Projekt pozwolił partnerom zaangażować się w szeroką dyskusję na temat realiów i przyszłości transportu publicznego w Polsce oraz wystąpić w roli ekspertów zarówno diagnozujących, jak i usprawniających tę sferę życia Polek i Polaków.
embed

Projekt w liczbach

  • 74 tys.

    szacunkowy zasięg w prasie

  • 5,1 tys.

    wyświetleń debaty na FB

  • 2:21 min.

    średni czas na artykule

  • 31 511

    UU

Nie tylko komfort mieszkańców miast, ale też dobro naszej planety wymagają funkcjonalnej, rozwiniętej sieci transportu publicznego. Akcja "Zawsze po drodze" oddała głos zarówno mieszkańcom, jak i ekspertom od transportu, a wnioski z badania, publikacji i debaty pozwalają mądrze zaplanować strategię na przyszłość w tym obszarze.

Jaka idea nam przyświecała 

Swoboda przemieszczania się w obrębie miasta zależy od równego, taniego i wygodnego dostępu do wszystkich form transportu publicznego. Dopiero wtedy możemy zacząć przekonywać pasażerów do rezygnacji z jazdy samochodami na rzecz tak zwanego zbiorkomu.

Projekt Wyborcza.pl i Wyborcza.biz „ Zawsze po drodze" powstał, aby zbadać sytuację polskiego transportu publicznego, poznać opinię mieszkańców miast i ekspertów oraz wyznaczyć kierunki rozwoju. Chcieliśmy wesprzeć innowacyjne technologicznie rozwiązania, usprawniające komunikację miejską i czyniące ją bardziej zieloną. Transport publiczny jako taki obniża zresztą emisję spalin, spowalniając groźne zmiany klimatu, szczególnie mocno odczuwalne w największych miastach.

Naszym celem było też wskazanie sposobów na uzyskanie szerokiego wyboru środków komunikacji dla mieszkańców miast - zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami. Poprawiłoby to znacznie komfort życia Polek i Polaków, otwierając przed nimi zupełnie nowe możliwości.

Do kogo kierowaliśmy przekaz?

Celowaliśmy we wszystkich, ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców miast – w przypadku tej odsłony akcji - zwłaszcza Warszawy. Wyszliśmy z założenia, że jakość transportu jest istotną kwestią dla codziennego funkcjonowania każdego z nas.

Jak to zrealizowaliśmy?

Akcję przeprowadziliśmy między 25 lutego a 27 czerwca 2022 roku. "Zawsze po drodze" miało zasięg ogólnopolski, skupimy się jednak tutaj na jego odsłonie stołecznej.

Na akcję złożył się cykl 11 publikacji w prasie i internecie, podcast, debata z udziałem ekspertów z samorządu i biznesu oraz badanie wśród mieszkańców Warszawy. Stworzyliśmy stronę akcji: Wyborcza.pl/zawszepodrodze.

Jako partnerów "Zawsze po drodze" zaprosiliśmy firmę Medcom oraz wszystkie warszawskie spółki przewozowe: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, Tramwaje Warszawskie, Metro Warszawskie, Szybką Kolej Miejską w Warszawie i Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie.

Oto wybrane tematy, które poruszyliśmy.

  1. Jak wygląda sytuacja transportu publicznego w Polsce.
  2. Jakie są kierunki rozwoju komunikacji.
  3. Dobre praktyki zbiorkomowe w polskich i europejskich miastach.
  4. Innowacje, które mogą unowocześnić miejski transport i uczynić go bardziej eko.
  5. Co zachęca pasażerów do korzystania z komunikacji zbiorowej? Jakie środki transportu najchętniej wybierają i dlaczego?

Dwa artykuły zamieściliśmy w ogólnopolskim wydaniu "Wyborczej", cztery na Wyborcza.pl i pięć w stołecznym wydaniu "Wyborczej" oraz w serwisie Warszawa.Wyborcza.pl. Nasi dziennikarze pisali o postpandemicznej rzeczywistości polskiego zbiorkomu - o podwyżkach cen biletów, wzroście kosztów funkcjonowania komunikacji czy wyzwaniach stojących przed polską koleją. W innych publikacjach redakcja przybliżyła temat nowoczesnych tramwajów na baterie w Hiszpanii i miłości warszawiaków do transportu publicznego.

