Mecenasi, Sponsor i Partnerzy Literackiej Nagrody Nike chcieli wesprzeć polską kulturę, pomóc propagować ją na świecie i w kraju. Jak podkreślił Robert Dobrzycki, prezes Panattoni, wzmacnianie rodzimej literatury to jednocześnie wzmacnianie pozycji Polski na świecie.
Radosław Kietliński, dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej w Totalizatorze Sportowym, dodał, że gala Nike to symboliczny moment powrotu spółek skarbu państwa do wspierania projektów kulturalnych.
Kto wsparł Nagrodę Literacką Nike w 2024 r.?
Mecenas strategiczny: Panattoni
Mecenas: Fundacja Roberta Dobrzyckiego
Fundator nagrody głównej: Fundacja PZU
Partnerzy wydarzenia: Totalizator Sportowy, właściciel marki LOTTO oraz Grupa Agora
Współorganizator gali: TVP
Patroni medialni: AMS, Chillizet, Gazeta.pl, TOK FM
Nike to najważniejsza nagroda literacka w Polsce – można nazwać ją polskim Bookerem czy Pulitzerem. Przyznawana jest już od 28 lat.
Nike nagradza najbardziej wartościowe polskie książki różnorodnych gatunków, z naciskiem na powieść, poprzez wybór jury oraz – oddzielnie – czytelniczek i czytelników.
W Polsce – kraju o niskim poziomie czytelnictwa – popularna nagroda to szansa na zainteresowanie literaturą potencjalnych odbiorców.
Projekt trafia do bardzo szerokiego grona - "Nike" to hasło znane nie tylko wąskiej grupie smakoszy literatury wysokiej. Przekaz towarzyszący nagrodzie dociera m.in. do czytelników, wydawców, tłumaczy, mecenasów kultury.
Czytelnicy i użytkownicy Wyborczej są grupą szczególnie zainteresowaną kulturą. Treści związane z literaturą, filmem i muzyką konsumuje w naszych serwisach i gazetach 5 mln 369 osób*.
Projekt ujrzał światło dzienne w 1997 roku. Jego organizatorem jest Fundacja Nagrody Literackiej Nike, a współorganizatorem -Wyborcza.
Wśród zwycięzców konkursu są m.in. Wiesław Myśliwski, Czesław Miłosz, Tadeusz Różewicz, Dorota Masłowska, Olga Tokarczuk, Mariusz Szczygieł i Zyta Rudzka.
Co roku droga do Nike przebiega w trzech etapach: 20 nominacji, 7 finalistów i finalistek i - na końcu - laureat bądź laureatka.
Oprócz nagrody jury statuetkę przyznają również czytelniczki i czytelnicy, co dodatkowo angażuje publiczność.
Nominowani i finaliści pojawiają się na łamach mediów (drukowanych i w serwisach) Wyborczej w wielu odsłonach, jako bohaterowie artykułów, wywiadów czy podcastów (1, 2, 3, 4, 5).
Uwieńczeniem konkursu jest uroczysta gala. W 2024 r. odbyła się ona 6 października w warszawskiej Bibliotece Uniwersyteckiej, a poprowadziła ją Grażyna Torbicka. Wydarzenie uświetniły koncerty Czesława Mozila i Zabłockiego Osobiście.
Laur Nike otrzymała Urszula Kozioł za tomik "Raptularz". Uznana poetka odebrała statuetkę zaprojektowaną przez Gustawa Zemłę oraz nagrodę pieniężną – 100 tys. zł.
Nike Czytelniczek i Czytelników powędrowała natomiast do Michała Witkowskiego za książkę "Wiara. Autobiografia". Statuetkę wręczył Robert Dobrzycki, prezes Panattoni.
Od 28 czerwca do 30 października 2024. w ramach projektu Nike powstało 12 publikacji redakcyjnych w prasie, 23 online; 5w podcastów, 10 materiałów wideo.
Na gali było obecnych 600 osób, a przed telewizorami (laptopami, i komórkami) zasiadło 215 tys. (TVP i TVP Kultura). Suma zasięgu działań promujących galę w TVP wyniosła aż 8 mln widzów.
Nagrodę Literacką Nike promowaliśmy w mediach zewnętrznych oraz prasie, serwisach, newsletterach i social mediach grupy Wyborcza.pl.
Mecenasi, sponsor i partnerzy nagrody byli obecni poprzez swój logotyp i wskazanie sponsorskie przy wszystkich publikacjach (tekstowych, audio, wideo) dotyczących projektu oraz w promocji Nike.
Podczas gali mecenasi, sponsor i partnerzy byli też świetnie widoczni podczas gali Nike poprzez bogaty branding - rollupy, ścianki i obecność hostess.
Nagroda Literacka Nike ma siłę wyprzedawania nakładów, wymusza dodruki, dzięki niej powstają tłumaczenia na inne języki, otwiera polskiej literaturze drogę w świat.
Projekt angażuje szerokie grono odbiorczyń i odbiorców, a dzięki wsparciu mecenasów z obszaru biznesu i instytucji publicznych, daje przykład wspaniałych efektów współpracy sponsorskiej, partnerskiej i mecenackiej.
Nagroda Literacka Nike 2024 została zauważona w mediach; powstało na jej temat aż 7 746 publikacji, z zasięgiem 118 665 140.
Mecenasi, Sponsor i Partnerzy nagrody pokazali swoje zaangażowanie we wspieranie polskiej kultury. Udowodnili, że rodzimy biznes i instytucje publiczne doceniają jej wagę oraz rolę w kształtowaniu tożsamości i znaczenia Polski na świecie.
* Polskie Badania Czytelnictwa, badanie "Zaangażowanie w reklamę", X 2023- IX 2024, N = 21 651(gc: all 15+), wskaźnik CCS (Prasa), WWWU30 - Użytkował w ciągu 30 dni (serwis) . Opracowanie Agora S.A.
Dane własne wydawcy (Data Ocean, Sare, GAM, kanały: Facebook, Instagram, YouTube), Google Analitycs, Polskie Badania Czytelnictwa. Opracowanie: Wyborcza sp. z o. o.