Content marketing mocno w ostatnim czasie ewoluował - aktualnie odchodzimy od komunikacji BTC (business-to-consumer) czy BTB (business-to-business). Niezależnie od motywacji zakupowej, decyzje podejmuje człowiek, dlatego dziś mówimy o komunikacji business-to-human (BTH).

Jak więc konkretnie wdrażać z sukcesem nowoczesny content marketing? W jaki sposób skutecznie komunikować się z... człowiekiem? Garść podpowiedzi znajdziecie poniżej.

Dopasuj przekaz do odbiorcy

Aby osiągnąć zamierzone cele, kluczowe jest dopasowanie przekazu do:

  • odbiorcy
  • strategii marki
  • kanału komunikacji                                                                                                                     

Te trzy zmienne - naturalnie dopasowane i odpowiednio zharmonizowane - pozwalają osiągnąć wyznaczone cele. Niedopasowanie przekazu do odbiorcy nie przyniesie oczekiwanych efektów, wręcz przeciwnie - z pewnością wywoła niepożądane emocje.

Działaj konsekwentnie i myśl długofalowo

Kluczowym zadaniem content marektingu jest budowanie określonego wizerunku marki czy brandu - bardzo często poprzez zaangażowanie potencjalnych klientów. Jednocześnie równoległym celem jest efektywność, która przekłada się np. na konkretną sprzedaż. W dobie walki o uwagę, zaangażowanie odbiorców, jest to nie lada wyzwanie. Nie wystarczy jednorazowa aktywność - musimy postawić na długofalową relację.

Łatwiejsze zadanie mają tu wydawcy funkcjonujący w modelu subskrypcyjnym. Na przykład Wyborcza.pl posiada 290 000 subskrybentów, którzy zapłacili za subskrypcję i regularnie odwiedzają serwis. Analizy pokazują, że subskrybenci na Wyborcza.pl w stosunku do nie-subskrybentów:

  • czytają więcej artykułów
  • chętniej wracają do serwisu - średnio 15 razy w miesiącu!
  • spędzają prawie 10 razy więcej czasu na stronie
  • są zaangażowani i chętnie komentują artykuły

Koncentrując się na budowaniu relacji z subskrybentami, wydawca jest w stanie dostarczać reklamodawcom efektywnych rozwiązań. 

Stawiaj na jakościowy content

Rozwój content marketingu wymusił na wydawcach i marketerach jakościowe podejście do tematu. To zdecydowanie służy markom, ale przede wszystkim - odbiorcom. Działania content marketingowe coraz częściej mają charakter edukacyjny; w połączeniu z dopasowaniem do grupy docelowej wpływa to pozytywnie na realizację postawionych celów.

Angażuj emocjonalnie!

Najbliższy czas to dynamiczne zmiany w online marketingu, a poprzez to - również w content marketingu. Obecne trendy wymagają wyzwolenia kreatywności marketerów, poprzez intensywne wykorzystanie możliwości audio i wideo, a w przyszłości - technologii metaverse. Jeśli dodatkowo zaangażujemy ludzi emocjonalnie, połączymy ich w dobrej sprawie, to zamierzone cele osiągniemy z nawiązką.

Joanna Kwas
Dyrektorka Sprzedaży i Rozwoju Cyfrowego Grupy Wyborcza