Jeszcze Ziemia
nie zginęła

Mamy 9 lat. W te 9 lat musimy zmienić siebie i świat, by go uratować

Ośrodek Kantar zapytał na zlecenie „Gazety Wyborczej” i „Wyborcza.pl” o stosunek Polaków do zmian klimatu i ochrony środowiska. Jeszcze kilkanaście lat temu zdarzało się, że zmiany klimatu były negowane nawet w mediach głównego nurtu, politycy w najlepszym przypadku pomijali temat milczeniem, w efekcie czego spora grupa Polaków albo w zmiany klimatu nie wierzyła, albo je bagatelizowała. Nasze najnowsze badania pokazują, że klimat wokół klimatu się zmienia

76 proc.
Polaków
wierzy, że wciąż możemy zapobiec katastrofie klimatycznej*

Czy przejmujesz się zmianami klimatycznymi?

Dane w proc.

Czy starasz się na co dzień ograniczyć negatywny wpływ na środowisko naturalne?

Dane w proc.
19 proc.
Polaków
nie ma już nadziei, że rządy staną na wysokości zadania i powstrzymają dalszą emisję i związaną z nią dewastację klimatu*

Czy w mediach za mało mówi się o degradacji środowiska naturalnego i jej skutkach?

Dane w proc.
*ŹRÓDŁO: KANTAR DLA GAZETY WYBORCZEJ, SIERPIEŃ 2021

Aleksander Gurgul

w „Gazecie Wyborczej" od 2014 roku, koordynator pracy działu Klimat i Środowisko. Stypendysta waszyngtońskiego think tanku Atlantic Council i współpracownik Transatlantic Media Network. W 2018 r. International Center for the Journalists zaprosiło go jako 1 z 15 dziennikarzy ze świata do relacjonowania szczytu klimatycznego w San Francisco (Global Climate Action Summit). Relacjonował także szczyt klimatyczny COP24 w Katowicach. Od 2020 roku współpracuje z międzynarodową organizacją Ethical Journalism Network. Skończył dziennikarstwo, amerykanistykę i latynoamerykanistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Często bywa w Tatrach, najdalej dotarł na wyspy Galapagos.

W DNA „Gazety Wyborczej” od lat mamy wpisaną obronę lasów i drzew w miastach, czystości wody w rzekach oraz powietrza, którym oddychamy.

Kryzys klimatyczny to fakt. Ostatni raport Międzyrządowego Panelu ds. Zmian Klimatu (IPCC) mówi wprost: działalność człowieka, głównie spalanie paliw kopalnych, jest źródłem globalnego ocieplenia i zmian klimatu.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Czytelniczek i Czytelników, w redakcji „Gazety Wyborczej” stworzyliśmy w lutym zespół dziennikarzy rzetelnie relacjonujących skutki zmian klimatu. Alarmujemy i uwrażliwiamy, nie siejąc paniki i defetyzmu. Dyskutujemy z naukowcami i aktywistami w kraju, zasięgamy też opinii ekspertów za granicą, starając się znaleźć rozwiązania dla wyzwań, jakie niosą zmiany klimatu. Prowokujemy do myślenia, opieramy się na najlepszej dostępnej wiedzy naukowej.

Bronimy i będziemy bronić parków narodowych oraz innych cennych ekosystemów, czystości wody i powietrza. Będziemy myśleć i pisać globalnie, ale także lokalnie w ponad 33 oddziałach „Gazety Wyborczej”. Ochrona środowiska to nie tylko kwestia ogólnopolskich zmian prawnych czy globalnych procesów politycznych, ale także suma działań w drobnej skali. Będziemy pisać o kryzysie klimatycznym na każdym z tych poziomów.

