Na hermetycznym rynku elektronicznym ważny jest dobór rzetelnego dostawcy. W czasach dynamicznego rozwoju firm, niepewnej płynności dostaw komponentów, wiarygodność partnera i jakość obsługi stanowią najwyższe wartości.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Pan Maksymilian Tatarczuch – jeden z założycieli firmy CBTG Technologie opowiada o swoich doświadczeniach w rozmowie z Małgorzatą Gracką.

Czym zajmuje się firma CBTG Technologie?

Jesteśmy dystrybutorem komponentów elektronicznych oraz technologii napędowej, współpracujemy z globalnymi dostawcami komponentów elektronicznych znanych producentów, jak i z samymi producentami. Działamy już prawie dziewięć lat na rynku, nie tylko polskim, ale też zagraniczny – współpracujemy z firmami działającymi w UE, poszerzając swoją ofertę.

Rynek komponentów elektronicznych w Polsce jest bardzo hermetyczny. Głównymi dostawcami są globalni dystrybutorzy oraz mniejsze firmy brokerskie. Te drugie cechuje duża nieprzewidywalność i niepowtarzalność dostaw. Wielu klientów kojarzy brokerów z brakiem jakości i bezpieczeństwa.

Tworząc firmę dostarczaliśmy usługi hybrydowo, łącząc największe zalety dystrybutorów oraz brokerów. Zaczynaliśmy od modelu działania opartego na przewidywalności, powtarzalności, weryfikacji towaru przy zachowaniu dynamicznej działalności. Staramy się czerpać co najlepsze z obu światów Dziś dzięki prężnemu rozwojowi jesteśmy jednym z bardziej rozpoznanych polskich dystrybutorów na naszym rynku. – nasze struktury i procesy wzorujemy na największych graczach na rynku. Naszymi odbiorcami są wszelkie branże korzystające z podzespołów elektronicznych – np. medyczna, militarna, inteligentnego budownictwa, telekomunikacyjna, transportowa, logistyczna czy automotive.

Jaka jest różnica między dystrybutorem a brokerem?

Obydwa światy: brokerski i dystrybutorski posiadają plusy i minusy.
Dystrybutor posiada zweryfikowane i powtarzalne źródła, magazyny, daje gwarancje na swój towar, przez co jest transparentny i wiarygodny. Broker z kolei korzysta z tzw. rynku otwartego – pośrednicy zgłaszają dostępność poszczególnych produktów do sprzedaży. Nie przechodzą one jednak weryfikacji jakościowej. Może więc się pojawić sporo problemów z komponentami m.in. z racji nieznanego źródła. Największym problemem są elementy podrabiane o zupełnie odmiennych parametrach technicznych. Skutkować to może poważnymi, niebezpiecznymi dla życia ludzi usterkami. Broker często wygrywa z korporacjami na rynku tym, że działa dynamicznie. Przy galopującym rozwoju jest to kusząca propozycja, obarczona jednak ryzykiem.

Ta dynamika, która nas wyróżnia na rynku dystrybutorów, pozwala nam konkurować z potężnymi firmami i być rozpoznawalnymi w branży. W czasach recesji czy problemów z komponentami jesteśmy w stanie szybko zareagować, dzięki czemu nasi odbiorcy mogą zachować ciągłość produkcji i nie ponosić strat z tytułu przestojów.

Na co klient powinien zwrócić uwagę przy wyborze dostawcy komponentów elektronicznych?

W branży elektronicznej niezwykle ważne jest doświadczenie. Nawet młode firmy powinny posiadać odpowiednie certyfikacje potwierdzające ich wiarygodność. Powinniśmy zwracać uwagę na cenę, jednak nie może ona stanowić jedynego determinantu podejmowanych decyzji – liczy się proporcja do jakości. Klient powinien mieć świadomość w jaki sposób dostawca zapewnia mu weryfikację towarów. Renoma, wiarygodność dystrybutora, rekomendacje partnerów biznesowych są fundamentem.

Jako dystrybutor komponentów tworzących większy produkt nie mamy możliwości stosowania klasycznych działań marketingowych. Nasze usługi nie są skierowane jako finalny produkt do konsumentów, stąd tym bardziej ważna jest weryfikacja dostawców elektroniki na rynku. Firmy, które nas nie znają, z  góry zakładają że jesteśmy brokerami. Częstym problemem, z którym musimy się mierzyć są przyzwyczajenia wśród odbiorców. Wiele firm rozpoczynając współpracę z dystrybutorem kontynuuje ją, nawet jeśli nie spełnia ich oczekiwań. Obawa przed zmianą lub brak chęci za angażowania się w weryfikację dostawcy często jest murem, który ciężko pokonać. Zawsze staramy się zrozumieć klienta, poznać jakie są jego prawdziwe oczekiwania wobec nas, a następnie dostosować się do nich. Klienci mają rożne doświadczenia z dostawcami, co rzutuje na ich nastawianie do zmian w kwestii zaopatrzenia. Dlatego kładziemy duży nacisk na wiarygodność i transparentność w naszych działaniach.

Klient musi wiedzieć, że że może na nas polegać, a zamówione u nas elementy są najwyżej jakości.

W naszym przypadku weryfikacja elementów od naszych dostawców następuje już na etapie samej wyceny. Zwracamy uwagę na parametry techniczne, datę produkcji, ważności, przydatności, co określa bezpieczeństwo i ryzyko związane z danym elementem. Następnie komponenty przechodzą u nas inspekcję i kontrolę jakości. Klient otrzymuje towar z pełną gwarancją naszą i producencką. Ciągle się rozwijamy, tworząc kompleksową usługę. Czerpiemy inspiracje z wszystkich uczestników branży elektronicznej, począwszy od produkcji, przez logistykę, badania podzespołów oraz R&D, aż po sprzedaż.

Jakie posiadają Państwo udogodnienia w obsłudze klientów?

Nie podchodzimy mechanicznie do klientów. Nasi pracownicy znają całe procesy okołosprzedażowe  w firmie, mają pełną wiedzę na temat realizacji, dzięki czemu kontakt jest sprawny, a tematy realizowane są terminowo. Podchodzimy indywidualnie do każdego klienta, aby zaspokoić jego potrzeby.

Profesjonalna kadra pomaga w doborze komponentów, zamienników czy tworzeniu wycen. Posiadamy wewnętrzną bazę na bieżąco weryfikowanych elementów, dzięki czemu mamy możliwość przedstawienia klientom istotnych informacji, np. które elementy będą wycofywane z produkcji. Informacja odnośnie elementów obsolute może skutkować w dłuższej perspektywie czasowej o problematycznej dostępności układów bądź tez o nagłym wzroście ceny. Oszczędzamy czas naszych klientów. To właśnie nasza obsługa wyróżnia nas na tle konkurencji – wsparcie posprzedażowe, czasem nawet wykraczające poza zakres kontraktu, działanie na zasadzie win-win. Dzięki ludziom rozwija się nasza firma.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.