Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Nowy numer jest dostępny w serwisie Prenumerata24.pl, gdzie wyjątkowo można go zamówić z bezpłatną dostawą do domu. Wydanie kupimy również w wersji cyfrowej w serwisie Publio.pl. Wszyscy prenumeratorzy „Wyborczej” mają możliwość pobrania tego wyjątkowego wydania za darmo na dowolny wygodny dla siebie czytnik.

KANON NA LEPSZE JUTRO

„Lata nauki Wilhelma Meistra”,

czyli Goethe uczy nas dziś, do czego dążyć. „Traktowałam klasykę jako sprawę najwyższej wagi. Nie chciałam niepokoić klasyki bez potrzeby” – pisze dla „Książek” Maria Janion, przedstawiając pierwszy tytuł „Kanonu na lepsze jutro”.

„49 opowiadań",

czyli wybierz się na ryby z Papą Hemingwayem. Poleca Marek Bieńczyk.

„Wszystko dla pań”,

czyli jak Emil Zola opisał półtora wieku temu dzisiejsze sieciówki. O wyzysku, który im towarzyszy, piszą dziś jego spadkobiercy. Poleca Anna Smolar.

.. .

„Niebezpieczne związki”

Pierre’a Choderlosa de Laclosa, czyli co łączy markizę z Polańskim. Poleca Katarzyna Surmiak-Domańska.

„Lalka”

Bolesława Prusa to powieść o tym, że gdy wszystko ma cenę, świat przestaje być ludzki. To powieść o świecie, w którym tkwimy. Poleca Ryszard Koziołek.

„Czarodziejska góra”

Thomasa Manna, czyli: jesteśmy już w okopach, czy jeszcze w sanatorium? Poleca Agnieszka Holland.

„Raj utracony”

Johna Miltona, czyli jak pogodzić religię z nowoczesnością. Poleca Agata Bielik-Robson.

„Inwazja jaszczurów”

Karela Capka, czyli czy da się zmontować jaką taką ludzkość. Poleca Mariusz Szczygieł.

.. .

„Wojna i pokój”,

czyli jedna rzecz, w której pomylił się Tołstoj. Poleca Adam Zagajewski.

„Bóg rzeczy małych”

Arundhati Roy, czyli jak małe bezduszności rodzą wielkie tragedie. Poleca Martyna Bunda.

„Pamiętnik z powstania warszawskiego”

Mirona Białoszewskiego, czyli frajda przeżycia. Poleca Tadeusz Sobolewski.

„Notatki z podziemia”

Fiodora Dostojewskiego, czyli jak się warzą kompleksy i dojrzewa resentyment w tych, których odsuwamy do internetowych wspólnot przegrywów. Poleca Łukasz Najder.

„Zawsze mieszkałyśmy w zamku”

Shirley Jackson, czyli prawdziwa groza tkwi w fundamentalnej ksenofobii i kiepskich podstawach umowy społecznej. Poleca Weronika Szczawińska.

„Msza za miasto Arras”

Andrzeja Szczypiorskiego, czyli zranione wspólnoty gotowe są uznać za autorytety najbardziej obłąkanych. Poleca Magdalena Tulli.

.. .

„Mistrz i Małgorzata”

Michaiła Bułhakowa, czyli rękopisy wprawdzie płoną, ale… Poleca Maria Poprzęcka.

„Dżuma”

Alberta Camusa, czyli pochwała rutyny w czasach nadzwyczajnych. Poleca Małgorzata Rejmer.

„Potop”

Henryka Sienkiewicza, czyli bardzo smaczne i bardzo trujące ciasteczko. Poleca Stefan Chwin.

„Orlando”

Virginii Woolf, czyli każdy z nas nosi w sobie i mężczyznę, i kobietę. I tak jest dobrze. Poleca Renata Lis.

„Zapiski z domu wariatów”

Christine Lavant, czyli ta chwila, w której dziewiąte dziecko górnika z górskiej doliny, któremu odmówiono edukacji i skazano je na robótki ręczne, przemówi mocarnym głosem. Poleca Zyta Rudzka.

