Nie każdy zdążył złapać oddech po pandemii, kiedy wybuchła wojna tuż za naszą granicą, rozkręciła się inflacja, a do tego kryzys klimatyczny nie spowalnia. Coraz więcej Polek i Polaków mierzy się z załamaniem zdrowia psychicznego, co nie może nie mieć wpływu na pracę. Razem z zachwianiem równowagi emocjonalnej często pojawiają się deficyty w innych dziedzinach życia - np. zawodowej czy towarzyskiej.
Ponieważ dziś dobrostan każdego z nas jest kruchy, niezmiernie ważne jest, żeby miejsce pracy wspierało wellness, zamiast mu zagrażać. Owocowy wtorek czy karnet na siłownię to za mało; trzeba zaprojektować i wdrożyć benefity wspomagające dobrostan. Aby nie stało się to tylko mało zauważalną, rzadko wykorzystywaną opcją - a więc i powierzchowną zmianą - do tematu trzeba podejść kompleksowo i długofalowo.
Przede wszystkim warto wziąć sprawy w swoje ręce i – jak w tytule tego artykułu – nie czekać na HR. Współczesny lider powinien rozszerzyć swoją rolę i wziąć odpowiedzialność za dobrostan swojego zespołu. To kierowniczka czy kierownik ma moc motywowania zespołu; to on (lub ona) odpowiada za atmosferę pracy i to, czy pracownicy czują się docenieni, potrzebni i ważni.
Żeby jednak tak się stało, sam lider potrzebuje skutecznej motywacji. Nie chodzi bowiem o to, by bez przekonania wprowadzał nowe zasady, tylko – zgodnie z filozofią #nobullshit - żeby autentycznie wierzył w sens całego przedsięwzięcia.
Poprawa dobrostanu pracowników to zadanie na miesiące, jeśli nie lata. Trzeba opracować szczegółowy plan, mądrze przydzielić zadania i regularnie zbierać feedback. Mimo że taki program powinien być rozbudowany i wdrażany przez długi okres, tworzą go "małe kroczki" i mikrozmiany. "Małe rzeczy – wielka moc" - to naprawdę działa!
Co musi charakteryzować skuteczny program wellbeingowy?
Jako dział sprzedaży (i wsparcia sprzedaży) pracujemy w specyficznych warunkach, doświadczając na co dzień zarówno porażek, jak i sukcesów. Dynamika tej pracy może wywoływać stres (zwłaszcza jeśli dodamy do tego "ciekawe czasy", w jakich od kilku lat żyjemy). Dlatego zadbanie o dobrostan naszych pracowników po pandemii stało się dla nas priorytetem.
Nasze motto to "People first. Not cookies". Wierzymy, że to ludzie są najważniejsi, a dopiero w następnej kolejności: pracownicy, liderzy czy eksperci. A ponieważ równowaga psychiczna, fizyczna, społeczna i zawodowa definiuje dobrostan każdego z nas, stworzyliśmy w Grupie Wyborcza program wellbeingowy oparty na tych czterech filarach.
Nazwaliśmy go People First. Na samym początku jego realizowania powołaliśmy do życia Akademię Menedżera online. Udział kierowników i kierowniczek w takim przedsięwzięciu jest absolutnie kluczowy, dlatego ten czas wspólnych dyskusji i wypracowywania kolejnych etapów programu był tak ważny.
Nasi menedżerowie podjęli wyzwanie wzbogacenia swojej roli kierownika, tak by stać się dla pracowników również powiernikiem i mentorem. W tym procesie pomaga im element programu People First – Talenty Gallupa – w ramach którego wzmacniają oni swoje mocne strony, poznają własne talenty i uczą się czerpać z różnorodności.
