Brand safety, czyli bezpieczeństwo marki w ekosystemie reklamy internetowej, jest dziś jednym z kluczowych elementów strategii kampanii reklamowych. Jak skutecznie zadbać o brand safety? Na jakie narzędzia postawić, aby precyzyjniej kontrolować kontekst reklam? Jakie rozwiązania w tym obszarze oferuje Grupa Wyborcza?

Nikt jeszcze nie dotarł na koniec internetu. To nieskończona, ciągle powiększająca się przestrzeń, w której nie brakuje chaosu i słabych bądź szkodliwych treści. Reklamodawcy chcą maksymalizować swoje zasięgi, ale jednocześnie nie mogą sobie pozwolić na obecność w "śmieciowym" środowisku, z małą szansą na dotarcie do właściwej grupy celowej i z ryzykiem aktywności botów czy popełnianych ad fraudów. 

To nie może się udać bez przemyślanej strategii, obejmującej wykorzystanie dedykowanych narzędzi do kontekstowego targetowania reklam. 

Grupa Wyborcza opracowała takie narzędzie - bazujące na sztucznej inteligencji ContextAI.

Ale o tym później. Najpierw odpowiedzmy sobie na pytanie, czym w ogóle jest brand safety i jak skutecznie zapewnić bezpieczeństwo marki w świecie reklamy internetowej? 

Brand safety: chodzi o kontekst 

Reklama digitalowa angażuje coraz większe budżety, ten trend jest nie do zatrzymania. To nie znaczy, że wystarczy emitować swoje przekazy w jak największej ilości, w przypadkowych miejscach i sukces "zrobi się sam". 

Wręcz przeciwnie, rosnąca konkurencja w świecie reklamy cyfrowej oznacza, że aby się pozytywnie wyróżnić, zachowując swój wizerunek, trzeba włożyć w to spory wysiłek.

Żeby użytkownik poświęcił kreacji reklamowej uwagę, zapamiętał ją i skojarzył z nią pozytywne emocje, muszą być spełnione konkretne warunki. 

Jednym z podstawowych jest odpowiednie otoczenie dla reklamy, to znaczy: 

-  wiarygodne, zaufane medium, w którym standardem jest fact-checking i najwyższa jakość publikacji 

- przyjazna użytkownikom siatka reklamowa, z niskim clutterem, atrakcyjną estetyką i brakiem agresywnych formatów 

- dokładne dopasowanie reklam do rodzaju konsumowanych przez odbiorców treści 

- wykluczenie obecności reklamowej przy niepożądanych kategoriach treści 

Dla zapewnienia brand safety marki w kampaniach reklamowych online kluczowa jest emisja reklam w pożądanym kontekście
Dla zapewnienia brand safety marki w kampaniach reklamowych online kluczowa jest emisja reklam w pożądanym kontekście Grafiki: Mariusz Spica

Kampania wizerunkowa marki przeprowadzana w ekosystemie fake newsów, na intruzywnych, drażniących formatach jest skazana na porażkę.  

Reklama przy artykułach w internecie powinna docierać do dokładnie dobranej grupy odbiorców - to sprawi, że będą nią zainteresowani, a nie sfrustrowani, zniecierpliwieni lub obojętni.  

Użycie precyzyjnego targetowania kontekstowego jest w tym przypadku kluczowe.

Zalety utrzymania brand safety reklamowanych marek w internecie z perspektywy użytkownika
Zalety utrzymania brand safety reklamowanych marek w internecie z perspektywy użytkownika Grafika: Mariusz Spica

Jak skutecznie zapewnić brand safety? 

Wizerunek marki jest jednym z jej najcenniejszych zasobów. Wiemy już, co jest ważne w działaniach gwarantujących brand safety, ale jak osiągnąć te cele? 

Przede wszystkim - wybór sprawdzonego, renomowanego medium. Serwisy premium – takie jak Wyborcza.pl,Wyborcza.biz i WysokieObcasy.pl, które są dostępne w modelu subskrypcyjnym – to gwarancja sprawdzonych, jakościowych treści, tworzonych przez profesjonalnych dziennikarzy. 

Po drugie – efektywnie zabezpieczyć kampanię przed internetowymi oszustwami i nadużyciami. Zagrożenia dla bezpieczeństwa marki w tym obszarze to m.in.: 

* ad fraudy – wyłudzenia budżetów reklamowych; 

* clickbaity – sztucznie pompowana sensacja; 

* fałszywe odsłony – stosowanie galerii zdjęć / przycisku „czytaj dalej" w celu sztucznego podwyższenia statystyk odsłon strony; 

* fałszywe opinie; 

* szum informacyjny (advertising clutter) – nadmiar zbyt inwazyjnych reklam; 

* fake newsy – nieprawdziwe informacje; 

* fałszywy ruch na stronach www – sztucznie generowany przez boty udające prawdziwych odbiorców; 

* spoofing - podszywanie się pod znane firmy, strony www (dotyczy IP, domen i maili); 

* internetowy hejt, czyli mowa nienawiści. 

