Triathlon, czyli zawody polegające na przepłynięciu, przejechaniu i przebiegnięciu trzech odcinków na igrzyskach olimpijskich po raz pierwszy rozegrano w 2000 roku w Sydney.
Sport ten w aktualnej formie pochodzi z Francji i liczy sobie mniej, niż sto lat. Rozgrywany na wielu dystansach, daje szansę na sprawdzenie siebiegłównie pod kątem wytrzymałości i umiejętności dobrego rozłożenia sił własnego organizmu. Olimpijski dystans triathlonu to półtora kilometra wpław, czterdzieści kilometrów na rowerze (w przybliżeniu dystans z PiotrkowaTrybunalskiego
do Łodzi) i bieg na dystansie 10 kilometrów (nieco mniej, niż z centrum Łodzi do Zgierza).Organizowane są też jednak zawody na innych dystansach, m.in. Ironman (3,86 km w wodzie, 180,2 km na rowerze oraz bieg na dystansie maratońskim) czy trwające trzy dni zawody Ultraman (10 km do przepłynięcia, 276 km na rowerze, 84 km biegu).
Walka na poszczególnych etapach różni się nieco od tego, co znamy z zawodów rozgrywanych dla każdej dyscypliny z osobna. Triathlonista musi zachować optymalną sprawność i siłę na każdym z etapów. Podczas pływania obciąża nogi w mniejszym stopniu, niż ma to miejsce podczas zawodów pływackich. Siła w nogach będzie mu przecież później potrzebna także do jazdy na rowerze i biegu. W wielu zawodach triathlonowych niedozwolona jest jazda na rowerze w peletonie, za to przepisy mogą określać minimalny odstęp między rywalizującymi osobami, na przykład dziesięciometrowy. Bieganie w trójboju różni się nieznacznie od innych konkurencji biegowych. Różnice biorą się głównie stąd, że jest etapem ostatnim, gdy zawodnik musi zmagać się nie tylko z samym dystansem do pokonania, lecz także efektami wzmożonego wysiłku na wszystkich poprzednich etapach. Początkujący triathloniści bywają zaskakiwani podczas pokonywania biegiem pierwszych kilkuset metrów tym, jak dziwacznie zachowują się ich nogi po pływaniu i jeździe na rowerze.
Trening do zawodów oczywiście wymaga przygotowania kondycyjnego, czyli głównie ćwiczeń kardio. Profesjonaliści uzupełniają go o inne dyscypliny sportu, na przykład podnoszenie ciężarów, jogę albo pilates. Kluczowa dla osiągnięcia sukcesów w tym sporcie jest nie tylko poprawa wydolności organizmu, lecz także znajomość własnych ograniczeń i umiejętność rozkładania sił na całe zawody, by służyły optymalnie w czasie wszystkich etapów.
Na zawodach triathlonowych liczy się nie tylko czas pokonywania wyznaczonych odcinków, lecz także czas niezbędny na przebranie się między etapami. Również w tym miejscu jest pole do optymalizacji. Niektórzy trójboiści nie noszą skarpetek, by szybciej zakładać buty do jazdy na rowerze. Czasem montują je do pedałów, by wsunąć w nie stopy już podczas jazdy. Opracowane zostały także stroje nadające się zarówno do pływania, jak i jazdy na rowerze, dzięki czemu oszczędza się czas na jedno przebranie się. Zawodnicy mają tu dość duże pole manewru, choć przepisy w innych kwestiach są bezlitosne. Dyskwalifikacja grozi na przykład za zdjęcie kasku z głowy podczas jazdy na rowerze, a w niektórych zawodach regulamin wymaga, by kask był założony jeszcze zanim zawodnik weźmie rower ze stojaka. W ferworze walki o cenne sekundy trzeba wciąż zachować skupienie i pamiętać o regulaminie.
