Mamy 9 lat. W te 9 lat musimy zmienić siebie i świat, by go uratować
W DNA „Gazety Wyborczej” od lat mamy wpisaną obronę lasów i drzew w miastach, czystości wody w rzekach oraz powietrza, którym oddychamy.
Kryzys klimatyczny to fakt. Ostatni raport Międzyrządowego Panelu ds. Zmian Klimatu (IPCC) mówi wprost: działalność człowieka, głównie spalanie paliw kopalnych, jest źródłem globalnego ocieplenia i zmian klimatu.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Czytelniczek i Czytelników, w redakcji „Gazety Wyborczej” stworzyliśmy w lutym zespół dziennikarzy rzetelnie relacjonujących skutki zmian klimatu. Alarmujemy i uwrażliwiamy, nie siejąc paniki i defetyzmu. Dyskutujemy z naukowcami i aktywistami w kraju, zasięgamy też opinii ekspertów za granicą, starając się znaleźć rozwiązania dla wyzwań, jakie niosą zmiany klimatu. Prowokujemy do myślenia, opieramy się na najlepszej dostępnej wiedzy naukowej.
Bronimy i będziemy bronić parków narodowych oraz innych cennych ekosystemów, czystości wody i powietrza. Będziemy myśleć i pisać globalnie, ale także lokalnie w ponad 33 oddziałach „Gazety Wyborczej”. Ochrona środowiska to nie tylko kwestia ogólnopolskich zmian prawnych czy globalnych procesów politycznych, ale także suma działań w drobnej skali. Będziemy pisać o kryzysie klimatycznym na każdym z tych poziomów.
dziennikarz, publicysta, zafascynowany życiem i ochroną dzikich zwierząt oraz relacjami między ludźmi a przyrodą
opisuje miejską i podmiejską przyrodę ze szczególnym uwzględnieniem punktów zapalnych na styku natury i cywilizacji
interesuje się zagadnieniami wpływu rolnictwa na przyrodę i zmiany klimatu, polityką samorządową wobec kryzysu bioróżnorodności i adaptacją do zmian klimatycznych
ulubiony dziennikarz przyrodniczy Polski. Pisze o przyrodzie, dzikich zwierzętach i wpływie człowieka na ich środowisko naturalne. Często angażuje się w akcje mające na celu ochronę przyrody, w 2006 roku zainicjował zbieranie podpisów pod petycją w sprawie obrony Doliny Rospudy. Otrzymał wyróżnienie Bohatera Europy przyznawane co roku przez amerykański tygodnik „Time” za obronę środowiska naturalnego (2005 r.). Wajrak był jednym z 37 laureatów i jedynym z Polaków w tym gronie
Od początku istnienia „Gazeta Wyborcza” opisuje sprawy kluczowe dla ochrony klimatu i ochrony środowiska. Deklarujemy, że zaangażujemy się w to jeszcze bardziej. Oto nasz plan na najbliższe 12 miesięcy.
Założona w 1989 r. „Wyborcza” to największa redakcja prasowa w Polsce, najbardziej opiniotwórczy dziennik w tej części świata. Od kilku lat skutecznie wprowadza model subskrypcyjny. Jest liderem w Polsce i w światowej czołówce mediów z największą liczbą subskrybentów.
Od pierwszych wydań opisywaliśmy ochronę środowiska – temat ważny dla demokratycznego społeczeństwa, lekceważony przez władze PRL. Już w 1990 r. publikowaliśmy artykuły o zmianach klimatycznych i globalnym ociepleniu, które od tamtej pory przyspieszyło przede wszystkim z powodu działalności człowieka (ludzkość spala potężne ilości paliw kopalnych: węgla, ropy i gazu ziemnego). W kolejnych latach razem z organizacjami ekologicznymi broniliśmy Doliny Rospudy, protestowaliśmy przeciwko wycinkom w Puszczy Białowieskiej. Jako pierwsze medium na szeroką skalę nagłośniliśmy problem zanieczyszczenia powietrza w naszych miastach (zorganizowaliśmy m.in. akcję „Oddychać po ludzku”). Angażowaliśmy się w dziesiątki innych spraw ważnych dla ochrony klimatu i środowiska.
Uważnie słuchaliśmy naukowców. Polska, Europa i świat potrzebują bardziej zdecydowanych działań. Dlatego w „Wyborczej” uznaliśmy, że także nasza redakcja musi zrobić więcej. 2 lutego 2021 r. – w Światowym Dniu Ochrony Mokradeł – uruchomiliśmy nowy dział: Klimat i Środowisko. Serwis odwiedziło do dziś ponad 8,2 mln użytkowników. Opublikowaliśmy w nim około 600 artykułów, które cieszą się rosnącym zainteresowaniem Czytelniczek i Czytelników.
