Pomorze to jeden z najpiękniejszych i najchętniej odwiedzanych przez turystów regionów Polski. Zarówno mieszkańcy, jak i przyjeżdżający turyści jako swój podstawowy środek transportu najczęściej wybierają samochód osobowy, w skutek czego, na ulicach powstają irytujące wszystkich korki. Co zrobić, aby pomorski pasażer przesiadł się ze swojego wygodnego auta do autobusu, tramwaju lub pociągu? Na to pytanie stara się odpowiedzieć Krzysztof Rudziński - prezes spółki InnoBaltica, który koordynuje realizację jednego z największych projektów transportowych w historii województwa pomorskiego.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Proszę w kilku zdaniach opowiedzieć czym jest FALA?

FALA to nowoczesna platforma płatnicza w zakresie komunikacji publicznej dla całego województwa pomorskiego. Tworzony przez nas system jest rewolucją w sposobie myślenia samorządów o integracji biletowej, która umożliwi swobodną podróż pojazdami różnych przewoźników, bez konieczności znajomości trasy i ceny biletu. System będzie działał nie tylko na terenie Trójmiasta czy metropolii gdańskiej, ale swoim zasięgiem obejmie także komunikację w mniejszych miastach. Warto podkreślić, że żaden z samorządów i organizatorów transportu nie utraci swojej autonomii. Dzięki elektronicznej integracji będą oni funkcjonowali jak jeden wzorowo działający organizm.

W jaki sposób pasażerowie będą korzystali z systemu?

Ideą, która przyświeca nam od początku przy projektowaniu FALI jest hasło „wsiadam i jadę”. Użytkownicy będą mieli do wyboru cztery nośniki identyfikacji. Oprócz aplikacji w smartfonie będzie to bilet z kodem QR, karta kredytowa oraz specjalna karta dedykowana. Wybrany nośnik identyfikacji prześle za nas wszystkie niezbędne informacje do systemu, a następnie ustali, na jakiej linii i w jakim miejscu rozpoczęliśmy oraz zakończyliśmy podróż. Jedyną rzeczą, o którą będzie musiał zadbać pasażer to tzw. „odbicie się” (ang. check in and checkout) w pojeździe lub na przystanku wyposażonym w czytnik.

Czy wspomniane rozwiązania przeznaczone są wyłącznie dla transportu publicznego?

Możliwość generowania wielu szczegółowych informacji jednocześnie na pewno będzie stanowić duże wsparcie dla transportu publicznego, ale nie tylko. Budujemy solidny fundament pod inteligentny system, który wprowadzi nasze województwo w zupełnie nowy wymiar rozwoju usług publicznych. Usług opartych na najnowocześniejszych technologiach, wykorzystujących urządzenia tzw. Internetu rzeczy (IoT), z których korzystają najbardziej rozwinięte miasta w Europie. System ma spełniać najwyższe standardy europejskie, dlatego przy jego tworzeniu czerpiemy garściami z doświadczenia naszych międzynarodowych partnerów. Wzorujemy się m. in. na londyńskim systemie Oyster Card, holenderskim OV-chipkaart, duńskiej karcie Rejsekort czy belgijskiej MoBIB.

Na jakim etapie znajduje się projekt?

Na przełomie września i października mamy zamiar ogłosić zwycięzcę przetargu. Choć komisja przetargowa wskazała już najkorzystniejszą ofertę, na tym etapie wciąż nie wiemy kto będzie wykonawcą systemu, ponieważ trwają procedury odwoławcze. W przyszłym roku chcielibyśmy uruchomić aplikację, która umożliwi planowanie podróży i dokonywanie płatności. Kolejnym etapem będzie montaż ponad 5000 urządzeń walidujących (kasowników). Wszystkie rozwiązania będziemy wdrażać stopniowo, najpierw w mniejszych miastach, a następnie w Gdańsku czy Gdyni. Dokładamy wszelkich starań, aby system zaczął działać najpóźniej w drugiej połowie 2022 roku.

Projekt „Zwiększenie dostępności regionalnego transportu kolejowego w województwie pomorskim poprzez jego integrację z transportem lokalnym – budowa elektronicznej platformy zintegrowanych usług mobilności” został dofinansowany ze środków POIiŚ POIS.05.02.00-00-0040/18-00

Rozmawiał Norbert Palusiński

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.