Adam Wajrak

ulubiony dziennikarz przyrodniczy Polski. Pisze o przyrodzie, dzikich zwierzętach i wpływie człowieka na ich środowisko naturalne. Często angażuje się w akcje mające na celu ochronę przyrody, w 2006 roku zainicjował zbieranie podpisów pod petycją w sprawie obrony Doliny Rospudy. Otrzymał wyróżnienie Bohatera Europy przyznawane co roku przez amerykański tygodnik „Time” za obronę środowiska naturalnego (2005 r.). Wajrak był jednym z 37 laureatów i jedynym z Polaków w tym gronie

Redakcja „Wyborczej” i „Wyborcza.pl” o swoich działaniach dla ekologii

Mikołaj Chrzan

zastępca redaktora naczelnego
Hasło „Myśl globalnie, działaj lokalnie” to dobra strategia walki o klimat. „Działaj”, czyli likwiduj kopalnie, ale „działaj” to także „ostrzegaj”, „nagłaśniaj”, „domagaj się zmian”. To zadanie także dla dziennikarzy lokalnych. Dla zespołu „Wyborczej”, 33 redakcji lokalnych w największych miastach Polski, jest to jeden z najważniejszych tematów.

Sebastian Ogórek

kierownik Działu Gospodarka-wyborcza.biz
Decyzje biznesowe i konsumenckie nie powinny być dziś podejmowane tylko w oparciu o zysk czy cenę. Prawdziwy koszt musi zawierać wpływ na klimat. Rachunek wystawiany przez środowisko zostanie bowiem ściągnięty z jeszcze większą mocą niż najsurowszy windykator. Naszą odpowiedzialnością, jako czołowe medium gospodarcze i ekonomiczne w Polsce, jest przypominanie o tym biznesowi.

Ewa Tomkowska

kierownik Działu Nauka i Tylko Zdrowie
Zmiany klimatu wywierają ogromny wpływ na życie wszytkich organizmów i gatunków na Ziemi. Nie ucieknie przed nimi także człowiek. Dlatego dział Nauka i Zdrowie opisuje procesy związane z globalnym ociepleniem i ich skutki. Jesteśmy przekonani, że wiedza odgrywa kluczową rolę w powstrzymaniu katastrofy ekologicznej.

Aleksandra
Klich

redaktorka naczelna „Wysokich Obcasów”, dziennikarka
Nasze Czytelniczki piszą do nas o strachu. Boją się, że ich dzieci nie będą miały świata, w którym mogłyby żyć. Nie mogą spać, nie mogą planować przyszłości. To dla nich, ale też dla siebie i dla swoich dzieci piszemy o zmianach klimatu na wysokieobcasy.pl

Dominik Uhlig

kierownik Działu BiqData.pl
W świecie pełnym sprzecznych opinii wartością stają się twarde dane. W dziale danych „Wyborczej” ufamy naukowcom, którzy ostrzegają nas przed katastrofą klimatyczną i staramy się przybliżyć czytelnikom ich ustalenia. A tak po ludzku: zależy mi na tym, żeby moje dzieci i ich rodziny miały przed sobą dobrą przyszłość w świecie, w którym da się żyć.

Aleksandra
Mijakoska-Siemion

szefowa Serwisu Instytut Dobrego Życia
Zmiany klimatyczne dotykają nas, zmieniają nasze życie, czasami kosztują nas zbyt wiele. Dlatego w Instytucie Dobrego Życia piszemy o klimacie w sposób realistyczny, ale też staramy się dawać nadzieję: dostrzegamy nawet najmniejsze pozytywne zmiany dla klimatu. Pokazujemy też, co można zrobić w skali mikro i dlaczego warto traktować przyrodę z czułością i wrażliwością.

Jacek Zmiczerewski

dyrektor ds. Rozwoju Biznesu Eventów
Mamy w swoim portfolio Olsztyn Green Festival - festiwal, którego główną misją i zadaniem jest popularyzacja zrównoważonego rozwoju i walki o ekologię. Ochrona klimatu jest dla nas ważna, dlatego planujemy niwelować emisję CO2 przy produkcji festiwali przez szereg działań przyjaznych przyrodzie.
27 października 2021 r.

Deklaracja klimatyczna „Wyborczej”

Od początku istnienia „Gazeta Wyborcza” opisuje sprawy kluczowe dla ochrony klimatu i ochrony środowiska. Deklarujemy, że zaangażujemy się w to jeszcze bardziej. Oto nasz plan na najbliższe 12 miesięcy.

Założona w 1989 r. „Wyborcza” to największa redakcja prasowa w Polsce, najbardziej opiniotwórczy dziennik w tej części świata. Od kilku lat skutecznie wprowadza model subskrypcyjny. Jest liderem w Polsce i w światowej czołówce mediów z największą liczbą subskrybentów.