Klimatem zajmujemy się nie tylko z perspektywy globalnej, w „Wyborczej” opisują go dziennikarki i dziennikarze m.in. z działu Nauka, Wyborcza.biz, z „Wysokich Obcasów", a także z 33 redakcji lokalnych „Wyborczej".
W najbliższych 12 miesiącach deklarujemy jeszcze większe zaangażowanie w ochronę klimatu i środowiska. W planach mamy następujące działania:
Olsztyn Green Festival to niezwykłe wydarzenie, które już od 8 lat łączy dobrą muzykę i ekologię. To festiwal „zielonego” stylu życia, skierowany do ludzi, którzy cenią sobie kontakt z naturą, dobrą polską muzykę, zdrowy i aktywny tryb życia. Festiwal organizujemy na plażach przepięknego jeziora Ukiel. Tło sceny malują tutaj natura, jezioro, lasy i magiczny zachód słońca. Wyjątkowa atmosfera i okoliczności przyrody czynią Green Festival jednym z najpiękniejszych festiwali w Polsce.
W 2022 naszym celem będzie:
• zniwelowanie emitowanego CO2 dzięki szeregowi rozwiązań przyjaznych przyrodzie
• uczynienie produkcji festiwalu jak najmniej uciążliwą dla środowiska poprzez dalsze konsekwentne działania, takie jak: segregowanie odpadów do recyclingu, pozbycie się plastiku w pozostałych strefach festiwalu, tak jak to zrobiliśmy w strefie gastro, wprowadzając naczynia biodegradowalne i wielorazowe kubki
• zbudowanie infrastruktury festiwalowej z materiałów wielokrotnego użytku i nieszkodzących środowisku
• wykorzystywanie energii z odnawialnych źródeł poprzez m.in. ekostrefy ładowania telefonów
• aktywna walka o klimat przez cały rok
Projekt JednaPlaneta. JednoŻycie powstał po to, by dostarczać rzetelnej, eksperckiej wiedzy, która będzie wiarygodnym punktem odniesienia dla tych, którzy chcą zrozumieć, na czym polegają zmiany klimatu, środowiska, czym są spowodowane i jaki mają wpływ na nasze życie. Od czerwca 2020 r. edukujemy Polaków w zakresie ochrony środowiska. Przygotowaliśmy cykle: woda, powietrze, odpady. Rozmawialiśmy również o problemie jakości wód w jeziorach, rzekach, Bałtyku, a aktualnie w podcastach, materiałach wideo i tekstach opowiadamy o żywności.
Nasze cele:
• wyjaśnienie, jak nasze działania wpływają na klimat
• informowanie o problemie i skali zmian
• wskazywanie, jak nasze codzienne wybory wpływają na stan środowiska
• uświadamianie, którymi działaniami przyczyniamy się do ochrony przyrody i różnorodności biologicznej
Lasy, parki, zieleńce, skwery, ogrody społeczne, kwietne łąki - bez tych elementów miasta byłyby wybrakowane. Zieleń jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania systemów miejskich, choć jeszcze kilka dekad temu główną jej funkcją było zaspokajanie potrzeb estetycznych.
Tereny zielone stanowią naturalny filtr zanieczyszczeń i redukują nadmierne ilości dwutlenku węgla w atmosferze. Zieleń – a szczególnie drzewa – wytwarzają tlen niezbędny dla funkcjonowania żywych organizmów. Obecność zieleni przyczynia się do nawilżenia powietrza i obniżenia temperatury otoczenia w czasie upałów. Zielone strefy są naturalnym wygłuszeniem hałasu. Dodatkowo, zieleń miejska sprzyja uprawianiu sportu oraz rekreacji, co ma ogromny wpływ na zdrowie i życie mieszkańców.
Bez zieleni miasta są niekompletne, niezdrowe, niekomfortowe.
Dlatego właśnie zieleń miejska będzie bohaterką trzeciej edycji plebiscytu Supermiasta i Superregiony.