800 respondentom z Warszawy zadaliśmy kilkanaście pytań dotyczących ich doświadczeń i oczekiwań związanych z miejskim transportem. Dzięki ich odpowiedziom uzyskaliśmy cenną wiedzę, którą samorządy, biznes i innowatorzy mogą wykorzystać przy tworzeniu nowych, lepszych rozwiązań poprawiających jakość życia mieszkańców.

Debata online "Zawsze po drodze. Przyszłość komunikacji miejskiej w Warszawie" koncentrowała się wokół zagadnień trwających inwestycji transportowych, podwyżek cen biletów, dostaw nowego taboru i wyzwań związanych z przekonaniem pasażerów do korzystania z komunikacji miejskiej.

Gośćmi spotkania byli nasi partnerzy: Paweł Choduń, wiceprezes firmy Medcom, Katarzyna Strzegowska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, Wojciech Bartelski z Tramwajów Warszawskich, Alan Beroud z Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie, Jan Kużmiński z Miejskich Zakładów Autobusowych, Jerzy Lejk z Metra Warszawskiego. Debatę prowadził Jarosław Osowski, dziennikarz "Gazety Stołecznej".

Wydarzenie transmitowaliśmy na Warszawa.Wyborcza.pl i na Facebooku strony, gdzie debatę można było obejrzeć również w dowolnym momencie.

Częścią akcji był też podcast w ramach codziennego cyklu Wyborczej "8:10" - "Jak dzięki węglikowi krzemu taniej i bardziej ekologicznie dojeżdżamy do pracy". Paweł Choduń, wiceprezes firmy Medcom, opowiedział Jarosławowi Osowskiemu z "Gazety Stołecznej" o atutach tej innowacyjnej technologii.

POSŁUCHAJ PODCASTU

Projekt "Zawsze po drodze" promowaliśmy w "Gazecie Wyborczej" i jej dodatkach, w lokalnych wydaniach "Gazety Wyborczej" i serwisach lokalnych Wyborcza.pl, na HP Wyborcza.pl i stronach artykułowych, na FB Wyborcza.pl oraz w ramach kampanii promocyjnej w serwisach grupy Wyborcza i social mediach.

Publikacje pod szyldem "Zawsze po drodze" wygenerowały 51 014 odsłon w serwisie. Potencjalna liczba kontaktów w prasie z warszawską częścią projektu wyniosła 1800.

W 2021 roku przeprowadziliśmy pierwszą edycję akcji, skupiając się na temacie bezpieczeństwa pasażerów transportu publicznego w kontekście pandemii koronawirusa.

Jak Partnerzy byli obecni w projekcie?

Partnerzy byli obecni reklamowo – poprzez logotyp przy publikacjach, reklamy w prasie i serwisach internetowych oraz poprzez materiały promocyjne. Nasi partnerzy wystąpili również w roli ekspertów, wypowiadając się w artykułach, podcaście i debacie.

embed

Jaki efekt osiągnęliśmy?

Zainicjowaliśmy szeroką dyskusję o sytuacji publicznego transportu w Polsce, angażując w nią mieszkańców, samorządowców, innowatorów oraz biznes. Pokazaliśmy, jak ważnym zagadnieniem jest jakość komunikacji zbiorowej i dostęp do niej. Umożliwiliśmy naszym partnerom podzielenie się swoją ekspercką wiedzą i doświadczeniem. W ramach akcji pokazali oni swoje zaangażowanie społeczne i ekologiczne oraz otwartość na opinie i potrzeby mieszkańców. Dodatkowo partnerzy wyeksponowali swoje marki w kontekście innowacji technologicznych i "zielonych" trendów rynkowych.

Źródła danych

Dane własne wydawcy (Data Ocean, Sare, GAM, kanały: Facebook, Instagram, YouTube), Google Analitycs, Polskie Badania Czytelnictwa. Opracowanie Agora S.A.