Co łączy prowadzenie samochodu i gotowanie obiadu? To, że w trakcie obu czynności można słuchać podcastu, czyli audycji radiowej na żądanie. Taka forma rozrywki towarzyszy już 9 mln polskich internautów!

Co podcastowy trend może dać Twojej firmie? Okazuje się, że bardzo dużo - nawet jeśli nie zamierzasz podcastów produkować.  

Zacznijmy od danych 

Trend na podcasty zbadały Tandem Media (Grupa Radiowa Agora) i Publicis Groupe („Słuchacz podcastów w Polsce", 2021). Z badania wynika, że: 

  • Niemal co trzeci polski internauta słucha podcastów – to prawie 9 mln osób!
  • Miesięczny zasięg podcastów wzrósł w 2021 r. do 31,3 proc.
  • Zasięg tygodniowy audycji na żądanie wzrósł w porównaniu do 2020 o ponad 4 punkty procentowe i wynosi 21,3 proc.
  • Aż 56 proc. słuchaczy podcastów to osoby w wieku 35+
  • Aż 46 proc. słuchaczy podcastów w Polsce ma wykształcenie wyższe
  • 21 proc. słuchaczy podcastów to osoby decyzyjne w swoich miejscach pracy
  • 26 proc. słuchaczy podcastów osiąga zarobki w wysokości minimum 4 tys. złotych netto na osobę
  • Co 5. polski internauta słucha podcastów co najmniej raz w tygodniu
  • Od 2019 r. powstało w Polsce 7 tys. tytułów podcastowych w otwartej dystrybucji
Za dużo czytania? Zobacz krótką prezentację
ZOBACZ

"Podcasty na świecie rosną w siłę – choć to najmłodsze medium, to w ostatnich latach widać gwałtowny wzrost jego popularności, odzwierciedlony w szybującej w górę liczbie serii podcastowych, odcinków i samych twórców." - powiedział "Wirtualnym Mediom" Maciej Moszczyński, dyrektor zarządzający Tandem Media.

Jaki z tego wniosek? Podcasty to przyszłość biznesu. Ich słuchacze są ludźmi wykształconymi, zamożnymi i decyzyjnymi. Audycje na żądanie stanowią dla nich źródło wiedzy przydatnej w pracy i w życiu prywatnym - chociażby jako temat rozmów. To również bardzo atrakcyjna grupa odbiorców dla reklamodawców – dotarcie przez podcasty zapewnia duży zasięg. Większość badanych miała już kontakt z reklamą w podcastach – i aż 69 proc. z nich akceptuje taką promocję marek, w formie cyklu lub odcinka sponsorowanego. 68 proc. odbiorców nie ma także nic przeciwko polecaniu marki przez twórcę audycji. 

Dlaczego Polacy słuchają podcastów? 

Oto ich najważniejsze motywacje: 

  • uważają je za wiarygodne źródło informacji
  • chcą być na bieżąco
  • łatwo mogą znaleźć audycje związane z tematyką, która ich interesuje
  • uważają je za wartościowe i sprawdzone źródło wiedzy
Okazuje się, że większość słuchaczy podcastów w Polsce mieszka w mniejszych miastach (33 proc.) oraz na wsi (34 proc.). Zaskakujące? 

Michał Dobrzański, dyrektor działu analiz i wsparcia biznesu z Tandem Media, wie, skąd taki wynik – słuchacze "zamieszkujący wieś" to na przykład właściciele firm lub menedżerowie, którzy przeprowadzili się za miasto, szukając wytchnienia w ciszy i zieleni.

Warto reklamować się w podcastach 

Na podstawie dostępnych danych wyciągnęliśmy kilka ważnych dla Twojej firmy wniosków. 

Słuchacz podcastu nawiązuje z twórcą bliższą relację 

Twórca podcastu niemalże „mówi słuchaczowi wprost do ucha". To owocuje kameralną i osobistą relacją. Również reklamodawca za pośrednictwem audycji na żądanie daje sobie szansę na zbudowanie bliskiej relacji z odbiorcą. Dzieje się tak między innymi dzięki tzw. transferowi autorytetu: polecenia od zaufanego twórcy znaczą dla słuchacza o wiele więcej niż inne polecenia. 

