Chroni serce, przeciwdziałając niedotlenieniu i niedokrwieniu, jest niezbędny dla rozwoju i mineralizacji kości, przeciwdziała stresowi, zapobiega spadkowi odporności. Magnez to pierwiastek, który ma niebagatelny wpływ na funkcjonowanie ludzkiego organizmu.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Magnez jest jednym ze składników mineralnych niezbędnych do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu człowieka. Obok potasu jest najważniejszym kationem wewnątrzkomórkowym. Aktywuje ponad 600 enzymów, biorąc udział w kluczowych dla organizmu procesach, takich jak: przewodnictwo nerwowe, kurczliwość mięśni, biosynteza białka, termoregulacja organizmu, homeostaza mineralna organizmu i kości, regulacja ciśnienia tętniczego krwi.[1]

Do czego organizm potrzebuje magnezu?

Większość magnezu znajduje się w wysoce aktywnych tkankach, takich jak: układ nerwowy, mięsień sercowy, wątroba i przewód pokarmowy. W każdym z nich wykonuje określoną rolę. W przypadku układu nerwowo-mięśniowego zmniejsza pobudliwość, chroni serce, przeciwdziałając niedotlenieniu i niedokrwieniu. W ramach układu hormonalnego wpływa na syntezę, magazynowanie i uwalnianie hormonów. Dla układu kostno-stawowego magnez to element niezbędny dla rozwoju i mineralizacji kości, gdzie aktywuje i inicjuje wykorzystanie witaminy D. W przypadku układu immunologicznego - zapobiega spadkowi odporności, przeciwdziała stresowi, niedotlenieniu i uczuleniom.[2] Magnez uczestniczy także w homeostazie innych minerałów, takich jak sód, potas i wapń.[3]

Magnez w cukrzycy typu 2

Pierwiastek ten odgrywa także kluczową rolę w metabolizmie glukozy i insuliny.[1] Bierze udział w regulacji transportu glukozy do komórki, jak również w procesie wydzielania insuliny przez trzustkę. Obserwacje osób dorosłych, zdiagnozowanych na cukrzycę typu 2, wykazują wysoką częstość występowania niedoboru magnezu. Obserwuje się ją u prawie 50 proc. dorosłych diabetyków.[4] Badania wykazały również, że w przypadkach niskiego stężenia magnezu w surowicy krwi istnieje zwiększone ryzyko cukrzycy typu 2.[5]

Materiał promocyjny Partnera
Materiał promocyjny Partnera 

Niedobór magnezu - konsekwencje

W związku z tym, że magnez odgrywa tak istotną rolę w organizmie, jego niedobór wiąże się z wieloma zaburzeniami. Do objawów niedoborów magnezu można zaliczyć: zaburzenia koncentracji, uwagi i pamięci, podatność na zmęczenie, zaburzenia snu, obniżenie nastroju, pobudzenie i irytację. W przypadku długotrwałego niedoboru mogą pojawić się stany lękowe i depresja. Niedobór tego pierwiastka powoduje także kurcze mięśni, drżenie, ruchy mimowolne. Może prowadzić do tężyczki - czyli niekontrolowanych i bolesnych skurczy mięśni, którym towarzyszy uczucie nieprzyjemnego mrowienia.[3]

Jak uzupełniać niedobory magnezu?

W przypadku niedoborów magnezu warto rozważyć przyjmowanie tego pierwiastka. Jak dużo magnezu potrzebujemy? Wpływ na to ma wiele czynników, w tym poziom codziennego stresu, dieta, przyjmowane leki. Także to sprawa indywidualna, ważniejsza jest systematyczność oraz to, jaki magnez wybierzemy. Przy wyborze preparatu dobrze zwrócić uwagę na jego skład. Organizm znacznie lepiej przyswaja organiczne związki magnezu, takie jak np. cytrynian czy mleczan magnezu.[6] Dobrze, aby preparat magnezowy zawierał również witaminę B6, która dodatkowo zwiększa przyswajanie tego pierwiastka.[7]

Dlaczego warto eliminować niedobory magnezu

Przyjmowanie magnezu pozwala eliminować objawy jego niedoboru, poprawiając jakość snu, koncentrację i pamięć, zmniejszając odczucie zmęczenia, drażliwość, pomagając zwalczyć bolesne skurcze. Zmniejsza też ryzyko wielu chorób, jak miażdżycy, choroby wieńcowej czy cukrzycy typu2.[3] Wykazano, że magnez wpływa na poprawę parametrów wrażliwości komórek na insulinę, u osób z wysokim ryzykiem cukrzycy typu 2 (poprzez zmniejszenie insulinooporności i zwiększenie wydzielania insuliny) oraz poprawę metabolizmu glukozy u diabetyków.[4] Warto rozważyć przyjmowanie magnezu nie tylko przez osoby z diagnozą cukrzycy typu 2, ale również przez osoby w stanie przedcukrzycowym.

[1] Iskra M. Krasińska B., Tykarski A., Magnez – rola fizjologiczna, znaczenie kliniczne niedoboru w nadciśnieniu tętniczym i jego powikłaniach oraz możliwości uzupełniania w organizmie człowieka, https://journals.viamedica.pl/arterial_hypertension/article/viewFile/38318/26939 data dostępu 27.04.22
[2] Gröber U., Magnesium in Prevention and Therapy. Nutrients 2015, 7, 8199-8226
[3] Jędrzejek M., Mastalerz-Migas A., Bieńkowski P., et al. Stosowanie preparatów magnezu w praktyce lekarza rodzinnego. Lekarz POZ 2021;7(2)
[4] Ehrlich B., Barbagallo M., Classen H.G. i wsp. Significance of magnesium in insulin resistance, metabolic syndrome, and diabetes – recommendations of the Association of Magnesium Research e.V. Trace Elem Electrolytes 2017; 34: 124-129.
[5] Kao WH, Folsom AR, Nieto FJ, Mo JP, Watson RL, Brancati FL. Serum and dietary magnesium and the risk for type 2 diabetes mellitus: the Atherosclerosis Risk in Communities Study. Arch Intern Med. 1999 Oct 11;159(18):2151-9.
[6] Coudray C et al. Magnesium absorption from different mg salts. Magnes Res 2005; 18 (4):215-23
[7] Anna Jabłecka, Katarzyna Korzeniowska, Anna Skołuda, Artur Cieślewicz, Preparaty magnezu. Farmacja Współczesna 2011, https://www.akademiamedycyny.pl/wp-content/uploads/2016/05/201101_Farmacja_004.pdf, data dostępu 27.04.2022.

embed
Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej