Dotarcie do odpowiedniej grupy odbiorców w świecie reklamy internetowej dziś już nie wystarczy. Równie istotna jest gwarancja, że reklamy przy artykułach w Internecie pojawią się w bezpiecznym i odpowiednim kontekście. I tu pojawia się sztuczna inteligencja. Grupa Wyborcza już dawno wyprzedziła trend na AI, tworząc narzędzie ContextAI.

W dzisiejszym dynamicznym świecie reklamy cyfrowej konsumenci są coraz bardziej świadomi i wymagający. Chcą oglądać reklamy, które mogą uznać za interesujące; przypadkowe kreacje irytują użytkowników. Ten sam cel - jak najdokładniejsze dopasowanie reklam do kontekstu - mają również reklamodawcy i marketerzy.

W tym właśnie obszarze sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje podejście do targetowania kontekstowego, oferując markom nie tylko większą efektywność, ale także gwarancję brand safety. Wyborcza wyprzedziła boom na AI - nie od dziś posługuje się swoim autorskim narzędziem, ContextAI, pozwalającym precyzyjnie targetować kampanie reklamowe.

Kontekst ma znaczenie

Przy obfitości treści w serwisach internetowych reklamodawcy i marketerzy stoją przed wspólnym wyzwaniem optymalnego dopasowania kampanii do tematu i wydźwięku contentu, w którego otoczeniu emitowane są reklamy. 

Skojarzenie z negatywnymi czy po prostu nieadekwatnymi treściami z pewnością nie służy marce, a z kolei użytkownicy mogą w tej sytuacji odczuwać dyskomfort bądź nie poświęcić kreacjom reklamowym zbyt dużo uwagi. 

W przypadku tradycyjnie ustawianych kampanii taki scenariusz wbrew pozorom wcale nie jest rzadki, natomiast wykorzystanie sztucznej inteligencji może pomóc w dokładniejszym zapewnieniu brand safety kampanii reklamowych. Jednocześnie optymalizacja kampanii na bazie AI gwarantuje precyzyjne dotarcie do założonej grupy docelowej.

AI w służbie targetowania kontekstowego

Targetowanie kontekstowe to metoda wyświetlania reklam na podstawie treści, w jakich się pojawiają. Tradycyjne modele opierały się na analizie słów kluczowych, tagów lub ogólnych kategorii tematycznych, co często prowadziło do sytuacji, w których reklamy marki pojawiały się w nieodpowiednim otoczeniu, narażając ją na ryzyko negatywnego odbioru. Dziś, dzięki sztucznej inteligencji, targetowanie kontekstowe stało się znacznie bardziej precyzyjne i bezpieczne.

Według raportu DoubleVerify dla rynków EMEA – 50% przebadanych marketerów uważa, że kampanie reklamowe wykorzystujące optymalizację AI mają pozytywny wpływ na jakość mediów dobranych w ramach media mixu. Coraz więcej marketerów widzi też rosnącą potrzebę walki z nadużyciami w Internecie.

(DoubleVerify „Global Insights. 2024 EMEA Report") 

Raport DoubleVerify pokazuje nastawienie marketerów do wykorzystywania AI w kampaniach.
Raport DoubleVerify pokazuje nastawienie marketerów do wykorzystywania AI w kampaniach. Grafika: Daniel Szczeblewski

Sztuczna inteligencja, wykorzystując zaawansowane algorytmy uczenia maszynowego, jest w stanie analizować treści na poziomie semantycznym, rozumiejąc nie tylko słowa, ale także sentyment przekazu. Dzięki temu możliwa jest identyfikacja, czy konkretny artykuł jest odpowiednim otoczeniem dla danej marki, przy jednoczesnym unikaniu treści kontrowersyjnych, szkodliwych lub niezgodnych z wartościami marki.

Safety first

AI zapewnia brand safety, czyli bezpieczeństwo marki, poprzez dokładną analizę kontekstu, w którym pojawia się reklama przy artykułach w Internecie. Dzięki temu marki mogą uniknąć sytuacji, w których ich przekaz reklamowy zostanie skojarzony z treściami o negatywnym wydźwięku, takimi jak fake newsy, przemoc czy inne nieodpowiednie materiały. AI nie tylko filtruje niebezpieczne treści, ale także identyfikuje te, które są najbardziej zgodne z wartościami i celami marki.

O co chodzi w ContextAI? 

Narzędzie Wyborczej precyzyjnie dopasowuje reklamy przy artykułach w Internecie do wybranych kategorii tematycznych, tożsamych z 25 kategoriami Google’a. Są to: 

  • Aktualności (News)
  • Biznes i przemysł (Business & Industrial);
  • Dom i ogród (Home & Garden);
  • Finanse (Finance);
  • Gry (Games);
  • Hobby i wypoczynek (Hobbies & Leisure);
  • Internet i telekomunikacja (Internet & Telecom);
  • Jedzenie i picie (Food & Drinks);
  • Komputery i elektronika (Computers & Electronics);
  • Książki i literatura (Books & Literature);
  • Ludzie i społeczeństwo (People & Society);
  • Motoryzacja (Autos & Vehicles);
  • Nauka (Science);
  • Nieruchomości (Real Estate);
  • Odniesienie (Reference);
  • Podróże (Travel);
  • Praca i edukacja (Jobs & Education);
  • Prawo i rząd (Law & Government);
  • Sport (Sports);
  • Sztuka i rozrywka (Arts & Entertainment);
  • Uroda i fitness (Beauty & Fitness);
  • Zakupy (Shopping);
  • Zdrowie (Health);
  • Zwierzęta domowe (Pets & Animals);
  • Treści Wrażliwe (Sensitive Subjects).

Te ostatnia kategoria jest szalenie istotna – gros reklamodawców chce zupełnie wykluczyć emisję swoich reklam przy drastycznych czy kontrowersyjnych treściach. 

To nie wszystko – ContextAI pozwala też stworzyć dla klienta dedykowane kategorie treści (CustomAI), pozwalające mu się wyróżnić i zapaść w pamięć właściwej grupy użytkowników. 

Kampanie w modelu ContextAI mogą być prowadzone we wszystkich serwisach z portfolio Wyborczej – Wyborcza.pl (wraz z 30 serwisami lokalnymi), Wyborcza.biz, WysokieObcasy.pl i Magazyn-kuchnia.pl

Naszym dodatkowym atutem jest estetyczna, przyjazna dla użytkownika siatka reklamowa, która pozwala skupić na sobie uwagę i lepiej angażuje. 

Efektywność w cenie

W porównaniu do tradycyjnych metod targetowania, takich jak targetowanie behawioralne (oparte na danych o zachowaniach użytkowników), targetowanie kontekstowe z wykorzystaniem AI jest bardziej efektywne. Dlaczego? Ponieważ nie opiera się na danych osobowych czy śledzeniu użytkowników, co w dobie rosnących obaw o prywatność staje się coraz większym wyzwaniem. Zamiast tego, AI skupia się na treści, którą konsument aktywnie wybiera, co zwiększa szansę na pozytywne skojarzenia z marką.

W zgodzie z danymi. Też wrażliwymi

Targetowanie kontekstowe z wykorzystaniem AI pozwala na personalizację przekazu bez konieczności zbierania wrażliwych danych użytkowników. AI analizuje treści, które konsumenci już przeglądają, i dopasowuje reklamy do ich aktualnych zainteresowań. To sprawia, że kampanie są bardziej skuteczne, a jednocześnie zgodne z regulacjami ochrony danych, takimi jak RODO.

ContextAI to wyższa skuteczność kampanii 

Wynik CTR (współczynnik klikalności) w przypadku kampanii reklamowej z użyciem naszego narzędzia jest wyższy nawet 2.5 raza niż w standardowej kampanii. 

CTR kampanii z użyciem ContextAI jest wyższy nawet 2.5 raza niż w standardowej kampanii
CTR kampanii z użyciem ContextAI jest wyższy nawet 2.5 raza niż w standardowej kampanii Grafika: Daniel Szczeblewski

To nie wszystko – w kampaniach prowadzonych z narzędziem ContextAI czas kontaktu z reklamą jest aż o 20% wyższy niż w przypadku standardowej kampanii.

Bez wątpienia użytkownik z zaangażowaniem czytający tekst o nowych technologiach chętniej wejdzie w interakcję z reklamami produktów technologicznych niż osoba, która widzi taką kreację "mimowolnie". 

Interakcja może oczywiście przekształcić się w konwersję. W bardziej ogólnej perspektywie - użytkownicy konsumujący świetnie dopasowane reklamy postrzegają je zdecydowanie lepiej niż odbiorcy niechcianych czy nieistotnych dla nich przekazów. 

Case study – Levi’s 

Kampania Levi’s była emitowana we wszystkich serwisach grupy Wyborcza.pl, z targetowaniem ContextAI na kategorie:

  • Internet i telekomunikacja (Internet & Telecom)
  • Sztuka i rozrywka (Arts & Entertainment)
  • Komputery i elektronika (Computers & Electronics)
  • Sport (Sports)
  • Biznes i przemysł (Business & Industrial)

Wykluczono kategorie:

  • Tematy wrażliwe (Sensitive Subjects), m.in. koronawirus, szokujące newsy, przemoc, wojna
  • Prawo i rząd (Law & Government)

Porównaliśmy wersję bez i z zastosowaniem modelu ContextAI. Efekt?

  • CTR kampanii z ContextAI: 0,37%
  • CTR kampanii bez ContextAI: 0,15%