Podcast wymaga większego skupienia i zaangażowania niż czytanie treści na blogach czy w social mediach 

Odbiorcy często słuchają podcastów na słuchawkach - na przykład podczas jazdy samochodem, w trakcie wykonywania automatycznych czynności (np. sprzątania) czy też w czasie spaceru.  

- Podcast bowiem wymaga od słuchacza odpowiedniego sprzętu, czasu na słuchanie, a także pewnych cech, które wiążą się ze skupieniem uwagi i zaangażowaniem – wyjaśnia Jarosław Śliżewski, dyrektor obszarów cyfrowych Grupy Radiowej Agory, w rozmowie z Wirtualnymi Mediami.  

W zamian zapewnia jednak takie wartości jak np. lojalność użytkowników niespotykana w przypadku innych mediów. A to są już znaczące argumenty dla branży reklamowej. Trzeba też podkreślić, że odbiorcy podcastów są znacznie bardziej przychylni ich twórcom, niż ma to miejsce w odniesieniu do innych treści. Widać to m.in. w komentarzach, wśród których zwykle pojawia się bardzo mało wpisów o charakterze negatywnym czy wręcz hejterskim. 

Słuchacz podcastu akceptuje reklamy 

Niektóre bezpłatne serwisy hostingowe dla podcasterów już o tym wiedzą i przed odtworzeniem audycji odtwarzają reklamy. Znacznie lepszym sposobem, akceptowanym przez blisko 70 proc. odbiorców, jest jednak stworzenie cyklu materiałów sponsorowanych lub polecenie marki przez twórcę. Wynika to między innymi z pozytywnego nastawienia odbiorców podcastu do jego autora. 

Podcast jako forma relaksu 

Występując w podcaście jako partner odcinka lub cyklu, trafiasz ze swoim przekazem do wypoczętego, zrelaksowanego, pozytywnie nastawionego odbiorcy. Być może nawet wdzięcznego za to, że Twoja firma wspiera jego ulubionego twórcę w tworzeniu coraz lepszej jakości audycji. 

Podcast to medium bardzo łatwe w odbiorze 

Wystarczy smartfon pod ręką i słuchawki. Podcasty są dostępne w licznych serwisach streamingowych, online i do pobrania. Dzięki temu odbiorca łatwo może znaleźć audycję, której chce posłuchać, w serwisie, do którego ma dostęp. 

Podcasty są przyszłością content marketingu 

Słucha ich aż 31 proc. polskich internautów. Liczba odsłuchanych godzin podcastów wzrosła w 2020 roku aż o 300 proc., zgodnie z danymi podawanymi przez Spotify. To jasno wskazuje, jak potężną gałęzią content marketingu są audycje na żądanie. 

Podcasty Wyborcza.pl 

Właśnie dlatego w Wyborcza.pl i WysokieObcasy.pl stawiamy na podcasty. I widzimy po wynikach poszczególnych odcinków, że to dobry wybór. 

W tej chwili możemy się pochwalić pięcioma podcastami - "8:10", "Mistrzowie Słowa", "Warszawa Nadaje", "Zdrowa Rozmowa" oraz podcast "Wysokie Obcasy". 

Co warto o nich wiedzieć? 

Podcast "8:10" na Wyborcza.pl 

To codzienny cykl, w którym stawiamy przede wszystkim na aktualności, nie stronimy też od tematów ponadczasowych. Poruszamy się w wielu obszarach - od polityki, przez gospodarkę i biznes, aż po zdrowie i medycynę. Prowadzimy tę audycję nieprzerwanie od grudnia 2019 roku. W każdym dniu tygodnia mamy stałych prowadzących: Joannę Sosnowską, Sebastiana Ogórka, Dorotę Wysocką-Schnepf, Michała Nogasia, Bartosza T. Wielińskiego oraz Łukasza Grzymisławskiego.

Naszymi gośćmi byli m.in.: Agnieszka Holland, Adam Bodnar, Donald Tusk, dr Paweł Grzesiowski. Rozmawiamy z ekspertami w swoich dziedzinach - historykami, naukowcami, dyplomatami, prezesami, pisarzami.

Podcast jest dostępny na: Wyborcza.pl, YouTube PodCast, Tok FM, Google Podcasts oraz na Spotify. Słuchacze podcastu "8:10" to kobiety i mężczyźni w wieku 28-44 lata. 

