Kongres od wielu lat przyczynia się do rozpowszechniania współpracy pomiędzy wieloma sektorami polskiej gospodarki. O tegorocznym spotkaniu, najważniejszych tematach oraz planach na przyszłość opowiada Wojciech Pomarański - prezes zarządu Polskiej Agencji Przedsiębiorczości.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Panie Prezesie, trwa IX edycja Kongresu, jak przez te wszystkie lata rozwijało się wydarzenie oraz co udało się Państwu osiągnąć wspólnie z Partnerami?

Polski Kongres Przedsiębiorczości przez lata przeszedł ogromną metamorfozę. Początkowo skupialiśmy się na rozwoju współpracy między nauką a biznesem – komercjalizując projekty badawczo-naukowe oraz adaptując je do biznesu. Z roku na rok rozszerzaliśmy nasz projekt o kolejne gałęzie gospodarki. Kongres jest spotkaniem bezprecedensowym oraz alternatywą na wszelkie targi i konferencje branżowe, które dziś nie spełniają już oczekiwań przedsiębiorców. Uczestnicy Kongresu cenią sobie najbardziej różnorodność, którą mogą spotkać na naszym wydarzeniu. My dajemy możliwość zaprezentowania swoich działań wśród wielu innych podmiotów, nie tylko wśród swojej konkurencji, oraz skupiamy się na rozpowszechnianiu projektów w mediach tradycyjnych i cyfrowych. Teraz wiem, że ten sposób prowadzenia rozmów jest strzałem w dziesiątkę. Nie skłamię, jeśli powiem, że jest to najbardziej medialne wydarzenie w Polsce. I to właśnie podkreśla wielowymiarowość rozwiązań, które wprowadzamy każdego roku. Partnerzy niejednokrotnie po spotkaniach podejmują współpracę i razem prowadzą projekty.

Wspomniał Pan o nowych rozwiązaniach wprowadzanych co roku, w takim razie w czym tegoroczna edycja jest wyjątkowa?

Z założenia, Polski Kongres Przedsiębiorczości był wydarzeniem mobilnym, każdego roku chcieliśmy zaprezentować możliwości inwestycyjne różnych regionów Polski. To pierwszy raz, kiedy spotykamy się po raz drugi w tym samym miejscu – w Krakowie.

Przekonaliśmy się, że nie jest istotne, aby dana konferencja odbywała się co roku w nowym miejscu, wręcz przeciwnie. Pozostanie w Małopolsce spowodowało, że nie tylko zeszłoroczni partnerzy po raz kolejny biorą udział, ale cały czas dochodzą nowe podmioty. Jest też spowodowane idealną infrastrukturą, którą prezentuje Centrum Kongresowe ICE Kraków, dając możliwości stworzenia wydarzenia na miarę XXI wieku. Region jest przygotowany na biznesowe spotkania, a współdziałanie z włodarzami daje nam możliwość promocji wydarzenia na najwyższym poziomie. Niestety w innych regionach zdarzało nam się napotykać na opór przedstawicieli miast czy regionów, którzy nie do końca byli przygotowani na taką eksplozję gospodarczą. Znaleźliśmy województwo otwarte na spotkania, rozmowy i nowoczesne podejście do biznesu. Nowością w ramach wydarzeń towarzyszących jest odbywanie się targów kompetencji i kariery. Młodzi ludzie, którzy wchodzą na rynek pracy, mogą poznać przyszłego pracodawcę. Dobrze rozwijające się firmy wiedzą, że w dzisiejszych czasach ważne jest pozyskiwanie specjalistów.

Jednym z tematów jest współpraca polsko-ukraińska, skąd pomysł na taką tematykę panelu?

Spotykając się z naszymi partnerami, otrzymałem wiele informacji, że zatrudniają osoby pochodzące z Ukrainy lub w przypadku uczelni wyższych dużo ukraińskich studentów rozpoczęło studia w Polsce. Można by było odnieść wrażenie, że temat jest po prostu modny, natomiast nic bardziej mylnego. Dzisiaj nasz panel jest odpowiedzią na apel przedsiębiorców nie tylko z Polski, ale również z Ukrainy, że współpraca i wspomaganie rozwoju gospodarczego jest ważne teraz i będzie jeszcze ważniejsze w trakcie odbudowy gospodarki ukraińskiej. Bliskość Małopolski jako prężnego ośrodka dydaktyczno-kulturalno-gospodarczego jest dla naszych wschodnich sąsiadów świetnym miejscem do stworzenia pewnego rodzaju środkowoeuropejskiej strefy ekonomicznej. W sytuacji zakończenia wojny to właśnie ten region mógłby wziąć na siebie odpowiedzialność polsko-ukraińskiej współpracy oraz rozpropagowania firm z Ukrainy na całą Europę.

Polska Agencja Przedsiębiorczości jest również organizatorem Kongresu Made in Poland, jakie plany na przyszłoroczną edycję?

Warto wspomnieć, że już podczas Polskiego Kongresu Przedsiębiorczości poruszamy temat współpracy polsko-niemieckiej. W przyszłym roku odbędzie się IV edycja Kongresu Made in Poland – oczywiście w Berlinie i będziemy dalej promować polskie produkty na arenie międzynarodowej. Działamy, aby rozpowszechnić znaczenie wybierania produktów od polskich przedsiębiorców. Staramy się też podkreślać wagę współpracy z zachodnimi sąsiadami i wzajemnie czerpać z własnych doświadczeń. Z roku na rok zwiększamy prestiż naszego wydarzenia i zapraszamy partnerów, którzy realnie wpływają na promocję hasła Made in Poland.

Panie Prezesie, co musi się zmienić w mentalności polskich przedsiębiorców, aby aktywniej brali udział w takim wydarzeniu jak Polski Kongres Przedsiębiorczości?

Z perspektywy lat widzę zmiany, które już zaszły. Z roku na rok powiększa się ilość osób chętnych do przyjazdu, teraz partnerami wydarzenia w prawie 90% są podmioty z sektora biznesu. Ważna jest edukacja, że warto prezentować swoje projekty i inwestować w ich promocję. Na arenie biznesowej trzeba mierzyć się z największymi graczami, znać swoją wartość i nie poddawać się. Porażki się zdarzają, ale mają one motywować nas do zmian.

Czego Pan życzy tegorocznym Partnerom?

Życzę czerpania z możliwości, które stwarza Polski Kongres Przedsiębiorczości. Słowo kryzys, które otacza nas w każdym aspekcie życia, niech będzie przede wszystkim motorem do rozwoju i do podejmowania często ciężkich, ale ważnych decyzji. Interdyscyplinarność naszego projektu daje szansę na realne efekty i przyczynia się do rozpoczęcia nowych relacji przez naszych Partnerów.

Łączenie w jednym miejscu ekspertów, którzy zajmują się najważniejszymi gospodarczymi tematami, pozwala firmom na zaprezentowanie swoich sukcesów, bo to właśnie sukces napędza do rozwoju. Działajmy na lepszy czas dla nas i dla przyszłych pokoleń.

Rozmawiała Karolina Wieczorek

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.