Płacił robotnikom tyle, że stać ich było na auta, które produkowali w jego fabrykach. W zamian musieli się godzić na prowadzenie życia, które organizował im jak taśmę produkcyjną. Nienawidził związków zawodowych i Żydów. Inspirował faszystów i komunistów. O kogo chodzi? O Henry'ego Forda, jednego z najsłynniejszych przemysłowców w dziejach.

Ale Historia! CZYTAJ CO PONIEDZIAŁEK z papierowym wydaniem 'Gazety Wyborczej' i oglądaj w wersji Ale Historia. Wideo.
Komentarze
W polskich wytworniach oscypkow tez tak jest.
już oceniałe(a)ś
55
5
Ciekawe dlaczego nienawidził żydów. Jak myślicie?
@dd1987 Bo nie chcieli kupowac aut tylko jezdzili bryczkami ciagnietymi przez osiolki. A Ford byl milosnikiem osiolkow.
już oceniałe(a)ś
24
4
@Gosc: aaa Dokladnie! Za co lubic Zydow? Ze sprytnijesi od Polakow?
już oceniałe(a)ś
16
20
@Gosc: aaa > a za co ich lubić? Polakom albo szkodzili albo ich mordowali. Historia raczje wskazuje, że to robili Polacy Żydom, ale nauka kościoła każe odwracać wszystko tyłem do przodu. To dlatego kościół tyle gada o tym, że "zagrabione należy oddać" :)
już oceniałe(a)ś
30
34
@Gosc: podatnik Jaka historia? Niepotwierdzone w 100% Jedwabne?
już oceniałe(a)ś
16
16
@Gosc: podatnik No wlasnie z ta historia .Masz pewne luki w wyksztalceniu,ale ja sie nie dziwie,bo jestes ofiara permanentnej reformy oswiatowej.
już oceniałe(a)ś
13
15
@dd1987 czy nienawidził to nie wiem. Że nie lubił - to zrozumiałe. Dobrze wiedział ze i w komunizmie i w związkach zawodowych i w ogóle w kombinowaniu Zydzi maczali dośc solidnie łapki... Pozdrawiam' Losiu
już oceniałe(a)ś
13
11
@dd1987 obejrzyj sobie Ziemie Obiecaną
już oceniałe(a)ś
7
1
@dd1987 HITLER TO HIMMLER: "ARE YOU CRAZY?!!! I said I didn't like JUICE. NOT JEWS!!!!!"
już oceniałe(a)ś
20
1
@dd1987 bo sam był Żydem, i chciał uniknąć demaskacyii hah
już oceniałe(a)ś
3
2
@dd1987 bo śmierdzą czosnkiem i zanieczyszczają powietrze :D
już oceniałe(a)ś
1
2
@dd1987 Henry Ford - jeden z najwazniejszych ludzi w naszej cywilizacji, w ostatnich stu latach, pod koniec zycia wyraznie stwierdzil, ze Jego poglady, ktore publikowal w "Miedzynarodowym Zydzie" sa bledne. Wyrazil ubolewanie z ich powodu, a takze z powodu Jego kontaktow z III Rzesza. Warto byloby poznac cala historie Forda, zanim zada sie jakies pytania.
już oceniałe(a)ś
1
1
System masowej produkcji nie był pomysłem Forda. Jego geniusz polegał na przeniesieniu tego pomysłu na produkcję samochodów. Z tym płaceniem więcej też nie było tak do końca różowo - Ford musiał to robić ze względu na bardzo dużą rotację pracowników w swoich zakładach. Pracownicy na taśmie nie mogli znieść warunków pracy w zakładach, w których wydzielano im do pracy tylko tyle miejsca, ile było im niezbędne a powtarzalność wykonywanych zadań była nie do zniesienia. Wspomniany 'wydział socjologiczny' prowadzony był przez ex-boksera, bezwględnego przestępcę, Harrego Benneta i to właśnie na tym 'dziale socjologicznym' Hitler wzorował swoje Gestapo.