„Hańba”

J.M. Coetzeego, czyli zapomnijmy o hańbach, zacznijmy od zera, stańmy się społecznością metojków. Poleca Przemysław Czapliński.

„Dzienniki czasu wojny”

Zofii Nałkowskiej, czyli instrukcja życia po końcu świata. Poleca Józef Hen.

.. .

„Wehikuł czasu”

Herberta George’a Wellsa. Czyli: hej, hej, Mars atakuje, żadnej litości nie czuje. Poleca Krzysztof Varga.

„Pielgrzym nad Tinker Creek”

Annie Dillard, czyli dziewięć lekcji na ciężkie czasy. Poleca Tadeusz Sławek.

„Kwartet aleksandryjski”

Lawrence’a Durrella, czyli jak na nowo odnaleźć w świecie głębię. Poleca Tomasz Stawiszyński.

„Dni bez końca”

Sebastiana Barry’ego, czyli dobro (jednak) zwycięża. Poleca Olga Hund.

POZA TYM W NUMERZE:

Salman Rushdie

Jestem optymistą trzech kultur, więc oczekują cudów – mówi słynny pisarz Łukaszowi Grzymisławskiemu.

Jestem lepszy niż Kardashianki…

Także w kwestiach mody! – laureat Pulitzera Andrew Sean Greer wyjaśnia Ignacemu Karpowiczowi i Juliuszowi Kurkiewiczowi, dlaczego najtrudniej jest napisać książkę, która nam poprawi nastrój i solidnie nas rozśmieszy.

Będzie wielka recesja, a potem…

Sami wiecie, przyjdzie faszyzm – autor najgłośniejszej włoskiej powieści od czasów Ferrante Antonio Scurati opowiada Michałowi Nogasiowi, jak przejrzał Mussoliniego na wylot.

SEKS!!! I już mamy waszą uwagę

Takie to proste. Czego nie wiecie o seksie współczesnych kobiet – sprawdza Katarzyna Wężyk.

Zwierzęta uczą nas przyjaźni

Czego konkretnie – wyjaśnia Tomasz Ulanowski.

Krótka przerwa

Wyobraźmy sobie akcję słynnych powieści w czasach koronawirusa – na przykład „Zbrodni i kary” albo „50 twarzy Greya”. Czyli korekta izolacyjna „Krótkiej przerwy”: Natalii Szostak i Justyny Sucheckiej.

Joanna Bator

Opowiada Michałowi Nogasiowi, jak pracuje (przy biurku) nad nową powieścią. I za kim czasem tęskni.

Recenzujemy wszystkie najważniejsze nowości

W tym te najważniejsze – powieść Rebeki Makkai i opowiadania Teda Chianga.

Stały dodatek „Książki dla dzieci i młodszych dorosłych”

A w nim świętujemy - piórem Joanny Olech - 75 lat z Pippi Pończoszanką, a Natalia Szostak wita nową J.K. Rowling (chociaż jest nieśmiałą Francuzką).

Bardzo ważne wiersze Czesława Miłosza i Jacka Podsiadły

UWAGA. W czwartek, 30 kwietnia br. w godz. 19-20 odbędzie się kolejne spotkanie redakcji „Książek” z czytelnikami. Tym razem występ improwizatorów Klubu Komediowego inspirowany najnowszym wydaniem „Książek. Magazynu do Czytania” po raz pierwszy odbędzie się w świecie wirtualnym. Spektakl będzie można bezpłatnie obejrzeć na kanale YouTube Klub Komediowy TV oraz na profilu Klubu Komediowego na Facebooku. Transmisja na żywo rozpocznie się o godzinie 19. Strona wydarzenia: https://www.facebook.com/events/549312569122395/

<<Reklama>> Magazyn Książki dostępny jest w formie elektronicznej w Publio.pl >>

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.