Serwisy grupy Wyborcza.pl dzięki profesjonalnemu, rzetelnemu dziennikarstwu to strefa wolna od fake newsów i clickbaitów. Redakcja dba przy tym o wykluczanie w komentarzach treści zawierających mowę nienawiści. 

Dodatkowo w Grupie Wyborcza poziom ruchu botowego jest bliski zeru. Reklamy docierają do realnych użytkowników, dzięki czemu efektywność i jakość kampanii jest wyższa - bez zbędnych strat. 

I last, but not least – warunkiem poprawy brand safety reklamujących się marek jest poprawienie skuteczności kampanii reklamowej w internecie dzięki wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi. Rozwój sztucznej inteligencji budzi coraz większe nadzieje. Wyborcza używa opartego na niej narzędzia - ContextAI - nie od dziś, wyprzedzając trendy. Nasze statystyki pokazują, że to słuszny kierunek. 

ContextAI to narzędzie Grupy Wyborcza oparte na sztucznej inteligencji. Analizuje kontekst treści, w którym pojawia się kreacja reklamowa
ContextAI to narzędzie Grupy Wyborcza oparte na sztucznej inteligencji. Analizuje kontekst treści, w którym pojawia się kreacja reklamowa Grafika: Mariusz Spica


 

Wynik CTR (współczynnik klikalności) w przypadku kampanii reklamowej z użyciem tego rozwiązania jest wyższy nawet 2.5 raza niż w standardowej kampanii.  To nie wszystko.

Czas kontaktu z reklamą w kampaniach napędzanych ContextAI jest aż o 20% wyższy niż w przypadku kampanii RON-owych. 

Tę skuteczność ContextAI zawdzięcza algorytmowi, który w czasie rzeczywistym dopasowuje kreacje reklamowe do rodzaju czytanych przez użytkownika treści. Reklamodawca wybiera spośród 25 kategorii treści (tożsamych z taksonomią Google’a). Może: 

- zamówić emisję reklam przy konkretnych kategoriach 

- wykluczyć ze swojej kampanii określone kategorie treści 

- stworzyć własne kategorie tematyczne, przy których chce być widoczny 

Dzięki precyzyjnemu targetowaniu grupy docelowej kampania dociera do użytkowników, których dany obszar tematyczny autentycznie interesuje. Tak konsumowana reklama silniej angażuje i mocniej przykuwa uwagę. 

Marka z kolei unika wytworzenia skojarzeń jej przekazu z brutalnymi, kontrowersyjnymi czy w inny sposób niepożądanymi treściami.

Wyborcza to nie tylko publikacje, projekty i eventy im towarzyszące. Równie ważną częścią naszego biznesu są festiwale muzyczne: Co Jest Grane Festival i Olsztyn Green Festival. Obecność na nich marek jako partnerów - w przestrzeni i eventu i kampanii promocyjnej - zapewnia brand safety

Jak skutecznie zapewnić bezpieczeństwo marki w kampaniach internetowych?
Jak skutecznie zapewnić bezpieczeństwo marki w kampaniach internetowych? Grafika: Mariusz Spica

Brand safety – wspólny cel reklamodawcy, odbiorcy, wydawcy i marketera

Na skutecznym zapewnianiu brand safety korzystają wszystkie strony komunikacji reklamowej. 

Z badania eMarketer Contextual Targeting Trends 2024 wynika, że 82% konsumentów jest mniej skłonnych do zakupu produktu, jeśli jego reklama pojawiła się obok nieodpowiednich treści.   

Jakie są korzyści dla marki z utrzymania brand safety w kampaniach reklamowych online?
Jakie są korzyści dla marki z utrzymania brand safety w kampaniach reklamowych online? Grafika: Mariusz Spica

W – nomen omen - kontekście rosnącej konkurencji na rynku reklamy internetowej i świadomego podejścia konsumentów do marek, ochrona brand safety to nie opcja, tylko konieczność.   

  • użytkownicy chcą nienachalnych, interesujących ich reklam i również z tej perspektywy oceniają reklamującą się markę;
  • reklamodawca w sposób naturalny dba o zachowanie wizerunku i bezpieczeństwa marki;
  • marketer również z oczywistych powodów działa w tym kierunku; 
  • dla wydawcy prestiż i bezpieczeństwo, jakie gwarantuje reklamodawcom jego medium, są niezwykle ważne.  

Dzięki zapewnieniu markom bezpiecznego, wiarygodnego otoczenia wydawcy poprawiają wizerunek swoich własnych marek. 

Jakie korzyści przynosi wydawcy serwisu internetowego zapewnienie reklamowanym markom brand safety?
Jakie korzyści przynosi wydawcy serwisu internetowego zapewnienie reklamowanym markom brand safety? Grafika: Mariusz Spica