@Gość: w.t. tak strasznie robotnicy mieli u forda, że aż pchali się tam do roboty drzwiami i oknami:)
już oceniałe(a)ś
17
19
@dyktator_bolandy Wystarczy ludziom zabrać robotę, pieniądze i nie dać jedzenia, wyrzucać z domów i już po chwili pchają drzwiami i oknami tam, gdzie mogą dostać michę żarcia. A malutkie głuptaczki mogą to podawać jako dowód wspaniałości kapitalizmu :)
już oceniałe(a)ś
27
13
@Gość: podatnik Coz za skrajnie komuszo-lewackie myslenie. A co to ludzie to jakies bezrozumne bydlo? A czy Mr. Ford poskladany byl z jakiegos innego DNA? Rzady nad swoja korporacja dostal z ustanowienia jakeigos boskiego cesarza? Ojciec mojego dobrego znajomego zalozyl firme produkujaca napoje. Recznie napelnial butelke po butelce w garazu.... Jak znajomy sprzedawal firme (bo synowie sie poklocili i nie chcieli przejac interesu), to mial trzy linie robiace 1600 puszek na godzine (o ile dobrze pamietam) i zatrudnial ok 900 osob. American dream, od pucybuta do milionera. Nie ma zadnej mocy odgornej, ktora "zabiera robote", jest tylko brak elastycznosci, kwalifikacji i motywacji. cheers
już oceniałe(a)ś
14
13
Zmienił sposób produkcji ponieważ jego manufaktury splajtowały i musiał posłać parę milionów robotników na bruk. O ile pamiętam, to jego konkurencja pierwsza wpadła na ten pomysł. A Żydów nienawidził dlatego, że uważał iż to bankierzy (Żydzi) spowodowali kryzys lat dwudziestych. Autorom polecam świetny film biograficzny o Fordzie
już oceniałe(a)ś
2
0
@dyktator_bolandy było bezrobocie, to się pchali
już oceniałe(a)ś
1
0
@Gość: w.t. Ford jedynie stosowal zasady ergonomii, o czym zreszta pisal (moze nie uzywajac tego wyrazenia) w "Moje zycie, moje dzielo". Coz z tego, ze rotacja byla spora? W tamtych czasach z tym problemem borykaly sie wszyscy trzej producenci aut z Detroit ( Ford, GM, Chrystler). To dzieki tym trzem fabrykom populacja miasta wzrosla w ciagu jednego dziesieciolecia o 600 tysiecy ludzi. Rak do pracy zawsze bylo sporo, wiec nie mozna powiedziec, ze placil zeby zatrzymac robotnikow. Ford zreszta dazyl do tego, aby konstruowanie jego aut bylo czynnoscia na tyle prosta, aby kazdy mogl pracowac. Pamietasz chyba z ksiazki, gdy wylicza liczbe pracujacych u niego osob niepelnosprawnych? A jesli chodzi o powtarzalnosc czynnosci: piszesz tak, jakby w dzisiejszych fabrykach i montowniach tego nie bylo... Ludzie pracuja w takich fabrykach i skladaja setki czy tysiace jakichs elementow dziennie, zarabiajac przy tym - relatywnie biorac oczywiscie - mniej, niz Ford placil swoim ludziom.
już oceniałe(a)ś
0
0
nawet zdania o tym, ile pieniedzy wyslal Hitlerowi na sluszne sprawy...
@Gość: uff Spoko, pamiętamy te jego zasługi.
już oceniałe(a)ś
10
1
wspomagal hitlera i poniosl najwieksza plajte budujac fabryke opon w brazylijskiej dzungli
już oceniałe(a)ś
25
4
Mało znany fakt na temat Forda: zakupił w Brazylii kawał ziemi o pow. równej średniej wielkości stanowi - 10 tysięcy kilometrów kwadratowych amazońskiego lasu. Nazwano to Fordlandia, a celem była produkcja kauczuku na opony do samochodów produkowanych w Detroit. Było to kompletne fiasko!
@lechujarek_wolski bravo znam ten fakt, to dosc ciekawa historia byla
już oceniałe(a)ś
2
0
a u nas władza robi wszystko zeby naród pozbył sie samochodów i było jak w korei płn, tylko wybrańcy posiadali samochody za przyzwoleniem władzy
@folwark_polski I z tego co niektorzy biedni posiadaja po trzy stare samochody, jezdzac na kradzionym i przemycanym paliwie.
już oceniałe(a)ś
5
2
@folwark_polski Dokladnie. Jest to staly trend od 1990.
już oceniałe(a)ś
5
1
@folwark_polski Kiedyś tak będzie. Wypieprzy się te auta gdzie pieprz rośnie. Jedne benzvwał z drugim kupuje se auto dla wygody, a kosztami obarcza otoczenie. Idziesz przez miasto stale rozglądając się, czy benzvwał nie jedzie, czy cię nie zabije. Doszło do tego, że nawet swobodnie przejść na drugą stronę ulicy nie możesz, bo musisz szukać specjalnego przejścia, przez które i tak przez większość czasu przejść nie możesz, bo masz czerwone światło. Na dodatek często zielone zapali ci się tylko jeśli wciśniesz jakiś specjalny guzik, na dodatek ten guzik musisz wciskać odpowiednio wcześniej, bo inaczej nie zadziała.
już oceniałe(a)ś
12
6
Portret Forda wisiał w gabinecie Hitlera. U Forda chodziło przede wszystkim o to, że seryjnie produkowane samochody są tanie, a nie że jego pracownicy byli bardzo bogaci. Ford bowiem chciał sprzedawać auta robotnikom, nie tylko swoim. Bez tego niemożliwe byłoby sprzedanie 15 milionów egzemplarzy Modelu T.
@Gość: pandada Tu nie chodzi o owczesne ceny Fordow. Jedna z bardziej znanych wypowiedzi Forda byla ta, ktora mowila ze: pracownik powinien byc na tyle dobrze wynagradzany, aby nie musial miec zmartwien w zyciu prywatnym (rachunki, zywnosc, opieka medyczna), a tym samym aby nie przenosil swych zmartwien do zakladu pracy. Robotnik w pracy mial koncentrowac sie na pracy.
już oceniałe(a)ś
1
0
`