Podcast WysokieObcasy.pl 

Sukces audycji "8:10" zachęcił nas do stworzenia jej kobiecej odsłony – podcastów "Wysokich Obcasów". Zaczęliśmy je emitować w listopadzie 2020 roku. Dziennikarki "Wysokich Obcasów" mówią w nim o tym, co ważne dla wszystkich kobiet, rozmawiają też z wyjątkowymi gościniami i pokazują portrety niezwykłych kobiet. 

Kategorie tematów poruszanych w audycjach to: rozwój i szczęście, psychologia, prawa kobiet, LGTBQ?, praca, herstorie, Polka za granicą, matka w sądzie, ekologia, zdrowie i uroda, ciałopozytywność, macierzyństwo, miłość i seks, ogród, podróże.

Średnio każdego odcinka podcastu "WO" słucha aż 12 tysięcy odbiorców! Audycja jest dostępna na: WysokieObcasy.pl, Wyborcza.pl, YouTube PodCast, Tok FM oraz Spotify. Podcastu Wysokich Obcasów słuchają głównie kobiety w wieku 28-44 lata – kobiety stanowią aż 70 proc. jego odbiorców. 

Podcast "Mistrzowie Słowa"

W sobotę nasi odbiorcy z dostępem do pakietu klubowego cyfrowej prenumeraty Wyborcza.pl mogą się zrelaksować przy kojącym głosie mistrzów sceny. Znani aktorzy (dotąd np. Andrzej Seweryn, Ewa Błaszczyk, Cezary Żak, Grzegorz Damięcki) czytają najlepsze teksty "Wyborczej". 

Podcast "Warszawa Nadaje"

Tutaj - co drugi piątek - spotykamy się ze znanymi warszawiakami oraz "zwykłymi" mieszkańcami stolicy - pytamy, jak im się żyje, co lubią w swoim mieście, a czego nie. Zapowiadamy wydarzenia, premiery, proponujemy ciekawe miejsca do odwiedzenia, zabytki do zobaczenia. Poruszamy takie tematy jak: historia Warszawy, tematy społeczne, wolny czas w stolicy, komunikacja miejska, opowieści o mieszkańcach.

Gospodarze podcastu to m.in.: Wojciech Tymowski, Arek Gruszczyński i Wojtek Karpieszuk.

Podcast "Zdrowa Rozmowa"

15 czerwca 2022 roku zadebiutował podcast zdrowotny Wyborczej "Zdrowa Rozmowa". Co środę Katarzyna Staszak i Margit Kossobudzka - doświadczone dziennikarki działu nauka i zdrowie Wyborczej - merytorycznie, ale w przystępny sposób i z dawką humoru podejmują tematy ważne oraz takie, o które nie mamy odwagi zapytać lekarza.

"Zdrowa rozmowa" to podcast z misją. W myśl starej zasady "lepiej zapobiegać niż leczyć", częściej usłyszymy o stylu życia niż o chorobach. Prowadzące oddzielają prawdę od fikcji, rozmawiają z ekspertami, pomagają słuchaczom nawigować w gąszczu skomplikowanych, często sprzecznych porad medycznych.

Podcast poruszy takie obszary tematyczne jak: zdrowie, wellness, dieta, higiena, choroby, stres, alergie,profilaktyka, aktywność fizyczna, trendy zdrowotne, nauka - fakty i mity.

Na marginesie warto odnotować, że 64% odbiorców podcastów uważa, że podcasty edukują i podnoszą ich świadomość na temat profilaktyki zdrowotnej (Badanie „Jakich podcastów słuchają Polacy?", SW Research 2021).

Naszych podcastów posłuchajcie TUTAJ

Projekty specjalne 

Mamy na koncie również specjalne inicjatywy, w ramach których powstały cykle dla naszych klientów reklamowych. Jeden z nich to „Bądź dla siebie dobra": dziennikarki "Wysokich Obcasów" rozmawiały z ekspertkami na tematy interesujące kobiety - takimi jak zdrowie, uroda, zdrowie psychiczne. W podcastach promowaliśmy programy telewizyjne emitowane przez BBC Lifestyle, partnera cyklu.