Jeden z naszych flagowych projektów już od 7 lat pozwala zaistnieć nowatorskim wizjom i pomysłom, uprzedzającym wyzwania Jutra. Wyłaniamy i nagradzamy grono Jutronautów, czyli kreatywnych ludzi z futurystycznymi, ale możliwymi do wdrożenia ideami. Partnerem tej podróży jest od początku Sebastian Kulczyk.
embed

Projekt w liczbach

  • 7

    edycji programu

  • ponad 100

    mentorów

  • ponad 1 mln

    kontaktów z treściami w każdej edycji

  • 350 tys. UU

    w każdej edycji

Cele Partnera

Partner projektu Sebastian Kulczyk był zaangażowany w program od samego początku - już na etapie tworzenia jego zarysu. W czasie trwania akcji stał się mentorem kandydatów na Jutronautów, dzieląc się swoim bogatym doświadczeniem wizjonera wspierającego nowatorskie inicjatywy. Sebastian Kulczyk chciał pokazać swoje zaangażowanie w kreowanie lepszego jutra i stwarzanie szans odważnym Polkom i Polakom, tak aby mogli odpowiedzieć na wyzwania przyszłości już dziś. 

Za dużo czytania? Zobacz case w wersji graficznej
ZOBACZ

                                                                          1. EDYCJA (2017)

Idea projektu

"Jutronauci" to unikalny program, który powstał dzięki współpracy "Wyborczej" z Sebastianem Kulczykiem, liderem młodego pokolenia przedsiębiorców. Pierwsza edycja trwała od września do grudnia 2017 roku. Patronem medialnym zostało Radio TOK FM. Każdy rok przynosi kolejne odsłony "Jutronautów" i nowe, dopasowane do aktualnych wyzwań tematy.

Podczas gdy większość z nas żyje w Teraz lub Wczoraj, istnieją ludzie nie bojący się spojrzeć w przyszłość i już dziś wdrażać projekty, które zmienią nasze Jutro na lepsze. Takich wizjonerów nazwaliśmy Jutronautami, a nasz program pozwolił  przyjrzeć się z bliska ich działaniom i poznać ścieżkę rozwoju oraz plany młodych ludzi jutra. 

Opisując sylwetki Jutronautów i przeprowadzając z nimi rozmowy, chcieliśmy przybliżyć szerokiej publiczności najważniejsze wyzwania stojące przed naszą cywilizacją, odpowiadając m.in. na pytania: dokąd doprowadzi nas galopujący postęp technologiczny i jaki będzie człowiek przyszłości. 

Historie bohaterów naszego projektu miały również na celu zainspirowanie innych Polek i Polaków do wsłuchania się w przyszłość oraz odważnego i skutecznego realizowania swoich nowatorskich pomysłów. 

Poprzez "Jutronautów" pragnęliśmy pokazać jasną i optymistyczną wizję tego, co za horyzontem oraz udowodnić, że każdy z nas może mieć realny wpływ na to, by świat za 10, 15 czy 20 lat był jak najlepszym miejscem do życia. 

Grupa celowa

Nasz target stanowili przede wszystkim ludzie młodzi (uczniowie, studenci) ciekawi świata, przedsiębiorczy, zainteresowani nowymi technologiami i autentycznie przejmujący się tym, w jakim świecie będziemy żyć w nadchodzących dekadach XXI wieku.

Realizacja projektu

Do programu zaprosiliśmy wizjonerskich ludzi jutra, czyli wyjątkowe osoby z pozornie odległych od siebie światów, które już dziś wdrażają idee przyszłości i mierzą się z najważniejszymi pytaniami stojącymi przed naszą cywilizacją, Wśród wybranych przez nas wizjonerów, pasjonatów i innowatorów byli m.in. projektanci, badacze, artyści, konstruktorzy, filantropi i biznesmeni. Łączyła ich otwarta i nowoczesna postawa oraz to, że swoje niezwykłe wizje przekuwali w konkretne działania. "Jutronauci 2017" to 77 publikacji w prasie i internecie oraz 5 spotkań na żywo z bohaterami projektu w 3 miastach – Warszawie, Wrocławiu i Katowicach.

W serwisie programu - Wyborcza.pl/jutronauci - pojawiły się: zapowiedzi wydarzeń, artykuły o idei projektu, wywiady, wideoreportaże, relacje z wydarzeń, a także - konkurs „Bilet za horyzont".