Od pierwszych wydań opisywaliśmy ochronę środowiska – temat ważny dla demokratycznego społeczeństwa, lekceważony przez władze PRL. Już w 1990 r. publikowaliśmy artykuły o zmianach klimatycznych i globalnym ociepleniu, które od tamtej pory przyspieszyło przede wszystkim z powodu działalności człowieka (ludzkość spala potężne ilości paliw kopalnych: węgla, ropy i gazu ziemnego). W kolejnych latach razem z organizacjami ekologicznymi broniliśmy Doliny Rospudy, protestowaliśmy przeciwko wycinkom w Puszczy Białowieskiej. Jako pierwsze medium na szeroką skalę nagłośniliśmy problem zanieczyszczenia powietrza w naszych miastach (zorganizowaliśmy m.in. akcję „Oddychać po ludzku”). Angażowaliśmy się w dziesiątki innych spraw ważnych dla ochrony klimatu i środowiska.

Uważnie słuchaliśmy naukowców. Polska, Europa i świat potrzebują bardziej zdecydowanych działań. Dlatego w „Wyborczej” uznaliśmy, że także nasza redakcja musi zrobić więcej. 2 lutego 2021 r. – w Światowym Dniu Ochrony Mokradeł – uruchomiliśmy nowy dział: Klimat i Środowisko. Serwis odwiedziło do dziś ponad 8,2 mln użytkowników. Opublikowaliśmy w nim około 600 artykułów, które cieszą się rosnącym zainteresowaniem Czytelniczek i Czytelników.

Klimatem zajmujemy się nie tylko z perspektywy globalnej, w „Wyborczej” opisują go dziennikarki i dziennikarze m.in. z działu Nauka, Wyborcza.biz, z „Wysokich Obcasów", a także z 33 redakcji lokalnych „Wyborczej".

W najbliższych 12 miesiącach deklarujemy jeszcze większe zaangażowanie w ochronę klimatu i środowiska. W planach mamy następujące działania:

1

Popieramy Unię Europejską w realizacji Europejskiego Zielonego Ładu, który zakłada, że do 2050 r. UE osiągnie zerowy poziom emisji gazów cieplarnianych netto.

2

Wspieramy postulat Koalicji Klimatycznej zrzeszającej organizacje pozarządowe (m.in. ClientEarth i Greenpeace), który zakłada, że Polska powinna odejść od spalania węgla do 2030 r. Będziemy regularnie opisywać działania, które musi podjąć rząd w drodze do tego celu.

3

Będziemy rozwijali dział Klimat i Środowisko, by był w stanie jeszcze lepiej i częściej opowiadać na naszych łamach o tym, co się dzieje w Polsce, w Europie i na świecie.

4

Zamierzamy być wszędzie tam, gdzie dzieją się ważne dla ochrony klimatu wydarzenia. Nasi korespondenci będą na miejscu śledzić i relacjonować szczyt klimatyczny COP26 w Glasgow.

5

Wspieramy organizacje pozarządowe prowadzące projekty ważne dla ochrony środowiska i klimatu. Jednym z takich projektów jest „Pogotowie dla drzew” prowadzone przez fundację Dzika Polska. Do tej pory przekazaliśmy tej fundacji prawie 60 tys. zł.

6

Od lat sprzeciwiamy się betonozie w polskich miastach i nieuzasadnionym wycinkom drzew. Jednym z priorytetów redakcji lokalnych „Wyborczej” będą tematy związane z terenami zielonymi w naszych miastach i regionach.

7

Wspierając firmy, które prowadzą transformację w kierunku gospodarki neutralnej dla klimatu, weryfikujemy przekazywane przez nie informacje. Sprzeciwiamy się „greenwashingowi”. Stworzymy przestrzeń do debat na te tematy dla przedsiębiorców, aby mogli się od siebie nawzajem uczyć i się inspirować.

8

Będziemy kontynuować działania technologiczne, by codzienne wydawanie papierowego i cyfrowego wydania „Wyborczej” prowadzić z coraz mniejszym śladem węglowym.

