Filtr kabinowy znajduje się w praktycznie każdym samochodzie. Jest odpowiedzialny za oczyszczanie powietrza dostającego się z zewnątrz do środka auta. Jego roli nie można bagatelizować. Zanieczyszczenia, które przedostają się do wnętrza samochodu, mają wpływ nie tylko na zdrowie kierowcy i jadących z nim pasażerów, ale i na samopoczucie prowadzącego pojazd, a w konsekwencji na bezpieczeństwo na drodze.

Mała powierzchnia, duże stężenie zanieczyszczeń 

Zanieczyszczenia docierające do wnętrza auta kumulują się w małej przestrzeni, dlatego osiągają stężenie wyższe niż na zewnątrz. Badania wykazały, że w kabinach samochodów niewyposażonych w filtr kabinowy zapylenie powietrza może osiągnąć nawet sześciokrotnie wyższe stężenie niż poza pojazdem. Chodzi jednak nie tylko o małą przestrzeń. W powietrzu zasysanym do wnętrza auta znajdują się pozostałości po niezupełnie spalonym paliwie, czyli węglowodory, tlenki azotu, tlenek węgla i cząstki stałe. Spośród tych ostatnich za jedne z bardziej szkodliwych uważa się cząstki PM 2.5, wchodzące w skład smogu, stanowiące pył zawieszony. Cząstki stałe o średnicy do 2,5 µm docierają nie tylko do płuc – przez to, że są bardzo małe, mogą przenikać z płuc do krwi, dlatego stanowią zagrożenie zarówno dla układu oddechowego, jak i układu krążenia. Większe ziarna pyłu mogą powodować stany zapalne spojówek oraz błony śluzowej nosa i gardła.

Materiał promocyjny partneraMateriał promocyjny partnera 

Niebezpieczeństwo dla alergików

Zużyty lub niewłaściwie dobrany filtr kabinowy daje o sobie znać nieprzyjemnym zapachem, zaparowanymi szybami i męczącymi objawami. Najsilniej skutki zaniedbanego filtra kabinowego odczuwają osoby cierpiące na astmę lub alergię. A tych stale przybywa. Alergia nazywana jest już dżumą XXI wieku. Według statystyk na choroby alergiczne cierpi ponad 15 mln Polaków, a od 12 do 16 proc. choruje na astmę. Przebywanie w samochodzie, w którym kumulowane są zanieczyszczenia powietrza, może nasilić katar sienny – jeden z najczęstszych objawów alergii - oraz potęgować kaszel i duszności – objawy charakterystyczne dla astmy.

Skutki niewłaściwej pracy filtra kabinowego mogą jednak odczuć wszyscy kierowcy, zwłaszcza, jeśli dużo czasu spędzają za kółkiem. Zanieczyszczone powietrze może wywoływać kichanie, łzawienie oczu, przyspieszać odczucie zmęczenia, zagrażając bezpieczeństwu kierowcy i podróżujących z nim pasażerów. Badania wykazały, że jeśli kichamy, a poruszamy się z prędkością 100 km/h, to podczas kichnięcia przejeżdżamy około 20 m bez kontroli tego, co dzieje się na drodze. Taka sytuacja stwarza potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa drogowego.

Materiał promocyjny partneraMateriał promocyjny partnera 

Jaki filtr kabinowy wybrać?

Filtr kabinowy powinno się wymieniać co 15 tys. kilometrów lub raz w roku, najlepiej podczas serwisowania klimatyzacji. Istotna jest nie tylko regularna wymiana, ale i jego właściwy dobór. Do kabiny samochodowej oprócz smogu, dostają się także kurz i pył, a na powierzchni cząstek pyłu – bakterie. Dobry filtr powinien zapewniać działanie antysmogowe, antyalergiczne i antybakteryjne. O jak najlepszą ochronę w aucie dbają producenci. Bosch do swojej oferty filtrów wprowadził FILTER+. Filtr tej serii wyposażony jest w cztery warstwy. Warstwa antybakteryjna i antyalergiczna zawiera jony srebra, unieszkodliwiające bakterie, oraz zatrzymuje alergeny. Warstwa węgla aktywowanego pochłania nieprzyjemne zapachy i zatrzymuje szkodliwe gazy. Kolejna, mikrowłóknina, dzięki niezwykle cienkim włóknom zatrzymuje do 99 proc. cząstek zanieczyszczeń, w tym m.in. cząstki stałe PM 2,5, wchodzące w skład smogu. Hamuje też przedostawanie się pyłków i alergenów. Czwarta warstwa to włóknina nośna, która stabilizuje strukturę filtra i zapewnia jego optymalne działanie zarówno latem jak i zimą. FILTER+ nie tylko chroni przed reakcjami alergicznymi, pyłkami, pyłem, bakteriami i smogiem, ale dodatkowo neutralizuje nieprzyjemne zapachy, zapobiega parowaniu szyb i chroni układ klimatyzacji.

Materiał promocyjny partneraMateriał promocyjny partnera 

Filtr kabinowy ma wpływ na samopoczucie, zdrowie i komfort kierowcy oraz podróżujących z nim pasażerów, dlatego jego wybór nie powinien być przypadkowy i nie należy go zostawiać mechanikowi. Do właściwego doboru filtra rozważnie powinni podejść przede wszystkim alergicy i astmatycy, ale i każdy, komu zależy na zdrowym powietrzu w samochodzie.