Czy warzywa i owoce wystarczą do prawidłowego funkcjonowania organizmu?

*
06.09.2012 16:13
A A A
Czy warzywa i owoce wystarczą do prawidłowego funkcjonowania organizmu? Chciałabym przejść na dietę skuteczną i szybką. Mianowicie mam zamiar jeść tylko owoce i warzywa, sałatki warzywne itp. Czy to nie jest dieta zbyt głodówkowa?
Odchudzając się, należy zwrócić szczególną uwagę na dobór spożywanych produktów, żeby nie dopuścić do niedoborów składników odżywczych. Nie wystarczy tylko ograniczyć ilość spożywanych kalorii i tłuszczu, ale organizmowi należy dostarczyć odpowiednią ilość białka, niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, węglowodanów złożonych, błonnika, witamin, składników mineralnych, antyoksydantów. Do prawidłowego funkcjonowania organizm potrzebuje około 300 składników zawartych w żywności.

Brak poszczególnych witamin, składników mineralnych i innych substancji odżywczych może niekorzystnie odbić się na zdrowiu, a także na urodzie. Aby zeszczupleć i zachować piękne włosy, paznokcie, cerę i jędrne ciało należy przywiązywać wagę do tego, co się je. Każdy produkt spożywczy zawiera różne składniki, w różnych proporcjach. Nie ma produktów "idealnych", dostarczających wszystkiego, czego organizm człowieka potrzebuje.

Na przykład wiadomo, że warzywa i owoce są zdrowe, ale nie zawierają one wszystkich składników odżywczych potrzebnych organizmowi każdego dnia. Dlatego zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia Instytut Żywności i Żywienia nie poleca diet jednostronnych, poleca takie diety, w skład których wchodzą produkty dostarczające wszystkich potrzebnych organizmowi składników. Im bardziej będzie urozmaicona dieta, tym więcej cennych składników dotrze do organizmu i będzie on mógł funkcjonować bez przeszkód.

Ułożenie prawidłowej diety przypomina układanie "puzzli", jeśli zabraknie jednego nawet elementu, obraz nie jest pełny i podobnie w organizmie - głód zastał zaspokojony, ustrój funkcjonuje, ale niedobór jakiegoś składnika odżywczego sprawia, że któryś z narządów odczuwa jego brak.

Istotę zdrowego żywienia przedstawia Piramida Żywności opracowana w Instytucie Żywności i Żywienia. Źródło: www.izz.waw.pl.

Żywność podzielona jest na 6 grup produktów spożywczych:

1. produkty zbożowe;

2. warzywa;

3. owoce;

4. mleko i produkty mleczne;

5. mięso (ryby, drób, wędliny) i jego zamienniki (fasola, groch, soja, soczewica, jaja);

6. tłuszcze roślinne

Produkty z każdej grupy dostarczają innych składników pokarmowych. Codziennie należy spożywać produkty z każdej grupy, w odpowiednich proporcjach. W obrębie każdej grupy należy wybierać produkty o małej zawartości cukru, tłuszczu (poza olejami roślinnymi i margarynami miękkimi i tłustymi rybami morskimi) i te, które zawierają dużo witamin, składników mineralnych i błonnika.

Zdrowa dieta to: dużo produktów zbożowych, najlepiej bogatobłonnikowych; dużo różnorodnych warzyw; sporo, ale trochę mniej, niż warzyw - owoców; codzienne uwzględnianie chudego mleka i chudych produktów mlecznych oraz niewielka ilość chudego mięsa lub jego zamienników. Jako tłuszcz dodany zaleca się przede wszystkim olej rzepakowy, a także oliwę z oliwek. Można stosować też margaryny miękkie. Olej najlepiej stosować do surówek i sałatek, smażenie jest przeciwwskazane.

Nie zaleca się szybkiego chudnięcia, może bowiem ono wywołać efekt jo-jo. Zaleca się następujące tempo chudnięcia 0,5-1 kg na tydzień, czyli 2-4 kg na miesiąc.

Pokrewne tematy: www.dieta.mp.pl

Odpowiedziała

mgr Aleksandra Cichocka
Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie, Zakład Profilaktyki Chorób
Żywieniowozależnych z Poradnią Metabolicznych

Piśmiennictwo:

Cichocka A.: Praktyczny poradnik żywieniowy w odchudzaniu oraz profilaktyce i leczeniu cukrzycy typu 2. Wyd. Medyk Sp. z o.o. Warszawa 2010
Jarosz M., Kłosiewicz-Latoszek L. (red.): Otyłość. Zapobieganie i leczenie. Seria Instytut Żywności i Żywienia zaleca. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2006
Jarosz M. (red.): Praktyczny podręcznik dietetyki. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2010.

Odpowiedzi przygotowuje: Medycyna Praktyczna: lekarze pacjentom.



Wróć do serwisu | Przeczytaj regulamin