Pierwszym z wydarzeń na żywo było spotkanie z 5 Jutronautami, opowiadającymi o swojej drodze do sukcesu. Kolejne 3 spotkania z bohaterami programu dawały możliwość zadawania pytań przez publiczność. Po każdym wydarzeniu zarejestrowany materiał wideo montowaliśmy w specjalne, skondensowane do najistotniejszych treści relacje wideo. Program zakończyliśmy wielką Galą Finałową z udziałem Jutronautów i publiczności.

Kolejnym punktem programu był konkurs stypendialny "Bilet za horyzont", który dla przyszłych Jutronautów stał się szansą na zrealizowanie własnego projektu ze wsparciem doświadczonych mentorów. W 7 kategoriach nadesłano ich aż 207 zgłoszeń.

Stypendyści, zwycięzcy konkursu, zdobywali cenne doświadczenie i umiejętności przy boku mentorów na całym świecie, m.in. w Hollywood, akademii designu w Holandii czy fabryce porcelany w Ćmielowie. Doświadczenie i inspiracja czerpane z bezpośredniego kontaktu z Jutronautami okazały się bezcenne i pomogły przybliżyć stypendystów do ich celów.

Finał programu, czyli wydarzenie obejmujące panele dyskusyjne z udziałem Jutronautów oraz gości specjalnych (m.in. Anja Rubik, Tomasz Bagiński, Ela Madej, dr Kamil Kulesza), miał miejsce w biurowcu Warsaw Spire, w centrum współpracy start-upów The Heart. Podczas wydarzenia ogłoszono laureatów konkursu „Bilet za horyzont" - stypendia wręczał nasz Partner, Sebastian Kulczyk.

Uczestnicy spotkania mogli poczuć przyszłość na własnej skórze w strefie Jutronautów: testując zarówno urządzenia, które są w fazie prototypowania, jak i te, które wkrótce trafią na rynek, np.: ultrasoniczny odplamiacz, interaktywny stół edukacyjny, drukarka 3D drukująca z czekolady czy roboty. Goście Finału uczestniczyli także w warsztatach wypracowując innowacyjne rozwiązania w wybranym obszarze życia. Nie zabrakło również strefy dla dzieci.

  • 344 tys.

    unikalnych użytkowników

  • 595 tys.

    odsłon

  • ponad 1,23 mln czytelników

    mogło przeczytać chociaż jedną publikację z cyklu "Jutronauci"

  • ponad 56 mln kontaktów

    z logotypem "Jutronautów" w czasie trwania projektu

Transmisję finału na żywo oglądało 368 widzów. W wydarzeniu wzięło udział 500 osób. Relacja wideo dotarła ponad 140 tys. odbiorców.

"Jutronautom" towarzyszyła intensywna promocja redakcyjna oraz kampania reklamowa we wszystkich kanałach komunikacji - online (kampania promocyjna, działania w social media, newslettery) i offline (zapowiedzi w prasie i radiu). Program promowaliśmy na stronie głównej Wyborcza.pl oraz w strefie Wyborcza.pl na stronie głównej Gazeta.pl przez cały okres trwania projektu.

W naturalny sposób ambasadorami projektu stali się sami Jutronauci, udostępniając informacje o projekcie na swoich profilach, a czasem także nagrywając dla nas specjalne zaproszenia wideo. Program promowali również polscy influencerzy, którzy także wzięli udział w konkursie stypendialnym. W promocję projektu zaangażowaliśmy również media docierające do młodych - m.in. Rebel Campus i stowarzyszenie Startup Founders.

Kolejne edycje

Jakie tematy poruszyliśmy w kolejnych 6 edycjach programu?

