Lokalny projekt katowickiej Wyborczej "100 lat Gmachu Sejmu Śląskiego" pokazał wspaniałe dziedzictwo tego obiektu: historyczne, społeczne, polityczne i kulturowe. Wyróżnikiem akcji był bogaty, wysmakowany estetycznie materiał multimedialny. Partnerem projektu został Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach.
  • 400 tys.

    zasięg kampanii w social mediach

  • 300 tys. PV

    kampania w serwisach Wyborczej

  • 6

    materiałów wideo

  • 1

    materiał multimedialny

embed

Cele Partnera

Partner - Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach - chciał pokazać swoje zaangażowanie w przybliżanie historii miasta i regionu oraz w kreowanie i wzmacnianie tożsamości Ślązaków.  

Idea projektu

W 2024 r. przypadła 100. rocznica początku budowy Gmachu Sejmu Śląskiego w Katowicach. Katowicka redakcja Wyborczej postanowiła uczcić ten jubileusz, inicjując projekt redakcyjny, ze wsparciem Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach. 

Gmach Sejmu Śląskiego ma nie tylko wartość historyczną, architektoniczną i polityczną, ale też symboliczną - przypomina o powstaniach śląskich i ich roli we włączeniu części Górnego Śląska do II RP. Warto dodać, że katowicki gmach stał się wzorem dla rozbudowującego się w 1926 r. budynku sejmu w Warszawie.

Katowicki gmach jest – a na pewno powinien być - jednym z symboli odrodzenia państwa polskiego. Projekt Wyborczej miał przypomnieć o tym ważnym, a niekoniecznie powszechnie znanym obiekcie architektonicznym i jego historii. 

ZA DUŻO CZYTANIA? ZOBACZ CASE W WERSJI GRAFICZNEJ
Zobacz

Grupa celowa

Byli nią przede wszystkim mieszkańcy i mieszkanki Śląska. Projekt mógł również zainteresować czytelników pasjonujących się historią i kulturą Polski – a tych pośród odbiorców mediów Wyborczej jest bardzo wielu (5 mln – historia, 8 mln – kultura). Podobnie imponująca liczba czytelników i użytkowników serwisów grupy Wyborcza.pl interesuje się sprawami lokalnymi (blisko 7 mln)*.

Realizacja projektu

"100 lat Gmachu Sejmu Śląskiego" to projekt wydawniczy, na który złożyły się publikacje, materiał multimedialny, materiały wideo, spacer oraz quiz.

Na szczególną uwagę zasługuje materiał multimedialny o wspaniałych walorach estetycznych. To tekst, zdjęcia i materiały wideo ułożone w miłą dla oka i atrakcyjną całość. Dzięki historycznym fotografiom można poczuć klimat początków Gmachu, a eksperci wypowiadający się w materiałach wideo pozwalają zrozumieć rolę budynku Sejmu w lokalnej i ogólnopolskiej kulturze społecznej i politycznej.

Projekt trwał od 27 kwietnia do 31 lipca 2024 r.

6 lipca 2024 odbył się wyjątkowy spacer po Gmachu Sejmu, włącznie z jego podziemiami. W roli przewodników wystąpili: śląski wojewoda Marek Wójcik oraz dr Jerzy Gorzelik, historyk sztuki.

Wszyscy użytkownicy Wyborczej mogli sprawdzić swoją wiedzę o historii Gmachu Sejmu Śląskiego, rozwiązując quiz na Wyborcza.pl/Katowice.

W ramach projektu "100 lat Gmachu Sejmu Śląskiego" powstało - poza quizem - 5 publikacji:

  • 2 w prasie (artykuł o w Sejmie w magazynie Wyborczej "Ale Historia" oraz wywiad z wojewodą śląskim Markiem Wójcikiem w dodatku Wyborczej "Tygodnik Katowice")
  • 4 w serwisie Wyborcza.pl/Katowice (wywiad z wojewodą; zaproszenie na spacer; relacja ze spaceru po Gmachu; materiał multimedialny)

Częścią materiału multimedialnego było 6 materiałów wideo, w których dr Jerzy Gorzelik, historyk sztuki; Ryszard Nakonieczny, architekt; Marek Wójcik, wojewoda śląski; Anna Syska, historyczka i popularyzatorka architektury opowiadali o Gmachu Sejmu Śląskiego.

Projekt katowickiej Wyborczej promowano w serwisach (uzyskując 300 tys. odsłon) i social mediach grupy Wyborcza.pl.

Obecność Partnera

Partner projektu -  Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach - był przy nim obecny poprzez:

  • logotyp z oznaczeniem partnerskim na każdej stronie materiału multimedialnego  
  • logotyp z oznaczeniem partnerskim w kampanii internetowej w serwisach grupy Wyborcza.pl, przekierowującej do materiału multimedialnego (start kampanii od dnia umieszczenia materiału w serwisie, 20-24 maja 2024)  
  • logotyp z oznaczeniem partnerskim w kampanii internetowej w serwisach społecznościowych (start kampanii od dnia umieszczenia materiału w serwisie, 20-24 maja 2024)  
  • całą stronę reklamową w ogólnopolskim wydaniu Gazety Wyborczej (29 kwietnia 2024) 

Efekt projektu

"100 lat Gmachu Sejmu Śląskiego" to akcja, która edukowała, wzmacniała tożsamość lokalną oraz dumę ze swojego dziedzictwa kulturowego Ślązaczek i Ślązaków. Dotarła też do odbiorców spoza regionu, poszerzając ich wiedzę o historii Polski i jej bogatej, różnorodnej kulturze. 

Projekt zwiększył świadomość roli Gmachu Sejmu Śląskiego w historii i kulturze Górnego Śląska.  

Korzyści Partnera

Partner projektu dotarł do założonej grupy celowej oraz wzmocnił swój wizerunek instytucji stojącej na straży pamięci i tożsamości Ślązaków. Udowodnił też swoją eksperckość w tym obszarze, m.in. poprzez udział Wojewody Śląskiego, Marka Wójcika w projekcie, polegający m.in. na udzieleniu wywiadu oraz oprowadzenia uczestników spaceru po Gmachu Sejmu Śląskiego.

Przypisy

*Polskie Badania Czytelnictwa, badanie "Zaangażowanie w reklamę", X 2023 - IX 2024, N = 21 651 (gc: all 15+), wskaźnik CPW (Prasa), WWWU30 - Użytkował w ciągu 30 dni (serwis) . Opracowanie Wyborcza Sp. z o.o.

Źródła danych

Dane własne wydawcy (Data Ocean, Sare, GAM, kanały: Facebook, Instagram, YouTube), Google Analitycs, Polskie Badania Czytelnictwa. Opracowanie: Wyborcza sp. z o. o.