9

Dla naszych dziennikarzy zorganizujemy szkolenia z ekspertami od ochrony przyrody i klimatu.

10

Będziemy pokazywali, a także promowali wśród naszych Czytelniczek i Czytelników wzorce dobrych ekologicznie zachowań, będziemy dawali praktyczne porady.

11

Zorganizujemy projekt edukacyjny dla dzieci i młodzieży, który poświęcimy kryzysowi klimatycznemu i ochronie środowiska.

12

Będziemy współpracować z zagranicznymi ekspertami, a także dziennikami w ramach naszych sojuszy: LENA (Leading European Network Alliance), a także z „New York Timesem” i magazynem „The Conversation”. Tłumaczenia tekstów o ochronie klimatu i ochronie środowiska przygotowanych przez te znane, wiarygodne redakcje będziemy publikować regularnie na naszych łamach.

13

W tym roku na zlecenie „Wyborczej” badania opinii publicznej oraz badania stanu wiedzy na temat zmian klimatu przeprowadziła pracownia Kantar. Zobowiązujemy się wykorzystać wiedzę z tych badań i jeszcze bardziej zgłębiać tematy ekologiczne, aby sprostać oczekiwaniom naszych Czytelniczek i Czytelników.

14

Będziemy nie tylko rozliczać polityków z ich obietnic, ale także weryfikować ich wypowiedzi na temat zmian klimatu.

Czekamy na Państwa sygnały. Będziemy rozwijać zaproponowane tematy. Już teraz propozycje można wysyłać na adres: klimat@wyborcza.pl

W październiku 2022 r. przedstawimy Czytelniczkom i Czytelnikom stan realizacji naszych zobowiązań, a także podejmiemy nowe na kolejny rok.

Myślimy i piszemy globalnie, ale także lokalnie w 33 oddziałach „Gazety Wyborczej”.  Zachęcamy do włączenia się w nasze projekty!

Olsztyn Green Festival to niezwykłe wydarzenie, które już od 8 lat łączy dobrą muzykę i ekologię. To festiwal „zielonego” stylu życia, skierowany do ludzi, którzy cenią sobie kontakt z naturą, dobrą polską muzykę, zdrowy i aktywny tryb życia. Festiwal organizujemy na plażach przepięknego jeziora Ukiel. Tło sceny malują tutaj natura, jezioro, lasy i magiczny zachód słońca. Wyjątkowa atmosfera i okoliczności przyrody czynią Green Festival jednym z najpiękniejszych festiwali w Polsce.

W 2022 naszym celem będzie:

• zniwelowanie emitowanego CO2 dzięki szeregowi rozwiązań przyjaznych przyrodzie

• uczynienie produkcji festiwalu jak najmniej uciążliwą dla środowiska poprzez dalsze konsekwentne działania, takie jak: segregowanie odpadów do recyclingu, pozbycie się plastiku w pozostałych strefach festiwalu, tak jak to zrobiliśmy w strefie gastro, wprowadzając naczynia biodegradowalne i wielorazowe kubki

• zbudowanie infrastruktury festiwalowej z materiałów wielokrotnego użytku i nieszkodzących środowisku

• wykorzystywanie energii z odnawialnych źródeł poprzez m.in. ekostrefy ładowania telefonów

• aktywna walka o klimat przez cały rok

Projekt JednaPlaneta. JednoŻycie powstał po to, by dostarczać rzetelnej, eksperckiej wiedzy, która będzie wiarygodnym punktem odniesienia dla tych, którzy chcą zrozumieć, na czym polegają zmiany klimatu, środowiska, czym są spowodowane i jaki mają wpływ na nasze życie. Od czerwca 2020 r. edukujemy Polaków w zakresie ochrony środowiska. Przygotowaliśmy cykle: woda, powietrze, odpady. Rozmawialiśmy również o problemie jakości wód w jeziorach, rzekach, Bałtyku, a aktualnie w podcastach, materiałach wideo i tekstach opowiadamy o żywności.

