Rhodium White. Tworząc nowy lakier nadwozia, Mazda bazowała na trzech warstwach: bezbarwnej, odbijającej światło i warstwie z pigmentem. Zabarwiona warstwa zawiera na nowo opracowany biały pigment, który pozwala na uzyskanie jedwabiście gładkiej, drobnoziarnistej bieli. Standardowo, w przypadku białych lakierów, podkład ma tendencję do prześwitywania, a warstwa bezbarwna jest zazwyczaj grubsza niż w przypadku innych odcieni. W lakierze Rhodium White zastosowano jednak nowo opracowany pigment, który przyczynia się do bardziej efektywnego wykorzystania zasobów i zmniejszenia emisji CO2 w procesie produkcji.
– Przy opracowaniu Rhodium White wykorzystano płatki aluminium, by stworzyć jednolitą warstwę odblaskową. W połączeniu z jedwabiście gładką, drobnoziarnistą bielą i warstwą przezroczystą powstała delikatna biel z metalicznym połyskiem powierzchni – mówi Okamoto. Cała powierzchnia błyszczy się pod wpływem światła i ma realistyczną, metaliczną fakturę. Poszczególne płatki aluminium są rozmieszczone równomiernie i równolegle do pofałdowań powierzchni karoserii, co w kontakcie ze światłem daje błyszczący i cieniowany efekt, pomimo jasności lakieru Rhodium White.
Sztuka tworzenia koloru
Opracowując kolory lakierów, Mazda czerpie z japońskiej techniki Urushi. Stosuje się ją do ozdabiania naczyń, ale też elementów wystroju wnętrz. Dekorowanie tą techniką wymaga nie tylko precyzji, ale przede wszystkim – dużej cierpliwości.
Trzeba nałożyć wiele warstw powłoki urushi, a każda potrzebuje kilka dni na wyschnięcie. Na tym nie koniec, bo każdą warstwę trzeba odpowiednio szlifować, tak, by uzyskała 0,03 mm grubości.
„To dlatego powłoka wydaje się wilgotna i miękka oraz ma wyjątkowy połysk" - mówi Naoya Takayama, wielokrotnie nagradzany artysta urushi z Hiroszimy. „Sztuka polega na tym, jak wydobyć tę finezję" – dodaje.
Na przestrzeni tysiącleci produkcja sztuki urushi – dyscypliny artystycznej wykorzystującej lakier jako medium – ewoluowała od tradycyjnego japońskiego rzemiosła do ekskluzywnej formy sztuki słynącej z wykorzystania naturalnych, trwałych zasobów.
Takuminuri
Mazda włączyła urushi do swojej zautomatyzowanej technologii malowania Takuminuri, która – wykorzystując rozmaite zmienne – z niewiarygodną precyzją naśladuje dotyk i technikę pracy prawdziwego rzemieślnika. Dla Mazdy skrupulatne nakładanie warstw lakieru ma kluczowe znaczenie dla udanego procesu i precyzyjnego, wysokiej jakości efektu końcowego. Takuminuri umożliwiło stworzenie powłok lakierniczych, które mają niesamowite zdolności odbijania światła i które doskonale współgrają z subtelnymi konturami sylwetki nadwozia stworzonymi przez projektantów Mazdy. Marka wierzy, że kolor potrafi wydobywać subtelne szczegóły nadwozia, które mogłyby zostać przeoczone, gdyby użyto niewłaściwej barwy czy techniki.