6 mld zł na zakup 200 nowoczesnych pociągów. Tyle największy kolejowy przewoźnik pasażerski przeznaczy na wymianę taboru . Dostawy nowych składów potrwają do 2026 r., co dla pasażerów oznacza zauważalną zmianę jakości podróży koleją regionalną już w ciągu kilku najbliższych lat.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Co roku z usług POLREGIO korzysta od 80 do nawet 100 mln pasażerów. Ich liczba w tym roku dynamicznie rośnie i w niektórych miesiącach przekracza wyniki z 2019 r., czyli ostatniego pełnego roku sprzed pandemii. To pokazuje, że kolej regionalna wciąż ma w Polsce bardzo dobre perspektywy rozwoju.

 

Odpowiedzią POLREGIO na wzrost zainteresowania koleją regionalną wśród pasażerów jest inwestycja w nowy tabor na niespotykaną wcześniej skalę. Spółka do 2026 r. zakupi do 200 nowych pociągów, wymieniając tym samym najbardziej wysłużone składy. Realizacja największego w historii kolei regionalnej zamówienia na nowy tabor jest możliwa dzięki stabilnej sytuacji finansowej w spółce oraz dostępnemu finansowaniu ze środków unijnych i krajowych.

Inwestycji w kolej regionalną oczekują również sami pasażerowie. Ze zleconych przez POLREGIO badań wynika, że aż 74% Polaków regularnie jeżdżących z nami lub będących klientami kolejowych przewoźników samorządowych, deklaruje poparcie dla inwestycji i dalszego podnoszenia standardu podróży. Powód tak wysokiego poparcia jest prosty – koleje regionalne stanowią środek transportu pierwszego wyboru dla wielu osób, bez którego pasażerowie nie wyobrażają sobie codziennego funkcjonowania. Koleje regionalne stanowią fundament ogólnodostępnego i publicznego transportu zbiorowego. Do wielu miejsc położonych poza aglomeracjami POLREGIO dociera jako jedyny przewoźnik, gdyż operatorzy prywatni nie są zainteresowani otwieraniem połączeń, na których trudno jest zarobić.

Dzięki inwestycji POLREGIO pasażerowie w całej Polsce, w tym również w mniejszych miejscowościach, już za kilka lat zyskają dostęp do najnowocześniejszych pociągów, rozwijających prędkość do 160 km/h. Pomieszczą one wygodnie nawet ponad 200 osób – na pokładzie będzie klimatyzacja oraz wi-fi dla każdego podróżnego. Zakup jest dostosowany nie tylko do oczekiwań pasażerów, ale również organizatorów transportu zlecających regionalne przewozy kolejowe, czyli Urzędów Marszałkowskich.

Dalszy rozwój taborowy to wymierne korzyści dla pasażerów – krótszy czas przejazdu dzięki możliwości rozwijania prędkości aż do 160 km/h, jak również niższy koszt dojazdu np. do pracy w porównaniu do samochodu. Zakup nowych pociągów jest również kluczowy dla dalszego umacniania pozycji POLREGIO jako największego, kolejowego przewoźnika pasażerskiego. Pod koniec tej dekady w części województw w przetargach na obsługę połączeń regionalnych będą mogły startować również podmioty zagraniczne. W tym kontekście nowy tabor to inwestycja długoterminowa, aby po 2030 r. spółka była w stanie konkurować z największymi przewoźnikami z całej Europy.

Materiał partnera

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.