  • 2018: relacje człowiek - robot, zmiany klimaty, sztuka przyszłości i starzenie się społeczeństwa
  • 2019: praca jutra, przyszłość medycyny, perspektywy szczęścia
  • 2020: w jaki sposób zmieni się świat po pandemii?
  • 2021: czy będziemy żyć wiecznie, a roboty osiągną świadomość?
  • 2022: przyszłość edukacji, reperkusje wojny i migracji, świat wartości młodego pokolenia
  • 2023: jutro bez dzieci, era antyambicji zawodowej, epidemia samotności
  • 2024: nowe pokolenia - Zetki i Alfy - ich perspektywa i największe wyzwania

Obecność Partnera w projekcie

Sebastian Kulczyk współtworzył "Jutronautów" od samego początku. Był współautorem koncepcji projektu, a potem aktywnie w nim uczestniczył: jako mentor ubiegających się o stypendium, jako panelista podczas spotkań oraz w roli współgospodarza Finału programu. Ponadto nasz Partner zaznaczył swoją obecność poprzez logotyp w całej komunikacji kampanii.

embed

Efekt projektu

Projekt „Jutronauci" zdobył nagrodę INMA Global Media Awards 2018 w kategorii „Najlepsze działania PR i na rzecz społeczności". To jeden z najbardziej prestiżowych konkursów dla wydawców na świecie; nagradza najlepsze rozwiązania marketingowe w prasie.

Jutronauci jako jedyny projekt z Polski znalazł się w gronie laureatów WAN-IFRA European Digital Media Awards - prestiżowego międzynarodowego konkursu, nagradzającego innowacyjne projekty medialne z obszaru publikacji cyfrowych. "Jutronauci" zwyciężyli w kategorii Best Branded Content Project. Według organizatorów konkursu, jego laureaci pokazali, że w tworzeniu wpływowych treści równie istotne są: budowanie silnego zaangażowania odbiorców oraz przedstawienie wciągającej historii.

 "Jutronauci" spotkali się z entuzjastycznym odbiorem; dotarli do szerokiej grupy czytelników i użytkowników, wzbudzając zainteresowanie tematem wizjonerskich nowych technologii. Termin "Jutronauci" stał się rozpoznawalny (został zastrzeżoną marką) i popularny, zyskując pozytywne konotacje – skojarzenia z wybieganiem w przyszłość, wizjonerstwem, nowatorskimi technologiami, przedsiębiorczością i sukcesem.

Jutronauci zainspirowali rzesze Polek i Polaków do namysłu nad przyszłością i działania nakierowanego na jej współtworzenie. Bohaterów programu „oddaliśmy" szerokiej publiczności podczas spotkań na żywo w polskich miastach oraz poprzez publikacje.

Daliśmy kandydatom na Jutronautów - naszym stypendystom - realną szansę na realizacji swoich aspiracji.

Pokazaliśmy, że Polska to miejsce, w którym żyją lub z którego pochodzą niezwykli ludzie, odważnie wdrażający swoje wizjonerskie projekty. "Jutronauci" pomogli też dostrzec optymistyczny scenariusz przyszłości, wyróżniający się na tle popularnych dystopii, budzących w odbiorcach lęk i zniechęcenie.

Działania w ramach "Jutronautów" wzmocniły ich marki osobiste uczestników programu (Jutronautów) – nowe dla wielu nazwiska uzyskały rozgłos i uznanie na całym świecie.

Korzyści Partnera

Wzmocniliśmy wizerunek Sebastiana Kulczyka jako osoby zaangażowanej w tematykę nowoczesnych technologii, troszczącą się o lepszą przyszłość i skutecznie wspierającą twórców rozwiązań "sięgających poza horyzont".

Partnerzy projektu

Sebastian Kulczyk – międzynarodowy inwestor, aktywnie działający na rynku nowych technologii. Właściciel domu inwestycyjnego Kulczyk Investments, założyciel funduszu Manta Ray VC oraz inicjator InCredibles, programu mentoringowego dla start-upów.

Sabre – wiodąca firma w dziedzinie oprogramowania i technologii, wspierająca globalną branżę turystyczną poprzez obsługę wielu firm, w tym: linii lotniczych, hotelarzy, biur podróży i innych dostawców usług podróżniczych.

Wrocławski Park Technologiczny - jeden z największych polskich hubów związanych z innowacjami i nowymi technologiami. Celem WPT jest kreowanie warunków dla rozwoju przemysłu zaawansowanych technologii.

FANUC – globalny lider technologii CNC oraz robotyki przemysłowej. Promuje i wdraża rozwiązania przyczyniające się do zrównoważonego rozwoju przemysłu, ochrony środowiska naturalnego i optymalnego wykorzystania zasobów światowej gospodarki.

Źródła danych

Dane własne wydawcy (Data Ocean, Sare, GAM, kanały: Facebook, Instagram, YouTube), Google Analitycs, Polskie Badania Czytelnictwa. Opracowanie Agora S.A.