Cele Sponsora
Respect Energy chciało dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, wspierając akcję poszerzającą świadomość dotyczącą zielonej energii. Sponsorowi zależało na edukowaniu Polek i Polaków na ten temat, bo to właśnie wiedza i akceptacja społeczna pozwoli skutecznie przeprowadzić transformację energetyczną. Na temat zielonej energii funkcjonuje wiele mitów i wręcz zabobonów - misją firmy jest m.in. ich rozwiewanie.
Idea projektu
Pośród innych wielkich globalnych zmian odbywa się też rewolucja energetyczna. To kluczowa sprawa dla przyszłości planety, więc i nas wszystkich. A jednak wokół zielonej energii narosło wiele, czasem arcydziwacznych mitów. Obalenie ich jest koniecznością, ponieważ akceptacja społeczna jest tu warunkiem sine qua non.
Akcja "Czysta Moc" wychodzi temu problemowi naprzeciw. W atrakcyjnej formule tekstów, infografik, krótkich wideo-wyjaśników oraz rysunków Andrzej Rysuje rozwiewa mity, pokazuje jak naprawdę działa energia z surowców odnawialnych, a także udowadnia, że zielona energia może być tania.
Grupa celowa
Projekt był skierowany do wszystkich. Redakcji zależało na jak najszerszym rozpowszechnieniu rzetelnej wiedzy na tak kluczowy dla naszej przyszłości temat, jak transformacja energetyczna.
Czytelnicy Wyborcza.biz świetnymi odbiorcami podobnych akcji - świadomi i zamożni, ciekawi świata, wyczuleni na tematy ekologiczne, stanowią grupę idealnych czytelników dla takich projektów jak "Czysta Moc", jak również grupę atrakcyjnych konsumentów.
- 76.4% użytkowników Wyborcza.biz interesuje się gospodarką, ekonomią i finansami państwa (z affinity = 186)
- 58.5% użytkowników Wyborcza.biz interesuje się nowymi technologiami (z affinity = 169)
- 84.2% użytkowników Wyborcza.biz interesuje się ekologią (z affinity = 209!)
- 82.6% użytkowników Wyborcza.biz interesuje się ważnymi problemami społecznymi (z affinity = 155)
- 55.4% użytkowników Wyborcza.biz interesuje się prowadzeniem biznesu i informacjami z firm (z affinity = 194)
Realizacja projektu
Projekt Wyborcza.biz "Czysta Moc" trwał między 29 listopada 2024 a 28 marca 2025. Złożyło się na niego:
- 8 publikacji online
- 7 publikacji w prasie
- 7 materiałów wideo w social mediach Wyborczej
- 8 wyjątkowych grafik stworzonych przez Andrzej Rysuje
Wszystkie publikacje zebrano na stronie projektu.
Niektóre z poruszonych tematów to: mity na temat atomu, elektryków, fotowoltaiki i elektrowni jądrowych.
Rysunki Andrzej Rysuje były ważnym i atrakcyjnym elementem projektu, w sposób zabawny i zapadający w pamięć pokazywały istotę tematów artykułów.
7 rolek w social mediach stanowiło kolejny angażujący format komunikacji w projekcie "Czysta Moc".
Sebastian Ogórek, szef serwisu Wyborcza.biz oraz Karolina Chojnacka, dziennikarka motoryzacyjna Wyborcza.biz, w ciekawy i przystępny sposób rozwiewali mity i pokazywali prawdę dotyczącą samochodów elektrycznych, instalacji biogazowych czy energii atomowej.
Projekt "Czysta Moc" promowaliśmy w papierowych wydaniach Wyborczej, na Wyborcza.pl i Wyborcza.biz oraz w newsletterach i social mediach tych tytułów.
Obecność Sponsora
Respect Energy jako sponsor projektu był przy nim obecny poprzez:
- logotyp i wskazanie sponsorskie w ramce akcji przy wszystkich publikacjach prasowych i online
- logotyp i wskazanie sponsorskie na planszy w materiałach wideo
- logotyp i wskazanie sponsorskie w grafikach promujących projekt (np. w newsletterach)
- formaty reklamowe: branding online i w prasie, w tym branding otwarcia treści w serwisach Wyborczej
Efekt projektu
Akcja "Czysta Moc" poruszyła jeden z najważniejszych obecnie tematów, kluczowy dla przyszłości naszej planety. Redakcja w sposób rzetelny i zrozumiały przybliżyła fakty na temat zielonej transformacji energetycznej, obalając szereg mitów.
Projekt pogłębił świadomość odbiorców, w to właśnie akceptacja społeczna ma największe znaczenie dla sukcesu zielonej energii.
Akcja - dzięki swojej niekonwencjonalności i podjęciu istotnego, angażującego tematu - została ciepło przyjęta przez czytelniczki i czytelników.
Korzyści Sponsora
Respect Energy poprzez projekt wydawniczy Wyborcza.biz dotarł do szerokiego grona świadomych, wykształconych i zamożnych odbiorców, interesujących się ekologią.
Marka Sponsora została wyeksponowana przy ważnych tematach, co pokazało jej społeczne zaangażowanie.
Rzetelne dziennikarsko teksty, przy których była obecna marka Respect Energy, wzmocniły jej ekspercki wizerunek.
Wykorzystanie różnorodnych formatów (branding w prasie i internecie, wskazanie sponsorskie, kampania display) zwiększyło skuteczność komunikacji.
Przypisy
*Polskie Badania Czytelnictwa, badanie "Zaangażowanie w reklamę", X 2023- IX 2024, N = 21 651(gc: all 15+), wskaźnik CCS (Prasa), WWWU30 - Użytkował w ciągu 30 dni (serwis). Opracowanie Agora S.A.
Źródła danych
Dane własne wydawcy (Data Ocean, Sare, GAM, kanały: Facebook, Instagram, YouTube), Google Analitycs, Polskie Badania Czytelnictwa. Opracowanie: Wyborcza sp. z o. o.