Nasze cele:

• wyjaśnienie, jak nasze działania wpływają na klimat

• informowanie o problemie i skali zmian

• wskazywanie, jak nasze codzienne wybory wpływają na stan środowiska

• uświadamianie, którymi działaniami przyczyniamy się do ochrony przyrody i różnorodności biologicznej

Lasy, parki, zieleńce, skwery, ogrody społeczne, kwietne łąki - bez tych elementów miasta byłyby wybrakowane. Zieleń jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania systemów miejskich, choć jeszcze kilka dekad temu główną jej funkcją było zaspokajanie potrzeb estetycznych.

Tereny zielone stanowią naturalny filtr zanieczyszczeń i redukują nadmierne ilości dwutlenku węgla w atmosferze. Zieleń – a szczególnie drzewa – wytwarzają tlen niezbędny dla funkcjonowania żywych organizmów. Obecność zieleni przyczynia się do nawilżenia powietrza i obniżenia temperatury otoczenia w czasie upałów. Zielone strefy są naturalnym wygłuszeniem hałasu. Dodatkowo, zieleń miejska sprzyja uprawianiu sportu oraz rekreacji, co ma ogromny wpływ na zdrowie i życie mieszkańców.

Bez zieleni miasta są niekompletne, niezdrowe, niekomfortowe.

Dlatego właśnie zieleń miejska będzie bohaterką trzeciej edycji plebiscytu Supermiasta i Superregiony.

Nasze cele:

• przenalizowanie tematu zieleni miejskiej na łamach „Gazety Wyborczej” i serwisów lokalnych

• umożliwienie wymiany wiedzy i doświadczeń o tym, co już się dzieje w miastach i jakie pomysły warto realizować

• podjęcie dyskusji na temat znaczenia zieleni dla miasta i jego mieszkańców

• zainspirowanie mieszkańców i samorządów do działania

• wyjaśnianie, jakie działania może podjąć pojedynczy człowiek, a jakie duża organizacja

Ekologia jest kobietą. Badania potwierdzają, że to właśnie kobiety są bardziej skłonne do zmiany stylu życia na mniej szkodliwy dla środowiska. Chętniej zmieniają swoje codzienne zwyczaje na bardziej ekologiczne oraz sięgają po wielorazowe produkty. Sojusz feminizmu i ekologii jest widoczny również w aktywizmie organizacji prokobiecych. Ekofeminizm dostrzega związek patriarchatu z kryzysem klimatycznym, a sprzeciw młodzieży przeciwko bezczynności światowych przywódców ma twarz kobiety, Grety Thunberg. Wspólnie możemy pomóc planecie i zrobić coś wielkiego, zaczynając od małych kroków.

Nasze cele:

• zachęcanie Czytelniczek i Czytelników do zmiany prostych codziennych nawyków poprzez inspirujące poradniki oraz rozmowy z ekspertkami, aktywistkami i inicjatorkami zmian

• uczenie świadomego kupowania w duchu idei less waste

Badania pokazują, że Polacy uważają, że za dzisiejszy stan środowiska w dużej mierze odpowiedzialność ponoszą producenci i biznes, który powinien podjąć zaawansowane działania na rzecz poprawy sytuacji klimatycznej.

W kolejnych odcinkach naszego cyklu planujemy przyjrzeć się i opisać, jak z wyzwaniami troski o klimat radzą sobie firmy z różnych branż. Opiszemy ciekawe przykłady działań CSR, zrównoważonego rozwoju. Szukamy pozytywnych przykładów, którymi firmy mogą się podzielić z innymi.​ W ramach projektu planujemy również debaty online z ekspertami z danej dziedziny oraz podcasty.

Wyborcza jako marka zaangażowana w działania proekologiczne przekaże też 20% wpływów z projektu na rzecz Fundacji Dziedzictwo Przyrodnicze.

Nasze cele:

• uświadomienie Czytelnikom, że wielki i mniejszy biznes działają na rzecz ochrony klimatu

• przedstawienie przykładów działań, które podejmują firmy i ludzie biznesu, ciekawych inicjatyw i rozwiązań

• umożliwienie wymiany doświadczeń, zainspirowanie do zmian w sposobie myślenia i podjęcia konkretnych działań

• pokazanie Czytelnikom, że oni też mają wpływ na to, jak funkcjonują firmy i jakie produkty nam oferują

Projekty edukacyjne

Czy obecna szkoła jest w stanie przygotować uczniów na wyzwania przyszłości? Jak jej pomóc w tym, żeby wiedza była przekazywana na lekcjach w atrakcyjnej formie?

