Co umieć, by mieć pracę

Bartosz Sendrowicz
25.04.2014
A A A
Komunikatywność, analityczne myślenie i porządna znajomość języka angielskiego - tego najczęściej brakuje młodym w całej Polsce

Pracy nie ma jedna trzecia Polaków do 25. roku życia. Młodzi uważają, że winni są pracodawcy, którzy nie chcą ich zatrudniać, i szkoły, które niczego nie uczą. Pracodawcy twierdzą, że młodzi niewiele potrafią. Rząd: to wina kryzysu; szkoły: zaczęliśmy monitorować losy absolwentów.

Specjaliści z agencji doradztwa personalnego Grafton Recruitment specjalnie dla "Gazety" spytali pracodawców w każdym województwie, jakich umiejętności brakuje młodym.

Dolnośląskie

Tu najtrudniej o pracę będą mieli absolwenci kierunków humanistycznych, nieznający języków obcych. Pożądane kompetencje: przynajmniej jeden język: angielski, niemiecki, francuski, holenderski, włoski, rosyjski, szwedzki, norweski czy duński. Do tego ważne są kompetencje cyfrowe - znajomość języków programowania, a także komunikatywność, analityczne myślenie, samodzielność oraz umiejętność pracy w wielokulturowym środowisku.

Kujawsko-Pomorskie

O pracy mogą zapomnieć pracownicy biurowi - sekretarki, asystenci czy kierownicy biura. Pożądane kompetencje: programowanie, liczą się umiejętności miękkie - zarządzanie grupą, komunikatywność i zdolności analityczne oraz znajomość języków obcych - skandynawskich, angielskiego lub niemieckiego.

Lubelskie

Absolwenci administracji, pedagogiki, filologii, prawa, politologii, socjologii, ekonomii oraz rolnictwa i ochrony środowiska powinni spodziewać się kłopotów. Podobnie absolwenci zarządzania, mechaniki i budowy maszyn. Pożądane kompetencje: umiejętności programowania, ale też kompetencje miękkie. Przyda się: znajomość angielskiego, niemieckiego lub rosyjskiego, zdolności analityczne i samodzielność.

Lubuskie

Także tu pracy nie znajdą pracownicy biurowi oraz ci z sektora administracji i edukacji. Pożądane kompetencje: umiejętności sprzedażowe, komunikacyjne i negocjacyjne. Rynek pracy jest trudny, stąd pożądana znajomość języka niemieckiego. Wiele osób wyjeżdża do Niemiec, np. do prac budowlanych lub opieki nad starszymi.

Łódzkie

Na rynku zbyt wielu jest humanistów, do tego ze słabą znajomością języków obcych. Co trzeba umieć? Pracować w zespole (także międzynarodowym), mieć zdolność logicznego, konstruktywnego myślenia. Warto dobrze znać któryś z języków: angielski, niemiecki, francuski, włoski, rosyjski, hiszpański, szwedzki, holenderski lub duński.

Małopolskie

Tu także za dużo jest humanistów, którzy nie znają przynajmniej jednego języka obcego w stopniu dobrym. Lepiej poprawić znajomość języka, np. angielskiego, umieć budować długotrwałe relacje, myśleć analitycznie i samodzielnie rozwiązywać problemy.

Mazowieckie

Zbyt wielu kandydatów zna słabo angielski. Za dużo jest przedstawicieli medycznych i farmaceutycznych, a także specjalistów ds. marketingu. Pożądane umiejętności: tu pracodawcy szukają u kandydatów m.in. sporego doświadczenia już na etapie studiów.

Opolskie

Dominują także absolwenci kierunków humanistycznych bez znajomości języków i doświadczenia zawodowego. Pożądane umiejętności: kompetencje cyfrowe, analityczne myślenie, umiejętność liczenia, znajomość języka obcego i języków programowania.

Podkarpackie

Nadmiar absolwentów bez doświadczenia zawodowego i znajomości języków. Pożądane kompetencje: umiejętność obsługi maszyn z branży przetwórstwa spożywczego i przemysłu, chęć uczenia się, zaangażowanie, komunikatywność i języki (angielski, rosyjski i niemiecki).

Podlaskie

Za dużo filozofów, historyków, politologów oraz techników leśnictwa, ekonomii, mechaników i absolwentów administracji. Pożądane kompetencje: biegła znajomość języka obcego, umiejętności programistyczne, obsługa specjalistycznych urządzeń przemysłowych. Pracodawcy oczekują doświadczenia już w trakcie studiów.

Pomorskie

Zbyt wiele jest osób wykształconych pod kątem usług, inżynierii, produkcji, budownictwa oraz absolwentów kierunków społecznych, ekonomicznych i prawników. Potrzebne kompetencje: umiejętności negocjacyjne, sprzedażowe i pozyskiwania klientów. Przyda się zdolność myślenia analitycznego, znajomość języków (angielski) i języków programowania.

Śląskie

Najwięcej absolwentów kierunków humanistycznych i związanych z zarządzaniem, dla których nie ma pracy w wyuczonym zawodzie. Problemy z pracą mają także handlowcy oraz pracownicy działów kadr i administracji. Potrzebne kompetencje: znajomość języków obcych (angielski, niemiecki, francuski), języków programowania, komunikatywność, umiejętność pracy w grupie, dobra organizacja pracy.

Świętokrzyskie

Za dużo jest absolwentów kierunków humanistycznych i zarządzania. Także pracowników biurowych oraz administracyjnych, a także specjalistów ds. reklamy i marketingu. Potrzebne kompetencje: komunikatywność, umiejętność współpracy w zespole, umiejętność szybkiego uczenia się.

Warmińsko-Mazurskie

Rynek nasycony jest ekonomistami, specjalistami ds. administracji publicznej, pedagogami, specjalistami ds. marketingu, pielęgniarkami, politologami, socjologami oraz nauczycielami. W tym regionie bardzo trudno określić pożądane kompetencje. Nie ma inwestycji, a lokalni pracodawcy nie zatrudniają. Absolwenci przenoszą się za pracą do dużych miast.

Wielkopolskie

W nadmiarze jest absolwentów kierunków humanistycznych, bez doświadczenia. Potrzebne kompetencje: znajomość któregoś z języków (niemiecki, francuski, włoski, szwedzki, norweski, fiński, duński, holenderski, angielski), języków programowania, programów wsparcia klienta, obsługi baz danych.

Zachodniopomorskie

Zbyt wielu kandydatów nie ma doświadczenia i wykształcenia (co trzeci zgłaszający się do urzędu pracy miał wykształcenie gimnazjalne lub niższe). Potrzebne kompetencje: znajomość języków obcych, analityczne myślenie, umiejętność obsługi maszyn przemysłowych, znajomość języków obcych, w tym niemieckiego.

Projekt: Praca

Gospodarka potrzebuje pracowników z fachem w ręku jak kania dżdżu. Powstają nowe miejsca prayc, ale brakuje odpowiednio wykwalifikowanych młodych Polaków, którzy mogliby je zająć. Brakuje zawodowców.

Uważamy, że warto mieć konkretny zawód i do zdobycia go będziemy namawiać młodych w tej edycji akcji społecznej "Gazety Wyborczej" - "Projekt: Praca".