Subskrypcja to narzędzie coraz częściej wykorzystywane przez firmy z całego spektrum branż: od platform streamingowych, przez prasę cyfrową, aż po sklepy online. Wszystko wskazuje na to, że ten trend będzie tylko się wzmacniał. Coraz chętniej właśnie jako subskrybenci słuchamy muzyki, oglądamy seriale, a nawet uzupełniamy zawartość lodówki.

Muzyka, wideo i oprogramowanie na abonament biją w ostatnich latach rekordy popularności. To jednak nie znaczy, że mamy do czynienia ze świeżym wynalazkiem. Wręcz przeciwnie – subskrypcje funkcjonowały już w czasach Jana Kochanowskiego. W XVI wieku na tej zasadzie dystrybuowano - między innymi - atlasy i mapy. 

Z nowszych zastosowań modelu subskrypcyjnego warto wymienić usługi pod etykietą uzupełniania zapasów. Kilka przykładów: 

  • MeUndies – subskrypcja na bieliznę;
  • Parasol – subskrypcja na pieluchy;
  • Dollar Shave Club – abonament na maszynki do golenia.

Niczym innym niż subskrypcjami są również towarzyszące nam nie od dziś prenumeraty gazet, dostęp do sieci kablowych czy nawet karnety na mecze.

Rozwój subskrypcji w mediach na świecie i w Polsce 

Jeszcze całkiem niedawno trudno było sobie wyobrazić model subskrypcyjny w mediach cyfrowych. Czytelnicy byli przyzwyczajeni do prenumeraty gazety papierowej, natomiast internet kojarzył się raczej z darmowym dostępem do informacji. Szlaki przetarł tu "Wall Street Journal", który wystartował ze swoimi subskrypcjami już w 1997 roku. Jedyną konkurencją długo pozostawał w tym zakresie tylko... "Playboy". Ten prawie pusty plac boju dowodził, że kluczem do subskrypcyjnego sukcesu jest unikalna zawartość. Prestiżowy "The New York Times", oparty właśnie na jakościowych treściach, uruchomił subskrypcję w 2005 roku. 

W Polsce subskrypcje na rynku medialnym pojawiły się w 2010 roku wraz z "Rzeczpospolitą" i jej dodatkiem "Plus Minus". W tamtym czasie powstał działający od początku w modelu subskrypcyjnym serwis Piano; miał on gromadzić w jednym miejscu dostęp do treści różnych wydawców. Ten pomysł biznesowy jednak się nie sprawdził. Dziś możemy przypuszczać, że problem tkwił w braku możliwości nawiązania przez odbiorców prawdziwej relacji z medium. Użytkownicy wchodzili przecież w kontakt z operatorem paywalla zamiast z konkretnym wydawcą. Możliwe, że ten nowatorski projekt nie przetrwał, ponieważ subskrybenci czuli się zdezorientowani: nie do końca wiedzieli, za jaką dokładnie usługę płacą.

Jako kolejna do grona polskich mediów subskrypcyjnych dołączyła Wyborcza.pl. W 2014 roku serwis ukrył swoje treści za paywallem; odtąd dostęp do artykułów umożliwiało wykupienie prenumeraty cyfrowej.

Zalety subskrypcji cyfrowych 

Po ponad siedmiu latach działania w modelu subskrypcyjnym możemy wskazać jego najważniejsze atuty i minusy. 

Największą zaletą subskrypcji cyfrowych jest ich odporność na wzrosty i spadki na rynku. W okresie pandemii zainteresowanie cyfrową prenumeratą bynajmniej nie spadło; w przypadku Wyborcza.pl wręcz wzrosło - aż do 290 tysięcy prenumeratorów cyfrowych.  

Kolejny atut tej formy dostępu do treści stanowi, wspomniana już wcześniej, indywidualna relacja z czytelnikiem. Łatwiej ją budować i podtrzymywać konkretnemu wydawcy oferującemu subskrypcję. 

Niezwykle przydatna w tych czasach niepewności staje się możliwość dywersyfikacji przychodów. I tu również wkracza cyfrowa subskrypcja. Malejące przychody z prasy drukowanej to ogólnoświatowy trend; rośnie za to zainteresowanie cyfrowym dostępem do prasy i właśnie ono może zrównoważyć wspomniane spadki przychodów. 

Co napędza subskrypcje? 

Subskrypcje mają wiele przewag nad tradycyjnymi formami dostępu. Przede wszystkim - dopasowanie do możliwości i potrzeb odbiorcy. To usługa przystępna dla klientów, bo umożliwia większą personalizację. Przy okazji pozytywne doświadczenie z subskrypcją zachęca do skorzystania z kolejnych tego typu usług.

Subskrypcja Wyborcza.pl dla biznesu 

Wyborcza.pl oferuje reklamę w ramach prenumeraty cyfrowej. Ta ostatnia to nie tylko miły prezent dla Twoich klientów, pracowników czy partnerów biznesowych, ale także okazja do promocji Twojej marki. Jednym z narzędzi, które Ci to umożliwiają, jest sponsoring.

Sponsoring w prenumeracie Wyborcza.pl 

Sponsoring w prenumeracie cyfrowej to reklama firmy na ekskluzywnych formatach wydawcy - na wyłączność. Odporna na Adblocka, widoczna w każdym artykule, na każdym urządzeniu i przez cały okres trwania prenumeraty. Jak to działa? 

Otrzymujesz voucher od Wyborcza.pl. Wręczasz go swoim klientom, pracownikom lub partnerom biznesowym, a oni aktywują dostęp na specjalnej stronie aktywacji, którą przygotowaliśmy dla Twojej firmy. 

Obdarowane przez Ciebie osoby mogą swobodnie czytać treści w serwisach Wyborcza.pl. W każdym czytanym artykule widzą informację o tym, że dostęp otrzymali w prezencie od Twojej firmy. 

#Nie posiadam - subskrybuję 

Grupa Wyborcza prowadzi projekt „Nie posiadam", którego celem jest kształtowanie nowego, zrównoważonego podejścia do posiadania i konsumpcji. Na łamach „Gazety Wyborczej", serwisu Wyborcza.pl, Wyborcza.biz i „Wysokich Obcasów" dziennikarze opisują trendy, jakie zaistniały w społeczeństwie i gospodarce, poruszając przy tym temat świadomej konsumpcji, ekonomii społecznej oraz „życia na abonament" w specjalnym serwisie Wyborcza.pl/nieposiadam

W ramach projektu przeprowadzaliśmy 18 listopada 2021 roku pierwszą konferencję "Subscription Day" z udziałem ekspertów z Polski i ze świata.

Eksperci opowiedzieli o tym, jak transformować biznesy na nowy model biznesowy. Udział wzięli m.in. przedstawiciele "Financial Timesa", International News Media Association - INMA, Publicis Groupe, Patronite.pl oraz giganci rynku subskrypcyjnego, którzy podzielili się doświadczeniem transformacji tradycyjnych biznesów na model subskrypcyjny. 

Kolejna edycja konferencji odbędzie się 17 listopada 2022 roku.