Pokolenie Z to nośny medialnie temat, będący w obiegu już dobre parę lat. Niestety wydźwięk artykułów dotyczących zetek - zwłaszcza z punktu widzenia współpracowników i szefów - jest negatywny, co nie ma pokrycia w rzeczywistości.
„Społecznicy czy egoiści? Pokolenie Z na rynku pracy" (2023) - raport firmy well.hr. (Wyborcza.pl była jego patronem medialnym) - przynosi odświeżające i optymistyczne spojrzenie na zetki w pracy. Wykorzystamy jego dane i wnioski w naszym artykule.
Tendencje demograficzne sprawiają, że starsi pracownicy opuszczają rynek pracy szybciej niż młodzi są w stanie wypełnić po nich lukę.
Nic dziwnego, że przyciągnięcie talentów staje się coraz większym wyzwaniem dla organizacji.
Ten trend daje samym zetkom wiele szans i przewag - tworzą oni tzw. rynek pracownika, na którym zatrudnieni i szukający pracy mają wysokie oczekiwania wobec pracodawców.
Urodzeni w latach 1995 – 2012 są otwarci na pracę na rynku globalnym, chętnie poszukując okazji zatrudnienia w międzynarodowej korporacji, często przy tym pracując w Polsce - zdalnie.
To kolejny powód dla organizacji, żeby wdrożyć działania - w tym atrakcyjną ofertę benefitów - przyciągające i zatrzymujące młode pracowniczki i pracowników.
Jak widzą siebie przedstawiciele najmłodszej generacji na rynku pracy? Wśród swoich największych atutów wymieniają te, które będą w organizacjach coraz bardziej pożądane, bo są niezbędne w czasach wielokryzysu czy też rzeczywistości VUCA (volatility -zmienność; uncertainty - niepewność; complexity - złożoność; ambiguity - niejednoznaczność).
Są to między innymi:
Co ciekawe, duży procent zetek obawia się pracy z reprezentantami starszych pokoleń, ale jednocześnie aż 77% z nich chętnie weszłoby w rolę mentorów technologicznych*.
Nowe media i technologie to oczywiście domena najmłodszego pokolenia na rynku pracy. Co pokazują liczby?
91% zoomerów deklaruje, że dostęp do technologii będzie dla nich istotnym czynnikiem wpływający na wybór pracodawcy.
80% przedstawicielek i przedstawicieli pokolenia Z chciałoby pracy jedynie z zaawansowanymi technologiami.
80% zetek uważa, że nowoczesne technologie pozytywnie wpływają na równe traktowanie i włączanie różnych grup do organizacji**.
*Generation Z: Five Surprising Insights.
** Raport Dell Technologies, 2018.
Według obiegowych opinii osoby z pokolenia Z w pracy unikają wypełniania swoich obowiązków, są roszczeniowi i nielojalni. Z raportu well.hr wyłania się inny obraz.
Zetki są to osoby ambitne, nastawione na rozwój, lojalne wobec pracodawcy - choć na innych zasadach niż poprzednie pokolenia.
Młodzi często zmuszeni są pracować dla kilku firm jednocześnie (z powodu niskich zarobków). Większość z nich deklaruje lojalność wobec pracodawcy, ale jednocześnie są oni otwarci na nowe możliwości zatrudnienia i – co było raczej nie do pomyślenia dla poprzedników - wykonują swoją pracę adekwatnie do poziomu wynagrodzenia.
To spośród młodych wywodzą się najbardziej energiczne i wpływowe aktywistki i aktywiści, walczący o przyszłość planety i świata społecznego. Dla zetek ogromne znaczenie ma równość, włączanie, różnorodność, sprawiedliwość społeczna czy ekologia. Realizacji tych wartości oczekują też od pracodawców.
W pracy istotne jest dla zoomerek i zoomersów również uznanie, częsty feedback, dbałość o dobrostan pracowników oraz otwartość menadżerów na pomysły i uwagi kadry.
Wszystko to do niedawna raczej nie stanowiło priorytetu w większości organizacji. Dlatego przemiana kultury organizacyjnej "pod zetki" to dość trudny, długofalowy i ambitny projekt – warty jednak przeprowadzenia, a właściwie - konieczny.
Za odmiennymi: spojrzeniem na świat, wrażliwością i oczekiwaniami młodych pracowników idzie inne zapotrzebowanie na benefity w pracy. To, co było atrakcyjne dla milenialsów czy generacji X, dla zetek jest albo oczywistością albo czymś zbędnym.
