Dodatki pozapłacowe funkcjonują już od II wojny światowej. Były to czasy, w których w amerykańskich fabrykach produkowano broń, a inne towary spychano na drugi plan. Społeczeństwo amerykańskie cierpiało też wówczas z powodu rosnącej inflacji. Rząd, chcąc walczyć z tym negatywnym zjawiskiem gospodarczym, wprowadził limit maksymalnej stawki, którą mogli zarabiać pracownicy. Takie działania sprawiały jednak, że utrzymanie specjalistów w miejscach pracy stało się niezwykle trudne. Ludzie szukali lepszych okazji i często zmieniali zatrudnienie. Pracodawcy doszli więc do wniosku, że skoro nie mogą przekonać specjalistów pieniędzmi, zaoferują im benefity pozapłacowe takie jak np. częściowe finansowanie wakacji.
Od wybuchu II wojny światowej minęło już ponad 80 lat idea benefitów pracowniczych wciąż jest taka sama. Chodzi o to, by oferować pracownikom coś więcej niż tylko pensję i stać się dzięki temu bardziej konkurencyjnym względem innych firm. Zmianie uległy jedynie oferowanie rozwiązania, które odpowiadają potrzebom współczesnym pracownikom.
Benefity pozapłacowe są atrakcyjnym dodatkiem do pensji – jak pokazał czas, bardzo cenionym wśród pracowników. A nawet oczekiwanym. O ile jeszcze kilka lat temu w Polsce trudno było znaleźć ofertę pracy z dodatkowym pakietem socjalnym, a marzeniem była karta sportowa, dziś te benefity są oczywiste. Pracownicy poszukują czegoś więcej.
Wciąż wielu pracodawców idzie na skróty i oferuje pracownikom klasyczny zestaw sportowo-medyczny, nawet bez upewnienia się, czy pracownicy rzeczywiście tego chcą. Ale zaczyna się to zmieniać. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że wybór odpowiednich benefitów powinien być podyktowany znajomością zespołu oraz tego, czego dokładnie potrzebuje. Jeśli więc wiesz, że masz do czynienia z pasjonatami koncertów, to wykupywanie karnetów do kina nie do końca sprawdzi się w budowaniu lojalności oraz zwiększeniu poziomu motywacji. Co jednak zrobić, gdy organizacja jest duża, a załoga zróżnicowana? Wtedy właśnie kluczowy okazuje się wykwalifikowany dział HR, którego zadaniem jest poznanie realnych potrzeb oraz dopasowanie oferty benefitów.
Trudno jednoznacznie określić to, co może zostać uznane za benefit pracowniczy. Możliwości jest przecież bardzo dużo i właściwie limit stanowi tylko wyobraźnia pracodawcy. W dużym skrócie benefitem jest wszystko, co oprócz wypłaty ułatwia pracownikowi codziennie życie. W polskich firmach najczęściej wybierane są:
Na pewno zauważyłeś, że wszystkie benefity, które wymieniliśmy wyżej, dotyczą tylko fizyczności. Raport przeprowadzony przez Oracle jasno jednak wskazał, że aż 83 proc. pracowników chciałoby otrzymać rozwiązanie technologiczne, które wesprze ich zdrowie psychiczne. [1] W czasach pocovidowych i długotrwałej izolacji tego typu dodatki pozapłacowe znacznie zyskały na popularności. Dlaczego więc nie potraktować dostępu do wiedzy jako benefitu?
Wybrać sobie miejsce, w którym masz dostęp do setek zweryfikowanych publikacji dotyczących samorozwoju relacji w pracy, radzenia sobie ze stresem itp. Zero szukania, przeglądania sieci i czytania treści z niepewnych źródeł. Taka właśnie jest nasza prenumerata cyfrowa Wyborcza.pl Zmieniająca się rzeczywistość sprawiła, że pracownicy poszukują dzisiaj:
Wybierając cyfrową prenumeratę Wyborcza.pl, otrzymasz:
To proste! Wystarczy tylko, że zamówisz za darmo testową prenumeratę na 90 dni, by przekonać się, czy nasze rozwiązanie jest tym, czego potrzebują twoi pracownicy. Po tym czasie będziesz mógł zrezygnować lub podpisać z nami umowę i oferować załodze pełny przydatnych tekstów hub contentowy, do którego mają dostęp z poziomu komputera lub urządzeń mobilnych. Wspieraj zdrowie psychiczne pracowników i przekonaj się już dzisiaj, jak wiele korzyści płynie z takiego działania.
[1] Raport AI@work Study, Oracle, 2020