Następnym krokiem było sprawdzenie, czego potrzebują i oczekują pracownicy Grupy Wyborcza. Przeprowadziliśmy pulse check online, dzięki czemu mogliśmy podzielić program People First na cztery segmenty:
Warto podkreślić, że szczere odpowiedzi w tego typu ankietach padają tylko pod warunkiem, że atmosfera w pracy jest przyjazna, a pracownicy czują się pewnie i bezpiecznie.
Wiemy, jak szkodliwy nie tylko zdrowia, ale też dla psychiki jest bezruch – a przy okazji stanowi on naturalną odpowiedź organizmu na permanentny stres. Jak widać na tym przykładzie – poszczególne elementy wellness zazębiają się, jeden zależy od drugiego; dlatego postanowiliśmy zadbać o wszystkie cztery równocześnie.
Nie do przecenienia jest aspekt społeczny dobrostanu, z konieczności mocno zaniedbany w czasie przedłużającej się pandemii. Mocne więzi w zespole polepszają samopoczucie i zwiększają efektywność współpracy. People First pozwala nam nadrabiać zaległości w tym obszarze.
I wreszcie rozwój kompetencji zawodowych: rzecz ważna nie tylko dla szefa i pracodawcy, ale również - jak wiemy chociażby z naszych ankiet – dla samych pracowników. Nikt nie lubi poczucia, że stoi w miejscu, zwłaszcza że rzeczywistość – w tym branżowa – ciągle się zmienia.
Program rozpoczął się 5 marca 2022 roku, w Dniu Doceniania Pracownika. Postawiliśmy na różnorodność, dlatego w ramach każdego z filarów znalazło się mnóstwo punktów. Co – między innymi – robimy?
Udział w powyższych aktywnościach udowodnił, że często sprawność równa się sprawczość – łączenie wysiłku fizycznego ze szlachetnym celem przynosi wspaniałe efekty i podnosi poziom satysfakcji.
Inny wniosek z naszego programu jest taki, że nawet najmniejsze gesty mogą przynosić istotne skutki: kartka urodzinowa czy kwiaty dla chorującej pracowniczki budują szczerą, ciepłą relację, wzmacniają zaufanie i – tak ważne w dzisiejszych czasach – poczucie bezpieczeństwa.
Zadbaliśmy o personalizację naszych działań – kolejny ich przykład to nagrody przyznawane poprzez aplikację Nais.
Program wellbeingowy nie mógłby "żyć" i rozwijać się bez bieżącej komunikacji koordynatorów z uczestnikami – stąd regularnie przeprowadzany stay interview. Pytamy w nim pracowników m.in. o to: co ich motywuje i demotywuje, co skłoniłoby ich do odejścia, jakie ich talenty nie są w ich odczuciu wykorzystywane.
Ponadto – last but not least – w naszej firmie bardzo elastycznie podchodzimy do pracy zdalnej. Przeprowadzamy ankiety i na ich podstawie z empatią reagujemy na potrzeby pracowników. Wiemy, że komfort pracy przekłada się na jej efektywność, a przy tym – na dobre psychiczne samopoczucie pracownika.
Prenumeratę cyfrową serwisów "Wyborczej" oferujemy jako benefit pracowniczy poprawiający wellbeing. Dlaczego to działa? Regularny dostęp do rzetelnej i atrakcyjnie podanej wiedzy – artykułów, podcastów, warsztatów – jest najlepszym sposobem na rozwijanie swojego dobrostanu i budowanie odporności psychicznej.
Dzięki naszej cyfrowej prenumeracie pracownicy w jednym miejscu mogą – pod okiem zawodowców – medytować i trenować mindfulness, czytać porady na nurtujące ich tematy czy słuchać inspirujących rozmów z ekspertami od zdrowia psychicznego.
W serwisach Wyborcza.pl, WysokieObcasy.pl i InstytutDobregoŻycia.pl pokazujemy m.in.:
Więcej o naszej prenumeracie jako beneficie TUTAJ.
Zobaczcie wystąpienie Joanny Kwas na konferencji World Wellbeing Day, zorganizowanej przez Wellbeing Institute.