Najbardziej prestiżowe zawody triathlonowe to Ironman, o ledwie czterdziestoletniej historii. Pierwsze miały miejsce w 1978 r. na Hawajach, a były bezpośrednim skutkiem debaty toczonej między pływakami a biegaczami o to, kto jest lepszym, bardziej sprawnym sportowcem. Spór postanowiono rozstrzygnąć w formule triathlonu, ale na dłuższym dystansie. W zawodach wystartowało piętnastu zawodników, ukończyło je dwunastu. Pierwszym Ironmanem został Amerykanin, Gordon Haller, który pokonał łączny dystans w czasie poniżej dwunastu godzin. Do dziś zawody rozgrywane na Hawajach uznawane są za najbardziej prestiżowe. Aktualny rekordzista tych zawodów, Patrick Lange z Niemiec, w ubiegłym roku miał czas nieco tylko przekraczający osiem godzin, czyli niemal o jedną trzecią lepszy, niż osiągnięty podczas pierwszych zawodów.
Jak głosi oficjalne hasło zawodów, pokonanie całego dystansu daje prawo do przechwalania się tym osiągnięciem do końca życia. Szczycą się nim dziś ludzie w różnym wieku.
Niezwykle znana w środowisku jest Żelazna Zakonnica - Amerykanka, Madonna Buder.
Treningi triathlonowe rozpoczęła w wieku 48 lat, mając za sobą 17 lat w zakonie. Pierwszego Ironmana ukończyła w wieku 55 lat, a do dziś ma ich za sobą 45, a oprócz tego także 280 zawodów triathlonowych na innych dystansach. Dzierży też tytuł najstarszej osoby, która Ironmana ukończyła, co udało się jej uczynić w wieku 82 lat. Do treningów zachęcił ją znajomy duchowny, zachwalając możliwe do osiągnięcia dzięki nim relaks i spokój, ale także jako metodę na rozwój własnego umysłu, ciała i ducha.
Trudno znaleźć sport, który bardziej niż triathlon stawia nacisk na ogólną wytrzymałość organizmu i precyzyjne dawkowanie sił niezbędnych do pokonania całego dystansu. W jego skład wchodzą trzy dyscypliny sportowe, które same w sobie świetnie służą do aerobowego treningu całego organizmu. Nic dziwnego więc, że wykorzystywany bywa także jako metoda na poprawę wydolności i wytrzymałości. Jest przy tym znacznie bezpieczniejszy niż samo bieganie, bo ze względu na różnorodne obciążenie mięśni i stawów generuje mniejsze ryzyko kontuzji.
Może więc warto zacząć ćwiczyć właśnie trójbój? Przecież obiektów, na których można pływać w Polsce jest już w tej chwili bez liku, a dojazdy na rowerze i biegu nie są potrzebne żadne specjalistyczne przygotowania.
MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z MERCEDES-BENZ
MATERIAŁY PARTNERA
Mercedes-Benz Klasy C
moc i dynamika
Żyjesz dynamicznie i oczekujesz ponadprzeciętnych rozwiązań. Mercedes-Benz Nowej Klasy C Coupé to samochód, który spełni wymagania osób, którym zależy na szybkim osiąganiu celów każdego dnia i w każdych warunkach! Ten model to doskonały przykład rezultatów powstałych w wyniku ciągłego rozwoju i poszukiwania najlepszych rozwiązań.
Siła i dynamizm zaklęte w atletycznej sylwetce
Prezentowana Klasa C to sportowa, opływowa i płaska stylistyka, której dodano mocny, atletyczny wygląd. Piękną, muskularną linię podkreślają przednie i tylne spojlery. Zastosowanie nowoczesnych reflektorów MULTIBEAM LED sprawia, że całość sylwetki robi niesamowite wrażenie. Do produkcji modelu wykorzystano najlepszej jakości materiały charakteryzujące się wytrzymałością i ponadczasową estetyką. Kropką nad „i” są propozycje nowych odcieni lakierów, które jeszcze bardziej eksponują charakter modelu i nawiązują do sportowej stylistyki samochodu. Możesz zdecydować się na chłodną, ascetyczną barwę, jak również wybrać metalizowany szary grafit.