Nasze cele:
• przenalizowanie tematu zieleni miejskiej na łamach „Gazety Wyborczej” i serwisów lokalnych
• umożliwienie wymiany wiedzy i doświadczeń o tym, co już się dzieje w miastach i jakie pomysły warto realizować
• podjęcie dyskusji na temat znaczenia zieleni dla miasta i jego mieszkańców
• zainspirowanie mieszkańców i samorządów do działania
• wyjaśnianie, jakie działania może podjąć pojedynczy człowiek, a jakie duża organizacja
Ekologia jest kobietą. Badania potwierdzają, że to właśnie kobiety są bardziej skłonne do zmiany stylu życia na mniej szkodliwy dla środowiska. Chętniej zmieniają swoje codzienne zwyczaje na bardziej ekologiczne oraz sięgają po wielorazowe produkty. Sojusz feminizmu i ekologii jest widoczny również w aktywizmie organizacji prokobiecych. Ekofeminizm dostrzega związek patriarchatu z kryzysem klimatycznym, a sprzeciw młodzieży przeciwko bezczynności światowych przywódców ma twarz kobiety, Grety Thunberg. Wspólnie możemy pomóc planecie i zrobić coś wielkiego, zaczynając od małych kroków.
Nasze cele:
• zachęcanie Czytelniczek i Czytelników do zmiany prostych codziennych nawyków poprzez inspirujące poradniki oraz rozmowy z ekspertkami, aktywistkami i inicjatorkami zmian
• uczenie świadomego kupowania w duchu idei less waste
Badania pokazują, że Polacy uważają, że za dzisiejszy stan środowiska w dużej mierze odpowiedzialność ponoszą producenci i biznes, który powinien podjąć zaawansowane działania na rzecz poprawy sytuacji klimatycznej.
W kolejnych odcinkach naszego cyklu planujemy przyjrzeć się i opisać, jak z wyzwaniami troski o klimat radzą sobie firmy z różnych branż. Opiszemy ciekawe przykłady działań CSR, zrównoważonego rozwoju. Szukamy pozytywnych przykładów, którymi firmy mogą się podzielić z innymi. W ramach projektu planujemy również debaty online z ekspertami z danej dziedziny oraz podcasty.
Wyborcza jako marka zaangażowana w działania proekologiczne przekaże też 20% wpływów z projektu na rzecz Fundacji Dziedzictwo Przyrodnicze.
Nasze cele:
• uświadomienie Czytelnikom, że wielki i mniejszy biznes działają na rzecz ochrony klimatu
• przedstawienie przykładów działań, które podejmują firmy i ludzie biznesu, ciekawych inicjatyw i rozwiązań
• umożliwienie wymiany doświadczeń, zainspirowanie do zmian w sposobie myślenia i podjęcia konkretnych działań
• pokazanie Czytelnikom, że oni też mają wpływ na to, jak funkcjonują firmy i jakie produkty nam oferują
Projekty edukacyjne
Czy obecna szkoła jest w stanie przygotować uczniów na wyzwania przyszłości? Jak jej pomóc w tym, żeby wiedza była przekazywana na lekcjach w atrakcyjnej formie?
Czego potrzebuje młodzież, żeby mogła rozwijać w sobie świadomość klimatyczną? Chcemy zarazić młodzież pasją walki o naszą planetę, rozbudzić współodpowiedzialność za społeczeństwo i nasz świat.
Włączymy młodych do dyskusji, wysłuchamy ich głosu, ale też podzielimy się dużą dawką wiedzy i podamy ją na różne sposoby.
Zorganizujemy bardzo atrakcyjną i jednocześnie wymagającą intelektualnie zabawę z nagrodami, które jednak będą tylko tłem do tego, co najważniejsze - kształtowania świadomego i odpowiedzialnego młodego pokolenia.
Nasze cele:
• dotarcie do młodzieży z najważniejszymi informacjami o wyzwaniach przyszłości związanymi z dbałością o Ziemię i klimat
• zainspirowanie do zmian w sposobie myślenia i podjęcia konkretnych działań w codziennym życiu
• wsparcie nauczycieli poprzez przygotowanie materiałów edukacyjnych do nauki dzieci i młodzieży licealnej
koordynator projektów ekologicznych w ramach strategii klimatycznej „Wyborczej”
Największy opiniotwórczy dziennik w Polsce, którego treści dostępne są zarówno w formie papierowej, jak i cyfrowej – na Wyborcza.pl, w aplikacji mobilnej oraz w wersji na czytniki. „Gazeta Wyborcza” jest również liderem procesu transformacji cyfrowej prasy w kraju – dziennik tworzą 33 serwisy lokalne. Na koniec grudnia 2021 r. społeczność prenumeratorów Wyborcza.pl liczyła 280 tys. „Wyborcza” od początku swojego istnienia nieustannie włącza się w budowę społeczeństwa obywatelskiego, nagłaśnia i angażuje się w ważne sprawy społeczne oraz działania na rzecz środowiska.
Zajmuje 12. miejsce w Europie i 25. na świecie pod względem liczby prenumerat cyfrowych, wyprzedając m.in. National Geographic czy The New Yorker (6)