Śląskie Wesołe Miasteczko to symbol Górnego Śląska porównywalny ze Stadionem Śląskim czy katowickim Spodkiem. O jego historii, zmianach oraz przyszłości opowiada Paweł Cebula - Dyrektor.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Jak na przestrzeni lat zmieniało się Śląskie Wesołe Miasteczko?

– Nasz obiekt był pierwszym tego typu miejscem w Polsce, sam Park Śląski był częścią misji Generała Jerzego Ziętka, który postawił sobie za cel stworzenie przestrzeni publicznej dla mieszkańców Aglomeracji Śląskiej ze szczególnym uwzględnieniem pracowników sektora ciężkiego. Wesołe Miasteczko było jednym z elementów całej inwestycji. Jako ciekawostkę można dodać, że to właśnie od położonego w Chorzowie obiektu pochodzi ogólnopolska nazwa na tego typu miejsca – „wesołe miasteczko". Oficjalne otwarcie oraz udostępnienie klientom nastąpiło w 1959 roku, jednak finalna wizja obiektu była aktywnie tworzona przez kolejne 4 lata. W związku z tym podjęto decyzję, która stała się swego rodzaju ewenementem na skalę kraju. Teren obiektu został ogrodzony, a możliwość ustawienia swoich karuzeli otrzymali prywatni przedsiębiorcy pobierający opłaty za możliwość skorzystania z atrakcji. Sytuacja taka trwała do lat 90-tych. Na przełomie XX i XXI wieku podjęto pierwszą próbę prywatyzacji obiektu. W 1999 roku podjęto decyzję o wydzierżawieniu terenu prywatnej spółce, a obiekt rozpoczął nową działalność pod nazwą „Śląski Park Atrakcji". Niestety po niespełna dwóch latach umowa dzierżawy została rozwiązana. W kolejnych latach Park stał się obiektem samorządowym. W 2007 roku ustalona została nazwa „Śląskie Wesołe Miasteczko". W tym okresie nastąpił także moment odkupu atrakcji od prywatnych właścicieli. Od 1 maja 2015 roku parkiem operuje spółka Śląskie Wesołe Miasteczko Sp. z o.o., będąca częścią grupy Tatry Mountain Resorts, i to właśnie ona odpowiedzialna jest za proces pełnej modernizacji oraz tematyzacji parku, który od 2017 roku działa pod nową nazwą Legendia Śląskie Wesołe Miasteczko.

Jak instytucje takie jak Legendia wpływają na rozwój turystyki regionalnej?

– Dzisiejszy Górny Śląsk zdecydowanie różni się od obrazu regionu sprzed 20 lat. W masowej świadomości pozostaje widok kopalń, hut oraz terenów poprzemysłowych, co dziś już nie jest prawdą. Legendia Śląskie Wesołe Miasteczko jest tylko jednym z wielu doskonałych przykładów instytucji kreujących nowy wizerunek Górnego Śląska. Wspólnie z obiektami, takimi jak: Stadion Śląski, Spodek, Park Śląski czy członkowie Szlaku Zabytków Techniki, budujemy nowy obraz regionu Górnego Śląska, jako miejsca atrakcyjnego na weekendowy, a nawet dłuższy rodzinny wypad. Udaje się to dzięki nakładom inwestycyjnym poczynionych zarówno przez sektor prywatny, jak i samorządowy.

Czym Śląskie Wesołe Miasteczko wyróżnia się na tle konkurencji?

 – Najważniejszym elementem jest lokalizacja. W odróżnieniu od wielu instytucji tego typu Legendia znajduje się w sercu aglomeracji, co umożliwia łatwy dojazd oraz brak konieczności planowania kilkudniowego wyjazdu. Sprzyja to współpracy na polu B2B, m.in. przy organizacji eventów firmowych, czy innych wydarzeń biznesowych, skierowanych do pracowników oraz ich rodzin. Drugą ważną kwestią jest ilość terenów zielonych. Pomimo lokalizacji w centrum miejskiego życia, wchodząc do Legendii odwiedzający mogą odetchnąć i całą rodziną spędzić czas aktywnie – korzystając z atrakcji lub relaksując się wśród zieleni oraz wody.

Rozmawiał Tomasz Kisiel

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.