Czego potrzebuje młodzież, żeby mogła rozwijać w sobie świadomość klimatyczną? Chcemy zarazić młodzież pasją walki o naszą planetę, rozbudzić współodpowiedzialność za społeczeństwo i nasz świat.

Włączymy młodych do dyskusji, wysłuchamy ich głosu, ale też podzielimy się dużą dawką wiedzy i podamy ją na różne sposoby.

Zorganizujemy bardzo atrakcyjną i jednocześnie wymagającą intelektualnie zabawę z nagrodami, które jednak będą tylko tłem do tego, co najważniejsze - kształtowania świadomego i odpowiedzialnego młodego pokolenia.

Nasze cele:

• dotarcie do młodzieży z najważniejszymi informacjami o wyzwaniach przyszłości związanymi z dbałością o Ziemię i klimat

• zainspirowanie do zmian w sposobie myślenia i podjęcia konkretnych działań w codziennym życiu

• wsparcie nauczycieli poprzez przygotowanie materiałów edukacyjnych do nauki dzieci i młodzieży licealnej

Ponad
91 proc.
Polaków
uważa, że biznes powinien podjąć zaawansowane działania na rzecz ochrony środowiska*
Ponad
68 proc.
Polaków
podejmując decyzje zakupowe, bierze pod uwagę, czy dla danej firmy działania ekologiczne są ważne*
*ŹRÓDŁO: KANTAR DLA GAZETY WYBORCZEJ, SIERPIEŃ 2021

Skontaktuj się z nami:

Marta Ręczmin

marta.reczmin@agora.pl

koordynator projektów ekologicznych w ramach strategii klimatycznej „Wyborczej”

Zostań naszym prenumeratorem - pomóż nam tworzyć wartościowe treści, kupując cyfrową prenumeratę „Wyborcza.pl”

„Gazeta Wyborcza”

Największy opiniotwórczy dziennik w Polsce, którego treści dostępne są zarówno w formie papierowej, jak i cyfrowej – na Wyborcza.pl, w aplikacji mobilnej oraz w wersji na czytniki. „Gazeta Wyborcza” jest również liderem procesu transformacji cyfrowej prasy w kraju – dziennik tworzą 33 serwisy lokalne. Na koniec grudnia 2021 r. społeczność prenumeratorów Wyborcza.pl liczyła 280 tys. „Wyborcza” od początku swojego istnienia nieustannie włącza się w budowę społeczeństwa obywatelskiego, nagłaśnia i angażuje się w ważne sprawy społeczne oraz działania na rzecz środowiska.

Nakład
107 OOO
egzemplarzy (1)
Czytelnictwo
1 628 OOO
czytelników (1)
Sprzedaż
59 400
egzemplarzy (2)
Serwis Wyborcza.pl
UU 12 436 OOO
PV 78 476 OOO
czytelników (3)
Twitter 
805 600
obserwujących
FACEBOOK
716 OO0
polubień (4)
czy wiesz, że Wyborcza.pl ma aż
280 000
prenumeratorów cyfrowych – lojalnych, zaangażowanych czytelników(5)

Zajmuje 12. miejsce w Europie i 25. na świecie pod względem liczby prenumerat cyfrowych, wyprzedając m.in. National Geographic czy The New Yorker (6)

1) Polskie Badania Czytelnictwa, realizacja Kantar Polska, Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna, ARC Rynek i Opinia, badanie „Zaangażowanie w reklamę”, VII 2020- VI 2021, N = 26 955. Wskaźnik: CCS 2) Autoprezentacja danych  ZKDP opracowana  przez Agora SA, I-VI 2021, średni nakład jednorazowy, rozpowszechnianie płatne razem, Gazeta Wyborcza – 6 wydań w tygodniu, 3)  Gemius Prism; XI 2020 r. 4 ) stan na  10.10.2021 r. 5) Dane własne Wydawcy, stan na  XII 2021  6) Global Digital Subscription Snapshot 2021 Q1. Opracowanie Agora SA.