Świat się zmienia, a razem z nim mentalność pracowników. To, co wczoraj tworzyło atrakcyjne miejsce pracy, dzisiaj nie robi już na nikim wrażenia. Z tego tekstu dowiesz się, dlaczego sama pensja to za mało, by utrzymać motywację wśród pracowników, oraz czym są dodatki pozapłacowe.

Dodatki pozapłacowe funkcjonują już od II wojny światowej. Były to czasy, w których w amerykańskich fabrykach produkowano broń, a inne towary spychano na drugi plan. Społeczeństwo amerykańskie cierpiało też wówczas z powodu rosnącej inflacji. Rząd, chcąc walczyć z tym negatywnym zjawiskiem gospodarczym, wprowadził limit maksymalnej stawki, którą mogli zarabiać pracownicy. Takie działania sprawiały jednak, że utrzymanie specjalistów w miejscach pracy stało się niezwykle trudne. Ludzie szukali lepszych okazji i często zmieniali zatrudnienie. Pracodawcy doszli więc do wniosku, że skoro nie mogą przekonać specjalistów pieniędzmi, zaoferują im benefity pozapłacowe takie jak np. częściowe finansowanie wakacji.

Od wybuchu II wojny światowej minęło już ponad 80 lat idea benefitów pracowniczych wciąż jest taka sama. Chodzi o to, by oferować pracownikom coś więcej niż tylko pensję i stać się dzięki temu bardziej konkurencyjnym względem innych firm. Zmianie uległy jedynie oferowanie rozwiązania, które odpowiadają potrzebom współczesnym pracownikom.

Dlaczego benefity są ważne dla twoich pracowników

Benefity pozapłacowe są atrakcyjnym dodatkiem do pensji – jak pokazał czas, bardzo cenionym wśród pracowników. A nawet oczekiwanym. O ile jeszcze kilka lat temu w Polsce trudno było znaleźć ofertę pracy z dodatkowym pakietem socjalnym, a marzeniem była karta sportowa, dziś te benefity są oczywiste. Pracownicy poszukują czegoś więcej.

Wciąż wielu pracodawców idzie na skróty i oferuje pracownikom klasyczny zestaw sportowo-medyczny, nawet bez upewnienia się, czy pracownicy rzeczywiście tego chcą. Ale zaczyna się to zmieniać. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że wybór odpowiednich benefitów powinien być podyktowany znajomością zespołu oraz tego, czego dokładnie potrzebuje. Jeśli więc wiesz, że masz do czynienia z pasjonatami koncertów, to wykupywanie karnetów do kina nie do końca sprawdzi się w budowaniu lojalności oraz zwiększeniu poziomu motywacji. Co jednak zrobić, gdy organizacja jest duża, a załoga zróżnicowana? Wtedy właśnie kluczowy okazuje się wykwalifikowany dział HR, którego zadaniem jest poznanie realnych potrzeb oraz dopasowanie oferty benefitów.

Co może być uznane za benefit pracowniczy?

Trudno jednoznacznie określić to, co może zostać uznane za benefit pracowniczy. Możliwości jest przecież bardzo dużo i właściwie limit stanowi tylko wyobraźnia pracodawcy. W dużym skrócie benefitem jest wszystko, co oprócz wypłaty ułatwia pracownikowi codziennie życie. W polskich firmach najczęściej wybierane są:

  • Prywatna opieka zdrowotna – publiczna służba zdrowia jest w kryzysie, w którym sektor prywatny zauważył szansę. Tak właśnie doszło do powstania pakietów medycznych dla pracowników. Dzięki nim poziom świadczonych usług medycznych bije na głowę to, co można otrzymać w NFZ. Nie dziwi więc, że pracodawcy tak chętnie wybierają oferty prywatnych klinik i oferują benefit w postaci pakietu medycznego.
  • Ubezpieczenia na życie – pracownik jest chroniony w miejscu wykonywania obowiązków, ale co w momencie, gdy opuszcza biuro? W świadomych organizacjach coraz częściej pojawiają się dodatki pozapłacowe w postaci ubezpieczeń na życie, które chronią również przed konsekwencjami zdarzeń po godzinach pracy.
  • Karta sportowa – to jeden z tych benefitów, który pojawia się w niemal każdej poważniejszej ofercie pracy. Karta gwarantuje dostęp do wielu obiektów sportowych oraz możliwość nieodpłatnego uczestnictwa w zajęciach. Mapa dostępnych aktywności jest bardzo szeroka i niemal w każdym mieście nietrudno znaleźć kilka obiektów akceptujących karty sportowe.
  • Elastyczny czas pracy – tradycyjny model pracy od 8 do 16 powoli odchodzi w zapomnienie. Ludzie mają różne potrzeby, wolą się wyspać lub kończyć szybciej. Dlatego właśnie w organizacjach widać trend polegający na oferowaniu widełek czasowych. W praktyce działa to tak, że pracownik musi pojawić się w firmie np. pomiędzy 7 a 10 w zależności od tego, czego akurat potrzebuje. Dzięki takiemu rozwiązaniu problem zasypiania odchodzi w zapomnienie.
  • Praca zdalna – co prawda COVID-19 sprawił, że wiele firm w sposób przymusowy musiało wdrożyć u siebie ten model wykonywania zadań, ale bywa, że można spotkać jeszcze podejście traktujące możliwość pracy z domu jako dodatek pozapłacowy. Praca zdalna daje duży komfort, ponieważ w sytuacji, gdy ktoś z załogi nie czuje się najlepiej i woli zostać pod kołdrą, to nie ma przeszkód, by wykonywał zadania w domowym zaciszu bez brania L4.
  • Dodatek żywieniowy – jak już wspominaliśmy, benefity mają ułatwiać życie, a każdy, kto codziennie chodzi do biura, wie, ile czasu zajmuje przygotowywanie posiłków. Idąc tym tropem, pracodawcy decydują się na oferowanie pracownikom specjalnych kart przedpłaconych, które mogą być wykorzystane w wielu punktach gastronomicznych. W praktyce działanie tego benefitu jest bardzo proste. Ustalasz dzienny limit wydatków i dajesz pracownikom karty. Jeśli przekroczą ustaloną kwotę, mogą dopłacić z własnych środków. Innym rozwiązaniem żywieniowym jest też firmowa stołówka i darmowe śniadania lub obiady.

A co ze zdrowiem psychicznym?

Na pewno zauważyłeś, że wszystkie benefity, które wymieniliśmy wyżej, dotyczą tylko fizyczności. Raport przeprowadzony przez Oracle jasno jednak wskazał, że aż 83 proc. pracowników chciałoby otrzymać rozwiązanie technologiczne, które wesprze ich zdrowie psychiczne. [1] W czasach pocovidowych i długotrwałej izolacji tego typu dodatki pozapłacowe znacznie zyskały na popularności. Dlaczego więc nie potraktować dostępu do wiedzy jako benefitu?

Wybrać sobie miejsce, w którym masz dostęp do setek zweryfikowanych publikacji dotyczących samorozwoju relacji w pracy, radzenia sobie ze stresem itp. Zero szukania, przeglądania sieci i czytania treści z niepewnych źródeł. Taka właśnie jest nasza prenumerata cyfrowa Wyborcza.pl Zmieniająca się rzeczywistość sprawiła, że pracownicy poszukują dzisiaj:

  1. porad i wskazówek na temat funkcjonowania w miejscu pracy, budowania autorytetu oraz radzenia sobie ze stresem;
  2. analiz i informacji o zmianach zachodzących na rynku pracy;
  3. pomocy mentalnej w rozpoznaniu wypalenia zawodowego, alkoholizmu oraz innych szkodliwych zjawisk takich jak odrzucenie w miejscu pracy lub nadmierna presja;
  4. inspiracji w planowaniu rozwoju zawodowego, budowie kompetencji oraz zachowania work life balance.

Wybierając cyfrową prenumeratę Wyborcza.pl, otrzymasz:

  • wizerunek szefa, któremu zależy na pracownikach;
  • pomoc w zmianie postrzegania świata przez załogę i zapewnianiu narzędzi do samorozwoju;
  • zmotywowanych oraz gotowych do działania pracowników, którzy znają swoją rolę w organizacji i chcą być coraz lepsi.

Cyfrowa prenumerata Wyborcza.pl dla pracowników – jak zacząć?

To proste! Wystarczy tylko, że zamówisz za darmo testową prenumeratę na 90 dni, by przekonać się, czy nasze rozwiązanie jest tym, czego potrzebują twoi pracownicy. Po tym czasie będziesz mógł zrezygnować lub podpisać z nami umowę i oferować załodze pełny przydatnych tekstów hub contentowy, do którego mają dostęp z poziomu komputera lub urządzeń mobilnych. Wspieraj zdrowie psychiczne pracowników i przekonaj się już dzisiaj, jak wiele korzyści płynie z takiego działania.

[1] Raport AI@work Study, Oracle, 2020