Kiedy zmiany zachodzą w tak zawrotnym tempie jak dziś, rola działu HR w organizacji staje się coraz bardziej kluczowa. Coraz lepiej widać, że HR jest strategiczną częścią każdego biznesu. Wyzwania technologiczne, środowiskowe, społeczne, prawne - każdy z tych elementów ma wpływ na funkcjonowanie wszystkich przedsiębiorstw. Widząc tę zależność, mamy pewność, że stały rozwój kompetencji HR jest nie tylko potrzebą, ale i koniecznością.

O rozwoju HR porozmawiam z Moniką Nowacką-Sahin, dyrektorką programową i CEO, Strona Kadry, która od prawie 20 lat stwarza branży HR możliwości do rozwoju m.in. podczas takich wydarzeń jak Kongres Kadry.

Jakie jest Pani zdanie na temat roli działu HR w rozwoju firmy?

Monika Nowacka-Sahin: Dział HR jest kręgosłupem każdej organizacji. To on wspiera i stabilizuje całą firmę, umożliwiając jej rozwój i adaptację do zmieniających się warunków rynkowych. W obecnych czasach, kiedy zmiany zachodzą bardzo szybko, rola HR jest jeszcze bardziej kluczowa. HR musi być silny i dobrze rozwinięty, aby mógł skutecznie wspierać pracowników i pomagać firmie w osiąganiu jej celów. Trochę przekornie, a trochę złośliwe, stare chińskie przysłowie życzy nam: „obyś żył w ciekawych czasach". Nie da się ukryć, że w takich czasach obecnie żyjemy. A żeby umieć się odnaleźć w tych „ciekawych czasach", mocny i elastyczny kręgosłup to podstawa.

To jak to zrobić? Jak wzmacniać kręgosłup?

Oczywiście ćwiczyć! Działy HR, aby efektywnie wspierać rozwój i funkcjonowanie firmy, muszą najpierw móc zadbać o własny rozwój. Tylko wtedy będą w stanie skutecznie planować i realizować strategie rozwojowe dla całej organizacji. Zgodnie z instrukcją „maskę załóż najpierw sobie" – by rozwijać innych, trzeba samemu się rozwijać.

Obecnie, kiedy zmiany prawne i technologiczne, w tym wpływ AI, dynamicznie wpływają na każdą branżę, ciągłe doskonalenie i samokształcenie są kluczowe, a nawet zaryzykuje i powiem, że obowiązkowe.

Pani Moniko, Strona Kadry we współpracy z Experience Institute organizuje pierwsze ogólnopolskie badanie potrzeb rozwojowych działów HR w Polsce – HRbooster. Co skłoniło Państwa do podjęcia tego kroku?

Od lat obserwujemy dynamiczne zmiany w świecie HR i staramy się być na bieżąco w każdym temacie, który HR dotyczy. Zauważyliśmy, że pomimo rosnącej świadomości znaczenia rozwoju kompetencji, wiele działów HR wciąż boryka się z ograniczeniami budżetowymi i organizacyjnymi. Chcemy zbadać, na ile polski HR może rozwijać swoje kompetencje w optymalnym stopniu oraz czy budżety na realizację potrzeb szkoleniowych są wystarczające. Sprawdzamy też, czy organizacja pracy w firmach umożliwia działom HR efektywny rozwój. Niby prosta sprawa, a często okazuje się, że np.: wzięcie udziału w szkoleniu i pełne skupienie się na tym czego się uczy jest dla takiej osoby niemożliwie, bo np. nie ma zastępstwa w pracy i samo pójście na szkolenie sprawi, że będzie trzeba nieobecność nadrobić pracując po godzinach. Spotkałam się też z sytuacjami, że przedstawiciele działów HR wykorzystywali prywatny urlop po to, żeby móc wziąć udział w szkoleniu czy konferencji. Chcemy sprawdzić czy takie sytuacje są powszechne, czy jednostkowe.

Jakie jeszcze kwestie porusza badanie HRbooster?

W badaniu pytamy też HR o kierunki rozwoju, o to, jakie obszary rozwoju aktualnie są najbardziej istotne dla ich życia zawodowego, a także o ich przewidywania, jakie kierunki rozwoju będą dla nich strategiczne w najbliższej przyszłości.

W jaki sposób wyniki badania mogą wpłynąć na polski HR?

Wyniki badania pozwolą nam zrozumieć, które z barier w rozwoju kompetencji HR mają największe znaczenie. Wiedząc to, zdecydowanie łatwiej będzie znaleźć sposób, by na nie odpowiedzieć. Dzięki temu będziemy mogli aktywnie wspierać działy HR w ich rozwoju.

Chcemy zwiększać świadomość decydentów na temat tego jak ważna jest inwestycja w rozwój kompetencji działów HR. Warto pamiętać, że HR ma konkretny i mierzalny wpływ na biznes. Im lepiej wyposażony w wiedzę i umiejętności jest dział HR, tym lepiej może przewodzić pracownikom i wpływać na rozwój firmy.

Jaką jedną radę dałaby Pani prezesowi, który nie do końca jest przekonany do inwestowania w rozwój pracowników działu HR?

Zaczęłabym od tego, że warto pamiętać, że osoby pracujące w HR doskonale zdają sobie sprawę z korzyści płynących z rozwoju i uczenia się. Można by nawet powiedzieć, że po prostu HR = nieustanny rozwój. W HR pracują osoby świadome, że ich kompetencje mają bezpośredni wpływ na efektywność całej organizacji. Dlatego tak ważne jest, aby miały możliwość ciągłego doskonalenia swoich umiejętności. Gdy nie mają takiej możliwości jedna z ich podstawowych potrzeb nie jest zaspakajana, co będzie bezpośrednio prowadzić do wypalenia zawodowego lub poszukiwania innej pracy.

Jakie są Pani oczekiwania wobec wyników badania HRbooster?

Liczymy na szeroki odzew ze strony działów HR w całej Polsce. Im więcej osób weźmie udział w badaniu, tym bardziej reprezentatywne będą wyniki. Chcemy, aby nasze badanie stało się punktem wyjścia do dalszych działań na rzecz rozwoju kompetencji HR w Polsce. Wierzymy, że wspólnie możemy stworzyć lepsze warunki do rozwoju dla wszystkich działów HR.

Jesteś z HR? Zapraszamy Cię do udziału w badaniu HRbooster i podzielenia się swoimi doświadczeniami oraz spostrzeżeniami. Twój głos jest dla nas niezwykle ważny!

Dziękuję za rozmowę.

Benefit
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
Monika Nowacka - Sahin
dyrektorka programowa, CEO, StronaKadry.pl Organizuje wydarzenia dla branży HR. Łączy pasję do marketingu eventowego z misją tworzenia przestrzeni, która inspiruje, edukuje i buduje mosty między praktykami HR a dostawcami rozwiązań.