Czasy się zmieniają, a wraz z nimi zmieniają się potrzeby pracowników i rola liderów. Dotąd wydawało się, że najważniejszym - a może nawet jedynym - motywatorem do pracy jest wynagrodzenie. Po trudnym doświadczeniu pandemii stało się (czy powinno stać się) jasne, że dzisiaj to o wiele za mało.

Nie każdy zdążył złapać oddech po pandemii, kiedy wybuchła wojna tuż za naszą granicą, rozkręciła się inflacja, a do tego kryzys klimatyczny nie spowalnia. Coraz więcej Polek i Polaków mierzy się z załamaniem zdrowia psychicznego, co nie może nie mieć wpływu na pracę. Razem z zachwianiem równowagi emocjonalnej często pojawiają się deficyty w innych dziedzinach życia - np. zawodowej czy towarzyskiej.

Nowe wyzwania dla liderów

Ponieważ dziś dobrostan każdego z nas jest kruchy, niezmiernie ważne jest, żeby miejsce pracy wspierało wellness, zamiast mu zagrażać. Owocowy wtorek czy karnet na siłownię to za mało; trzeba zaprojektować i wdrożyć benefity wspomagające dobrostan. Aby nie stało się to tylko mało zauważalną, rzadko wykorzystywaną opcją - a więc i powierzchowną zmianą - do tematu trzeba podejść kompleksowo i długofalowo.

Przede wszystkim warto wziąć sprawy w swoje ręce i – jak w tytule tego artykułu – nie czekać na HR. Współczesny lider powinien rozszerzyć swoją rolę i wziąć odpowiedzialność za dobrostan swojego zespołu. To kierowniczka czy kierownik ma moc motywowania zespołu; to on (lub ona) odpowiada za atmosferę pracy i to, czy pracownicy czują się docenieni, potrzebni i ważni.

Żeby jednak tak się stało, sam lider potrzebuje skutecznej motywacji. Nie chodzi bowiem o to, by bez przekonania wprowadzał nowe zasady, tylko – zgodnie z filozofią #nobullshit - żeby autentycznie wierzył w sens całego przedsięwzięcia.

Must-have programu wellbeingowego

Poprawa dobrostanu pracowników to zadanie na miesiące, jeśli nie lata. Trzeba opracować szczegółowy plan, mądrze przydzielić zadania i regularnie zbierać feedback. Mimo że taki program powinien być rozbudowany i wdrażany przez długi okres, tworzą go "małe kroczki" i mikrozmiany. "Małe rzeczy – wielka moc" - to naprawdę działa!

Co musi charakteryzować skuteczny program wellbeingowy?

  • Zaangażowany i dobrze poinformowany zespół liderów
  • Długofalowość
  • Dobrowolność uczestnictwa
  • Regularne badanie efektów
  • Elastyczne modyfikowanie programu
  • Spójna komunikacja i grafika
  • Małe, ale ważne zmiany
  • Wsparcie działu HR

Jak to robimy w Grupie Wyborcza

Jako dział sprzedaży (i wsparcia sprzedaży) pracujemy w specyficznych warunkach, doświadczając na co dzień zarówno porażek, jak i sukcesów. Dynamika tej pracy może wywoływać stres (zwłaszcza jeśli dodamy do tego "ciekawe czasy", w jakich od kilku lat żyjemy). Dlatego zadbanie o dobrostan naszych pracowników po pandemii stało się dla nas priorytetem.

Nasze motto to "People first. Not cookies". Wierzymy, że to ludzie są najważniejsi, a dopiero w następnej kolejności: pracownicy, liderzy czy eksperci. A ponieważ równowaga psychiczna, fizyczna, społeczna i zawodowa definiuje dobrostan każdego z nas, stworzyliśmy w Grupie Wyborcza program wellbeingowy oparty na tych czterech filarach.

Nazwaliśmy go People First. Na samym początku jego realizowania powołaliśmy do życia Akademię Menedżera online. Udział kierowników i kierowniczek w takim przedsięwzięciu jest absolutnie kluczowy, dlatego ten czas wspólnych dyskusji i wypracowywania kolejnych etapów programu był tak ważny.

Nasi menedżerowie podjęli wyzwanie wzbogacenia swojej roli kierownika, tak by stać się dla pracowników również powiernikiem i mentorem. W tym procesie pomaga im element programu People First – Talenty Gallupa – w ramach którego wzmacniają oni swoje mocne strony, poznają własne talenty i uczą się czerpać z różnorodności.

Następnym krokiem było sprawdzenie, czego potrzebują i oczekują pracownicy Grupy Wyborcza. Przeprowadziliśmy pulse check online, dzięki czemu mogliśmy podzielić program People First na cztery segmenty:

  1. WZMACNIAMY SIĘ (dobrostan psychiczny)
  2. RUSZAMY SIĘ (kondycja fizyczna)
  3. SPĘDZAMY RAZEM CZAS (relacje)
  4. ROZWIJAMY SIĘ (rozwój zawodowy)

Warto podkreślić, że szczere odpowiedzi w tego typu ankietach padają tylko pod warunkiem, że atmosfera w pracy jest przyjazna, a pracownicy czują się pewnie i bezpiecznie.

Wiemy, jak szkodliwy nie tylko zdrowia, ale też dla psychiki jest bezruch – a przy okazji stanowi on naturalną odpowiedź organizmu na permanentny stres. Jak widać na tym przykładzie – poszczególne elementy wellness zazębiają się, jeden zależy od drugiego; dlatego postanowiliśmy zadbać o wszystkie cztery równocześnie.

Nie do przecenienia jest aspekt społeczny dobrostanu, z konieczności mocno zaniedbany w czasie przedłużającej się pandemii. Mocne więzi w zespole polepszają samopoczucie i zwiększają efektywność współpracy. People First pozwala nam nadrabiać zaległości w tym obszarze.

I wreszcie rozwój kompetencji zawodowych: rzecz ważna nie tylko dla szefa i pracodawcy, ale również - jak wiemy chociażby z naszych ankiet – dla samych pracowników. Nikt nie lubi poczucia, że stoi w miejscu, zwłaszcza że rzeczywistość – w tym branżowa – ciągle się zmienia.

Program rozpoczął się 5 marca 2022 roku, w Dniu Doceniania Pracownika. Postawiliśmy na różnorodność, dlatego w ramach każdego z filarów znalazło się mnóstwo punktów. Co – między innymi – robimy?

  • Warsztaty z Kaliną Kalińczak "Jak mówić, żeby nas słuchano" (prowadzenie spotkań online, komunikacja po pandemii, komunikacja międzypokoleniowa)
  • Udział w wirtualnym biegu Poland Business Run (i poprzez to wsparcie podopiecznych Fundacji Poland Business Run)
  • Pełen atrakcji i wzruszeń wyjazd integracyjny
  • Program budowania kompetencji z zakresu social selling – budowanie marki własnej, employee advocacy, nowe kompetencje)
  • 44 mln kroków (= 10 tys. zł) dla Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce
  • Nagrody jubileuszowe dla pracowników
  • Kwiaty i inne upominki z okazji urodzin czy jako wyraz wsparcia w chorobie
  • Ćwiczenia dla zdrowego kręgosłupa (zajęcia online w godzinach pracy)
  • Microlearning – małe porcje ważnej wiedzy od naszych ekspertów
  • Kurs branżowego angielskiego (trendy, negocjacje, autoprezentacja)

Udział w powyższych aktywnościach udowodnił, że często sprawność równa się sprawczość – łączenie wysiłku fizycznego ze szlachetnym celem przynosi wspaniałe efekty i podnosi poziom satysfakcji.

Inny wniosek z naszego programu jest taki, że nawet najmniejsze gesty mogą przynosić istotne skutki: kartka urodzinowa czy kwiaty dla chorującej pracowniczki budują szczerą, ciepłą relację, wzmacniają zaufanie i – tak ważne w dzisiejszych czasach – poczucie bezpieczeństwa.

Zadbaliśmy o personalizację naszych działań – kolejny ich przykład to nagrody przyznawane poprzez aplikację Nais.

Program wellbeingowy nie mógłby "żyć" i rozwijać się bez bieżącej komunikacji koordynatorów z uczestnikami – stąd regularnie przeprowadzany stay interview. Pytamy w nim pracowników m.in. o to: co ich motywuje i demotywuje, co skłoniłoby ich do odejścia, jakie ich talenty nie są w ich odczuciu wykorzystywane.

Ponadto – last but not least – w naszej firmie bardzo elastycznie podchodzimy do pracy zdalnej. Przeprowadzamy ankiety i na ich podstawie z empatią reagujemy na potrzeby pracowników. Wiemy, że komfort pracy przekłada się na jej efektywność, a przy tym – na dobre psychiczne samopoczucie pracownika.

Nasz unikalny benefit – subskrypcja

Prenumeratę cyfrową serwisów "Wyborczej" oferujemy jako benefit pracowniczy poprawiający wellbeing. Dlaczego to działa? Regularny dostęp do rzetelnej i atrakcyjnie podanej wiedzy – artykułów, podcastów, warsztatów – jest najlepszym sposobem na rozwijanie swojego dobrostanu i budowanie odporności psychicznej. 

Dzięki naszej cyfrowej prenumeracie pracownicy w jednym miejscu mogą – pod okiem zawodowców – medytować i trenować mindfulness, czytać porady na nurtujące ich tematy czy słuchać inspirujących rozmów z ekspertami od zdrowia psychicznego. 

W serwisach Wyborcza.pl, WysokieObcasy.pl i InstytutDobregoŻycia.pl pokazujemy m.in.: 

  • Jak ukoić codzienne troski
  • Jak budować work-life balance
  • Jak wzmacniać swoje zawodowe kompetencje
  • Jak pielęgnować relacje międzyludzkie
  • Skąd czerpać motywację do rozwoju zawodowego

Więcej o naszej prenumeracie jako beneficie TUTAJ.

Zobaczcie wystąpienie Joanny Kwas na konferencji World Wellbeing Day, zorganizowanej przez Wellbeing Institute.

Joanna Kwas
Dyrektorka Sprzedaży i Rozwoju Cyfrowego Grupy Wyborcza