Wnętrze emanujące pięknem i funkcjonalnością
Obsługa nowej Klasy C Coupé przypomina intuicyjne korzystanie ze smartfonu. Na uwagę zasługuje nowoczesny cyfrowy wyświetlacz o przekątnej 10,25 cala, który zapewnia idealny odczyt w każdych warunkach. Zastosowano tutaj wiele innowacyjnych elementów obsługi oraz praktycznych wskaźników. Kierownicę wyposażono w przyciski Touch Control. Przyciągającym uwagę rozwiązaniem jest cyfrowy, przezierny kokpit umieszczony na przedniej szybie, co dodatkowo maksymalizuje wygodę w prowadzeniu samochodu. Możesz zdecydować się także na bardzo atrakcyjne, dodatkowe opcje – w pełni cyfrowe instrumenty czy powiększone wyświetlacze. Doskonały komfort jazdy zapewnia system sterowania ENERGIZING, który umożliwia pełną kontrolę nad jakością dźwięku, natężeniem światła oraz intensyfikacją bodźców zapachowych.
Przyjemność z jazdy zapewniają ergonomiczne fotele, których parametry możesz ustawić względem osobistych preferencji. Najnowsza generacja inforozrywki gwarantuje wspaniałe doznania podczas prowadzenia samochodu. Wszystkie instrumenty, które dołączono do konkretnego wyposażenia, można podświetlić lub też dostosować graficznie do swoich upodobań. Do wyboru masz styl grafiki w klimacie klasycznym, sportowym oraz progresywnym. Możliwość sterowania głosem – LINGUATRONIC – daje Ci pewność, że zachowasz pełną kontrolę nad systemami obsługi, szczególnie w czasie bardzo dynamicznej jazdy. Redukcja hałasów zewnętrznych to dodatkowa zaleta Klasy C Coupé. Idealne wyciszenie zapewniają szyby ze szkła akustycznego. Dzięki temu, nawet przy bardzo dużych prędkościach, zapewnisz komfort jazdy sobie i pasażerom. Podczas jazdy możesz skorzystać z wielu ciekawych opcji – np. bezprzewodowego ładowania urządzeń mobilnych. Interesującym rozwiązaniem jest możliwość stworzenia we wnętrzu pojazdu nastrojowego klimatu, który zapewni Ci system Ambiente, dostosowujący oświetlenie do wymogów kierowcy i pasażerów.
Wytrzymałość, która gwarantuje nieprawdopodobne osiągi
Klasę C Coupé cechuje ponadprzeciętna wytrzymałość, zwrotność i dynamika jazdy. Wszelkie komponenty zostały wykonane z materiałów najwyższej klasy, które gwarantują długotrwałe i bezawaryjne użytkowanie. Zrywne oraz mocne 6-cylindrowe silniki zapewniają pęd, niezawodność i pokonanie każdej trasy. Bezpieczeństwo oraz łatwość w prowadzeniu to kombinacja pakietów wspomagania, w której znajdziesz asystenta martwego punktu i znaków drogowych, jak również pakiet parkowania z kamerą cofania 360 stopni i ułatwieniem w parkowaniu i znalezieniem miejsca do postoju. Zawieszenie DYNAMIC BODY CONTROL jest specjalnie dedykowane do sportowej jazdy. Mocny napęd na cztery koła 4MATIC pozwoli Ci czerpać satysfakcję z prowadzenia, nawet po bardzo śliskiej powierzchni. Brak wstrząsów zapewnia AIRBODY CONTROL, który pozwala na bardzo łagodne toczenie. Niskie spalanie i dynamiczne przyspieszenie zapewnią Ci najlepsze osiągi w tej klasie.
Mercedes-Benz Coupé Klasy C to samochód dla osób bardzo wymagających, którzy pragną silnych doznań, dynamicznej jazdy i wytrzymałości ponad miarę.