Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

"Jutronauci Talks" o roli religii w społeczeństwie z prof. Tomaszem Polakiem, teologiem i filozofem, współtwórcą Pracowni Pytań Granicznych UAM. Oglądaj na żywo! 

Dlaczego przestajemy wierzyć w Boga? Historyk i badacz Yuval Harrari twierdzi, że laicyzacja wynika po części z tego, że religie nie mają odpowiedzi na współczesne pytania, np. te o rosnącą rolę sztucznej inteligencji.

Czy konsekwencją świeckiego społeczeństwa będą jeszcze większe podziały w przyszłości? Z jednej strony mamy do czynienia z procesem odchodzenia od wiary, a z drugiej rosną w siłę, i to na całym świecie, radykalne ruchy religijne. Czy to one zdominują religijność przyszłości?

Czy zmiany w religijności wiążą się z moralnością? Religia nawet w wersji dostawcy usług przez całą historię kształtowała na Zachodzie normy moralne. Na czym możemy oprzeć normy moralne świeckiego społeczeństwa?

Czy przeobrażenia pociągną ze sobą zmiany w roli rodziny, którą tradycyjnie osadzono w ramach religii? Czy rację mają ci, którzy twierdzą, że bez religii będziemy gorszym społeczeństwem?

A może odejście od religii wcale nie oznacza utraty duchowości? Czy w społeczeństwie pozbawionym religii, np. Polsce za kilkadziesiąt lat, wciąż będziemy poszukiwać różnych form duchowości? Niektórzy już mówią o duchowości 2.0, duchowości ateistycznej, w krajach laickich rośnie zapotrzebowanie na ezoterykę etc.

O przyszłości religii, obecnych przeobrażeniach i źródłach procesu laicyzacji będziemy rozmawiać podczas 10. spotkania Jutronauci Talks 9 grudnia o godz. 17 z prof. Tomaszem Polakiem, teologiem i filozofem, współtwórcą Pracowni Pytań Granicznych UAM. Dołącz do wydarzenia tutaj.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.