Żyjemy w epoce wielokryzysu, cyfrowego przebodźcowania i zalewu niesprawdzonych informacji. Ta rzeczywistość pełna wyzwań działa jednak na korzyść prasy. Prasa to medium, które stawia na rzetelność i dziennikarski profesjonalizm – nieocenione atuty w obliczu polityczno-gospodarczej destabilizacji.
Przeniesienie do prasy cyfrowej modelu starannie wyselekcjonowanych i spokojnie, estetycznie podanych treści daje użytkowniczkom i użytkownikom chwilę wytchnienia od internetowego chaosu.
Obie te cechy prasy – wiarygodność i uporządkowanie – są atrakcyjną opcją również dla reklamodawców.
Co czerpią z prasy czytelnicy?
Wiarygodność
Prasa zawsze była synonimem rzetelności. Mimo żywiołowego rozwoju mediów internetowych - a właściwie w jego konsekwencji - prasa, drukowana czy cyfrowa, nadal jest ostoją profesjonalnego dziennikarstwa. Fact-checking to tutaj element warsztatu, co czyni prasę strefą wolną od fake newsów.
W czasach pełnych turbulencji - politycznych, społecznych, gospodarczych czy ekologicznych - wszyscy potrzebujemy oparcia w postaci zaufanego źródła informacji.
Prasa dostarcza nie tylko wiadomości z kraju i ze świata, ale też wiedzę o lokalnych i globalnych trendach czy zmian na różnych rynkach, uzbrajając w wiedzę przydatną również w życiu zawodowym.
Pogłębione treści
W dobie wielokryzysu czytelnicy szukają nie tylko najnowszych newsów, ale też pogłębionych analiz - chcą zrozumieć "jak działa świat", poznać szerszy kontekst wydarzeń i orientować się w scenariuszach przyszłości. To wszystko znajdą w uznanych tytułach prasowych i ich cyfrowych odpowiednikach.

Magazynowość takich tytułów jak Wyborcza i Wysokie Obcasy - przeniesiona również do digitalu - to dłuższe, pogłębione treści, takie jak reportaże, komentarze ekspertów, eseje, podcasty czy rozbudowane infografiki. Zamiast zostawiać nas z chaosem i nadmiarem informacji, porządkują je i wyrabiają w nas nawyk krytycznego myślenia.
Inspiracja
Świat na tyle się rozszerzył i skomplikował, że za informacjami coraz trudniej nadążyć, a co dopiero wcielać w życie to, co mogłoby z nich wynikać. I tutaj znów na ratunek przychodzi prasa. Badania pokazują, że czytelniczki i czytelnicy w coraz większym stopniu szukają w niej inspiracji.
W prasie można znaleźć wiarygodne porady dotyczące stylu życia - podróży, ekologii, zdrowia, mody czy urody - ale również "poważniejszych" obszarów, takich jak finanse czy rozwój zawodowy.
Nie są to tylko surowe newsy; czytelnicy mogą poznać różne perspektywy i świadomie wybrać tę, która najbardziej do nich przemawia.
Perspektywa reklamodawcy
Prasa z definicji posiada odbiorców płacących za treści. Tym samym dociera do najbardziej zaangażowanych i atrakcyjnych konsumencko czytelników i użytkowników. Odbiorcy prasy cenią jakość - zarówno dziennikarstwa, jak i kupowanych usług i produktów.
Wysoki potencjał zakupowy użytkowników i czytelników prasy to świetna wiadomość dla reklamujących się marek premium.
Reklama w prasie cyfrowej w modelu subskrypcji gwarantuje kontakt z realnymi odbiorcami, jest odporna na działanie botów i ad fraudy.
Kolejny atut reklamy w prasie to brand safety. Gwarantuje go staranne dobieranie kontekstu i możliwość decydowania o miejscach emisji. W Grupie Wyborcza wykorzystujemy do tego sztuczną inteligencję, która napędza nasze narzędzie ContextAI.

Kampania reklamowa prowadzona dwukanałowo - w tytule prasowym i jego cyfrowym odpowiedniku - to wielki potencjał kreatywności i szansa na efekt wiralu.
Widoczność reklamy, czas kontaktu z nią i stopień poświęconej jej uwagi to jedne z najważniejszych parametrów. W prasie łatwiej je podwyższyć, z uwagi na mały clutter reklamowy i jakościowość kreacji.
Model subskrypcyjny
Cyfryzacja prasy (wersje PDF, platformy cyfrowe) to "cud", którego - jak hiszpańskiej inkwizycji - mało kto się spodziewał. Dała prasie drugie życie, łącząc tradycję z innowacyjną nowoczesnością, opartą na digitalowych technologiach.
Co dokładnie daje nam fuzja prasy w papierze i w cyfrze?
- precyzyjne dotarcie do szerokiego grona odbiorców
- wysoki wskaźnik uwagi dzięki "spokojnej" siatce reklamowej
- opcję personalizacji strategii kampanii
- możliwość budowania wizerunku marki autentycznej i wiarygodnej
- ciągłość finansowania profesjonalnego dziennikarstwa
- gwarancję niezależności medium
- prawdziwego, zaangażowanego odbiorcę - super usera
Aspekt zapewnienia niezależności finansowej tytułowi prasowemu jest niedoceniany. Bez niego jednak profesjonalne, rzetelne i wolne dziennikarstwo - wymagające od autorów czasu i maksymalnego zaangażowania - nie mogłoby istnieć.
Model subskrypcyjny, czyli wsparcie regularnie otrzymywane od odbiorców, pozwala twórcom treści skupić się na ich misji - dostarczaniu sprawdzonych i pogłębionych informacji.

Wolność od presji ze strony zewnętrznych podmiotów jest dziś - w czasach zagrożonej demokracji i dominacji tech-gigantów - na wagę złota. Model subskrypcyjny to inwestycja w jakość i niezależność dziennikarstwa.
Przyszłość prasy
Przyszłość prasy leży w harmonijnym łączeniu tradycji z innowacyjnością. Nie rezygnując ze swoich wartości i misji, może ona adaptować się do nieustających technologicznych zmian, rzutujących na to, jak konsumujemy media.
Prasa - w odróżnieniu od wielu portali, serwujących chaotyczną i powierzchowną wiedzę - może nauczyć krytycznego myślenia - kompetencji przyszłości.
Poszerzając horyzonty swoich odbiorców i pogłębiając ich empatię, prasa współtworzy lepszą przyszłość - bardziej otwarte, solidarne, produktywne i zdolne do innowacji społeczeństwo.

***
Artykuł jest rozwinięciem wystąpienia Marty Gądek, Dyrektorki Sprzedaży i Rozwoju Produktu Cyfrowego Grupy Wyborcza, na webinarze Polskich Badań Czytelnictwa. Zobaczcie wideo