Raport Well.hr. "Społecznicy czy egoiści? Pokolenie Z na rynku pracy" pokazuje, że młodzi pracownicy za najcenniejsze benefity pozapłacowe uznają:
Warto tutaj dodać, że w trakcie rozważania ogłoszeń o pracę zoomerki i zoomerzy – aż 82.1% z nich – biorą pod uwagę ofertę benefitów. Dla 58% młodych Polaków i Polek jej bogactwo to dowód na to, że organizacja jest atrakcyjna.
Jak już wiemy, reprezentantki i reprezentanci pokolenia Z cenią sobie swój dobrostan psychiczny oraz ciągły rozwój osobisty i zawodowy. Do tego dodajmy oczekiwanie jak najlepszej atmosfery w firmie i dobrych relacji – tak w miejscu pracy, jak i w życiu prywatnym.
Wszystko to – i wiele więcej - zapewnia wyjątkowy benefit Wyborczej – subskrypcja serwisówWyborcza.pl, Wyborcza.biz i WysokieObcasy.pl.
W ofercie wydawniczej są publikacje w wielu formatach (artykuły, podcasty, wideocasty, materiały wideo, webinary czy e-kursy) i z bogatą paletą tematów.
Dziennikarki i dziennikarze naszych mediów piszą, rozmawiają i edukują m.in. o:
Te tematy goszczą w trzech naszych głównych serwisach (Wyborcza.pl, Wyborcza.biz oraz WysokieObcasy.pl) oraz w specjalnych działach, poświęconych wyłącznie tym obszarom - Żyć Lepiej i Instytut Dobrego Życia, a także autorski podcast Agnieszki Jucewicz "Moja odwaga". Z kolei strona Odblokuj swój potencjał jest wizytówką naszego benefitu dla pracowników.
Dodatkowo Wyborcza.pl, Wyborcza.biz i WysokieObcasy.pl prowadzą liczne akcje społeczne i edukacyjne z obszarów ekologii, równości płci, pracy czy zdrowia psychicznego, np. Nieustraszona w pracy, Superbohaterka, Jedna planeta. Jedno życie, Wielki test wiedzy o klimacie, Zaprojektowane po ludzku, Życie zawodowe. Rozmowy o pracy, Miasta idei czy Odkręcamy korki. Rowerem do pracy.
Oczywiście to nie wszystkie obszary treści na stronach grupy Wyborcza.pl. Ważnym tematem jest dla redakcji kultura, pod wszelkimi postaciami – od sylwetek niebanalnych artystek i artystów, poprzez przewodniki po wydarzeniach i recenzje, po fragmenty najciekawszych książek.
Dumą Wyborczej jest dwumiesięcznik "Książki" (dostępny i poszerzony również na Wyborcza.pl) - jedyny na polskim rynku magazyn prezentujący nowości wydawnicze. "Książki" to także pogłębione eseje i pasjonujące wywiady z obszaru o wiele szerszego niż literatura. Publikacje dotyczą również filmów, seriali, historii, social mediów czy najważniejszych problemów społecznych, takich jak zmiany klimatu, wpływ sztucznej inteligencji na rynek pracy czy życie miłosne w XXI wieku.
Benefit w formie subskrypcji wartościowych serwisów z treściami nie tylko atrakcyjnymi i przydatnymi, ale też eksperckimi i zgodnymi z najwyższymi standardami dziennikarstwa, to unikalne rozwiązanie na rynku.
Nie bez znaczenia jest też to, że korzystanie z platformy z treściami przydatnymi np. w pielęgnowaniu zdrowia psychicznego jest łatwe i anonimowe dla użytkowników, a niskokosztowe dla pracodawcy.
Na koniec podsumujmy to wszystko bardzo optymistycznym stwierdzeniem ekspertki:
- Warto pamiętać o tym, co zawdzięczamy najmłodszym pokoleniom pracowników. To one wywierają na pracodawców presję, która jest źródłem dobrych zmian. Słusznie zauważa w swoim wystąpieniu na TEDex Jen Fisher: Kolejne pokolenia będą wspominały nasze kolektywne wypalenie tak, jak wspominamy dziś warunki pracy podczas rewolucji przemysłowej
- zauważa Magdalena Pancewicz, współzałożycielka Well.hr.
Wizja świata zetek, ich wrażliwość i oczekiwania, często wydają się starszym od nich przytłaczające i nierealistyczne. Jednak każda wielka zmiana rodziła się w takiej atmosferze. Zaufajmy młodym i pozwólmy im transformować świat - w tym świat pracy – na lepsze.